Bruk av klasser i asp.
Fra : terje

Dato : 25-08-03 22:39

Heisan. Når jeg koder litt større ting så benytter jeg gjerne asp classes.
Hvorfor? Jo, fordi det er fint å skille ut en sentral del av business koden
fra resten av asp/html koden. Dessuten så gjør det gjenbruk av kode enklere.
Eller?

Nå sitter jeg og skal overføre en peker til et Request objekt fra asp koden
til en public function i klassen, slik jeg er vant til å gjøre det i Visual
Basic, for deretter å loope gjennom tekstboksene osv. Men hva er egentlig
vitsen så lenge jeg fra klassen likevel har full adgang til alle variabler
og objekter som er definert i asp-koden. Disse er jo i praksis globale
variabler som jeg kan jobbe videre med fra hvor som helst inne i klassen.
Hvorfor da ta bryet med å oversende variabler/objekter som parametre til en
public metode i klassen. Noen som har synspunkter på dette?

Altså:

asp kode:
s = "En string!"

Set oKlasse = ...
bRetVal = oKlasse.Metode(s, x, y, z)

mer asp kode...

-------------------------------- hvorfor ikke bare:

s = "En annen string"

bRetVal = oKlasse.Metode (Internt i klassen jobbe videre med s fordi denne
er global)

Tilbake i asp koden..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-08-03 07:29

"terje" <ilovespam2.nidaros2001@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> vitsen så lenge jeg fra klassen likevel har full adgang til alle variabler
> og objekter som er definert i asp-koden.

På et tidspunkt kunne du måske have brug for at tage klassen ud af din Asp
kode bruge COM komponenter i stedet....

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : terje

Dato : 26-08-03 11:52

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in message
| På et tidspunkt kunne du måske have brug for at tage klassen ud af din Asp
| kode bruge COM komponenter i stedet....

Jo, men da snakker vi vel ikke lenger om classes i ASP. men om et annet
språk og med andre teknologier?
terje

Fra : Thomas Due

Dato : 26-08-03 13:35

terje wrote:

> [...]
> din Asp | kode bruge COM komponenter i stedet....
>
> Jo, men da snakker vi vel ikke lenger om classes i ASP. men om et

Hvis du anvender klasser og dermed object oriented programming, må du
principielt ikke anvende globale variabler overhovedet. Det er muligvis
hurtigere at anvende de globale variabler, men den dag du står og skal
lave et nyt website og kan genbruge dine klasser skal du til at skrive
dem om fordi de anvender nogle globale variabler der ikke er defineret
i det nye projekt.

Enten programmerer man procedurelt, eller også programmerer man OOP.
Der er ikke nogen mellemvej (ikke hvis man vil gøre det "korrekt").

Det er ihvertfald min mening ;)

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : terje

Dato : 26-08-03 14:08

"Thomas Due" <t.due@scanvaegt_REMOVE.dk> wrote in message

> [...]
|
| Enten programmerer man procedurelt, eller også programmerer man OOP.
| Der er ikke nogen mellemvej (ikke hvis man vil gøre det "korrekt").

Enig i at dette er best practice, men en asp klasse er vel egentlig ikke et
ekte objekt, f.eks. er jo objektet borte når aspfilen er ferdig med siste
linje. Og 100% gjenbruk av asp klasser er vel egentlig også kun en ambisjon.
Slik jeg ser det er en ASP klasse akkurat det samme som en hvilken som helst
annen sub eller funksjon i ASP, det er bare en litt annen måte å organisere
koden på?
Dette er ingen kritikk av klasser i asp eller av å bruke klasser i asp, jeg
bare ønsket å høre hvordan folk bruker dem
terje

Fra : Thomas Due

Dato : 26-08-03 14:37

terje wrote:

> Dette er ingen kritikk av klasser i asp eller av å bruke klasser i
> asp, jeg bare ønsket å høre hvordan folk bruker dem
> terje

Nåeh, i så fald: Jeg bruger ikke klasser i mit projekt. Det skyldes dog
at jeg lærte asp samtidig med at jeg lavede det og var i starten ikke
klar over at ASP kunne "OOP".

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-08-03 14:05

> [...]
Asp

> Jo, men da snakker vi vel ikke lenger om classes i ASP. men om et annet

Så stor forskel er der ikke på VBScript og VB
Så koden kan med nogle rettelser bruges direkte

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jakob Andersen

Dato : 27-08-03 12:01

terje skrev:
> [...]
> vitsen så lenge jeg fra klassen likevel har full adgang til alle variabler
> og objekter som er definert i asp-koden.

Når vi snakker OO så er det jo et væsentligt argument at dit objekt skal
kunne stå alene og evt. bruges igen i andre sammenhænge. Derfor vil jeg
syntes at det ville virke underligt hvis din klasse som, mig bekendt er
ren VBScript, ville eksplodere hvis jeg f.eks. prøvet at benytte den til
noget WSH eller lignende. Derfor er det en god ide at klassens public
metoder skal modtage alt data der er nødvendigt for at klassen kan
fungere.

--
Jakob Andersen