Detektion af udenlandsk/dansk browser
Fra : Thomas

Dato : 25-08-03 11:18

Jeg har et dansk ASP-website som ligeledes besøges af en del udlændinge.
Hvordan laver jeg et script der viser en engelsk side såfremt at der er tale
om en udenlandsk besøgende?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-08-03 11:21

Thomas wrote :

> Jeg har et dansk ASP-website som ligeledes besøges af en del
> udlændinge. Hvordan laver jeg et script der viser en engelsk side
> såfremt at der er tale om en udenlandsk besøgende?

Du bør først overveje hvordan du vil definere en udenlandsk besøgende. Det
kan fx være hvilket primære sprog browseren bruger, eller det kan være om
den enkelte IP-adresse er "placeret" i udlandet.

Sproget kan du hente ud via den korrekte Request.ServerVariables() [1] og
IP-adressens oprindelsesland kan findes via noget WHOIS-opslag.

Under alle omstændigheder er ingen af mulighederne 100% sikre. Fx er min
browser sat til at have engelsk som hovedsprog og når jeg er på arbejde
"ser det ud som om" at jeg sidder i Holland. Dette er i øvrigt tilfældet
for mange der arbejder i danske afdelinger af (store) udenlandske firmaer.

[1] Se hvad du kan trække ud på http://asp.stocholm.dk/servervariables.asp

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-08-03 11:49

Jesper Stocholm skrev:

> Under alle omstændigheder er ingen af mulighederne 100% sikre.
> Fx er min browser sat til at have engelsk som hovedsprog

Andre har slet ikke opdaget at man selv kan stille
sprogpræferencerne i browseren.

NB: Er der nogen speciel grund til at din arbejdsbrowser er sat til
engelsk?

> når jeg er på arbejde "ser det ud som om" at jeg sidder i
> Holland. Dette er i øvrigt tilfældet for mange der arbejder i
> danske afdelinger af (store) udenlandske firmaer.

Ja - registrering på ip-numre er ikke meget bevendt.

PS: Jesper, jeg svarede på din mail i mandags - er den nået frem?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-08-03 12:18

Jens Gyldenkærne Clausen wrote :

> Andre har slet ikke opdaget at man selv kan stille
> sprogpræferencerne i browseren.
>
> NB: Er der nogen speciel grund til at din arbejdsbrowser er sat til
> engelsk?

Mjaeh, arbejdssproget og generel kommunikation er engelsk og det samme
gælder for de programmer vi laver og bruger. Derfor giver det mig imo det
bedste flow, hvis de sider jeg kommer ind på i forbindelse med arbejde
også er engelske - dette inkluderer bla. Windows-Update,
microsoft.com/technet og andre Microsoft-sites. Der er derudover mange
sites der forsøger at gætte det sprog jeg bruger, når man skal downloade
programmer og lignende, og når jeg nu gerne vil have programmerne på
engelsk, så irriterer det mig at jeg får tilbudt et dansk program og selv
skal finde det engelske. Når jeg dertil udvikler inter/tranet
applikationer på fx IIS, så har jeg også opdaget, at datoer, beløb og
lignende vises som danske - når det skulle være engelsk.

.... det kan godt være at det er mig, der er noget i vejen med :)

> PS: Jesper, jeg svarede på din mail i mandags - er den nået frem?

Ja - jeg har fået den ... og nu er det så mig, der er blevet lidt langsom
i optrækket. Jeg fandt bla. ud af i tirsdags at det firma jeg arbejder
for flytter deres softwareudvikling til USA, så det har været lidt
heltisk herinde. Jeg skal nok svare dig asap.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
Fra Kidchen på kids.tv2.dk:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-08-03 12:53

Jesper Stocholm skrev:

> [...]
> giver det mig imo det bedste flow, hvis de sider jeg kommer
> ind på i forbindelse med arbejde også er engelske

Det lyder fornuftigt nok.
--
Jens Gyldenkærne Clausen