Upload af tekst og billed til DB med aspsm~
Fra : Thomas Svaneborg

Dato : 24-08-03 22:26

Jeg har nu igennem længere tid forsøgt mig med at oploade
billeder ved hjælp af aspsmartupload.
Det jeg ønsker er at uploade et billede, gemme billedets filnavn
og en tilknyttet tekst i en Access database.
Jeg synes ikke de scripts man finder på www.aspsmart.com løser
mit problem. Efter en del søgning på html.dk, asp.dk, kandu.dk og
andre fremragende side har jeg stadig ikke fundet ud af det.
Jeg er nu kørt lidt surt i det og håber at en eller anden derude
kan sende mig en åbenbaring, og meget gerne i form af et enkelt
og forståeligt scribt.
På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 24-08-03 22:56

"Thomas Svaneborg" skrev
> [...]
> Det jeg ønsker er at uploade et billede, gemme billedets filnavn
> og en tilknyttet tekst i en Access database.

det sys jeg at jeg kender alt til

> [...]
> Jeg er nu kørt lidt surt i det og håber at en eller anden derude
> kan sende mig en åbenbaring, og meget gerne i form af et enkelt

her er det scribt jeg bruger. jeg tilføjer godt nok min tekst sender ved at
opdatere databasen men det må da kunne sættes ind

<%
Server.ScriptTimeOut = 9000000

'Åbner connection til databasen
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath
("../db/gaestebog.mdb")

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
strSQL = "Select * FROM foto"
rs.Open strSQL, Conn, 1, 3

' Variables
' *********
Dim mySmartUpload
Dim file
Dim intCount
intCount=0
' Object creation
' ***************
Set mySmartUpload = Server.CreateObject("aspSmartUpload.SmartUpload")

' Upload
' ******
mySmartUpload.Upload

' Select each file
' ****************
For each file In mySmartUpload.Files
' Only if the file exist
' **********************
If not file.IsMissing Then
' Save the files with his original names in a virtual path of the web
server
'
file.SaveAs("\foto/" & file.FileName)
' sample with a physical path
' file.SaveAs("c:\temp\" & file.FileName)

' Display the properties of the current file
' ******************************************
Response.Write("Name = " & file.Name & "<BR>")
Response.Write("Size = " & file.Size & "<BR>")
Response.Write("FileName = " & file.FileName & "<BR>")
Response.Write("FileExt = " & file.FileExt & "<BR>")
Response.Write("FilePathName = " & file.FilePathName & "<BR>")
Response.Write("ContentType = " & file.ContentType & "<BR>")
Response.Write("ContentDisp = " & file.ContentDisp & "<BR>")
Response.Write("TypeMIME = " & file.TypeMIME & "<BR>")
Response.Write("SubTypeMIME = " & file.SubTypeMIME & "<BR>")
intCount = intCount + 1

rs.addnew
rs("navn") = File.FileName
rs.update

End If
Next

' Display the number of files which could be uploaded
' ***************************************************
Response.Write("<BR>" & mySmartUpload.Files.Count & " files could be
uploaded.<BR>")

' Display the number of files uploaded
' ************************************
Response.Write(intCount & " file(s) uploaded.<BR>")
%>

håber du kan bruge det til noget!

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Thomas Svaneborg

Dato : 25-08-03 21:07

Kære pepss

Jeg må nok erkende jeg er lidt mere newbe end du nok tror, jeg har kigget på
det script du sendte men kan ikke rigtigt få det "tilpasset mit behov" (jeg
kan kort sagt ikke får det til at virke :)).
Jeg tror jeg er tæt på!
Jeg kunne godt bruge noget lidt mere detaljeret, men jeg er ikke krævende.
Du skal i hvert fald have mange tak for det du har sendt mig.

Det der for mig ville være ultimativ ville være at man på samme side ville
kunne tilføje sit billede (med gennemse) og skrive teksten til billedet
nedenunder.
Det må kunne laves?

Fra : pepss

Dato : 25-08-03 21:25

"Thomas Svaneborg" skrev
> [...]

(jeg
> kan kort sagt ikke får det til at virke :)).

så er det nok her jeg må indrømme at jeg også er newbe for det er et
script jeg har fået så jeg kan desvære ikke hjælpe mere!

> [...]
> kunne tilføje sit billede (med gennemse) og skrive teksten til billedet

her må der komme en anden til og hjælpe (jeg er også lidt nyskærig efter
hvordan det kan laves)

Fra : Chrisser

Dato : 26-08-03 08:01

pepss wrote:

> her må der komme en anden til og hjælpe (jeg er også lidt nyskærig
> efter hvordan det kan laves)

Hvis der drejer sig om at få teksten med "op" sammen med billedet kan det
sagtens lade sig gøre. I den samme form hvor du vælger dit billeder laver du
et tekstfelt, f.eks. med navnet "billedtekst", dette submittes sammen med
billedet.
Tricket er så at når du på modtagersiden har kaldt:

mySmartUpload.Upload

- så henter du værdien af "billedtekst" ud med:

tekst = mySmartUpload.Form("billedtekst")

Altså: Du bruger dit smartUpload-object i stedet for Request-objectet.

Håber det var det du spurgte om

Chrisser

Fra : Thomas Svaneborg

Dato : 26-08-03 19:48

Chrisser wrote

> [...]
>
> tekst = mySmartUpload.Form("billedtekst")
>
> Altså: Du bruger dit smartUpload-object i stedet for Request-objectet.

Det har jeg før hørt og leget lidt med, uden succes. Jeg ville blive meget glad
hvis du ville dele dit upload script. Har du tid og lyst så giv en kommentar,
hvis ikke er jeg meget tilfreds med scriptet.

Fra : Chrisser

Dato : 27-08-03 08:17

Thomas Svaneborg wrote:
> Det har jeg før hørt og leget lidt med, uden succes. Jeg ville
> blive meget glad hvis du ville dele dit upload script.

Jo da, jeg putter det på nederst - du skal bare vide at det ikke er testet
da jeg har sakset i koden pga. overskuelighed - jeg går ikke ud fra at du
har brug for et avanceret og for dig måske ubrugeligt eksempel på 2*800
linier
( jeg har meget info på den form, og gør meget ved det på serversiden )

> Har du tid
> og lyst så giv en kommentar, hvis ikke er jeg meget tilfreds med
> scriptet.

- det efter kommaet forstod jeg til gengæld ikke.

Formen:
<form name="krit" method="post" action="test.asp"
type="multipart/form-data">
<input type="file" name="dokW" class="input" size="50">
<input type="text" name="text" maxlength="50">
<input type="submit" name="submit">
</form>
<!-- formens type er vigtig at huske at få med når vi snakker upload af
filer ->

test.asp:
<%
' initialisér objektet
Set mySmartUpload = Server.CreateObject("aspSmartUpload.SmartUpload")
' Man kan fortælle smartUpload hvilken filtype man forventer hvis man vil
det.
mySmartUpload.AllowedFilesList = "doc"
' da jeg uploader word dokumenter til fletning gemmer jeg dem midlertidigt
på serveren
sti = Server.MapPath("/testmappe/dok")
' Øh ja, upload kaldet er nødvendigt, det tekniske kan jeg ikke gøre rede
for.
mySmartUpload.Upload
' loop igennem og gør hvad du nu vil med filerne
For each file In mySmartUpload.Files
If not file.IsMissing Then
FilNavn = file.FileName
file.SaveAs(sti & "\" & FletFilNavn )
End If
Next
' hent den tilhørende tekst ud i en variabel
tekst = mySmartUpload.Form("text")
%>

Chrisser

Fra : Thomas Svaneborg

Dato : 27-08-03 19:38

> - det efter kommaet forstod jeg til gengæld ikke.

Med det efter kommaet mente jeg at du ikke skulle rykke flere dage ud af din
kalender for at skrive kommentarer, men at jeg var tilfreds med et script fra dig.
Men tak for kommentarerne det er rart at få hjælp:)

Jeg ved at jeg nok burde have fattet alt det her nu med den hjælp jeg har fået (og
fundet) men den er der alt så ikke endnu.

Se her hvad jeg indtil videre har haft mest held med:

"systemet" består i bund og grund af default.asp og uploads.asp (de er vist
herunder) Der er også en mappe der hedder "billed" og en access DB med navnet
"database" i den, en tabel med navnet "billed" med 3 rækker:
ID, filnavn, tekst.
Med dette "system" kan jeg uploade et billede (gemmes i mappen billed) og billedet
filnavn gemmes i DB'en

MEN teksten til billedet kommer ikke med. Jeg er klar over at det er noget med:
tekst = mySmartUpload.Form("tekst") jeg mangler at få ind men jeg har snart prøvet
alt, uden held.

Her er default.asp:

</head>
<%
session.LCID = 1030

Const adOpenKeyset = 1
Const adLockOptimistic = 3

Conn.Open "PROVIDER=MSDASQL;DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" &
Server.MapPath("database.mdb") & ";UID=admin;PWD=;"
%>

<%session("id") = request("id")%>

<H1>Test af billedupload</H1>
<HR>

<form name="up" METHOD="POST" ACTION="uploads.asp" TYPE="multipart/form-data">

<!-- FILE -->
<!-- TEXTAREA -->

<!-- SUBMIT -->
face="Verdana">
</form>
<%
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Og her er uploads.asp:

<%
[...]

' Save the files with their original names in a virtual path of the web server
' ****************************************************************************
   intCount = mySmartUpload.Save("billed")
' sample with a physical path
' intCount = mySmartUpload.Save("c:\temp\")
' Display the number of files uploaded
' ************************************
For each file In mySmartUpload.Files

Set gem = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "SELECT * FROM billed"
gem.Open strSQL, Conn, adOpenKeyset, adLockOptimistic

   gem.addnew
   gem("filnavn") = "" & file.FileName & ""
   gem.update

Response.Write(file.FileName & " (" & file.Size & "bytes)<BR>")

Next

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-08-03 01:14

> Se her hvad jeg indtil videre har haft mest held med:

> <!-- TEXTAREA -->
face="Verdana">Skriv

Der er vist lidt for mange attributter på textarea. Svjv kan et textarea kun
indeholde name, rows og cols.
Du skal altså fjerne type="text" og value=""

--
Benny

Fra : Chrisser

Dato : 28-08-03 08:51

Benny Nissen wrote:
> Der er vist lidt for mange attributter på textarea. Svjv kan et
> textarea kun indeholde name, rows og cols.
> Du skal altså fjerne type="text" og value=""

Jeg tror faktisk det kan være nok til at det ikke kommer med...

Chrisser

Fra : Chrisser

Dato : 28-08-03 13:57

Thomas Svaneborg wrote:
> [...]

> er noget med: tekst = mySmartUpload.Form("tekst") jeg mangler at få
> ind men jeg har snart prøvet alt, uden held.

Har du prøvet at se hvad din formcollection indeholder ?
Nedenstående er taget inde fra http://www.aspsmart.com/aspSmartUpload/
- der ligger også kodeeksempler

' FORM Collection
' ***************
Response.Write("<BR><STRONG>Form Collection</STRONG><BR>")

' Select each item
' ****************
For each item In mySmartUpload.Form
' Select each value of the current item
' *************************************
For each value In mySmartUpload.Form(item)
Response.Write(item & " = " & value & "<BR>")
Next
Next

Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-08-03 13:40

Benny Nissen skrev:

> Der er vist lidt for mange attributter på textarea.

Nja - der er forkerte attributer.

> Svjv kan et textarea kun indeholde name, rows og cols.

Lidt pernittent, men textarea kan indeholde ganske mange
attributter - ligesom de fleste andre html-koder.

Her er hele listen:

name, rows, cols, disabled, readonly, tabindex, accesskey,
onfocus, onblur, onselect, onchange - samt

* id, class (document-wide identifiers)
* lang (language information), dir (text direction)
* title (element title)
* style (inline style information)
* readonly (read-only input controls)
* disabled (disabled input controls)
* tabindex (tabbing navigation)
* onfocus, onblur, onselect, onchange, onclick, ondblclick,
onmousedown, onmouseup, onmouseover, onmousemove, onmouseout,
onkeypress, onkeydown, onkeyup (intrinsic events)

> Du skal altså fjerne type="text" og value=""

Ja. Type er overflødig, da der kun findes én type textarea, og i
stedet for value skrives værdien af et textarea mellem <textarea>
og </textarea>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen