Raid-spørgsmål
Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 25-08-03 19:13

Hej

Jeg er på udkig efter en ny pc. Men jeg synes ikke lige jeg kan finde det
bundkort jeg godt kunne tænke mig, der har onboard *ide* raid controller. De
fleste nye (jeg vil have et Abit) har kun sata raid, og det har jeg intet at
bruge til.
Løsningen er selvfølgelig bare at købe en pci-raidcontroller, men til det
har jeg et par spørgsmål:

[1] Kan man godt boote fra et sådant?
[2] Jeg har hørt nogle rygter om at Seagate harddisk ikke er gode til raid -
er der noget i det?

Det skal lige siges at kortet ikke må koste mere end 1 kilo! Og det er raid
0 jeg vil køre.

--
Jens Gregersen
Ved mail, fjern pr0n'et i min mailadresse

Fra : Devast8or

Dato : 25-08-03 19:53

Jens Gregersen [9670] wrote:
> [...]
> det bundkort jeg godt kunne tænke mig, der har onboard *ide* raid
> controller. De fleste nye (jeg vil have et Abit) har kun sata raid,

Hvorfor ikke bare bruge en adapter til dine IDE diske så de bliver sat på
SATA controlleren? Der fulgte en med til mit (et NF7-S - som helt klart kan
anbefales), og den kører da fortrinligt. Nu kører jeg så ikke RAID, men kun
en enkel disk. Jeg ved dog ikke hvad sådan en adapter koster i løs vægt.

> Løsningen er selvfølgelig bare at købe en pci-raidcontroller, men til
> det har jeg et par spørgsmål:
>
> [1] Kan man godt boote fra et sådant?

Jeg synes at have læst noget om at man godt kan - men du må ikke hænge mig
op det.

> [2] Jeg har hørt nogle rygter om at Seagate harddisk ikke er gode til
> raid - er der noget i det?

Det har jeg også læst en del steder. Jeg ved dog ikke om det er rettet på
7200.7 diskene. Kig hos Tom eller Anandtech og se om de kan sige noget
spændende.

> Det skal lige siges at kortet ikke må koste mere end 1 kilo! Og det
> er raid 0 jeg vil køre.

Jeg kan som sagt klart anbefale NF7-S, og det kostede lige under en tusse.
Men det kommer jo selvfølgelig an på hvilken CPU du skal have i.

Devast8or

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 25-08-03 23:20

> [...]
> helt klart kan anbefales), og den kører da fortrinligt. Nu kører jeg
> så ikke RAID, men kun en enkel disk. Jeg ved dog ikke hvad sådan en

Aaah ja! Det havde jeg slet ikke tænkt på...

[snip]

> Det har jeg også læst en del steder. Jeg ved dog ikke om det er
> rettet på 7200.7 diskene. Kig hos Tom eller Anandtech og se om de kan
> sige noget spændende.

Okay.. Jeg havde egentlig også tænkt mig at købe IBM diske - gammel
kærlighed ;)

> Jeg kan som sagt klart anbefale NF7-S, og det kostede lige under en
> tusse. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvilken CPU du skal have

Efter denne varme sommer som medførte tropiske tilstande på mit værelse
grundet en 57 graders t-fugl skal det helt sikkert være et p4-system. Og
selvfølgelig c-serien ;)

Fra : Zulu

Dato : 25-08-03 20:40

"Jens Gregersen [9670]" <jg@PR0Nstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge til.
> Løsningen er selvfølgelig bare at købe en pci-raidcontroller, men til det

Sagtens. Det eneste der kræves er at du trykker 'F6' under windows
installationen og fodre den en driver til Raid controlleren på en diskette.

> [2] Jeg har hørt nogle rygter om at Seagate harddisk ikke er gode til
raid -
> er der noget i det?

Seagates nye diske, ved ikke med de gamle, kører fint i RAID. Læs fx her:
http://www.digit-life.com/articles2/sata-summer-2003/index.html

> Det skal lige siges at kortet ikke må koste mere end 1 kilo! Og det er
raid
> 0 jeg vil køre.

Køb et Adaptec-kort så går du i hvert fald ikke galt i byen...
fx 'Adaptec ATA 1200A IDE Raid' til 629,- inkl. fragt her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314737893

Jeg har selv SATA versionen (1210SA) og den virker fint med 2xWD Raptor i
Raid-0.

Zulu

Fra : Zulu

Dato : 25-08-03 21:42

> Seagates nye diske, ved ikke med de gamle, kører fint i RAID. Læs fx her:
> http://www.digit-life.com/articles2/sata-summer-2003/index.html

Forkert link... Her er det rigtige:
http://metku.net/index.html?sect=view&n=0&path=reviews/seagate_7200/index_eng

Zulu

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 25-08-03 23:25

[snip]

> Sagtens. Det eneste der kræves er at du trykker 'F6' under windows
> installationen og fodre den en driver til Raid controlleren på en
> diskette.

Jaja, jeg er klar over hvordan man installerer det, men det var mere om man
kunne boote fra det :) Men tak for svaret...

> Seagates nye diske, ved ikke med de gamle, kører fint i RAID. Læs fx
> her: http://www.digit-life.com/articles2/sata-summer-2003/index.html

Okay.. Men det skal nok osse være en IBM. Gammel kærlighed ruster ikke
(kører lige nu med to 60gb 120gxp i raid 0)

> Køb et Adaptec-kort så går du i hvert fald ikke galt i byen...
> fx 'Adaptec ATA 1200A IDE Raid' til 629,- inkl. fragt her:
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314737893

Det var faktisk også den jeg havde set på. :)
Men som Devast8or skriver kan jeg jo bare bruge en apaptor...

> Jeg har selv SATA versionen (1210SA) og den virker fint med 2xWD
> Raptor i Raid-0.

Kunne godt tænke mig raid, men det kunne min bank vist ikke...