Abit bundkort
Fra : Ivan

Dato : 25-08-03 18:21

Dav i gruppen

Jeg står for at skulle opgradere min pc. Det skal være sådan at det nye
bundkort/chipset skal kunne sammenarbejde med et Canopus DV Raptor RT kort.
Har i den forbindelse fået at vide, fra Canopus her til lands, at så ville
et Abit IC7 ATX være et godt valg, da Abit kort har et godt ry blandt
Canopus brugerer. Så langt så godt, så læser jeg, et eller andet sted at
bundkort med blæser ikke er godt. Disse bundkort taber i alle test, fordi
der er blæser på. Nu vil jeg gerne høre hvad I siger her i gruppen.

Hi
Ivan

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 25-08-03 19:00

Ivan wrote:
> Disse bundkort taber i alle test, fordi der er blæser på. Nu vil jeg
> gerne høre hvad I siger her i gruppen.

Tja... ved godt at man ikke umiddelbart kan sammenligne et AMD board med et
Intel board, men blæseren på mit forholdsvist nye Abit NF7 synes jeg nu er
meget støjsvag, så jeg vil ikke mene at det udelukkende er på den baggrund
at du skal afskrive Abit...

--
Martin K

Fra : Devast8or

Dato : 25-08-03 19:57

Martin Kirschmeyer wrote:
> [...]

Hvordan taber?

> Tja... ved godt at man ikke umiddelbart kan sammenligne et AMD board
> med et Intel board, men blæseren på mit forholdsvist nye Abit NF7
> synes jeg nu er meget støjsvag,

Så er du smådøv, eller også er det ikke den samme blæser som på NF7-S ;)

Mit NF7-S larmer ihvertfald rigeligt (det er kun et spørgsmål om at tage sig
sammen - jeg har en Zalman 47 noget liggende der skal monteres en dag ved
lejlighed)

> så jeg vil ikke mene at det
> udelukkende er på den baggrund at du skal afskrive Abit...

Helt enig. Har aldrig hørt noget om at blæsere skulle have noget at gøre med
om de er gode. Blæseren er jo netop for at hjælpe med at køle chipsettet så
det forbliver stabilt.

Devast8or

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 25-08-03 20:39

Devast8or wrote:
> Så er du smådøv, eller også er det ikke den samme blæser som på NF7-S
> ;)

Tja... jeg skulle da mene at jeg hører ganske udemærket, men det er da
muligt at min smertetærskel er anerledes end din. Faktum er dog, at jeg ikke
finder det synderligt støjende. Mit board er følgende:

http://www.abit-usa.com/images/products/NF7_S_large.jpg

Og jeg kører med den standard blæser der er vist på billedet!

> Helt enig. Har aldrig hørt noget om at blæsere skulle have noget at
> gøre med om de er gode. Blæseren er jo netop for at hjælpe med at
> køle chipsettet så det forbliver stabilt.

Nemlig...

--
Martin K

Fra : Devast8or

Dato : 26-08-03 18:23

Martin Kirschmeyer wrote:

> [...]
>
> http://www.abit-usa.com/images/products/NF7_S_large.jpg
>
> Og jeg kører med den standard blæser der er vist på billedet!

Det ligner meget det samme, men jeg kan ikke se om det er V2 som mit er -
men det er garanteret samme blæser på.

Men det skal så også siges at jeg gik fra et KT7A-RAID uden chipset blæser
til et NF7-S og et GF4 TI4600 med en fuldkommen sindssyg blæser på. Så jeg
er nok forvænt fra mit gamle system :)

Devast8or

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 26-08-03 18:57

Devast8or wrote:
> Det ligner meget det samme, men jeg kan ikke se om det er V2 som mit
> er - men det er garanteret samme blæser på.

Det *er* ver. 2! Ver 1.x er ikke den farve, men den der Asus-brune. Så vi
taler om den samme blæser.
Dette er den gamle farve:
http://www.fcenter.ru/images/whatnew/2002/oct/29/abitbig.jpg

> Men det skal så også siges at jeg gik fra et KT7A-RAID uden chipset
> blæser til et NF7-S og et GF4 TI4600 med en fuldkommen sindssyg
> blæser på. Så jeg er nok forvænt fra mit gamle system :)

Tja, jeg gik fra et Asus A7V8X-X ligeledes med passiv køling. Kørte i begge
systemer med et Asus V9280/TD (GF4 Ti4200). Der synes jeg nu heller ikke
blæseren er så vild...

Således ser det ud:
http://www.asus.com/products/vga/v9280td/v9280td_l.jpg

--
Martin K

Fra : Ivan

Dato : 26-08-03 15:30

> Hvordan taber?

Noget jeg har læst i Hardware Tidende

> sammen - jeg har en Zalman 47 noget liggende der skal monteres en dag ved
> lejlighed)

Og hvad er så lige en Zalman 47? Køler? kan jeg selv pille køler af og
montere en anden, Zalman47.

Nej nej det gør jeg heller ikke, har næsten købt det.

Lige et lille tillægssp: hvilken HD skal jeg købe, IDE 100 eller en SATA.

Hi
Ivan

Fra : Devast8or

Dato : 26-08-03 18:31

Ivan wrote:

> Noget jeg har læst i Hardware Tidende

Ok.

Men hvordan taber? Stabilitet, fart, eller hvad?

> Og hvad er så lige en Zalman 47? Køler? kan jeg selv pille køler af og
> montere en anden, Zalman47.

Den her: http://www.zalman.co.kr/english/product/zm-nb47j.htm

Kunne bare ikke huske hvad den hed. Og ja, du kan selv montere den. Vær dog
opmærksom på at du sandsynligvis mister din reklamationsret på motherboardet
ved det.

> Nej nej det gør jeg heller ikke, har næsten købt det.
>
> Lige et lille tillægssp: hvilken HD skal jeg købe, IDE 100 eller en
> SATA.

Jeg ville helt sikkert vælge SATA. hastigheds- og prismæssigt skal jeg ikke
kunne sige om det kan betale sig, men det er _så_ nemt at arbejde med de små
tynde kabler istedet for IDE kabler (også selvom du bruger runde IDE
kabler). Det er lige før jeg kunne finde poå at købe en ekstra serrilel
adaptor så jeg kan sætte den anden HD på SATA også. (så er der kun to
CD-drev og en HD tilbage der skal bruge IDE kabler :)

Devast8or

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-03 19:47

Ivan skrev:
> [...]
> læser jeg, et eller andet sted at bundkort med blæser ikke er godt.
> Disse bundkort taber i alle test, fordi der er blæser på. Nu vil jeg

Det skal du bare *blæse* på

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Jan Holbo Rasmussen

Dato : 25-08-03 23:43

> Jeg står for at skulle opgradere min pc. Det skal være sådan at det
nye
> bundkort/chipset skal kunne sammenarbejde med et Canopus DV Raptor
RT kort.

Jeg har ikke noget at udsætte på blæseren på det NF7-S V2 kort jeg
har. Ikke endnu ihvertfald. Der er så anden støj i rummet, som så
måske overdøver den.

Iøvrigt har IC7 ligesom mit NF7-S FireWire, så medmindre der er noget
specielt ved kort eller kamera, så kan du klare dig med onboard 1394.

Mvh

Jan Holbo Rasmussen

Fra : Ivan

Dato : 26-08-03 15:33

> Iøvrigt har IC7 ligesom mit NF7-S FireWire, så medmindre der er noget
> specielt ved kort eller kamera, så kan du klare dig med onboard 1394.

Ja jeg har set at der er FW, nu er det bare det at mit videokamera ikke har
disse nye udgange. Derfor har jeg en Canopus ADVC 50 også.

Hi
Ivan

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 21:02

Ivan wrote:

> Ja jeg har set at der er FW

Det er faktisk kun Apple der må kalde noget for FireWire, de har
registreret udtrykket som et Trademark.

Anvendes den samme teknologi i ikke-Apple-computere, kaldes den
IEEE1394, selv om det er præcis det samme.