Ingen serial (com) port på en bærbar
Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-08-03 16:24

Jeg har fået til opgave at løse et problem for kærestens mor.... hun
har købt sig en bærbar udstyret med 4 stk. usbporte men ingen serielle
porte, og hun bruger et program der kræver tilslutning til seriel port
for at smide data ud af maskinen....endvidere skal det nævnes, at
programmet er fra før der var noget der hed usb.

Hun har prøvet at købe en omformer der kan tilsluttes usb-porten, og
med et alm. 9-pins serial stik i den anden ende, men programmet siger
stadig at det ikke kan se at der er et serial kabel i dyret.

Er der nogen måde, at løse ovenstående problem på, hvis jeg har fået
forklaret mig, nogenlunde forståeligt ???

-LAsse

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-08-03 20:17

"Lasse Jensen" <lasse@---nospam.dk> wrote in message
> [...]
> med et alm. 9-pins serial stik i den anden ende, men programmet siger
> stadig at det ikke kan se at der er et serial kabel i dyret.

Nok fordi disse virtuelle Serialporte, ofte bliver registreret som COM 3,4,5
eller derudaf....

Inde i device manager, hvis der er tale om windows Xp.. Kan man manuelt
sætte den til at virke som COMport 1 og 2... Og så kan programmet der bruges
sikkert godt finde ud af det.. Ellers skal man nok i programmet angive,
hvilken comport der er tale om.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-08-03 11:51

On Sun, 24 Aug 2003 21:16:31 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

[snip om spørgsmål]

> [...]
>sikkert godt finde ud af det.. Ellers skal man nok i programmet angive,

har lige prøvet dit forslag (både på min stationære kører Xp og
bærbare Win2000), men jeg synes at løbe ind i nogle problemer. Jeg kan
ingen steder finde en mulighed for at sætte mine usb-porte til andet
end de de nu engang kører....

Jeg går bare ind i "enhedshåndtering" og vælger min usb-enhed, vælger
egenskaber og kigger rundt efter noget der minder om det foreslåede -
men jeg finder ikke rigtig noget.

har du mulighed for at skrive en lidt mere detaljeret brugsforvirring
til mig ??? og helst ikke et link fra google, da jeg har søgt i
meeget lang tid for at finde noget om det, og ville føle mig en anelse
dum

men tak for hjælpen

-LAsse

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-08-03 17:17

> [...]
> men jeg finder ikke rigtig noget.
>
> har du mulighed for at skrive en lidt mere detaljeret brugsforvirring

Stadig enhedhåndtering.. Så under "porte com & Lpt" Her finder du så din
device, højreklikker og vælger egenskaber. Så skulle der være et faneblad
med port instillinger eller settings... Vælg så advanceret, og her kan du så
vælge com port neders.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-08-03 22:07

> [...]

> til mig ??? og helst ikke et link fra google, da jeg har søgt i
> meeget lang tid for at finde noget om det, og ville føle mig en anelse
´
Du skal have USB->seriel stikket i din USB port, og derefter kan du finde
en com-port under Porte (COM & Lpt)

Din mor kan ikke gøre det uden at have den adapter tilsluttet, for så har
hun ingen Com device hun (du) kan ændre på.

Der var sikkert en diskette med stikket, måske skal der installeres en
driver før stikket virker?

Flemming

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-08-03 00:46

On Mon, 25 Aug 2003 21:07:03 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<flemming@fjerndette.joensson.org> wrote:

[snip om svar]

takker og bukker for svarene, og de skal hurtigst muligt blive
afprøvet (måske lidt senere idag), så skal jeg nok vende tilbage med
resultatet ....

-LAsse