strøm
Fra : Bjarne Christensen

Dato : 24-08-03 13:33

Jeg har en 300 W codegen strømforsyning på min asus a7n8x deluxe - et par
scsi HD, geforce4, cd-rom, brænder, dvd-drev osv.

min 12 V bliver målt til 12.928 V
min 5 V bliver målt til 4.892 V
min 3.3 V bliver målt til 3.28 V

Målingerne er fra pc probe og bios (samme)

Min pc er begyndt at ´sætte ud´ en gang i mellem - og jeg er bange for at
det har noget med spændingen at gøre.

Mit spørgsmål er:

Hvorfor er 12 V for høj og 5 V for lav - og hvad kan det evt. betyde for
systemet?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-08-03 16:43

In dk.edb.hardware, Bjarne Christensen <bch@yahoo.dk> says...
> Hvorfor er 12 V for høj og 5 V for lav - og hvad kan det evt. betyde for
> systemet?

Du belaster din PSU for hårdt. Find en PSU der kan levere mere strøm på
3.3V og 5V.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 24-08-03 20:27

Bjarne Christensen skrev:
> [...]
>
> Min pc er begyndt at ´sætte ud´ en gang i mellem - og jeg er bange
> for at det har noget med spændingen at gøre.

Test PSU'en ved at clocke din CPU ned til f.eks. 500 MHz. Så bruger
den meget mindre strøm, og belastningen på strømforsyningen mindskes
betragteligt. Det er bedst hvis du clocker ned kun på multiplieren, hvis
du vil teste om problemet er en for lille/dårlig strømforsyning.

Du kan også koble en HD og DVD drev mv. fra.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Allan / Kolding

Dato : 24-08-03 20:42

"Bjarne Christensen" <bch@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er 12 V for høj og 5 V for lav - og hvad kan det evt. betyde for
> systemet?

Det betyder ikke noget !! Er set værre.
Jeg har iværtefald aldrig oplevet at det betyder noget
med så små udsving.
Jeg skiftede engang en PSU fordi de 3,3 Volt
gik under 2,99.
Kun fordi jeg ikke kunne stille MSI´s alarm længere ned.
Pcén kørte upårklageligt.
Har haft maskiner på 11,67 Volt uden problemmer.
Min står nu på 12,34 V og 5,19 Volt læst på Probe.

Men derfor kan PSUén jo godt være defekt / have
en løs forbindelse eller lign.
Men det kan vel også være meget andet. Få alle stik kontrolleret,
Se om der er synlige lodninger på bundkortet som er sorte / har været varme
pga. dårlig forbindelse. Kører blæseren rundt i psuén osv.

Held og lykke.

Allan / Kolding