Er en bærbar stærk i brug?
Fra : Ove Kristensen

Dato : 24-08-03 02:30

Hej alle !

Er der nogen der ved, om man kan erstatte sin stationære PC med en bærbar
pc, kan de holde til at køre mehet o.s.v.?

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 24-08-03 02:34

Hej igen !

Der skulle naturlig vis stå " kan de holde til at køre meget o.s.v.?

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Jan Holbo Rasmussen

Dato : 24-08-03 08:31

> Er der nogen der ved, om man kan erstatte sin stationære PC med en
bærbar
> pc, kan de holde til at køre mehet o.s.v.?

Alt efter, hvad man køber, så tror jeg de kan holde ligesåmeget som
stationære. Ihvertfald, hvis du skal bruge den primært som
kontormaskine. De har generelt et svagere grafikkort, så forvent ikke
for meget på spilsiden.

Derudover er opgraderingsvejen omtrent umulig. Du kan skifte harddisk
og ram ud, men det er begrænset, hvor meget de kan udvides denne vej.
Den bærbare, jeg har (som nok er blandt de billigere) har plads til 2
DDR ram ialt 2 GB ram. Lige pt. er den største, generelle 2.5"
harddisk på 60 GB (Hitachi har vist en 120 GB).

Der er en subkategori i markedet, der er slæbbare, dvs at de kan
flyttes og bruges som alle andre bærbare, men er egentligt beregnet
på, at stå på et skrivebord mere eller mindre fast.

Iøvrigt har jeg set, at Dell har en speciel stander, der bruges sammen
med deres portreplikator, og som får skærmen op i en god arbejdshøjde,
når man arbejder fra skrivebordet.

En sidste ting, du skal tænke på er, at hvis du bruger den bærbare
meget uden ledning (dvs på batteriet) så vil det naturligvis have en
kortere levetid.

Mvh

Jan Holbo Rasmussen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-08-03 09:39

"Jan Holbo Rasmussen" <jan@horsens.frelsenshaer.dk> skrev:

> [...]
> som stationære. Ihvertfald, hvis du skal bruge den primært som
> kontormaskine. De har generelt et svagere grafikkort, så forvent

Man kan få bærbare med TI4200 og Geforce FX kort i bærbare udgaver fra
NVidia hvor en 3dmark ligger omkring de 10.000

Prøv evt. at se dk.edb.hardware.baerbar

Resten af det du skriver er jeg helt enig i.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ove Kristensen

Dato : 24-08-03 16:18

Hej Alle !

Jeg siger 1000 tak for jeres informationer - jeg tror at jeg hopper på sådan
en.

Med venlig hilsen og fortsat god weekend

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-08-03 16:37

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev:

> Jeg siger 1000 tak for jeres informationer - jeg tror at jeg
> hopper på sådan en.

Hvilken bærbar har du tænkt dig at købe?

> Med venlig hilsen og fortsat god weekend
> fra

Tak i lige måde

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ove Kristensen

Dato : 24-08-03 19:37

Jeg tror at jeg køber en Siemens/Fujitsu

Mvh

OveK.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 24-08-03 19:51

> Jeg tror at jeg køber en Siemens/Fujitsu

Jeg ville lige kigge lidt på Asus, som har nogle lækre maskiner som ser ud til at være en mulighed. Samtidig er Asus (for mig) et
kvalitets stempel.

et eksempel:
Asus
http://www.edbpriser.dk/computere/notebook-top10.asp?ID=1464728080

Siemens/Fujitsu
http://www.edbpriser.dk/computere/notebook-top10.asp?ID=1464717996

Men prøv lige at kigge/spørge over i news:dk.edb.hardware.baerbar
De ved hvad de snakker om

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-08-03 17:03

Ove Kristensen wrote:
> Jeg siger 1000 tak for jeres informationer - jeg tror at jeg
> hopper på sådan en.

HUSK at købe en med Mobile processor, de andre larmer
for meget og bliver nemt varme og slukker.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 24-08-03 19:23

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle !
>
> Er der nogen der ved, om man kan erstatte sin stationære PC med en bærbar
> pc, kan de holde til at køre meget o.s.v.?

Jeg har i mange år som revisor kun haft en bærbar, og den blev dagligt slæbt
med ud til kunder og blev brugt ca. 40 - 50 timer ugentligt.
Så de kan godt bruges meget. (Har haft en macintosh, en IBM og to Compaq's)

Der er dog visse svagheder ved sådanne bærbare:

1) tastatur har det med at blive slidt, og så er det dyrt at skifte ud.
Dette kan selvfølgelig undgåes ved fra starten af at bruge et eksternt
tastatur, som da også er mere behageligt at arbejde med.
Det samme gælde pegeredskaber. Brug ekstern mus fra starten af.

2) Der er ikke noget at stille op når CPU'en bliver for lille.
Med stationære maskiner er det billigt at opgradere med nyt grafikkort,
RAM eller endda nyt bundkort og CPU.

3) Mine bærbare begyndte efter 2 år at give tydelige tegn på slid.
Efter at skærmen har været åbnet og lukket så mange gange, var der løse
forbindelser. Der kom knasende lyde fra højtalerne
ved siden af skærmen, og skærmbilledet stod kun klart hvis man lige
trykkede det rigtige sted på skærmen mens man åbnede den.
Knapperne faldt af tastaturet, og min IBM flækkede faktisk til sidst ved
det ene hængsel til skærmen.
( Jeg må lige tilføje at det ikke er mig der er en vandal, det var
typiske problemer i firmaet)

Selve CPU'en, bundkort og RAM bliver ikke slidt af at blive brugt meget, men
sørg for at købe en bærbar der føles robust.
Eksempelvis synes jeg at Dell maskiner har en tendens til at være løse i
ledene, den seneste Dell jeg har oplevet ( 500m købt for 3 uger siden)
havde et meget fjedrende tastatur, og hele maskinen kunne vrides diagonalt.

Derimod har jeg også haft fingrene i en Zepto bærbar (den store med
zentrino) og den føltes langt mere robust.
Men hvis det kun er til erstatning for din stationære, og den 98% af tiden
vil stå på dit skrivebord, så har du selvfølgelig ikke noget problem med
slid, så er det kun et spørgsmål om hvor meget PC du får for pengene og så
den begrænsede opgraderingsmulighed.

Konklusionen er at en bærbar godt kan erstatte en stationær, men den er
dyrere og kan ikke opgraderes.

Rune