Deling af trådløst netværk mellem to lejli~
Fra : MOT

Dato : 23-08-03 20:28

Hej,

Jeg har en ADSL-forbindelse som jeg gerne vil dele med min underbo som
bor to etager under mig (skråt nede). Bygningen vi bor i er af
mursten.

Jeg har tænkt mig at lave et trådløst netværk med en router og
accesspoint. Spørgsmålet er så: Hvordan kommer min underbo i kontakt
med dette netværk?

Jeg kunne forestille mig at han skal have fat i en kombineret
modtager/sender som han evt. kan sætte fast udenfor på sin altan og
have en modtager på sin computer. Hvis det er muligt vil vi helst
undgå at sætte sender/modtagere udenfor.

Er der nogen her som har kendskab til, hvordan man bedst gør dette?
Hvilket hardware kræver det?

På forhånd tak
Michael

Fra : Henrik A

Dato : 23-08-03 20:39

Det er jo altid problematisk, når signalet skal igennem vægge eller gulv/
loft.

Jeg vil anbefale dig, at du investerer i f.eks. en Dlink DI-614+ som har
indbygget router og accespoint. Placer den gerne i nærheden af vinduet.

Du kan så vælge om du vil køre et kabel over til din egen maskine eller om
du også vil køre trådløst.

Din underbo kunne jo købe DWL-120+ som er en sender/modtager til USB.
Hvis han så er rigtig smart, så køber han jo bare et forlængerkabel til USB,
hvis hans maskine ikke lige er i nærheden af vinduet.

Hvis signalet ikke er helt optimalt, kan du jo lige først smutte ind på
www.dlink.dk og se hvad de også har af ekstra antenner til at forstærke
signalet.

/Henrik

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-08-03 10:00

> [...]
>
> Jeg har tænkt mig at lave et trådløst netværk med en router og
> accesspoint. Spørgsmålet er så: Hvordan kommer min underbo i kontakt

<snip>

> På forhånd tak
> Michael

Jeg har et netgear ME102 accesspoint som ikke har nogen problemer med at
køre fuld hastighed gennem to betonvægge, med 79% signalstyrke og 11 mbit.
Så mon ikke det var en idé bare at starte med at prøve med et alm wifi kort
for at se om det kan række igennem?
Hvis det alligevel bare skal bruges til at dele adsl med er hastigheden jo
ikke lige det afgørende, 1 eller 11 mbit er vel næsten ligemeget der?
Du kan vel evt tage din egen computer derned for at se hvordan det kører?

Mvh Anders Christensen