On 25 Aug 2003 20:30:10 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:
>Der er rimelig stor forskel på engelsk og på PHP.
Så sammenlign fx med
http://www.w3.org/TR/html401/ - folk lærer heller
ikke nødvendigvis at lave fornuftige hjemmesider ud fra en masse
element-deklarationer.
>Desuden findes der jo:
>
><
http://dk2.php.net/manual/en/tutorial.php>
>Ja, den er kort. Men når man har læst den og afsnit II. vil jeg mene
>man er ganske fint kørende. Derfor er jeg nysgerrig efter at høre,
>hvad en bog kan fortælle, som ikke allerede er fyldestgørende
>behandlet i det ovennævnte materiale.
En del undervisning foregår ved at tage udgangspunkt i praktiske
eksempler, evt. med passende stigning i sværhedsgraden, således at
brugeren løbende både føler sig holdt i hånden, og selv får mulighed
for at flytte kode rundt.
Hvis man kommer fra en anden kodebaggrund (fx perl, c++, java, og
javascript for den sags skyld), så tror jeg, vi er fuldstændigt enige.
I det tilfælde har jeg også været irriteret på forskellige bøger (der
enten for hurtigt bliver forældet i forhold til PHP-udviklingen, eller
indeholder fejl og uhensigtsmæssigheder).
Hvis man derimod kommer fra fx en HTML-baggrund, og har problemer nok
med at forstå serverside-konceptet, HTTP's natur, hvor der skal sættes
parenteser, eller bare PHP's omfang, så kan det være bedre med en
række opgaver med lidt praktisk værdi, der stadigvæk er overskuelige.
Ting kan præsenteres bedre, hvis der gives mere håndgribelige
eksempler på hvad, man kan bruge det til.
I det tilfælde kan det være mere sjovt for nye folk at indtaste et
eksempel fra en bog, og så sidde og nusse det til (fx smide det ind i
egne, eksisterende sider), indtil man begynder at være tryg ved
syntaksen, eller man finder nærliggende muligheder. Ellers kan
kompleksiteten stige unødigt meget - plus at som ny koder kan man ofte
have gode ideer, men ingen anelse om hensigtsmæssige indgangsvinkler.
Også her kan tutorial-eksempler være passende.
Nogle tutorials på nettet lider dog under samme skavanker som bøgerne
- at de ikke bliver opdateret (og stadigvæk anbefaler fx .php3, at de
henviser til ), at de indeholder fejl, at de indeholder dårlige måder
at gøre tingene på ($data = `cat fil.txt` eller fx at kalde sine filer
for .php4), at de indeholder uklarheder (fx ikke tager højde for
register_globals-indstillinger, safe_mode, indeholder OS-specifik
kode) eller at de fremmaner misforståelser (kører stripslashes() på
data hevet ud fra en tabel o.lign, hævder at man skal køre uden
safe_mode for at uploade filer).
Set i det lys tør jeg ikke bare bede folk om at "søge på nettet" for
at finde en tutorial. Det ville slet og ret være uansvarligt.
Dertil kommer det rent praktiske med en bog og hands-off-læring. Meget
relevant IT-litteratur har jeg fordøjet på ferier, på strande, i
sengen, i toget, og så fremdeles. Forfatterens arbejde med en bog kan
tvinge en mere struktureret skriveproces igang, fremfor at falde for
fristelsen på et website og bare lave et link-helvede for hvert eneste
begreb, man nævner undervejs.
http://dk2.php.net/manual/en/tutorial.useful.php henviser fx til types
og arrays, og undlader at forklare det i konteksten (udover "Arrays
can be very useful"). Den dovne tutorial-skribent forventer så, at
brugeren bare klikker på Array-linket, og læser alt om arrays, og
forstår det i første hug. Det samme ses i andre tutorials - dér hvor
forfatteren ikke gider at skrive om hvordan noget virker, henviser han
bare til fx en funktionsdefinition. Ovennævnte side henviser fx også
til strtoupper, men jeg tror ikke at
"string strtoupper ( string string)" gør den kommende PHP-bruger
klogere, hvis han i forvejen er i en situation, hvor han skal have
forklaret hvordan en funktion ser ud.
I tekniske projekter kan det være rart nok med passende links, men en
tutorial bør holde læseren i hånden, og ikke lede ham i alle mulige
retninger undervejs. Det er et spørgsmål om at kunne præsentere et
næsten-lineært forløb i faste rammer. Ligesom i gymnasiet kommer der
til at være halve sandheder i første omgang, men med dem er det
lettere at springe videre til verdens sande tilstand.
Overordnet er det i højere grad et spørgsmål om formidling og læring.
Vi kan selvfølgelig uge efter uge blot råbe "Hvad har du prøvet?", "Do
some footwork", "Kig i manualen", men hvis folk ikke er vant til de
indlæringsmetoder, så kan vi stå og undre os til evig tid over at folk
ikke bare slår op på php.net.
--
- Peter Brodersen
Ugens sprogtip: mayonnaise (og ikke mayonaise)