s.m.a.r.t media fis??
Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-08-03 15:54

Hej

Er der nogen, der har oplevet problemer med BIOS'ens smart media overvågning?

Under start op kommer den ud med en fejlmeldning om, at disken er ved at gå i
stykker. Det underlige er, at denne smart feature er slået fra i bios, og at
jeg ikke kan finde noget galt på disken...

Claus

Fra : Bernhard Ege

Dato : 23-08-03 17:11

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message

> [...]
og at
> jeg ikke kan finde noget galt på disken...

Hvorfor BIOS melder om S.M.A.R.T. fejl selvom du har slået det fra lyder
som en fejl.

Når du nu ikke kan finde noget galt på disken, så går jeg ud fra at den
eneste måde du har set efter med er ved at se om dine filer er der og om
fil systemet er intakt.

Dette er ikke nok. Det vil ikke vise om disken _er ved_ at gå i stykker.
Det vil fortælle dig om disken er gået i stykker eller om der er skrevet
mærkelige ting på disken (ikke diskens skyld, kan skyldes virus).

S.M.A.R.T. overvåger mange parametre i disken, blandt andet hvor længe
disken har været tændt, hvor hurtig den er om at spinne op, hvor mange
fejl der er på disken (som den selv kan korrigere) og så videre. Hvis en
eller flere af disse parametre ændrer sig mod faregrænsen så kan det
tolkes som at disken er ved at have set sine sidste dage. Disken er
stadig fuld funktionsdygtig, men når parametren går under grænsen, så
lever man på lånt tid og disken kan bryde sammen hvornår det skal være.

Når BIOS nu fortæller dig at disken er faretruende tæt på sammenbrud, så
ville jeg vælge at tro på det. Fabrikanten af disken ved jo hvor
smertegrænsen for disken ligger så advarslen er sikkert rigtig nok.

mvh Bernhard

Fra : Henning

Dato : 24-08-03 18:56

On Sat, 23 Aug 2003 16:53:37 +0200, "Claus Tersgov"
> [...]

>stykker. Det underlige er, at denne smart feature er slået fra i bios, og at
>jeg ikke kan finde noget galt på disken...

Du finder ikke fejl, hvis motoren på et tidspunkt har været langsom om
at starte op eller har svinget i omdrejninger! Men det gør
SMART-overrvågningen.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-08-03 10:31

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Du finder ikke fejl, hvis motoren på et tidspunkt har været langsom om
> at starte op eller har svinget i omdrejninger! Men det gør
> SMART-overrvågningen.

Det irriterende er bare, at det er og har altid været - slået fra..

Er der ikke en måde at resette disken?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 15:21

Claus Tersgov wrote:

> Det irriterende er bare, at det er og har altid været - slået fra..

Så er der en bug i den Bios, som gør at det er slået til hele tiden.
...eller måske er S.M.A.R.T. slået til, når der står slået fra i Bios og
omvendt.
Er det nyeste Bios-version?

Hvis hdd-producentens software siger god for disken, så er der
sandsynligvis ikke noget problem, men svjv kan den byttes pga. den slags
"fejl".