Åbning i frame mv.
Fra : Mette Christiansen

Dato : 23-08-03 13:30

Hejsa alle!

Jeg har et problem, som jeg håber, at nogle kan/vil hjælpe mig
med, da jeg
ikke selv kan hitte ud af det her problem!!!

1. problem:
Min hjemmeside er med en frame/ramme, og nu har jeg fået en ven
til at leve
en menu i den....sådan en rulle ud og ind en(???er ikke så god i
det her
sens fagsprog!!!), og når jeg så trykker på linksene til de
sider, som er på
min hjemmeside, så åbner de ikke i framen/rammen!!!
Er der nogle der kan hjælpe?????
Jeg har set at der er nogle koder som man skal indsætte, men jeg
kan ikke
sætte dem ind, da der så går kludder i koderne.... Kan i hjælpe??

2. problem:
På menuen, så har man lavet sådan, at når man fører musen over
teksten, så
laves der mellemrum mellem bokstaver og anden skrift mv. Jeg kan
ikke
fjerne det! Kan I også hjælpe med det?

Siden kan ses her: http://tulear.topcities.com/index1.htm -
linksene til de andre sider virker ikke, da de ikke er blevet
lagt ud.

Jeg håber der er nogle som kan
hjælpe med at indsætte koderne...

Håber virkelig meget på hjælp!!!

Mange hilsner Mette Christiansen
http://home19.inet.tele.dk/lovestar

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-08-03 14:00

Mette Christiansen <mettechristiansen@sol.dk> writes:

> [...]
> god i det her sens fagsprog!!!), og når jeg så trykker på linksene
> til de sider, som er på min hjemmeside, så åbner de ikke i

Det er ikke et Javascript-problem. Du skal blot huske at sætte
target="Teksti"
på linksene. Det er de links der står i strengen der bliver
tildelt Op.innerHTML etc.

> 2. problem:
> På menuen, så har man lavet sådan, at når man fører musen over
> teksten, så laves der mellemrum mellem bokstaver og anden skrift mv.

Jeg forstår ikke helt hvad det er du siger der sker. Kan du være
mere præcis?

Og så vil jeg foreslå at du lærer CSS og dropper font-tagget. :)
/L

Fra : Mette Christiansen

Dato : 23-08-03 16:14

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Hej Lasse

Når du skriver: "Du skal blot huske at sætte
> target="Teksti"
> på linksene. Det er de links der står i strengen der bliver
> tildelt Op.innerHTML etc" skal jeg så bare slette Op.innerHTML og
erstatte dem med target="Teksti?? eller hvad mener du...jeg er ikke så
stiv i det her pjat ;D

Okay - jeg prøver igen :D Når du trykker på de links som er ude i siden,
og de så folder sig ud (håber du forstår!!!), så nogle af linksene som
kommer, de er med fed, og andre ikke. Nogle bliver fremhævet og der
bliver lavet mellemrum mellem bokstaverne når markøren kommer over dem,
og nogle ikke. Jeg vil bare gerne have dem til IKKE at være markeret og
ikke lave mellemrum HELE tiden - så der altså ikke sker noget med dem,
når markøren kommer over dem...og så må skriften godt være i
"verdana"...

Beklager mit sprog...

Hilsen Mette

Fra : Mette Christiansen

Dato : 23-08-03 16:17

Mette Christiansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
>
> Hilsen Mette
>

> --
> Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?

Hov, glemte lige. Når den der menu er lukket (??) så må de "overordnede"
links gerne være med fed hele tiden, og selvfølgelig også når de er
åbnet....

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-08-03 18:22

> [...]

> skal jeg så bare slette Op.innerHTML og
> erstatte dem med target="Teksti?? eller hvad mener du...jeg er ikke så

Det kan jeg høre :)

Der står (jeg tager Ud some eksempel fordi strengen er kortere):

Ud.innerHTML = '<A HREF="#" onclick="Udfordring_menu(); return false;" TITLE="Klik her for at lukke menupunktet">Billeder</A> <UL TYPE="disc">   <LI><a href="gallery_puppie.htm" TITLE="Se billeder af Mille, da hun var hvalp">Mille som hvalp</a><LI><A HREF="Spoergsmaal.htm" TITLE="Se billeder af Milles hvalpe">Milles hvalpe</a><li><a href="Bog.php" TITLE="Skriv i min gæstebog, eller snak med nogle andre over internettet">Malte</a></UL>'

Jeg skriver det lige lidt pænere:

[...]

Her er der tre links, en for hver "<LI>". For at tilføje en
target-attribut skriver man blot:

Ud.innerHTML =
'<A HREF="#" onclick="Udfordring_menu(); return false;" TITLE="Klik her for at lukke menupunktet">Billeder</A>' +
'<UL TYPE="disc"> ' +
'<LI><a target="Teksti" href="gallery_puppie.htm" TITLE="Se billeder af Mille, da hun var hvalp">Mille som hvalp</a> '+
'<LI><A target="Teksti" HREF="Spoergsmaal.htm" TITLE="Se billeder af Milles hvalpe">Milles hvalpe</a>' +
'<li><a target="Teksti" href="Bog.php" TITLE="Skriv i min gæstebog, eller snak med nogle andre over internettet">Malte</a>' +
'</UL>';

(lige efter hvert "a"-tags start).

*Nemmere løsning:*
Hvis du ikke har andre links på siden, end dem i menuen, så kan du nøjes
med at tilføje
<base target="Teksti">
i toppen af <head>-elementet. Så vil *alle* links på siden åbne i
framen, og du behøver ikke pille ved Javascripten (ikke af den grund,
i hvert fald, men den er altså ikke særlig god, og vil fx ikke virke i
Mozilla/Netscape 7).

> Når du trykker på de links som er ude i siden, og de så folder sig
> ud (håber du forstår!!!), så nogle af linksene som kommer, de er med
> fed, og andre ikke.

Dem der ikke er med fed, er dem som man har besøgt før. Det styres af
CSS-reglerne:
A:link    {color: #0C7299; font-weight: bold; text-decoration: none;}
A:visited   {color: #0C7299; text-decoration: none;}
A:hover   {color: #0C7299; font-weight: bold; text-decoration;}
Hvis det er et link man har besøg, så er det ikke "bold", ellers er det.

> Nogle bliver fremhævet og der bliver lavet mellemrum mellem
> bokstaverne når markøren kommer over dem, og nogle ikke.

Jeg kan ikke se mellemrummet, men det er nok en sideffekt af at
teksten bliver Bold.

> [...]
> lave mellemrum HELE tiden - så der altså ikke sker noget med dem,
> når markøren kommer over dem...og så må skriften godt være i

Så skift de tre regler ud med:

A:link, A:visited {
color: #0C7299;
text-decoration: none;
font-family: verdana, sans-serif;
}

Husk at ikke alle har fontent Verdana.

> Beklager mit sprog...

Det er skam fint nok. Det er slet ikke nemt at forklare hvordan
noget går galt.
/L