/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Udskiftning af harddisk nem måde?
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-08-03 13:04


Hej

Jeg skal skifte en HD i en win XP installation. Er der mon en nem måde at gøre
det på?

F.eks. at sætte den nye i og så kopierer hele skidtet, men hvordan får man den
så til at boot igen?

Claus



 
 
Pico (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 23-08-03 13:11

Claus Tersgov wrote:
> Hej
>
> Jeg skal skifte en HD i en win XP installation. Er der mon en nem
> måde at gøre det på?

Har du kun en disk i maskinen ?
Hvis du havde 2 ville jeg råde dig til at lave et Image med Driver Image
eller Ghost og så lægge det tilbage på den nye HD.
Det kan du også gøre hvis du har 2 partioner på den gamle disk. Så laver
du et image på anden partion af disken, sæte den nye disk i sammen
med den gamle og restore imaget til den nye der så skal i som C: så
burde det starte almindeligt på den nye disk.

>
> F.eks. at sætte den nye i og så kopierer hele skidtet, men hvordan
> får man den så til at boot igen?

Du får ikke alt med ved bare at kopiere tingene over når det er OS,
derfor vil det ikke køre.
--
Med venlig hilsen
Pico

>
> Claus


Niels Solskin (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Niels Solskin


Dato : 23-08-03 14:22

Jeg har lavet en kopi af harddisken med Partionmagic 7,0
over på en anden partion på samme harddisk....

Ikke at jeg har prøvet det, men det gik jeg da ud fra virker, hvis jeg
en dag vil slette min nuværende C-drev og kopiere backupen direkte over
fra D
drevet.

Så det samme må vel kunne lade sig gøre med to harddiske eller hvad ???

God Week-end

Niels


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Claus Tersgov (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-08-03 15:35


"Niels Solskin" <solskin@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke at jeg har prøvet det, men det gik jeg da ud fra virker, hvis jeg
> en dag vil slette min nuværende C-drev og kopiere backupen direkte over
> fra D drevet.
>
> Så det samme må vel kunne lade sig gøre med to harddiske eller hvad ???

Nej, ikke umiddelbart. Hele bootsektoren og nogle enkelte boot- og systemfiler
skal ligge et ganske bestemt sted på disken, så man kan ikke bare kopierer
direkte over.

Måske kan det gøres med noget image halløj, det har jeg ikke prøvet. ...

Jeg havde egentlig håbet på, at jeg bare kunne kopiere hele molevitten over på
den nye disk og så boote op på en cd-rom og få xp til at reparere eller
gendanne systemet. Jeg kender bare ikke xp særligt godt i den retning.

Claus



Flemming Joensson (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson


Dato : 23-08-03 17:49

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in
news:bi7l6e$13bf$1@news.cybercity.dk:

> F.eks. at sætte den nye i og så kopierer hele skidtet, men hvordan får
> man den så til at boot igen?
>

Jeg brugte Norton Ghost.

Installer Ghost, sæt den nye disk i - initialiser den i Windows XP
Administration - du behøver ikke oprette en partition.

Kør Ghost, vælg Advanced og vælg så at kopiere en disk/partition til en
anden.

Så beder Ghost om at måtte genstarte og starter automatisk op i en DOS og
kører hele imageforløbet - for et gammel slæber af en 6.4GB disk der ikke
var specielt hurtig og over på en helt ny Maxtor 80GB 7200rpm med 8MB cache
tog det lidt over 40 minutter.

Derefter var det bare at tage den gamle disk ud, og sætte den nye til at
være den der bootes på og så kører det igen.
Ghost er et rart program til sådanne ting. Drive Imager kan sikkert også,
men jeg foretrækker Ghost.

Flemming

Flemming Joensson (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson


Dato : 23-08-03 17:50

Flemming Joensson <flemming@fjerndette.joensson.org> wrote in
news:Xns93E0BF6BD9E60flemmingfjerndettejo@130.225.247.90:

> Derefter var det bare at tage den gamle disk ud, og sætte den nye til at
> være den der bootes på og så kører det igen.

Og det gør man så i BIOS - hvis du skulle være i tvivl.

Flemming

Claus Tersgov (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-08-03 18:33


"Flemming Joensson" <flemming@fjerndette.joensson.org> skrev i en meddelelse

> Installer Ghost, sæt den nye disk i - initialiser den i Windows XP

Jo, tak, men man går jo ikke bare hen og bruger flere hundrede kroner på et
program, blot fordi man skal skifte en harddisk!

Claus



Flemming Joensson (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson


Dato : 25-08-03 09:39

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in
news:bi88f8$1l9a$1@news.cybercity.dk:

>> Installer Ghost, sæt den nye disk i - initialiser den i Windows XP
>
> Jo, tak, men man går jo ikke bare hen og bruger flere hundrede kroner
> på et program, blot fordi man skal skifte en harddisk!
>

Hvis du vil kunne fortsætte hvor du slap på den gamle og lade den nye disk
fungere som erstatning for den gamle, altså lægge alt, inklusive
operativsystem bootsektor osv. over på den nye. Så kan du vurdere om det
antal timer det vil tage dig at lave backup, og overføre relevante data,
samt installere operativsystem og diverse programmer er "billigere" end det
er at købe f.eks. Ghost eller Drive Imager og bruge dem. Personligt gider
jeg ikke sidde og spilde min tid med at geninstallere osv. når jeg ved at
der er en meget nemmere måde.

Flemming

MN (23-08-2003)
Kommentar
Fra : MN


Dato : 23-08-03 18:00


"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:bi7l6e$13bf$1@news.cybercity.dk...
>
> Hej
>
> Jeg skal skifte en HD i en win XP installation. Er der mon en nem måde at
gøre
> det på?
>
> F.eks. at sætte den nye i og så kopierer hele skidtet, men hvordan får man
den
> så til at boot igen?
>
> Claus
>
Nogle harddisk fabrikanter tilbyder et værktøj til at kopiere disk til disk.
Bl.a. Western Digital har "Data Lifeguard"

Det er gratis og man skal ikke smide penge til Ghost el. lign.

Mogens




3066@c.dk (24-08-2003)
Kommentar
Fra : 3066@c.dk


Dato : 24-08-03 05:01

Du sætter den ny HD i og install.XP. Derefter tager du den gamle HD og
sætter til du behøver ikke ,at sætte den i holder med skruer, bare sæt
ledninger i derefter skal du bruge et godt program, der kan overføre din
gamle HDs data til den nye,her ville jeg bruge Totalcmd der før hed
Wincomand,det er fremragende til at overføre data fra en HD til anden,husk
lige at sætte dinne jumper så den gamle bliver slave.

mvh.u3066



Claus Tersgov (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-08-03 10:49


<3066@c.dk> skrev i en meddelelse
news:3f483af2$0$21660$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Du sætter den ny HD i og install.XP. Derefter tager du den gamle HD og
> sætter til du behøver ikke ,at sætte den i holder med skruer, bare sæt
> ledninger i derefter skal du bruge et godt program, der kan overføre din
> gamle HDs data til den nye,her ville jeg bruge Totalcmd der før hed
> Wincomand,det er fremragende til at overføre data fra en HD til anden,husk
> lige at sætte dinne jumper så den gamle bliver slave.

Duer heller ikke, er forsøgt og det giver kun blå skærm ved opstart...

Claus



Jørgen Madsen (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Madsen


Dato : 24-08-03 11:41

Hej Claus
Prøv Stones Kopikontrol-Mener at du også skal bruge
Delphi 3.0 Biblioteksfilen.
De er freeware-søg på navnene.
Har selv brugt programmet til Windows 98SE-
jeg installerede først Windows på den nye harddisk (master)-installerede
kopipogrammet på denne-monterede så den gamle disk i computeren (slave)-
kopierede så alle filer over på den nye-mener ,at
programmet kun kopierer de filer over,som ikke
er der i forvejen,eller der er en indstilling til dette,
kan ikke lige huske det.
Håber ,at det kan løse dit problem.
Mvh.
Jørgen Madsen
--------------------------------------------------------
"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bi7l6e$13bf$1@news.cybercity.dk...
>
> Hej
>
> Jeg skal skifte en HD i en win XP installation. Er der mon en nem måde at
gøre
> det på?
>
> F.eks. at sætte den nye i og så kopierer hele skidtet, men hvordan får man
den
> så til at boot igen?
>
> Claus
>
>



Claus Tersgov (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-08-03 12:34


"Jørgen Madsen" <joergen.madsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3f489634$0$97204

> Prøv Stones Kopikontrol-Mener at du også skal bruge

Tak for tippet, men jeg gider ikke eksperimentere mere med det. Nu bliver det
en reinstall...

Jeg har brugt windows siden version 2.0 men jeg har dælme ikke oplevet, at det
skal være *så* besværligt, som XP er at arbejde med.

Det kan da ikke være rigtigt, at blot fordi man skifter en defekt harddisk, at
man så skal reinstallere hele molevitten igen. Man kan ikke engang reetablere
en gammel backup på en ny harddisk, fordi XP kan se, at det ikke er samme
disk.

Det er *** for dumt! Dumpekarakter til M$ ! - igen....

Claus




Edmund (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 24-08-03 13:03

Claus Tersgov skrev:


> Det kan da ikke være rigtigt, at blot fordi man skifter en defekt
> harddisk, at man så skal reinstallere hele molevitten igen.

Har du prøvet det med en diskette fra din harddisk fabrikant som Mogens
"NN" nævner.

Maxtor har et glimrende program til dette "Maxblast"

Mvh Edmund


Edmund (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 24-08-03 13:21

Edmund skrev:
> Maxtor har et glimrende program til dette "Maxblast"

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm

Om disken så skal gøres aktiv med Fdisk kan jeg ikke huske.

--
Mvh Edmund


Claus Tersgov (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 25-08-03 06:41


"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
news:bia9hr$7787i$1@ID-157131.news.uni-berlin.de...

> Har du prøvet det med en diskette fra din harddisk fabrikant som Mogens
> "NN" nævner.

Hvis Xp har valgt at bruge informationer om harddisken som sin første
proiritet, så er der intet at gøre bortset fra reinstall.

Claus



Pico (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 25-08-03 00:02

Claus Tersgov wrote:
> "Jørgen Madsen" <joergen.madsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f489634$0$97204
>
>> Prøv Stones Kopikontrol-Mener at du også skal bruge
>
> Tak for tippet, men jeg gider ikke eksperimentere mere med det. Nu
> bliver det en reinstall...
>
> Jeg har brugt windows siden version 2.0 men jeg har dælme ikke
> oplevet, at det skal være *så* besværligt, som XP er at arbejde med.
>
> Det kan da ikke være rigtigt, at blot fordi man skifter en defekt
> harddisk, at man så skal reinstallere hele molevitten igen. Man kan
> ikke engang reetablere en gammel backup på en ny harddisk, fordi XP
> kan se, at det ikke er samme disk.

Det er da noget sluder. Jeg køre for øjeblikket på en 80 GB disk med
XP som jeg flyttede (Image fra Driver Image) fra min gamle 10 GB disk.
Du kan bare ikke regne med at du "bare" kan kopiere filerne over, som
jeg skrev tidligere virker det ikke.
Nu er du åbenbart gået i gang med at starte forfra så HUSK at tage et
Image eller Ghost når installationen er som du ønsker den. Det kan spare
mange ærgelser fremover.
--
Med venlig hilsen
Pico

>
> Det er *** for dumt! Dumpekarakter til M$ ! - igen....
>
> Claus


Claus Tersgov (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 25-08-03 06:36


"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:bibg59$7eupl$1@ID-184913.news.uni-berlin.de...

> Det er da noget sluder. Jeg køre for øjeblikket på en 80 GB disk med
> XP som jeg flyttede (Image fra Driver Image) fra min gamle 10 GB disk.
> Du kan bare ikke regne med at du "bare" kan kopiere filerne over, som
> jeg skrev tidligere virker det ikke.

Nej, det ved jeg godt. Problemet er bare, at XP bl.a. bruger data fra diskens
serienummer og mærke til at at registere ca. 10 vigtige kriterier fra
hardwaren, som en del af sin aktiverings kode, og afhængigt af den øvrige
hardware er der forskel på, hvor højt oplysninger fra harddisken prioriteres.

Når man ikke engang kan reetablerer en komplet systembackup udført af XP selv,
så er systemet jo reelt intet værd. Jeg har talt med MS og de erkender, at det
er et problem, men umiddelbart har de ingen løsning andet end at reinstallere.

Claus



Pico (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 25-08-03 15:55

Claus Tersgov wrote:
> "Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:bibg59$7eupl$1@ID-184913.news.uni-berlin.de...
>
>> Det er da noget sluder. Jeg køre for øjeblikket på en 80 GB disk med
>> XP som jeg flyttede (Image fra Driver Image) fra min gamle 10 GB
>> disk. Du kan bare ikke regne med at du "bare" kan kopiere filerne
>> over, som jeg skrev tidligere virker det ikke.
>
> Nej, det ved jeg godt. Problemet er bare, at XP bl.a. bruger data fra
> diskens serienummer og mærke til at at registere ca. 10 vigtige
> kriterier fra hardwaren, som en del af sin aktiverings kode, og
> afhængigt af den øvrige hardware er der forskel på, hvor højt
> oplysninger fra harddisken prioriteres.
>
> Når man ikke engang kan reetablerer en komplet systembackup udført af
> XP selv, så er systemet jo reelt intet værd. Jeg har talt med MS og
> de erkender, at det er et problem, men umiddelbart har de ingen
> løsning andet end at reinstallere.

OK, nu er vi efterhånden nået dertil at det er aktiveringen hos MS der
driller, det har du nok ret i, jeg har bare ikke oplevet det.
--
Med venlig hilsen
Pico


Edmund (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 25-08-03 18:17

Claus Tersgov skrev:

> Nej, det ved jeg godt. Problemet er bare, at XP bl.a. bruger data fra
> diskens serienummer og mærke til at at registere ca. 10 vigtige
> kriterier fra hardwaren, som en del af sin aktiverings kode, og
> afhængigt af den øvrige hardware er der forskel på, hvor højt
> oplysninger fra harddisken prioriteres.

Hvor langt kom du så. Bootede den og sagde at XP ikke kunne aktiveres
eller hva. Kunne du så ikke få en ny nøgle da du ringede.

> Når man ikke engang kan reetablerer en komplet systembackup udført af
> XP selv, så er systemet jo reelt intet værd.

Er det ASR bakup du her taler om.

Fik du prøvet det med disketter fra din harddisk-fabrikant.

--
Mvh Edmund


Thomas Madsen (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 24-08-03 14:56

Claus Tersgov skrev:

> Jeg har brugt windows siden version 2.0 men jeg har dælme ikke
> oplevet, at det skal være *så* besværligt, som XP er at arbejde
> med.

Tja, sidste gang min systemdisk med Win2000 og XP gik i smadder
genindlæste jeg et gemt image lavet med Drive Image på den nye
disk og genstartede. Så kørte det igen, så det behøver ikke
absolut at være så besværligt. Det skulle efter sigende også
være meget let med harddiskproducenternes værktøj til formålet,
som nævnt andet sted i tråden.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Claus Tersgov (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 25-08-03 06:38


"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, sidste gang min systemdisk med Win2000 og XP gik i smadder
> genindlæste jeg et gemt image lavet med Drive Image på den nye

Bemærk at w2k *ikke* opretter diverse koder ud fra maskinens hardware, det er
kun i XP...

Forhåbentlig har det givet MS så mange problemer, at de dropper det fremover.

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177586
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409120
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste