HDD får manskinen til at hænge
Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-03 09:49

Min Mandrake har det med at have meget lange svartider på alt muligt, jeg har
så lagt mærke til at HDD lampen lyser mens jeg venter.
Så er det jeg tænker, der må kunne gøres noget, men hvad gør jeg?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter bildet
er taget,,,

Fra : Bo Simonsen

Dato : 23-08-03 11:43

Ivar Madsen <news-@milli.dk> wrote:

> Min Mandrake har det med at have meget lange svartider på alt muligt,
> jeg har så lagt mærke til at HDD lampen lyser mens jeg venter. Så er
> det jeg tænker, der må kunne gøres noget, men hvad gør jeg?

Check om DMA er slået til.

/sbin/hdparm -d /dev/hdX

--
Mvh. Bo

GoldED power! :)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-03 12:10

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 23-08-03 12:16

Ivar Madsen sang:

> Bo Simonsen skrev Lørdag den 23. august 2003 12:43 i
> dk.edb.system.unix:

hvad med hdparm -Tt /dev/hda

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-03 12:33

Fra : Bo Simonsen

Dato : 23-08-03 12:18

Hmm.. Jeg havde en overgang problemer med hvis writecache var slået til
crashede maskinen.. Det er da et forsøg værd.

/sbin/hdparm -W0 /dev/hda

--
Mvh. Bo

Golded/Linux, Squish/Linux and Soupgate/Linux :)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-03 19:33

Bo Simonsen skrev Lørdag den 23. august 2003 13:18 i dk.edb.system.unix:

> Hmm.. Jeg havde en overgang problemer med hvis writecache var slået til
> crashede maskinen.. Det er da et forsøg værd.
> /sbin/hdparm -W0 /dev/hda

Det er prøvet nu, men jeg ville ellers forvente at det vil gøre det være?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 23-08-03 21:37

> Det er prøvet nu, men jeg ville ellers forvente at det vil gøre det
> være?

Blev det værrere? Hmm.. så slå det til igen

/sbin/hdparm -W1 /dev/hda

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-03 21:40

Bo Simonsen skrev Lørdag den 23. august 2003 22:37 i dk.edb.system.unix:

> Blev det værrere? Hmm.. så slå det til igen

Det er ikke til at sige, tror at det er det at jeg har rebootet og fået rydet
op i et eller andet, måske smidt noget udaf ram'en som bare har fyldt op?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 23-08-03 21:50

> Det er ikke til at sige, tror at det er det at jeg har rebootet og
> fået rydet op i et eller andet, måske smidt noget udaf ram'en som
> bare
> har fyldt op?

Det er jo ikke til at sige, måske en 'free -m' inden reboot, ville have
afsløret det. Hvis den er begyndt at bruge alt for meget swap, kan du
godt mærke det, hastighedsmæssigt.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-08-03 11:51

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> Min Mandrake har det med at have meget lange svartider på alt muligt, jeg har
> så lagt mærke til at HDD lampen lyser mens jeg venter.
> Så er det jeg tænker, der må kunne gøres noget, men hvad gør jeg?

Er der beskedder om anomaliteter i disksystemet i logfilerne? Løber
den evt. tør for hukommelse og må have gang i rutiner til at frigøre
hukommelse (igen, logfiler)?

/Rasmus

Linux hackers are funny people: They count the time in patchlevels.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-03 12:12

Rasmus Bøg Hansen skrev Lørdag den 23. august 2003 12:50 i dk.edb.system.unix:

> Er der beskedder om anomaliteter i disksystemet i logfilerne? Løber
> den evt. tør for hukommelse og må have gang i rutiner til at frigøre
> hukommelse (igen, logfiler)?

Jeg kan ikke lige overskue hvilke log filer der kan vise det?

Sikkert heller ikke at tyde dem, men den sag til den tid,,,

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-08-03 12:52

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> Jeg kan ikke lige overskue hvilke log filer der kan vise det?

Kernens logfil. På Debian hedder den /var/log/kern.log - jeg ved ikke,
hvor Mandrake har den liggende.

> Sikkert heller ikke at tyde dem, men den sag til den tid,,,

Kig efter ting relateret til ide (hvis det er IDE-diske, vi snakker
om) eller VM (hukommelsesstyring) - og måske også oom-killeren (som
vel strengt taget er en del af VM-systemet).

/Rasmus

I would never kill somebody
- unless they pissed me off!
-- Eric Cartman

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-03 14:55

Rasmus Bøg Hansen skrev Lørdag den 23. august 2003 13:51 i dk.edb.system.unix:

> Kernens logfil. På Debian hedder den /var/log/kern.log - jeg ved ikke,
> hvor Mandrake har den liggende.

/var/log/kernel

> Kig efter ting relateret til ide (hvis det er IDE-diske, vi snakker
> om) eller VM (hukommelsesstyring) - og måske også oom-killeren (som
> vel strengt taget er en del af VM-systemet).

Jeg synes ikke at der lige er noget galt om IDE. MEN jeg fandt noget
i /var/log/messages, som jeg ikke synes om, omend jeg ikke regtigt ved
hvad om der er noget galt i det,,,

> [...]
|Aug 17 07:05:28 arbejdsmaskine smartd: Device: /dev/hda, S.M.A.R.T. Attribute: 8 Changed from 248 to 247
|Aug 17 08:05:28 arbejdsmaskine smartd: Device: /dev/hda, S.M.A.R.T. Attribute: 8 Changed from 247 to 248
|Aug 17 08:35:35 arbejdsmaskine smartd: Device: /dev/hda, S.M.A.R.T. Attribute: 8 Changed from 248 to 249
|Aug 17 09:05:36 arbejdsmaskine smartd: Device: /dev/hda, S.M.A.R.T. Attribute: 8 Changed from 249 to 250
|Aug 17 12:46:42 arbejdsmaskine smartd: Device: /dev/hda, S.M.A.R.T. Attribute: 8 Changed from 250 to 249

og sådan bliver den ved i det uendelige,,,

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-08-03 17:28

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> Jeg synes ikke at der lige er noget galt om IDE. MEN jeg fandt noget
> i /var/log/messages, som jeg ikke synes om, omend jeg ikke regtigt ved
> hvad om der er noget galt i det,,,

Andet end det herunder angivne?

Useless use of cat award

> og sådan bliver den ved i det uendelige,,,

Det er bare "seek time performance" (i hvert fald på en lidt ældre
Samsung-disk, jeg har adgang til), det er ikke nødvendigvis tegn på fejl.

/Rasmus

ATA100 is another testimony to the fact that pigs can be
made to fly given sufficient thrust (to borrow an RFC)
-Alan Cox

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-03 21:41

Rasmus Bøg Hansen skrev Lørdag den 23. august 2003 18:27 i dk.edb.system.unix:

> Useless use of cat award

Øhe point not understand,,,

> Det er bare "seek time performance" (i hvert fald på en lidt ældre
> Samsung-disk, jeg har adgang til), det er ikke nødvendigvis tegn på fejl.

OK, mener også at den stoppede i opstart dengang S.M.A.R.T. fandt en fejl på
disken,,,

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-08-03 21:52

>OK, mener også at den stoppede i opstart dengang S.M.A.R.T. fandt en fejl på
>disken,,,

SMART er ikke noget, der kommer og siger "IMPENDING DOOM!" lige
før en disk dør.

Det er noget, man skal holde "manuelt" øje med over tid, så man
fanger detaljer som en vigende flyvehøjde (hovedernes afstand
over pladerne) eller stigende antal fejllæsninger.

Man skal derfor ikke bekymre sig så meget om ændrede værdier i
logfilerne. Man skal sætte sig ned og se efter, om der er en
trend at spore i ændringerne. Eller være ligeglad og finde sig
i, at disken ryger, når det er dens tur til at ryge

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-03 22:47

Klaus Ellegaard skrev Lørdag den 23. august 2003 22:51 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> fanger detaljer som en vigende flyvehøjde (hovedernes afstand
> over pladerne) eller stigende antal fejllæsninger.

Jeg kan ikke med sikkerhed huske hvad den sagde, men dengang kørte jeg XP på
maskinen, og den gav en eller anden form for advarsel, som gjorde at jeg
sendte den til gartirep, og fik skiftet disken (og bundkort også)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-08-03 22:51

> [...]

>maskinen, og den gav en eller anden form for advarsel, som gjorde at jeg
>sendte den til gartirep, og fik skiftet disken (og bundkort også)

Øh, disken var defekt, så man skiftede bundkortet?

Anyway, du har sikkert haft noget XP-noget, der kunne se en trend.
Hvis ikke er det spild af tid at kigge på SMARTs rapporter.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-08-03 09:03

Klaus Ellegaard skrev Lørdag den 23. august 2003 23:50 i dk.edb.system.unix:

> Øh, disken var defekt, så man skiftede bundkortet?

Disken blev skiftet, og så stod der på papieret jeg fik med at bundkortet også
var skiftet, ved ikke hvad der var galt med det,,, Men hvad det var på
garentien, så,,

> Anyway, du har sikkert haft noget XP-noget, der kunne se en trend.
> Hvis ikke er det spild af tid at kigge på SMARTs rapporter.

Kunne godt forstille mig at XP har noget sådant,,,

BTW så er denne maskine begyndt at sløve den igen, der var en der forslog free
-m før en reboot, men hvordan tyder jeg den?

|[ivar@arbejdsmaskine ivar]$ free -m
| total used free shared buffers cached
|Mem: 103 94 8 0 3 34
|-/+ buffers/cache: 56 47

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-08-03 09:09

Ivar Madsen skrev Søndag den 24. august 2003 10:02 i dk.edb.system.unix:

> BTW så er denne maskine begyndt at sløve den igen, der var en der forslog
> free -m før en reboot, men hvordan tyder jeg den?

> [...]
|-/+ buffers/cache: 56 47
|Swap: 243 84 158
|[ivar@arbejdsmaskine ivar]$ reboot

[autoopstart af KNode og KMail]

|[ivar@arbejdsmaskine ivar]$ free -m
| total used free shared buffers cached
|Mem: 103 100 2 0 3 36
|-/+ buffers/cache: 60 43

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-08-03 09:12

In article <4466132.hPfc0GKL02@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> -m før en reboot, men hvordan tyder jeg den?

>|-/+ buffers/cache: 56 47

Du har 103M tilrådighed, deraf har du brugt 94 og har 8 fri.
Der er brugt 3 til buffere og 34 til cache.

Hvis man så fraregner mængden brugt på cache/buffere (for at undgår at
ramme disken), så har du brugt 56 og har 47 fri til programmer.

Du har så 243M swap, hvoraf du har brugt 84M og har 158 fri.

Hvilken kerne kører du? og hvilke jobs kører du? I/O tungt? Meget hukommelses
krævende?

"uname -a" vil svare på det første
"top" vil give dig en ide om resten.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-08-03 09:30

Thomas S. Iversen skrev Søndag den 24. august 2003 10:11 i dk.edb.system.unix:

> [...]

| 3 root 18 19 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 ksoftirqd_CPU0
| 4 root 9 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.80 kswapd
| 5 root 9 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 bdflush
| 6 root 9 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 kupdated
| 7 root -1 -20 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 mdrecoveryd
| 11 root 9 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.07 kjournald
| 106 root 9 0 628 12 0 S 0.0 0.0 0:00.41 devfsd
| 201 root 9 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 khubd
| 373 root 9 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.04 kjournald
| 383 root 9 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 kjournald
| 802 root 8 0 84 52 36 S 0.0 0.0 0:00.00 ifplugd
| 803 root 9 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 eth0

Men nu har jeg jo næsten lige rebootet så det er jo begranset hvad jeg har fået
lavet på maskinen. Min fornæmelse (kan meget vel tage fejl) går på at der er
nogle programmer der ikke er så god til at ryde op efter sig, og snuppe RAM
med i bitmarkerne?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-08-03 10:27

In article <1998149.kPShoU3V7i@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
> [...]
> nogle programmer der ikke er så god til at ryde op efter sig, og snuppe RAM

Jeg tror mere, at du har nogle programmer der allokerer nogle resourcer
og så holder på dem. En grafisk brugergrænseflade f.eks. vil sluge
en del.

Apache med php kræver også pænt, og du har trodsalt kun 128Mb i maskinen.
I din første free listning bekymrede mængden af swap mig, specielt
kombineret med en udtalelse om at du lige har genstartet. At du så
allerede bruger 80Mb swap (var det ikke deromkring) er ikke et godt tegn.
At din "fri" hukommelse bliver brugt på disk-cache fremfor buffere
er heller ikke helt godt, idet dette gerne skulle være et tegn på
at et eller andet gerne vil tilgå disken, men at kernen prøver at afhjælpe
den performance penalty dette giver.

Mit bedste gæt er, at dit system swapper memory frem og tilbage.

Til sammenligning fra en server:

server> uptime
11:23:40 up 363 days, 18:27, 2 users, load average: 1.43, 1.26, 1.23
server> free -m
total used free shared buffers cached
Mem: 251 220 30 27 144 13
-/+ buffers/cache: 62 188
Swap: 126 0 126

Hvad har du kørende af programmer? (sådan circus)

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-08-03 12:33

Thomas S. Iversen skrev Søndag den 24. august 2003 11:27 i dk.edb.system.unix:

> Hvad har du kørende af programmer? (sådan circus)

Manuelt så har jeg generalt kørende følgende

Kmail
Knode
Mozilla gerne i flere vinduer, hver med flere faneblade
konsol

Jeg kan så finde på at gå i

RealPlayer
OpenOffice
PAN

Men dem er jeg flænker til at lukke ned igen når jeg er færdig.

Og så det systemmet køre.
acpi
acpid
atd
crond
cups
devfsd
dm
gpm
httpd (apache)
internet
iptables
keytable
kheader
linuxconf
lisa
netfs
network
nfslock
ntpd
numlock
partmon
portmap
postfix
random
rwhod
saslauthd
smartd
snmpd
sound
sshd
syslog
tmdns
webmin
wine
xfs
xinetd

Det er hvad DrakXservices viser af KØRENDE services, jeg mener at der også køre
PHP som du nævnte er en ram-sluger, hvordan disabler jeg det? bruger det ikke
fortiden, men vil heller ikke fjerne det, da jeg forventer at skulle lege med
squrimail til efteråret.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-08-03 12:48

In article <4182967.Luj5htVszP@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> Men dem er jeg flænker til at lukke ned igen når jeg er færdig.

Og dine lange svartider (som var dine oprindelige ord) kommer så
når du lige skal noget andet end det du har gang i nu? Alstå
lige skal tjekke mail når du har surfet lidt, eller spille lidt
når du har surfet, osv?

Jeg mistænker stadigvæk for lidt ram som værende problemet,
med stor swap aktivitet som resultat.

> httpd (apache)

Lad være med at loade php modulet i apache. Jeg ved ikke lige hvor
httpd.conf ligger på mandrake, men sikkert /etc/apache

> PHP som du nævnte er en ram-sluger, hvordan disabler jeg det? bruger det ikke
> fortiden, men vil heller ikke fjerne det, da jeg forventer at skulle lege med
> squrimail til efteråret.

Hvis du har mulighed for det, så prøv med mere ram. Hvilken maskine har du?
(prøv "lspci")

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-08-03 13:16

Thomas S. Iversen skrev Søndag den 24. august 2003 13:47 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> når du lige skal noget andet end det du har gang i nu? Alstå
> lige skal tjekke mail når du har surfet lidt, eller spille lidt

Nu har jeg jo været opmærksom på det, og her før, så skulle jeg lige ind i den
kørende OOo og hente en gemt fil, lang svartid, så tilbage til mozilla og sufe
lidt, og så hente en ny gemt fil i OOo og kort svartid, det beviser jo hvad du
siger er regtigt, førstegang så var den programkode der skulle bruges gemt i
swapfilen, anden gang så lå den stadig i ram'men.

> Jeg mistænker stadigvæk for lidt ram som værende problemet,
> med stor swap aktivitet som resultat.

Tror dig.

> Lad være med at loade php modulet i apache. Jeg ved ikke lige hvor
> httpd.conf ligger på mandrake, men sikkert /etc/apache

OK. Når jeg kommer tilbage fra stranden, så vil jeg kikke på det.

> [...]

|00:07.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586/B/686A/B PIPC Bus
|Master IDE (rev 06)
|00:07.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB (rev 16)
|00:07.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB (rev 16)
|00:07.4 Bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super ACPI] (rev 40)
|00:07.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT82C686 AC97
|Audio Controller (rev 50)
|00:09.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
|RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
|01:00.0 VGA compatible controller: S3 Inc. ProSavage KM133

Synes ikke at den siger noget om hvilken slags RAM der skal i denne maskine. Og
jeg ved det ikke, der er jo så mange forskellige slags,,,

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-08-03 14:22

In article <1352033.lr4zV6gJfh@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
> Thomas S. Iversen skrev Søndag den 24. august 2003 13:47 i dk.edb.system.unix:
> Synes ikke at den siger noget om hvilken slags RAM der skal i denne maskine. Og

Nu er vi ved at være off-topic herinde, men

http://www.via.com.tw/en/ProSavage%20Chipsets/km133.jsp

vil vise dig, at det er er SDram. Overvej iøvrigt stoppe et externt
grafikkort i. Som det er nu, så

1. stjæler det interne gfx kort ram fra din maskine
2. stjæler også båndbredde til rammen. Maskinen kan ikke både servicere
cpuen og skærmen samtidig, så når der "tegnes" et billede ned i
grafikkortet, så må cpuen pænt vente.

begge dele kan løses med et externt gfx kort. Bare pas på at du ikke
køber et AGP kort hvis du ikke har et AGP slot i din computer, for
det er desværre ikke sikkert med disse superintrerede bundkort.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-08-03 19:19

Thomas S. Iversen skrev Søndag den 24. august 2003 15:21 i dk.edb.system.unix:

> Nu er vi ved at være off-topic herinde, men

Du har ret,så jeg har svaret i dk.edb.system.unix.hardware gruppen.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-08-03 06:45

In article <18963572.zZf2eegdEr@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> Øhe point not understand,,,

cat messages gør intet andet end flytte data i den her sammenhæng
og det er der ikke brug for, grep kan selv hente dem.

grep S.M.A.R.T messages

havde virket lige så godt

Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-03 14:59

Ivar Madsen skrev Lørdag den 23. august 2003 10:48 i dk.edb.system.unix:

> Min Mandrake har det med at have meget lange svartider på alt muligt, jeg har
> så lagt mærke til at HDD lampen lyser mens jeg venter.
> Så er det jeg tænker, der må kunne gøres noget, men hvad gør jeg?

Jeg var tiderliger inde om kikke i BIOS'en og fandt at MPU var sat til disable,
jeg ved ikke regtigt hvad det er, det eneste jeg kan tænke på er Matematisk
Prosor Unit, er det helt galt?
Nå, jeg eneblede den, og selvom det er svært at sige så følges systemmet *lidt*
hurtiger. Men om det bare er fordi jeg har haft rebootet maskinen og dermed
rydet lidt op i de processor der køre, det skal jeg ikke kunnet sige på
nuværende. Jeg har forsøgt at stresse systemmet lidt, og den har stadig
tilbøjligheder til at hænge på HDD'ën,,,

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-08-03 17:30

> [...]

> jeg ved ikke regtigt hvad det er, det eneste jeg kan tænke på er Matematisk

Den kan man slå fra på de færreste systemer mig bekendt. Du skal vist
helt tilbage i 486'eren for at finde CPU'er (x86-familien) med separat
FPU (som det retteligt hedder).

Det er nok mere sandsynligt, det er en MPU401, du har slået til. Det
er en MIDI-port...

/Rasmus

Beware of programmers who carry screwdrivers

Fra : Mikael Hansen

Dato : 23-08-03 20:00

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> FPU (som det retteligt hedder).
>
> Det er nok mere sandsynligt, det er en MPU401, du har slået til. Det

Hvis jeg husker rigtigt:

486DX med coprosessor
486SX uden coprosessor

Mikael Hansen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-08-03 18:42

Mikael Hansen <mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> writes:

> 486DX med coprosessor
> 486SX uden coprosessor

Jeps, det er vist rigtigt. Nu om dage er coprocessoren indbygget i den
egentlige CPU-kerne, så det giver ikke rigtigt mening at snakke om
co-processor længere.

Det hedder forøvrigt rigtigt en FPU - Floating Point Unit.

/Rasmus

Tell them we are not Gods but SysAdmins,
which is the next best thing.