flashe bios i XP
Fra : Ps

Dato : 23-08-03 08:34

Nogen der har en skudsikker vejledning i at opdatere sin bios? Jeg ved det
kan være risikabelt, og er usikker på dels disse koder, der skal skrives -
hvor skal der være mellemrum osv. - og dels hvordan man sikrer sig at være i
dos, når det er XP, der er tale om? Altså, en idiotsikker brugsanvisning,
please.
preben

Fra : Bach|DK|

Dato : 23-08-03 10:43

> [...]
> skal skrives - hvor skal der være mellemrum osv. - og dels hvordan
> man sikrer sig at være i dos, når det er XP, der er tale om? Altså,

De fleste bundkortproducenter har lavet en guide som hjælper dig igennem det
så det bliver gjort efter dit bundkorts specifikationer. Man skal nemlig
være påpasselig med at få de rigtige filer hentet ned mm. Prøv at kigge på
din bundkortproducents hjemmeside.

--
Michael Bach

ICQ#: 56140045
OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-08-03 20:50

"Bach|DK|" <m_bach_f@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være påpasselig med at få de rigtige filer hentet ned mm. Prøv at kigge på

Jep, og det har intet med xp at gøre. Bios flash foregår typisk fra
diskette, og så er det ligegyldigt hvilken windows version der er tale om.
Hvis der i vejledningen står, at du skal bruge en bootdiskette, så gå i xp
ind i Stifinder og højreklik på A-drevet. Vælg formater og kryds af
forneden, hvor der står Opret en ms-dos startdiskette. Så lægges nødvendige
bootfiler over på. Der skal flashprogram og bios opdateringen så også typisk
lægges over.
Hvis du stadig er i tvivl, skal du skrive nærmere om bundkort model og
version. Dernæst - er du sikker på, at du behøver at opdatere bios? Hvis
ikke du har problemer, vil det ofte ikke hjælpe noget at opdatere. Efter
opdateringen kan man også risikere, at man skal ind og ændre på de default
indstillinger, som bios bliver sat til i forbindelse med opdateringen, og
der skal man jo helst vide, hvor der evt. var ændret inden opdateringen.

Kurt

Fra : Duelund

Dato : 24-08-03 11:31

> Jep, og det har intet med xp at gøre. Bios flash foregår typisk fra
> diskette, og så er det ligegyldigt hvilken windows version der er tale om.

Har lige flashet mit asus a7n8x-x i xp via Asus update.
Fungerer fint og meget nemt. (Den finder selv den rigtige bios)

/Tomas

Fra : Ps

Dato : 24-08-03 17:30

Jo, jeg vil opdatere, da jeg har reboots flere gange daglig, og i microsofts
beskrivelse af problemerne, angives opdate af bios som en løsning
(se nærmere her:
http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/tech/onnow/BIOSAML.mspx)

Nedenfor data på min bios samt motherboard
Nuværende bios (udskrift fra "aida32"):

BIOS Egenskaber
BIOS Type Award Modular
Award BIOS Type Award Modular BIOS v6.00PG
Award BIOS Besked
System BIOS Dato 05/11/01
Video BIOS Dato 09/25/01

BIOS Producent
Firma Navn Phoenix Technologies Ltd.
Produkt Information http://www.phoenix.com/en/products/default.htm

Problemer og Forslag
Forslag System BIOS er mere end 2 år gammel. Opgradér hvis det er muligt."

Motherboard (fra Aida32):

"Motherboard Egenskaber
Motherboard ID 05/11/2001-VT8366-8233-6A6LVD46C-00
Motherboard Navn DFI AD72-SN / Octek Rhino KT266-ASP

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type DEC Alpha EV6
Bus Bredde 64 bit
Virkelig Hastighed 134 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed 267 MHz
Båndbredde 2136 MB/s

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type DDR SDRAM
Bus Bredde 64 bit
Virkelig Hastighed 134 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed 267 MHz
Båndbredde 2136 MB/s

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type VIA V-Link
Bus Bredde 8 bit
Virkelig Hastighed 67 MHz (QDR)
Effektiv Hastighed 267 MHz
Båndbredde 267 MB/s

Motherboard Producent
Firma Navn DFI Corporation
Produkt Information http://sj.dfi.com.tw/product/productlist2.asp
Hent BIOS software http://www.dfi.com/support1/download2.asp"

Så: Ok, bootdiskette skal jeg lave - og det laves mere eller mindre
automatisk i Xp, jfr. forklaringen fra Kurt A.
Men hvad så når jeg har bootet på denne diskette - hvad skal jeg så skrive?
Eller skal bios opdateringen også ligge på selve denne bootdiskette?
Preben

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 24-08-03 16:07

> Men hvad så når jeg har bootet på denne diskette - hvad skal jeg så
skrive?

Du gav os selv linket (mere eller mindre):
http://www.dfi.com/support1/bioshelp2.htm

> Eller skal bios opdateringen også ligge på selve denne bootdiskette?

Ja - det står også på linket herover.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Ps

Dato : 24-08-03 18:14

> Du gav os selv linket (mere eller mindre):
> http://www.dfi.com/support1/bioshelp2.htm

Okay, og når jeg går ind på deres bios download side-
http://www.dfi.com/support1/dlShow2.asp- , så nævnes 4 forskellige bios
opdateringer. Så er det vel bare den øverste, jeg skal downloade? Omend den
siger "rev. A+D" hvor de andre bare er "A" ?? Er det korrekt?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-08-03 19:31

"Ps" <pbsremove@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> siger "rev. A+D" hvor de andre bare er "A" ?? Er det korrekt?

Jeg har lige kigget, og du skal, som du selv antyder downloade den øverste,
som er den nyeste A+D.
Når du har downloadet filen, har du en zip fil, som du pakker ud. Så får du
følgende 3 filer:
awdflash.exe
ad72readme.txt
6a6lvd46.BIN
Du kopierer så exe og bin filen over på den bootdiskette, som du lavede
efter min første anvisning.
Sluk computeren og boot så med disketten i. Så skulle den gerne boote på
disketten. Gør den ikke det, så skal du lige en tur i bios og stille den til
at gøre det.
Når den er bootet står der
a:\
du skriver så
awdflash.exe 6a6lvd46.bin /sn /py
og trykker enter og flashen går i gang.
Når den er færdig skal du igen boote computeren, men nu uden diskette. Når
den kommer frem til det punkt, hvor du kan komme i bios, skal du formentlig
trykke "del", så du kommer ind i bios. Der skal du så enten sætte den til at
loade default indstillinger for bios eller optimal settings for bios.
Jeg ville vælge det sidste.
Så skulle du gerne være kørende igen.
Det kan godt være, at der efterfølgende skal pilles lidt andre steder i
bios, men det må vise sig hen ad vejen, om noget er blevet, som det ikke bør
være.

Kurt

Fra : Ps

Dato : 24-08-03 19:54

perfekt - så er jeg - næsten - klar til forsøget.
Men jeg kan se, du IKKE nævner ">" tegnet efter a:\ og før executable ...som
ellers er med på producentens brugsanvisning. Er det bevidst, eller en
forglemmelse?
Og bare for at være sikker: Paranteserne skal heller ikke med?
Og der skal være mellemrum mellem "awdflash.exe" og "6a61vd46.bin", mellem
".bin" og "/Sn", og også mellem "/Sn" og "/Py"...korrekt?
preben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-08-03 23:02

Ps wrote:
> Men jeg kan se, du IKKE nævner ">" tegnet efter a:\ og før
> executable ...som ellers er med på producentens brugsanvisning.
> Er det bevidst, eller en forglemmelse?

Lad os kalde den et forglemmelse´...

> Og bare for at være sikker: Paranteserne skal heller ikke med?

Nej.

> Og der skal være mellemrum mellem [snip]

Ja, linien skal se således ud:
awdflash.exe 6a6lvd46.bin /sn /py

Jeg mener bare ikke, at jeg selv bruger /sn og /py.
Jeg ved ikke hvad det betyder!

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Ps

Dato : 25-08-03 08:38

Hm,. ja, så ville jeg altså til at prøve, idet jeg mener at have alle
relevante "vejledninger".
MEN: Først ville jeg følge Kurts anvisning (hans første indlæg) og lave en
bootdiskette.
Imidlertid sker der absolut ingenting, når jeg efter højreklik på a-drevet
vælger "formatter". Intet. Ligemeget om der er eksisterende filer på
disketten, eller jeg tager en ny tom.
Hvorfor mon ikke?
På den anden side BEHØVER man vel ikke lave en bootdiskette - det står der
ihvertfald ingenting om på producentens vejledning. Dér skulle det være nok
bare at boote på de filer, jeg har pakket op, altså exe og flash filen fra
den nye bios..eller?
(Ja, jeg er måske lidt overforsigtig - men det er første gang jeg prøver
dette, og vil nødig miste mit bundkort i processen!)
preben

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-08-03 08:48

> [...]
nok
> bare at boote på de filer, jeg har pakket op, altså exe og flash filen fra

Nej, du skal have systemfiler på disketten for at kunne boote fra den.
Linket herunder fører til nogle forskellige filer der skriver en bootdisk
for dig.
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Når den du vælger er færdig med at skrive til disketten, kopierer du de
filer du skal bruge til flashingen ud.
Jeg anbefaler Win98-disketten, men det er sådan set underordnet hvad du
vælger.

Skriv endelig hvis der er mere du er usikker på - vi skulle gerne have dig
helskindet igennem det her =)

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-08-03 09:08

Ps wrote:
> (Ja, jeg er måske lidt overforsigtig - men det er første gang jeg
> prøver dette, og vil nødig miste mit bundkort i processen!)

Det er klart, jeg har lige flashet min BIOS med denne:
http://shor.ter.dk/133656915
- Det gøres fra Windows og er meget nemt, det eneste man
skal huske er, at lukke alle programmer inden man starter den.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-08-03 09:09

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> http://shor.ter.dk/133656915

Og dit kort er ikke et ASUS, så du kan ikke bruge den
alligevel. Undskyld.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-08-03 09:16

> Og dit kort er ikke et ASUS, så du kan ikke bruge den
> alligevel. Undskyld.

Hehe, vifte lidt med gulerodden og så spise den selv =)

Fra : Ps

Dato : 25-08-03 09:46

Ja, det går altså "rigtig godt" det her...Jeg downloadede en w98se boot, som
du anbefalede...ville lige checke den før jeg overførte bios filerne, så
valgte floppy som første bootdevice, rebootede på disketten - og får under
opstart (lige efter Verifying DMI poos data) beskeden "Fjern diske eller
andre medier. Tryk på en tast for at fortsætte." Er det ikke bare
herligt...
Hvorfor f..... vil den nu ikke boote på disketten?
preben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-08-03 10:31

Ps wrote:
> Hvorfor f..... vil den nu ikke boote på disketten?

Har du i BIOS sat den til at have disketten som første
boot device?

Jeg har en boot diskette liggende her:
http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/filer/DOS_Boot_Disk.rar

Filerne skal bare pakkes ud på en diskette.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-08-03 10:51

> Har du i BIOS sat den til at have disketten som første
> boot device?

Det kan selvfølglig ikke være derfor, da du skriver du
booter på disketten :)

Jeg tror der er sket en fejl ved oprettelsen af din boot
diskette.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Ps

Dato : 25-08-03 11:29

> Jeg tror der er sket en fejl ved oprettelsen af din boot
> diskette.

Hm, nu har jeg også prøvet med den bootfil, du - Mikael - linkede til.
Med samme resultat: "Fjern diske el. andre medier. Tryk på en tast...osv."
Og for at være helt sikker, har jeg ellers valgt floppy både som first og
second boot device.
Jeg forstår ingenting. Men hvis jeg skal flashe min bios, kræver det
ihvertfald at mit floppy drev virker som det skal, formoder jeg.
Preben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-08-03 12:53

Ps wrote:
> Hm, nu har jeg også prøvet med den bootfil, du - Mikael
> - linkede til. Med samme resultat: "Fjern diske el. andre
> medier.

Mærkeligt, virker dit floppydrev i Windows?

> Jeg forstår ingenting.

Det kan jeg godt forstå :)

> Men hvis jeg skal flashe min bios, kræver det ihvertfald
> at mit floppy drev virker som det skal, formoder jeg.

Ja, ellers skal man komme i DOS på anden måde...!

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Ps

Dato : 25-08-03 13:39

> Mærkeligt, virker dit floppydrev i Windows?

Ja, hvis jeg sætter en disk i drevet og vælger dette f.eks. i Min computer,
så læses filerne uden problemer.

Jeg prøver lige at vælge "safe defaults" for at være sikker på at alle
indstillinger er sat "standard".
Preben

Fra : Ps

Dato : 25-08-03 14:00

> Jeg prøver lige at vælge "safe defaults" for at være sikker på at alle
> indstillinger er sat "standard".

Nå, det hjalp lige fedt. I "Safe defaults" læste den overhovedet ikke
a-drevet, men gik bare direkte til windows opstart. Valgte derefter "Optimum
defaults", og endte da op med samme besked om at fjerne disks, som tidligere
angivet.
Måske ligger problemet et helt andet sted i systemet.?
Måske skal der en hel omformattering til,selvom det oprindelig lignede
hardware problemer??
Nogle forslag inden jeg kaster håndklædet ?
Preben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-08-03 14:35

Ps wrote:
> Måske ligger problemet et helt andet sted i systemet?

For at skære lige til benet, lyder problemet til at være, at
dit floppydrev har problemer med at boote på bootbare
disketter. Hvad der yderligere kan gøres ved jeg ikke,
udover prøve et andet diskettedrev.

> Måske skal der en hel omformattering til,selvom det
> oprindelig lignede hardware problemer?

Jeg ville lave en backup af nuværende installation, således,
hvis problemet ikke afhjælpes af en formatering - kan der
hurtigt rettes op på det.

> Nogle forslag inden jeg kaster håndklædet ?

Et andet floppydrev!

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-08-03 15:35

> [...]
"Optimum
> defaults", og endte da op med samme besked om at fjerne disks, som

Lad os lige prøvet noget andet - bare for at være sikker:
1. Åben en kommandoprompt.
2. Isæt disketten - nyformateret.
3. Skriv: sys a:
4. Kopierer filer til BIOS-flashningen over.
5. Genstart

NB. Efter at have hentet safe defaults, skal du muligvis sætte bios til at
boote fra floppy først igen.
OBS. Hvis flashningen lykkes, så husk at hente BIOS defaults umiddelbart
efter flash og lave en Save&Exit.

Pøjpøj.

Fra : Ps

Dato : 25-08-03 15:54

> Lad os lige prøvet noget andet - bare for at være sikker:
> 1. Åben en kommandoprompt.
> 2. Isæt disketten - nyformateret.

Som tidligere nævnt, så reagerer den ikke når jeg højreklikker og vælger
"formatter".
Men jeg prøvede uformtteret, skrev sys a: ved kommandoprompten, og den
svarede "sys blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et
program eller en batchfil".
Siger det dig noget?

preben

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-08-03 16:19

> Som tidligere nævnt, så reagerer den ikke når jeg højreklikker og vælger
> "formatter".

Ok.

> Men jeg prøvede uformtteret, skrev sys a: ved kommandoprompten, og den
> svarede "sys blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et
> program eller en batchfil". Siger det dig noget?

Ja, jeg troede den var i xp, men jeg blev klogere. Undskyld jeg ikke
tjekkede det først. Du kan ligge de filer du skal bruge ud på en diskette og
så sende den til mig - så skal jeg se om jeg kan få sat lidt skik på den
diskette og så sende den retur til dig.
Jeg har sendt min adresse til din mailadresse - så kan du sende disketten så
snart du får tid.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-08-03 21:02

"Trygleren [9000]" <HesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk> skrev i en
meddelelse news:3f4a28ef$0$48896$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> diskette og så sende den retur til dig.
> Jeg har sendt min adresse til din mailadresse - så kan du sende disketten

Hu hej hvor det går, eller også går det slet ikke.
Det er jo ved at være lidt gætteværk, men jeg hælder lidt til Michael
Nørrelunds antagelse om, at du måske har et defekt diskettedrev. Dels
grundet manglende boot mulighed og dels fordi du ikke kan formattere i xp.
Jeg kan ikke sige noget om sammenhængen, men mærkeligt er det. Hvis du
begynder at formattere m.m. vil det ikke hjælpe en hujende fis, idet det
ikke har noget at gøre med de problemer, som du beskriver.
Jeg kan ikke udtale mig om den konkrete bios, men generelt vil jeg ikke
anbefale, at man bruger bootdisketter til styresystemer, som bl.a. win 98
bootdiskette. Jeg har set flere bundkortfabrikanter advare mod det, idet der
indlæses diverse drivere fra disse bootdisketter, hvilket optager kritiske
dele af hukommelsen, som visse flashprogrammer også vil have adgang til,
eller der er simpelthen for lidt hukommelse tilbage af den kritiske 1. mb.
Jeg ved godt, at mange har gjort det alligevel, men hvorfor lege med ilden,
når man kan undgå det.
Den bootdiskette, der laves under win xp indeholder kun 15 absolut
nødvendige filer, og derfor er der indlæst absolut minimum og der er ingen
småprogrammer eller drivere, som ligger og kører i hukommelsen.
Jeg vil også gerne sende dig disse nødvendige filer, hvis det kan hjælpe dig
videre. De fylder kun 556 kb.
En anden sidste mulighed du kan prøve (hvis ikke du har gjort det) er, at du
i Stifinder højreklikker direkte på a-drevet og vælger formater. Du må altså
ikke først venstreklikke på det, så evt. filer kan ses. Det har jeg
observeret enkelte gange kan give problemer.

Kurt

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-08-03 21:16

> Den bootdiskette, der laves under win xp indeholder kun 15 absolut
> nødvendige filer, og derfor er der indlæst absolut minimum og der er ingen
> småprogrammer eller drivere, som ligger og kører i hukommelsen.

Det gælder nu også for en Windows 98-bootdiskette. Du tænker vist på
rescue-disketter, som IKKE er det samme som bootdisketter.
Rescue-disketterne til Windows XP fylder eksempelvis seks disketter! Men du
har ret i at man ikke skal bruge rescuedisketter som led i et biosflash.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-08-03 23:50

"Trygleren [9000]" <HesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk> skrev i en
meddelelse news:3f4a6e90$0$48910$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
du
> har ret i at man ikke skal bruge rescuedisketter som led i et biosflash.

Vi er så enige om, at vi ikke kalder disketterne for det samme, men iøvrigt
mener det samme

Kurt

Fra : Ps

Dato : 26-08-03 11:31

> En anden sidste mulighed du kan prøve (hvis ikke du har gjort det) er, at
du
> i Stifinder højreklikker direkte på a-drevet og vælger formater.

Har jeg prøvet - men der sker ikke andet end at markeringen smutter tilbage
til "programmer", som jeg har sat den op til som default, når man vælger
stifinder.
Jo, defekt diskettedrev er vel den nærmeste mulighed lige nu, men bare
mærkeligt at den godt kan læse fra drevet alligevel.
Jeg har et gammelt spil på diskette, som jeg lige har prøvet, og det virker
også ok?!
Men jeg må vel se at finde et andet drev og skifte det ud og se, om det gør
nogen forskel.
Preben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-08-03 11:42

Ps wrote:
> Jo, defekt diskettedrev er vel den nærmeste mulighed lige
> nu, men bare mærkeligt at den godt kan læse fra drevet
> alligevel.

Kan du formatere disketten?
- Prøv at lav en fuld formatering og smid de filer ned på den,
som du hentede fra mig.

Har du brænder?
- Så kan du hente en Boot CD istedet:
http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/filer/Boot_CD.exe
- Brændes som image, BIOS filerne ligger du så bare på
disketten og bruger dem derfra.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Ps

Dato : 26-08-03 13:19

> Kan du formatere disketten?
Nej, som nævnt tidligere - intet sker når jeg beder om formattering af
disketten.

> Har du brænder?
ja da
> - Så kan du hente en Boot CD istedet:
> http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/filer/Boot_CD.exe
> - Brændes som image, BIOS filerne ligger du så bare på
> disketten og bruger dem derfra.

Med "disketten" mener du stadig floppyen - eller cd`en?
preben

Fra : Ps

Dato : 26-08-03 13:33

Jeg kunne nu godt tænke mig - på dette fremskredne tidspunkt - at beskrive
problemet, som oprindelig fik mig til at ønske en bios update:
Computeren genstarter af sig selv flere gange daglig, også selvom jeg
overhovedet ikke rører den.
Når jeg så efterfølgende går ind i logbogen, står der hver gang 2
fejlmeddelelser:
1) Kilde: ACPI, Kategori: Ingen, Hændelseskode: 5. Og lige derefter:
2) Kilde: ACPI, Kategori: Ingen, Hændelseskode: 4.

Når man så dobbeltklikker på hver af disse linier får man følgende
beskrivelse:
1) "AMLI: ACPI BIOS forsøger at skrive til en ugyldig IO-portadresse (0x70),
som ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan
medføre at systemet bliver ustabilt. Kontakt din"...osv.
2) "AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldlig IO-portadresse (0x70),
som ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan
medføre at systemet bliver ustabilt. Kontakt din"...osv.

Disse 2 fejlmeddelelser ser jeg altså flere gange dagligt. Jeg har så
undersøgt via microsofts supporthjemmesider, og fundet følgende link, som
beskriver problemet:
http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/tech/onnow/BIOSAML_Print.mspx

og i denne beskrivelse fremgår det bla. - så vidt jeg læser det - at
problemet ligger i bios, og man anbefaler biosproducenter at tage højde for
problemet i fremtidige bios. Derfor...!
Men hvis der er nogen der har bedre ideer til løsning af problem ville det
jo også være interessant.

Jeg kan tilføje, at jeg de seneste ganges reboot også har fået en
fejlmeddelelse:
Kilde: Redbook, kategori: Ingen, Hændelseskode 10. Den kommer 2 gange lige
efter hinanden, ca. 5 sekunder efter førstnævnte acpi fejlkoder - men om det
har med hinanden at gøre overhovedet, har jeg ikke været i stand til at
finde ud af.

Preben

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-08-03 13:49

In article <3f4b5388$0$21595$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Ps wrote:

> Men hvis der er nogen der har bedre ideer til løsning af problem ville det
> jo også være interessant.

Prøv at slå ACPI fra. Både i biosen og i windows. Se om det hjælper før
du gør andet.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-08-03 13:51

Ps wrote:

> Nej, som nævnt tidligere - intet sker når jeg beder om
> formattering af disketten.

Prøv dette:
Start -> Kør -> Skriv cmd eller command og tryk enter.
Skriv format a: og tryk enter, virker det?

Jeg mener floppy.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-08-03 13:55

Ps wrote:
> [...]
> mig til at ønske en bios update:

> Computeren genstarter af sig selv flere gange daglig,
> også selvom jeg overhovedet ikke rører den.

Start med dette:
Højreklik på 'Denne computer' - Egenskaber - faneblad
Avanceret under Start og gendannelse (nederst) klik på
'indstillinger' og fjern hakket ved 'automatisk genstart'

Har du tjekket for virus?
- Du beskriver nemlig den nye MS Blaster orm.

Tjek evt. for virus her:
http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp

Her er et værktøj der kan fjerne virusen:
http://www.webattack.com/get/msblastremover.shtml

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Ps

Dato : 26-08-03 14:16

> Prøv at slå ACPI fra. Både i biosen og i windows. Se om det hjælper før
> du gør andet.

Du kommer lige til at forklare mig, hvordan jeg lige gør det..?
preben

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-08-03 15:08

In article <3f4b5d85$0$21603$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Ps wrote:

> Du kommer lige til at forklare mig, hvordan jeg lige gør det..?
> preben

Bios: power managment = OFF
Windows: System settings (nu er jeg ikke lige den største xp haj, jeg
kører linux, så bær over med mig) => power manegment => sæt
dem til off.

Ellers google på det. Eller søg i windows help

Thomas, Vanløse

Fra : Ps

Dato : 26-08-03 15:53

> Start med dette:
> Højreklik på 'Denne computer' - Egenskaber - faneblad
> Avanceret under Start og gendannelse (nederst) klik på
> 'indstillinger' og fjern hakket ved 'automatisk genstart'

Er nu gjort.

> Har du tjekket for virus?
> - Du beskriver nemlig den nye MS Blaster orm.

Er nu også gjort - omend jeg i forvejen har NAV kontinuerlig opdate.
Men din link fandt heller ikke nogen virus, kun en trojansk fil, som vist
nok hører til i et program, jeg har installeret (family key logger).
preben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-08-03 16:07

Ps wrote:

> Er nu gjort.

Okay, fremover bør der ikke komme pludselige genstarter,
men istedet en fejlmeddelelse, som er nemmere at arbejde med.

> Er nu også gjort - omend jeg i forvejen har NAV kontinuerlig
> opdate.

Okay, jeg vil flashe BIOS alligevel, brug evt. min boot cd.

> Men din link fandt heller ikke nogen virus, kun en trojansk fil,
> som vist nok hører til i et program, jeg har installeret (family
> key logger).

Okay, den må du hellere lade være med at slette.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-08-03 16:09

Thomas S. Iversen wrote:
> Windows: System settings (nu er jeg ikke lige den største
> xp haj, jeg kører linux, så bær over med mig) =>
> power manegment => sæt dem til off.

Kontrolpanel -> Strømstyring, sæt dem til aldrig.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Ps

Dato : 26-08-03 16:40

> Bios: power managment = OFF

Det prøvede jeg - med det resultat, at den ikke ville starte igen. Der stod
bare en cursor oppe i venstre hjørne og blinkede.
Jeg gik så tilbage til bios og valgte power man. ON igen, og så ville den
gerne starte.
Men det øvrige power man. indenfor windows er nu sat til "aldrig", ligesom
automatisk genstart efter fejl er sat off.
Imorgen vil jeg så prøve igen at flashe, evt. ved hjælp af cd bootdisk.
(Jeezz.., godt jeg har ferie i denne uge...!)
Preben

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 26-08-03 16:29

Disketten er i hvert fald bootbar nu. Den er på vej retur =)

Fra : Ps

Dato : 26-08-03 16:40

> Disketten er i hvert fald bootbar nu. Den er på vej retur =)

okay tak for det. Var den ikke bootbar i forvejen?

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 26-08-03 17:12

> okay tak for det. Var den ikke bootbar i forvejen?

Nej, io.sys manglede.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-08-03 17:34

Trygleren [9000] wrote:

> Nej, io.sys manglede.

Den kommer ikke ned på disketten, når jeg laver en
MS-DOS bootdisk i Windows XP.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 26-08-03 19:08

> Den kommer ikke ned på disketten, når jeg laver en
> MS-DOS bootdisk i Windows XP.

Det gør den med 100 % sikkerhed. Den er blot skjult sammen med MSDOS.SYS.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-08-03 06:32

Trygleren [9000] wrote:
[IO.SYS]

> Det gør den med 100 % sikkerhed. Den er blot skjult sammen med
> MSDOS.SYS.

Muligvis, jeg kan i hvert fald ikke se nogen af dem.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 27-08-03 16:39

> Muligvis, jeg kan i hvert fald ikke se nogen af dem.

Start en kommandoprompt.
Skriv: dir /A:H
Nu skulle du gerne kunne se io.sys og msdos.sys som reelt set udgør dos,
sammen med command.com (kommandofortolkeren).

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-08-03 17:27

Trygleren [9000] wrote:
> Start en kommandoprompt.
> Skriv: dir /A:H
> Nu skulle du gerne kunne se io.sys og msdos.sys som
> reelt set udgør dos, sammen med command.com
> (kommandofortolkeren).

Så lærte jeg lige det :)
Tak.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Ps

Dato : 27-08-03 18:33

Mens jeg venter på at få disketten tilbage med boot/bios filerne kan jeg
meddele, at idag har der IKKE været nogen reboots, OMEND jeg kan se på
logbogen, at fejlkoden som tidligere beskrevet (skrivning/læsning til I/O
0x70-71 efterfulgt af redbook) faktisk er noteret og åbenbart er foregået,
men altså uden at det har givet restarts...
Spørgsmålet er hvad der har gjort forskellen? Igår satte jeg jo
strømsparefunktionerne til "aldrig" og satte autogenstartfunktionen fra.
Skulle det virkelig kunne gøre det?
Preben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-08-03 18:47

Ps wrote:
> idag har der IKKE været nogen reboots
> Spørgsmålet er hvad der har gjort forskellen?

Automatisk genstart er slået fra...
Windows genstarter nu ikke ved småfejl...

> Skulle det virkelig kunne gøre det?

Det tror jeg bestemt ikke, hvor varmt bliver dit hardware?
Dtemp kan aflæse harddiskene.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Ps

Dato : 27-08-03 23:09

> Dtemp kan aflæse harddiskene.

aha, Dtemp..er der også noget der hedder dèt?! Nå, men det er nu
installeret, og viser at mine 2 harddiske er henh. 42 og 45 grader varme.

preben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-08-03 07:15

Ps wrote:
> mine 2 harddiske er henh. 42 og 45 grader varme.

Tjaa, det er ikke for meget, men jeg ville nok køle dem,
så de som minimum kommer under 35 grader.
Hvor varm er din processor, bundkortets chipset og
inde i kabinettet generelt?
- Det plejer at kunne aflæses i BIOS.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Ps

Dato : 28-08-03 10:10

> Hvor varm er din processor, bundkortets chipset og
> inde i kabinettet generelt?

Iflg. bios er "system temperature" 32 grader, og cpu temp. 54 grader. Der er
ingen øvrige temp.angivelser. Iøvrigt er blæseren på bundkortets chipset
slået fra, da den begyndte at larme temmelig meget.
Men på den anden side jeg har de sidste uger haft den ene side af kabinettet
åbent konstant, da jeg har rodet en del derinde.
preben

Fra : Ps

Dato : 28-08-03 21:41

Tja, det er blevet en lang tråd...og selvom jeg ikke har fået opdateret min
bios endnu - jeg skal lige sikkerhedskopiere en del filer før jeg tager
springet - så er problemet med reboots jo faktisk løst, idet der ikke har
været nogen reboots siden jeg afcheckede denne "automatisk restart" knap, så
det løste jo egentlig problemet i første omgang. Var ikke klar over, at det
gjorde så stor forskel. Jeg troede at jeg så ville få blå skærm i stedet med
fejlkoder osv., men det er tilsyneladende ikke tilfældet. Fejlen optræder -
det kan jeg se på loggen - men den medfører ingen afbrydelse af nogen art -
og så er det jo egentlig lige meget.
Så tak til de som brugte tid på at hjælpe mig igennem dette. Håber I må få
en rigtig god weekend.
Preben