Validering af timestamp
Fra : Ukendt

Dato : 22-08-03 21:46

Hej gruppe.

Jeg har en side hvor brugeren har mulighed for at skrive et timestamp
(17-06-85 f.eks). Hvordan kan jeg få php til at validere om mit timestamp er
i orden? Det er fordi hvis man indtaster noget andet f.eks. nogle bogstaver
får brugeren en lang fejl :( Og det er jo ikke meningen...

Mvh Kasper

Fra : Dennis Møllegaard Pe~

Dato : 22-08-03 22:58

Hej,

On Fri, 22 Aug 2003 22:45:42 +0200, Kasper Johansen wrote:

> [...]
> i orden? Det er fordi hvis man indtaster noget andet f.eks. nogle bogstaver
> får brugeren en lang fejl :( Og det er jo ikke meningen...

Nu skriver du ikke noget om, om brugeren indtaster det i et text felt,
bruger dropdown etc.

Men det første skridt må være at dele datoen op i dag,mdr,år. Det kan du
gøre med explode(). Herefter kan du teste om dag, mdr, år er et tal - her
kan du bruge is_numeric(). Sidst men ikke mindst skal se checke om datoen
giver mening (fx. 31-02-2003 er jo ugyldig). Her kan du bruge checkdate().

dokumentation:
http://dk.php.net/explode
http://dk.php.net/is_numeric
http://dk.php.net/checkdate

Det er jo ganske enkelt :).

mvh
dennis

--
Dennis Møllegaard Pedersen

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 23-08-03 01:56

On Fri, 22 Aug 2003 23:57:57 +0200
Dennis Møllegaard Pedersen <dennis@moellegaard.invalid> wrote:

> [...]
> giver mening (fx. 31-02-2003 er jo ugyldig). Her kan du bruge checkdate().

Hvis du alligevel ikke skal bruge floats, så brug is_int(). is_numeric()
godtager 'e' som en del af et tal, da 1000 jo også kan skrives som 1e3.

Mvh.
   Madsen

--
* Anders K. Madsen * http://lillesvin.linux.dk *