ASUS P4S333 og hvor stor hd
Fra : Masterpuf

Dato : 22-08-03 17:01

Hej

Jeg har et ASUS "P4S333" jeg vil lige høre hvor stor hd det understøtter,
evt hvilken bios man kan bruge.

MVH

Masterpuf

Fra : Masterpuf

Dato : 23-08-03 01:14

> Hej
>
> Jeg har et ASUS "P4S333" jeg vil lige høre hvor stor hd det understøtter,
> evt hvilken bios man kan bruge.

Lige lidt tillæg:
Er det bare falske rygter at store hd er afhængig af bundkortet, kan ikke se
noget om hvad forskellige asus bundkort understøtter eller at der er kommet
nye bios-opdateringer der løser det?

MVH
Masterpuf

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 23-08-03 06:26

In news:3f46b1c2$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk ,
Masterpuf <afl@mail.sonofon.dk> typed:
> ...Er det bare falske rygter at store hd er afhængig af bundkortet....

Til dels kan bundkortet sætte en grænse, men windows kan også få problemer.
Mener man skal have min. SP1 til XP for at den vil tage over 160 GB..

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-03 08:43

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> In news:3f46b1c2$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk ,
> Masterpuf <afl@mail.sonofon.dk> typed:

Der er enkelte "defekte" Bios'er som ikke vil boote videre, hvis der
sidder en for stor harddisk tilsluttet (selv om det ikke er den der skal
bootes fra).

> Til dels kan bundkortet sætte en grænse, men windows kan også få problemer.
> Mener man skal have min. SP1 til XP for at den vil tage over 160 GB..

http://support.microsoft.com/?kbid=303013

Kort forklaret:

Hvis man ikke har en Windows XP (Home/Pro) med _indbygget_ SP1, så er
48-bit LBA support ikke slået til. Det skal man gøre manuelt.

M.a.o: harddiske over 128 GiB / 137 GB kan uden videre _kun_ bruges af
Windows XP med _indbygget_ SP1 uden at man skal rode i
registreringsdatabasen.
Det er muligt at problemet ikke er der ved eksterne harddiske som kører
bagved en SCSI-emulering, da SCSI længe har kunnet bruge harddiske op
til 2 TiB(TebiBytes).