Newbieproblem: Javascript-validering
Fra : Lars Ridder

Dato : 22-08-03 13:05

Se på denne side:
http://www.belcanto.dk/test.asp
Feltet "Ægtefælle" skal kun returnere fejl for tomt felt, hvis brugeren har
valgt "Ægtefællemedlemsskab".

Jeg har forsøgt at ændre linien:
if((document.forms[0].faelle.value=='') && (error==0))

til:
if((document.forms[0].faelle.value=='') &&
(document.forms[0].mtype.value<>'Ægtefællemedlemsskab (300 kr. i alt)') &&
(error==0))

Men det er tydeligvis ikke korrekt ;-(

Hvad er den rigtige syntaks?

mvh
Lars Ridder

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-08-03 13:25

Lars Ridder skrev:

> Feltet "Ægtefælle" skal kun returnere fejl for tomt felt, hvis
> brugeren har valgt "Ægtefællemedlemsskab".

Jeg ville lave værdierne i radioknapperne langt simplere - fx
"normal", "student" og "partner" (de viste værdier behøver jo ikke
at ændres).

> if((document.forms[0].faelle.value=='') &&
> (document.forms[0].mtype.value<>'Ægtefællemedlemsskab (300 kr.
> i alt)') && (error==0))

Muligvis er det parenteserne der forvirrer, men jeg ved det ikke.

Dit spørgsmål drejer sig om javascriptvalidering og hører dermed
hjemme i clientsidegruppen. Jeg sætter opfølgning dertil (giv et
link til adressen igen hvis du svarer på dette indlæg - så kan
clientsidefolkene også se siden).

NB: Noget af teksten i venstre spalte flyder ind over teksten i
midterspalten i Mozilla 1.4.

FUT: <news:dk.edb.internet.webdesign.clientside>
Svar på dette indlæg henvises til nævnte gruppe og kan kun ses der
Se evt. <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-08-03 13:33

"Lars Ridder" <ridder@e-privat.dk> writes:

> if((document.forms[0].faelle.value=='') &&
> (document.forms[0].mtype.value<>'Ægtefællemedlemsskab (300 kr. i alt)') &&
> [...]

Test for "ikke lig med" hedder "!=" i Javascript, ikke "<>" som i Basic.

/L

Fra : Lars Ridder

Dato : 22-08-03 16:42

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message
> [...]
&&

Tak for hjælpen!
Jeg har nu rettet <> til != i linien ovenover, men selvom værdien af mtype
er lig 'Ægtefællemedlemsskab (300 kr. i alt)', får jeg stadig
fejlmeddelelsen.
Hvad skal jeg gøre for kun at få fejlmeddelelsen, hvis værdien af feltet
"faelle" er tom OG værdien af feltet "mtype" er lig 'Ægtefællemedlemsskab
(300 kr. i alt)' ?
mvh
Lars Ridder

FUT til news:dk.edb.internet.webdesign.clientside