HASTER: problem med sessions
Fra : Henrik Hedegaard

Dato : 21-08-03 23:39

Jeg er mystisk problem med mine session vars.

Som det fremgår af nedenstående kode så registrerer jeg mine vars user og
user_id:

function dologin($user,$password)
{
connect_db();

if( isset($user) && isset($password) )
{
$password = md5($password);

$query = mysql_query("SELECT username,user_password,user_id FROM
phpbb_users WHERE username='$user'");
$result = mysql_fetch_array($query);

if ( $password == $result[1] )
{
$user_id = $result[2];
session_register('user');
session_register('user_id');
}
}
}

i med html side har jeg koden:

global $user;

// bruger er logget ind
if ( session_is_registered('user') )
{
print "Du er logget ind som $user.<p>";
print "Er dette ikke er dig, så <a
href=\"".$server."scripts/navigation.php?do=logout\">log ud</a>.<br>";
}
else
{
include_once($dir."content/frontlogin.html");
}

Den kan sagtens finde ud af, at jeg har registreret user, men jeg kan ikke
skrive den ud med print $_SESSION['user']. Det er ganske enkelt en tom
streng. Alt i mit login virker, bortset fra udskrivelsen af denne streng.

Hvad er der galt?

Kig evt. ind på imv.au.dk/inf2003

/Henrik

PS: ja, jeg har tidligere startet session_start()

---

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-08-03 23:50

<snip kode>
> [...]
> skrive den ud med print $_SESSION['user']. Det er ganske enkelt en tom
> streng. Alt i mit login virker, bortset fra udskrivelsen af denne streng.

Øh, er det mig, eller tildeler du aldrig $_SESSION('user') en værdi ?
Altså: $_SESSION('user') = $user;

--
Benny

Fra : Henrik Hedegaard

Dato : 21-08-03 23:53

så vidt jeg ved kan man nøjes med at bruge session_register til at give en
værdi.

men nu er det også først idag, at jeg er begyndt at lege med sessions.

skulle det så være noget i retningen af:

$_SESSION('user') = $user;
session_register('user');

altså først en tildeling efterfulgt af en registrering?

/Henrik

---

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-08-03 23:59

> skulle det så være noget i retningen af:
>
> $_SESSION('user') = $user;
> session_register('user');

Prøv i omvendt rækkefølge.

Det er ikke så meget jeg har arbejdet med sessions, så jeg er ikke sikker.

--
Benny

Fra : Henrik Hedegaard

Dato : 22-08-03 00:02

sorry, det virker stadig ikke - hverken den ene eller den anden rækkefølge.

> Prøv i omvendt rækkefølge.
>
> Det er ikke så meget jeg har arbejdet med sessions, så jeg er ikke sikker.
>
> --
> Benny

---

Fra : J. Nielsen

Dato : 22-08-03 10:31

> $_SESSION('user') = $user;
> session_register('user');

Uden at vide alverden om temaet, så vil jeg da ikke stå tilbage for at
udbrede mig lidt. I den omtalte tutorial benyttes syntaksen

$_GET["navn"];

til at hente en variabel (istedet for $user).

Måske er det problemet?

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 22-08-03 00:04

Henrik Hedegaard skrev:

> Hvad er der galt?

Nu er jeg lige lidt for træt til at læse alt koden igennem men tjek
http://www.php-faq.dk/index.php?faq=14 der står lidt om sessions + der er
et link til en rigtig god tutorial.
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Henrik Hedegaard

Dato : 22-08-03 00:08

nope, virker stadig ikke.

har fulgt den tutorial til punkt og prikke.

/henrik

Fra : Christian

Dato : 23-08-03 10:27

"Henrik Hedegaard" <adonis@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> nope, virker stadig ikke.
>
> har fulgt den tutorial til punkt og prikke.
>
> /henrik

Lad os tage et hurtigt check på om din session overhovedet virker med noget.
opret en test.php eller hvad du nu vil kalde den.

<?
session_start();

$_SESSION['test'] = "Test besked.";

printf("%s", $_SESSION['test']);
?>

Hvis du får en beskeden på siden virker dine sessions.
PS: session_start(); skal ALTID være som den første linie på en side ellers
kan det medføre underlig opførsel.

Mvh
Christian

Fra : Henrik Hedegaard

Dato : 23-08-03 13:47

"Christian" <none@ofyer.com> wrote in message

> [...]
>
> Hvis du får en beskeden på siden virker dine sessions.
> PS: session_start(); skal ALTID være som den første linie på en side

Jeg kan sagtens udskrive mine session vars i min funktion, dologin, men når
jeg foretager en ny navigation på websiden (med navigation.php), så kan jeg
ikke længere se værdien af mine session vars. Som det første i
navigation.php er session_start(); idet session.auto er slået fra på
serveren.

mvh

Henrik

---

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 22-08-03 11:19

On Fri, 22 Aug 2003 00:52:38 +0200
"Henrik Hedegaard" <adonis@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>
> men nu er det også først idag, at jeg er begyndt at lege med sessions.
>
> skulle det så være noget i retningen af:

Du behøver ikke at gøre begge dele

$_SESSION('user') = $user vil automatisk
registrere den

Men se lige efter om session.auto er on eller of
i php.ini hvis den er off skal du have start_session()
i starten af siden;

Du kan også sætte den til on men så for du problemer hvis
du vil til at bruge classer.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Henrik Hedegaard

Dato : 23-08-03 13:59

Her er lige lidt mere kode, der viser starten af min navigations-fil, der
bruges hver gang brugeren klikker på et link:

<?

session_start();

include_once("/gruppe/faelles/inf2003/scripts/config.inc");
include_once($dir."scripts/userfunctions.php");
include_once($dir."scripts/calendar.php");
include($dir."scripts/dbfunctions.php");
include($dir."scripts/galleryfunctions.php");

global $do;

checkNavigation($do);

function checkNavigation($nav)
{
global $dir,$uname;
switch($nav)
{
case "login":
global $brugernavn,$password,$uname;
print dologin($brugernavn,$password);
include_once($dir."content/topBegin.html");
include_once($dir."content/start.html");
include_once($dir."content/bottom.html");
break;

?>

og i min topBegin.html er der følgende:

<?
global $dir;

// bruger er logget ind
if ( session_is_registered('user') )
{
print "Du er logget ind som ".$_SESSION['user_id'].".<p>";
[...]

hvor frontlogin.html blot er en html-form for login.

jeg synes stadig, at det er mystisk, at jeg ikke kan udskrive mine session
vars. men kan se, at de er registrerede.

/Henrik

---

Fra : Christian

Dato : 23-08-03 15:24

> [...]
> jeg synes stadig, at det er mystisk, at jeg ikke kan udskrive mine session
> vars. men kan se, at de er registrerede.

Måske har du gjort det og jeg har overset det, men du skal på hver eneste
side du vil bruge sessions værdier indsætte session_start(); som det første
på siden ellers kan du ikke fået adgang til $_SESSION variablen.

Mvh
Christian

Fra : Henrik Hedegaard

Dato : 23-08-03 16:52

jeg mener også jeg har brugt min session_start() på alle php sider.

Skal jeg også have session_start() på alle html-sider, hvis disse inkluderes
via en php-fil, der allerede har kørt session_start()?

/Henrik

> [...]
første
> på siden ellers kan du ikke fået adgang til $_SESSION variablen.

---

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 23-08-03 17:56

Henrik Hedegaard skrev:

> jeg mener også jeg har brugt min session_start() på alle php sider.
>
> Skal jeg også have session_start() på alle html-sider, hvis disse
> inkluderes via en php-fil, der allerede har kørt session_start()?

Nej det burde ikke være nødvendigt... kun "hoved-filen" så den i det
"sammensatte" dokument kommer øverst....
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Henrik Hedegaard

Dato : 24-08-03 12:20

Nå, jeg har fået lavet et lille hack til at komme udenom problemet.

Tak for hjælpe - selv om det ikke hjalp :)

/Henrik

---

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 30-08-03 05:22

"Henrik Hedegaard" <adonis@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er mystisk problem med mine session vars.

snip fra http://dk.php.net/manual/en/function.session-register.php:

"If you are using $_SESSION (or $HTTP_SESSION_VARS), do not use
session_register(), session_is_registered(), and session_unregister(). "

==>

session_start();

if (!isset($_SESSION['user'])) {
$_SESSION['user'] = "Testbruger";
} else {
echo "Gammel session ".$_SESSION['user'];
}
echo $_SESSION['user'];

---
Rasmus Christian Kaae