Sendmail: My unqualified host name
Fra : Anders Keldsen

Dato : 05-04-01 22:24

Hejsa

Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig, jeg er selv ny - og
fuldstændig blank i dette tilfælde.

Jeg benytter sendmail og får følgende fejl i /var/log/maillog:
My unqualified host name (MyServer) unknown; sleeping for retry
unable to qualify my own domain name (MyServer) -- using short name

Min /etc/hosts ser ud som følgende:
127.0.0.1 localhost.localdomain localhost
xxx.xxx.xxx.xxx mit.rigtige.domæne.dk
192.168.0.1 MyServer

I /etc/sendmail.cf har jeg skrevet følgende
Djmit.rigtige.domæne.dk

I /etc/sendmail.cw har jeg tilføjet følgende linie (til en ellers tom fil)
mit.rigtige.domæne.dk

Det kører på en RH62, og det eneste tidspunkt jeg benytter sendmail, er når
jeg gør brug af PHPs mailfunktion.

Fra : Morten Breum Mikkels~

Dato : 06-04-01 09:28

In article <9ainna$149s$1@news.cybercity.dk>, "Anders Keldsen"
<anders@keldsen.net> wrote:

> Jeg benytter sendmail og får følgende fejl i /var/log/maillog: My
> unqualified host name (MyServer) unknown; sleeping for retry unable to
> qualify my own domain name (MyServer) -- using short name

Kender ikke noget til sendmail, men for at /etc/hosts bliver brugt,
skal du have "files" stående i /etc/nsswitch.conf, som fx i min:

hosts: files nisplus nis dns

--
Morten Mikkelsen - Odense, Denmark - morten@mikkelsens.net
Vital papers will demonstrate their vitality by moving from

Fra : Anders Keldsen

Dato : 06-04-01 09:46

Jeg takker for svaret, men min /etc/nsswitch.conf indeholdte i forvejen
denne linie. Så jeg er stadig på bar bund.

mvh Anders Keldsen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 06-04-01 10:14

Anders Keldsen <anders@keldsen.net> wrote:

>Jeg takker for svaret, men min /etc/nsswitch.conf indeholdte i forvejen
>denne linie. Så jeg er stadig på bar bund.

Hvad er indholdet af din /etc/hosts?

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>

Fra : Anders Keldsen

Dato : 06-04-01 10:28

Fra : Allan Joergensen

Dato : 06-04-01 10:43

Anders Keldsen <anders@keldsen.net> wrote:

>Min /etc/hosts ser ud som følgende:
>127.0.0.1 localhost.localdomain localhost
>xxx.xxx.xxx.xxx mit.rigtige.domæne.dk
>192.168.0.1 MyServer

Hvilken en af IP'erne har din maskine?

Fra : Anders Keldsen

Dato : 06-04-01 11:38

Den har 192.168.0.1 på eth1, og 10.0.0.2 på eth0. Så har jeg en router der
har ip xxx.xxx.xxx.xxx på ydersiden og 10.0.0.1 på indersiden.

Så vidt jeg har forstået så har alle maskiner 127.0.0.1 som intern loopback
adresse.

mvh Anders

Fra : Morten Breum Mikkels~

Dato : 06-04-01 12:07

In article <9ak682$2vk4$1@news.cybercity.dk>, "Anders Keldsen"
<anders@keldsen.net> wrote:

> [...]
> der har ip xxx.xxx.xxx.xxx på ydersiden og 10.0.0.1 på indersiden. Så
> vidt jeg har forstået så har alle maskiner 127.0.0.1 som intern

Nu ved jeg ikke om det er min newsreader, der ikke kan ombryde
linjerne, men hver linje skal starte med et ip-nummer og derefter
hostnames'ene adskilt af white-spaces.

Loggen siger
"unable to qualify my own domain name (MyServer) -- using short name"

Måske skulle du prøve at angive mere end myserver, fx
192.168.0.1 myserver.mit.rigtige.domæne.dk myserver

Så kan maskinen slå sig selv op med et helt domænenavn (FQDN) i stedet
for bare hostnavnet.
--
Morten Mikkelsen
Ambition is a poor excuse for not having enough sense to be lazy.

Fra : Anders Keldsen

Dato : 06-04-01 13:21

Det virkede med linien

192.168.0.1 MyServer.mit.rigtige.domæne.dk MyServer

i stedet for

192.168.0.1 MyServer

i /etc/hosts

Jeg takker mange gange for hjælpen.