/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
COM Porte
Fra : Michael Vilhelmsen


Dato : 18-08-03 10:14

Hej


Jeg har en Fujitsu - Siemens PC som er ganske ny.
Den har to onboard COM porte, som fra BIOS er sat op til at kører COM1 og
COM2.
Der er ingen andre ting på maskinen som benytter IRQ 3 eller 4.

På denne maskine, skal jeg have installeret et gammelt MS-DOS program.
Dette program skal lave noget komm. med COM2 porten.
Programmet er installeret på MANGE andre maskiner tidligere, som alle kører
alt fra MS-DOS, Windows 9x, Windows ME, Windows 2000 og Windows XP.

Programmet virker fint på alle maskiner.
Når jeg starter programmet i en MS-DOS prompt gør det nøjagtig som det
plejer mht. output ved opstart på skærmen.
Men det virker ikke !!

Vi har ligeledes lavet en Windows version af samme program.
Dog kan Windows versionen ikke benyttes her, da de programmer den skal
samspille med ikke kan bruge den.

Windows programmet er lavet således, at jeg under opstart af programmet
kigger i registreringsdatabasen efter COM Porte som er tilgænglige på
maskine.
Men programmet siger, at der ikke er nogen tilgængelige.

Det underlige er så, at jeg bare kan skrive COM2 også virker Windows
versionen alligevel.
I en MS-DOS prompt kan jeg benytte PC-AnyWhere version 4.03 til den angivne
COM port med et alm. V90 modem.
Det virker fint.
Men vores program virker bare ikke.


Er der nogen der har nogen gode idéer ?


Jeg har prøvet:

- OPdatere BIOS
- Sætte BIOS til både AUTO, COM1, COM2 etc.
- At sætte diverse indstillinger på porten i Windows (Egenskaber for
system).
- At starte maskinen i kommando prompt alene (hvor det faktisk virker).
- At fjerne COM porte fra systemet og genstarte, hvorefter Windows finder
dem igen.
- At prøve det aktuelle MS-DOS program på en anden maskine, samt tage et
andet MS-DOS program.
- At skifte hardwaren påsat COM porten.

Intet hjælper.

Vi har aldrig haft det her problem før !!


Michael




 
 
Michael Rasmussen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 18-08-03 11:36

"Michael Vilhelmsen" <smom22@hotmail.com> wrote:

Et skud i tågen:

Er maskinen opsat til 'Indgående Forbindelser' via COM porten. Check
Netværksforbindelser....

<mlr>

Michael Vilhelmsen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Michael Vilhelmsen


Dato : 18-08-03 11:55

Det vil jeg lige se efter......

Ud over det fandt jeg ud af, at hvis jeg gør følgende:
1.
Egenskaber for systmer, porte, COM2, egenskaber, DEAKTIVER.

og efterfølgende:

2.
Egenskaber for systmer, porte, COM2, egenskaber, AKTIVER

virker det perfekt indtil næste genstart / lukning af windows.


Michael


"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:voa1kvc4k18eift05ntfl5o2hqi419a6hk@4ax.com...
> "Michael Vilhelmsen" <smom22@hotmail.com> wrote:
>
> Et skud i tågen:
>
> Er maskinen opsat til 'Indgående Forbindelser' via COM porten. Check
> Netværksforbindelser....
>
> <mlr>



Per A. Hansen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 18-08-03 13:13


"Michael Vilhelmsen" <smom22@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f4098c5$0$5155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
>
> Jeg har en Fujitsu - Siemens PC som er ganske ny.
> Den har to onboard COM porte, som fra BIOS er sat op til at kører COM1 og
> COM2.
> Der er ingen andre ting på maskinen som benytter IRQ 3 eller 4.

På min maskine siger MSD -programmet :
Com 2 og 4 benytter irq3 - detected COM2 - Port 2F8H
Com 1 og 3 benytter irq4 - detected COM1 - port 3F8H

Jeg husker engang jeg havde intern modem, da skulle der
byttes om på portene - det gav lidt bøvl.
Kan det være lignende problemer med din
maskine?

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen





Michael Vilhelmsen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Michael Vilhelmsen


Dato : 18-08-03 14:04

Nej, det er jeg næsten sikker på

Også fordi, at en deaktivering efterfulgt af en aktivering får det til at
virke.
Indtil næste genstart.

Michael
"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:bA30b.26197$n%6.22543@news.get2net.dk...
>
> "Michael Vilhelmsen" <smom22@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3f4098c5$0$5155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> >
> > Jeg har en Fujitsu - Siemens PC som er ganske ny.
> > Den har to onboard COM porte, som fra BIOS er sat op til at kører COM1
og
> > COM2.
> > Der er ingen andre ting på maskinen som benytter IRQ 3 eller 4.
>
> På min maskine siger MSD -programmet :
> Com 2 og 4 benytter irq3 - detected COM2 - Port 2F8H
> Com 1 og 3 benytter irq4 - detected COM1 - port 3F8H
>
> Jeg husker engang jeg havde intern modem, da skulle der
> byttes om på portene - det gav lidt bøvl.
> Kan det være lignende problemer med din
> maskine?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen
>
>
>
>



Michael Rasmussen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 18-08-03 16:01

"Michael Vilhelmsen" <smom22@hotmail.com> wrote:

>Nej, det er jeg næsten sikker på
>
>Også fordi, at en deaktivering efterfulgt af en aktivering får det til at
>virke.
>Indtil næste genstart.

Altså må du ha' en process / program liggende der reserverer COM
porten til sig selv - Spørgsmålet er bare hvordan du lokaliserer
den...

Er der en process der lukker ned, når du laver nummeret med at
de-aktivere COM porten ?

Hvad fortæller logfilerne i ComputerAdministration ?

<mlr>




Michael Vilhelmsen (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Michael Vilhelmsen


Dato : 19-08-03 07:41

Jeg kan jo ikke se så mange ting på en Windows 98 maskine

Men jeg har igennem MSConfig prøvet at fjerne ALT fra at starte.

Problemet er der stadigvæk.
Windows 98 er nyinstalleret med alle opdateringer.
Ingen andre programmer er installeret.

Jeg har en teori om, at det er Windows der under opstart forsøger at finde
en serial mus.
Men jeg ved det ikke.

Michael
"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:25q1kv05pr0t0ktrhg89sn16cm2lu2tl30@4ax.com...
> "Michael Vilhelmsen" <smom22@hotmail.com> wrote:
>
> >Nej, det er jeg næsten sikker på
> >
> >Også fordi, at en deaktivering efterfulgt af en aktivering får det til at
> >virke.
> >Indtil næste genstart.
>
> Altså må du ha' en process / program liggende der reserverer COM
> porten til sig selv - Spørgsmålet er bare hvordan du lokaliserer
> den...
>
> Er der en process der lukker ned, når du laver nummeret med at
> de-aktivere COM porten ?
>
> Hvad fortæller logfilerne i ComputerAdministration ?
>
> <mlr>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408626
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste