MS Windows
briani 27239
Skærmbillede
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-08-03 15:03

Håber det er den rigtige gruppe at spørge i.

Jeg har længe haft et billede som baggrund for alle de små ikoner m.m.
man har på "skrivebordet", desktoppen eller hvad man nu kalder det.

Forleden da jeg var ved at skifte nogle billeder fra én mappe til en anden,
sprang ét af billederne ned og har mærkeligt sat sig på den frontpage man
ser *før* man kommer til skrivebordet.

Jeg vil absolut ikke have det billede op nogen steder, så jeg højreklikkede
på det, som man kan gøre med det der sidder på skrivebordet, men her
på dette sted er det hverken til at hugge eller stikke i.

Der må da være en funktion der kan fjerne eller udskifte det.
Hvordan gør man?

På forhånd tak

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-08-03 15:09

> [...]

> ser *før* man kommer til skrivebordet.
>
> Jeg vil absolut ikke have det billede op nogen steder, ...

PS.

Jeg glemte lige at fortælle at jeg bruger Windows 2000.

Venlig hilsen Ruth

Fra : Jane

Dato : 17-08-03 18:10

Ruth Nielsen skrev:

> Forleden da jeg var ved at skifte nogle billeder fra én mappe til en
> anden, sprang ét af billederne ned og har mærkeligt sat sig på den
> frontpage man ser *før* man kommer til skrivebordet.

Kan du beskrive hvad for en side du taler om eventuelt ved at
beskrive hvordan den så ud før billedet hoppede på den?
Er det de "reklamer" med "nu starter Windows" man set når man
starter computeren?

Jane

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-08-03 18:55

"Jane" skrev i en meddelelse

> Kan du beskrive hvad for en side du taler om eventuelt ved at
> beskrive hvordan den så ud før billedet hoppede på den?
> Er det de "reklamer" med "nu starter Windows" man set når man
> starter computeren?

Jeg måtte lige slukke og tænde igen for helt at huske HVORDAN siderne
skifter på skærmen. Først er der sort baggrund, hvor en hel masse tekst
viser sig så hurtigt at man ikke kan læse ret meget af det.

Så bliver hele baggrunden hvid og et ret stort billede af Windows logo
kommer op og er et øjeblik på skærmen.

Herefter er skærmen fint blå - der kommer så en lille plade frem som viser
at Windows stadig er i gang ... så skal jeg skrive en 'indgangskode' og
baggrunden har stadig den fine blå farve, så forsvinder adgangskoden og
omgående springer det meget uønskede billede ind og sidder der måske et
halvt eller et kvart minut ...

Derefter er jeg på "skrivebordet", hvor alle de små ikoner sidder og hvor
man
klikker på start og slutknappen og på den knap der åbner for hele den lange
række af forskellige programmer man har.... og her på dette sted, har jeg jo
et billede som baggrund, som jeg selv har valgt - ligesom så mange andre
har.

Jeg ved ikke om alle kalder dette sted for "skrivebordet", men det er her
mange har et baggrundsbillede.

Det der sker hos mig er - at der er et totalt uønsket billede
der placerer sig selv lige FØR man kommer herind.

Er du med på hvad jeg mener?
Ellers må du meget gerne stille et spørgsmål mere, så jeg kan komme
frem til hvad jeg kan gøre.

Hilsen Ruth

Fra : Jane

Dato : 17-08-03 19:42

Ruth Nielsen skrev:

> [...]
> forsvinder adgangskoden og omgående springer det meget uønskede
> billede ind og sidder der måske et halvt eller et kvart minut ...

Hmm jeg har ikke selv adgangskode på, og jeg bruger ikke 2000, så
jeg er ikke helt sikker men jeg vil tro det er i "familie med"
logoet.

Kig på http://www.winhelp.dk/95d1.htm for at se hvad jeg mener
(den ligger på http://www.winhelp.dk/ som forøvrigt er en god
side der kan hjælpe med mange småting).

> Jeg ved ikke om alle kalder dette sted for "skrivebordet", men det er
> her mange har et baggrundsbillede.

Jo den ikonerne "ligger på" kalder man skrivebord eller desktop alt
efter hvad man syntes ligger bedst på tungen.

Hvis billedet er i familie med logoet er det måske logo.sys filen
som er blevet udskiftet (kan ikke gennemskue hvordan du har båret
dig ad) så du skal enten finde et sted hvor du kan få den rigtige
logo.sys (måske har du en cd, eller kender en som har en computer
som bruger den samme windows version som dig) eller finde et andet
billede som du kan lide.

Hvis du kan huske præcis hvad dato og gerne klokkeslet problemet
skete, kan du prøve at søge i windows (husk at medtage skjulte
filer og mapper) efter hvilke filer som blev ændret på det tids-
punkt og se om en af dem hedder eksempelvis logo.sys - eller hvad
den slags nu hedder i Windows 2000

Hvis du finder en fil som hedder eksempelvis logo.sys som er ændret
på det tidspunk og vil se om det ER den der driller, så kan du
højreklikke på filen og vælge "kopier" og bagefter anbringer du
din cursor (mus) over et tomt sted på skrivebordet og vælger
"sæt ind". Så skal du omdøbe efternavnet fra sys til bmp på din
kopi som ligger på skrivebordet. Herefter åbner du paint og inde
i paint programmet vælger du at "åbne" din fil som nu hedder
logo.bmp - så kan du se hvordan filen ser ud. Hvis det ER det
billede du ikke kan lide - så vend tilbage her og vi er kommet
et skridt videre (så skal vi bare finde et pænt billede at
bruge istedet). Hvis det IKKE er det billede, så kan du slette
filen på skrivebordet (det var jo kun en kopi, din original ligger
stadig urørt og sikker hvor du fandt den).

Jane

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-08-03 21:51

"Jane" skrev i en meddelelse

> Hmm jeg har ikke selv adgangskode på, og jeg bruger ikke 2000, så
> jeg er ikke helt sikker men jeg vil tro det er i "familie med"
> logoet.

Jamen på den forrige pc skrev jeg heller ikke adgangskode. Så lad os
se det som den jeg har nu er uden den kode, så er det nom nemmere
at forstå.

At efter opstarten med en masse hvide bogstaver på sort baggrund kommer
der en flot side med stort billede af wnd.logoet, derefter bare en ensfarvet
blå baggrund. Her vil der vise sig et meget mindre logo - og ca samtidig
med det dukker så det billede frem som ved en fejl sprang ind og hæftede
sig på der, så det altså sidder dér indtil man kommer ind på skrivebordet,
hvor jeg har det rigtige baggrundsbillede.

Det er altså der hvor man er når man er på vej mod skrivebordet, at det
sidder. Og - nej, det er slet ikke i familie med logoet, for det er et helt
privat billede fra een af mapperne med mine egne billeder.

> Kig på http://www.winhelp.dk/95d1.htm for at se hvad jeg mener
> (den ligger på http://www.winhelp.dk/ som forøvrigt er en god
> side der kan hjælpe med mange småting).

Tak skal du have. Jeg vil prøve at få noget ud af den.

> Jo den ikonerne "ligger på" kalder man skrivebord eller desktop alt
> efter hvad man syntes ligger bedst på tungen.

Godt så er vi helt enige om det.

> [...]
> logo.sys (måske har du en cd, eller kender en som har en computer
> som bruger den samme windows version som dig) eller finde et andet

Ja men det mærkelige er bare at det vist ikke er meningen at man skal
skifte billede dér, sådan som man gør på skrivebordet.

> [...]
> filer og mapper) efter hvilke filer som blev ændret på det tids-
> punkt og se om en af dem hedder eksempelvis logo.sys - eller hvad

Jah, jeg ved godt - nej nu sker der noget helt underligt. for hvert bogstav
jeg skriver forsvinder der et bogstav af din tekst nedenunder.

Jeg har aldrig ser noget lignende.

> [...]
> filen på skrivebordet (det var jo kun en kopi, din original ligger
> stadig urørt og sikker hvor du fandt den).

Jane, jeg tror jeg stopper nu, for der er noget HELT galt med min
computer. Dit navn stod hernede under, det er ligesom blevet *suget*
ud, mens jeg skrev de sidste linjer.

Som sagt jeg har aldrig set noget lignende.

Du skal have mange tak, jeg håber jeg må vende tilbage til det med
billederne en anden dag. Jeg skal vist koncentrere mig alvorligt om
at jeg åbenbart HAR fået en alvorlig virus.

Hilsen Ruth

Fra : Jane

Dato : 17-08-03 22:01

Ruth Nielsen skrev i <news:news:bhoprr$1bse$1@news.cybercity.dk>:
> At efter opstarten med en masse hvide bogstaver på sort baggrund

Jeg plejer humoristisk at sig om min maskine der at den tæller ram
fordi jeg kun når at se den tæller noget.

> kommer der en flot side med stort billede af wnd.logoet, derefter bare
> en ensfarvet blå baggrund.

Jeg får nu ikke en blå baggrund - jeg ved ikke om det er normalt
for Windows 2000

> Her vil der vise sig et meget mindre logo -

Så den blå baggrund er ligesom en ramme udenom logoet?

> og ca samtidig med det dukker så det billede frem som ved en fejl
> sprang ind og hæftede sig på der

Den er mystisk.

> Ja men det mærkelige er bare at det vist ikke er meningen at man skal
> skifte billede dér, sådan som man gør på skrivebordet.

Jeg vil nødigt forskrække dig men det er vel ikke en virus?
Du taler om et uønsket billede men det er ikke en reklame for
noget du ikke kender til vel?

> Jah, jeg ved godt - nej nu sker der noget helt underligt. for hvert
> bogstav jeg skriver forsvinder der et bogstav af din tekst nedenunder.
>
> Jeg har aldrig ser noget lignende.

Det har jeg. Bare rolig. Du er kommet til at trykke på den tast som
hedder "ins" når den er slået til vil du viske ud ved at skrive
ovenpå, hvorimod hvis "ins" er oppe skubber du teksten frem.
Det er nemt at komme til at trykke på Ins jeg gør det også selv
af og til, eller rettere min kat gør. Du behøver ikke være
urolig af den grund, jeg er ked af hvis du skal gå til ro for
i aften i en nervøs tilstand over det. Jeg skynder mig alt hvad
jeg kan at sende det her i håb om du kan slappe af!

Jane

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-08-03 23:06

"Jane" skrev i en meddelelse
> Ruth Nielsen skrev i

> Jeg plejer humoristisk at sig om min maskine der at den tæller ram
> fordi jeg kun når at se den tæller noget.

Jeg har nået at se noget med boot - .

> Jeg får nu ikke en blå baggrund - jeg ved ikke om det er normalt
> for Windows 2000

Jo det er det vist. Det er sådan hele siden, der er blå. Det var også
pænt at have alle ikonerne på den blå baggrund, men så kom en gang
een af mine nevøer og satte et billede op med et flot vandfald, og så
skulle jeg jo prøve selv at have nogen af skifte med.

> Så den blå baggrund er ligesom en ramme udenom logoet?

Hmm jeg vil nærmest sige at logoet er så lille, at det er som et lille
billede på en stor blå baggrund.

> Den er mystisk.

Ja det synes jeg godt nok også.

> Jeg vil nødigt forskrække dig men det er vel ikke en virus?
> Du taler om et uønsket billede men det er ikke en reklame for
> noget du ikke kender til vel?

Nej for det er et helt almindeligt privatbillede.

> [...]
> i aften i en nervøs tilstand over det. Jeg skynder mig alt hvad
> jeg kan at sende det her i håb om du kan slappe af!

Det er rigtig pænt af dig. Jeg var da godt nok ved at blive noget
oprevet før jeg læste det du har skrevet længere oppe, men du har
fået det til at lyde som om jeg nok skal slippe af med den virus igen.
Så du har ret, nu kan jeg da sove normalt. Men min pc er ret ny og
skærmen er endnu nyere, så det ville have været rædsomt, hvis pc'en
var kørt fuldstændig ned nu.

Jeg har jo også fået en del ting ind, som jeg meget nødigt ville miste
ved et totalt crash.

Men du har da beroliget mig. Så jeg siger igen
mange tak.

Ruth

Fra : Jane

Dato : 18-08-03 01:06

Ruth Nielsen skrev i <news:news:bhou6b$1gtc$1@news.cybercity.dk>:

> Hmm jeg vil nærmest sige at logoet er så lille, at det er som et lille
> billede på en stor blå baggrund.

Glem hvad jeg har sagt om logo-sys filer.

Så har jeg vist ledt i de forkerte baner. Der var en som foreslog
dig at "gen vælge" skrivebordstapetet og det lyder som noget du
kan prøve, jeg ved ikke hvad der er af kendte bugs i Windows. Et
privatbillede som ligger sig i midten af en stor blå skærm kan
godt ligne et lille billede der er skrivebordstapet.

Du skal højreklikke på et tomt stykke skrivebord og så er det
nemt nok at finde ud af det med skrivebordstapet (ellers så
bare skriv igen, når du har overstået din virus).

> Så du har ret, nu kan jeg da sove normalt. Men min pc er ret ny og
> skærmen er endnu nyere, så det ville have været rædsomt, hvis pc'en
> var kørt fuldstændig ned nu.

Nej jeg tror ikke du skal frygte en virus som kan ødelægge
hardware. Det værste du kunne komme ud for er noget i stil med
at genetablere pc'en som den var da du købte den. Så skal man
putte programmer på igen (derfor det er en god ide at gemme sine
breve og billeder på disketter og cd-rom'er). Du skal ikke
være nervøs for at selve pcen og skærmen går i stykker.

Jane

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-08-03 22:02

Ruth Nielsen wrote:
> Det der sker hos mig er - at der er et totalt uønsket billede
> der placerer sig selv lige FØR man kommer herind.

Er det da ikke pænt?
Nu ved jeg ikke med W2k, men i de gode gamle Windows'er
kunne det ske, hvis man skiftede baggrundstapet og ikke klikkede
anvend først, men gik direkte til OK, at det gamle billede kom frem
kortvarigt under opstart.

Det problem kunne løses ved at man valgte ingen tapet og huskede at
klikke på anvend og genstarte. Derefter vælge det tapet ver er hot i dag.

mvh
Henning

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-08-03 23:13

"Henning Præstegaard" skrev i en meddelelse

> Er det da ikke pænt?

Nej, det er ukristeligt grimt! og jeg skulle ikke en gang have
det i en mappe, men folk kommer jo sommetider med det ene
og det andet ...

> [...]
> kunne det ske, hvis man skiftede baggrundstapet og ikke klikkede
> anvend først, men gik direkte til OK, at det gamle billede kom frem

Øhm jeg skal i hvert fald huske det med at der er både anvend
og OK.

> Det problem kunne løses ved at man valgte ingen tapet og huskede at
> klikke på anvend og genstarte. Derefter vælge det tapet ver er hot i dag.

Den metode skal jeg da prøve. Nu nærmer vi os måske en løsning på
alle problemerne. I har været meget hjælpsomme begge to.

Så vil jeg sige god nat.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 21-08-03 12:46

[...]

> Det problem kunne løses ved at man valgte ingen tapet og huskede at
> klikke på anvend og genstarte. Derefter vælge det tapet ver er hot i dag.

Oh fryd! Jeg har slet ikke lagt mærke til at man også kunne vælge
'ingen tapet' - det virkede omgående. Det grimme billede forsvandt
som dug for solen.

Der er jo fløjet mange mails ind, siden jeg skrev mit spørgsmål men
jeg håber du ser at jeg skriver TUSIND TAK for det rette tip.

Ruth