død computer
Fra : Birgitte Weel

Dato : 21-08-03 11:18

hej !
min computer gik ned og kan ikke på nogen måde tændes igen.
Er der nogen der har en ide om hvad det skyldes?
Hvis den ikke er til at reperere (eller det er for dyrt) hvordan får jeg så
indholdet på harddisken over på min bærbare?
hilsen B
ps computeren er fra 98, 300mhz AMD, WIN98

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-08-03 11:31

Birgitte Weel wrote:
> min computer gik ned og kan ikke på nogen måde tændes igen.
> Er der nogen der har en ide om hvad det skyldes?

Det kan være strømforsyningen eller bundkortet ud fra de oplysninger.

> Hvis den ikke er til at reperere (eller det er for dyrt) hvordan får
> jeg så indholdet på harddisken over på min bærbare?

Tag harddisken ud af maskinen og sæt den som slave i en anden
maskine og overfør filerne.

mvh
Henning

Fra : Birgitte Weel

Dato : 21-08-03 11:34

Tak for svar!
Hvad vil det helt konkret sige at sætte harddisken som slave i den anden
computer?
mvh B

Fra : Jan Jensen

Dato : 21-08-03 11:58

"Birgitte Weel" <weel@burdur.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svar!
> Hvad vil det helt konkret sige at sætte harddisken som slave i den anden
> computer?

det vil sige at du sætter den som HD nr 2 og sætter den som slave på
jumperne.
men da det jo er en bærbar den anden pc, er det ikke så lige til, men du kan
få en skuffe at sætte den gamle HD i og dermed via USB have den som extern
HD til den bærbare.

Fra : Birgitte Weel

Dato : 21-08-03 12:14

Tak for tippet. Et sidste spørgsmål: mon man kan låne/leje en sådan skuffe i
en computerforretning?
Jeg bor i Århus, hvis nogen kender et hjælpsomt sted...?
mvh B

Fra : Jan Jensen

Dato : 21-08-03 12:15

tror du skal købe den, den koster vel 5-600 kr

Fra : Jan Jensen

Dato : 21-08-03 12:25

du kunne jo også satse på det er strømforsyningen der er gået, den koster ca
200

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-08-03 10:33

> [...]

> en computerforretning?
> Jeg bor i Århus, hvis nogen kender et hjælpsomt sted...?

Zitech har en USB 2.0 boks til harddiske til kr. 370,- og de er simpelthen
geniale!

Claus

Fra : Søren Blom

Dato : 26-08-03 12:03

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev

> Zitech har en USB 2.0 boks til harddiske til kr. 370,- og de er simpelthen
> geniale!

Birgitte har fået løst sit problem, uden hun skulle offere andet end en
busbillet og en flaske rødvin

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-08-03 01:56

Jan Jensen wrote:
> men da det jo er en bærbar den anden pc, er det ikke så lige til, men
> du kan få en skuffe at sætte den gamle HD i og dermed via USB have
> den som extern HD til den bærbare.

Hmm. Min fejl. Burde have tilføjet at i mine tanker skulle harddisken sættes
i en anden stationær pc. F.eks. ved en god bekendt. Og hvis den stationære
havde en brænder vil overførsel af filerne nære noget lettere end at skulle bøvle
med netværk.

mvh
Henning

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-08-03 12:32

> Hvad vil det helt konkret sige at sætte harddisken som slave i den
anden
> computer?

Det system, der styrer harddiske og cd-/dvd-drev hedder EIDE eller
ATAPI alt efter firmanavn. EIDE bliver også tit bare kaldet IDE.

Det er bygget op på den måde, at langt de fleste computere har 2 IDE
kanaler med hver sit stik/kabel, der hver kan bære 2 enheder. Den ene
enhed kaldes en master, den anden en slave.

Du kan sandsynligvis *ikke* slutte flere drev til din bærbare. Men du
kan låne en anden computer af en ven eller familien og overføre data
til den og så videre til den bærbare.

Eller harddisken kan flyttes over i et eksternt kabinet med USB eller
FireWire tilslutning, som så kan sluttes til din bærbare. Alt efter,
hvor stor harddisken i den gamle computer og den bærbare er, kan du
evt. vælge at beholde disken som ekstra plads.

En USB baseret løsning koster ca 500 kr. og en FireWire baseret ca.
850 kr.

Husk at harddiske har forskelle størrelser, fysisk set. Bærbare bruger
2.5" diske, stationære normalt 3.5" men nogle, især nogle Compaq
modeller bruger 5.25" harddiske. En 3.5" disk er ca. 10 cm bred og en
5.25" er ca. 15 cm.

Jan Rasmussen

PS :
Jeg overvejede hvorvidt, denne besked skulle sendes som mail eller på
news-serveren. Jeg mener at den kan have værdi for andre end blot
Birgitte, og derved opvejer en evt. ulempe for de mere
computer-litterate.

Fra : Jens G

Dato : 21-08-03 15:42

On Thu, 21 Aug 2003 12:18:10 +0200, "Birgitte Weel" <weel@burdur.dk>
wrote:

> [...]
>indholdet på harddisken over på min bærbare?
>hilsen B
>ps computeren er fra 98, 300mhz AMD, WIN98

Har du tjekket at den får 220v fra stikkontakten?
Jeg har før læst om folk der ikke kunne på liv i computeren, hvor det
viste sig at 220v stikket bag på computeren var gået løst eller blevet
defekt. Derudover sidder der måske en lille afbryder bagpå
strømforsyningen, som måske kan være blevet slukket ved en fejl.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-03 16:44

Jens G wrote:

> [...]
> defekt. Derudover sidder der måske en lille afbryder bagpå
> strømforsyningen, som måske kan være blevet slukket ved en fejl.

...og hvis lillebror har leget med 115V/230V-knappen, så er det måske
ikke kun PSU'en der er stået af..

Fra : Jan Jensen

Dato : 21-08-03 17:06

jeg er tilbøjelig til at tro det er en AT PSU der sidder i pc'en, og de har
vis ikke de omtalte funtioner som "afbryder" eller "volt omstiller" bagpå

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-08-03 17:39

> jeg er tilbøjelig til at tro det er en AT PSU der sidder i pc'en, og
de har
> vis ikke de omtalte funtioner som "afbryder" eller "volt omstiller"
bagpå

Der kan være begge slags hver for sig og sammen. Den at maskine jeg
har til at stå har en volt omskifter.

Afbryder og volt-omskifter har intet med AT vs ATX at gøre.

115/230v (110/220v) er et spørgsmål, om man vil kunne sælge samme PSU
i Europa og USA.

Og ingen af mine tre ATX PSUer har hverken afbryder eller volt
omstiller.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Jensen

Dato : 21-08-03 17:39

nu har jeg bare aldrig set AT'ere med de nævnte ting, og udfra pc'ens
størelse og alder kunne det nemt være en AT'er

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-08-03 01:52

Jan Jensen wrote:
> nu har jeg bare aldrig set AT'ere med de nævnte ting, og udfra pc'ens
> størelse og alder kunne det nemt være en AT'er

Ihh jo selv en i XT er der omskifter mellem 115v og 220v

mvh
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-03 21:37

Jan Jensen wrote:
> jeg er tilbøjelig til at tro det er en AT PSU der sidder i pc'en, og de har
> vis ikke de omtalte funtioner som "afbryder" eller "volt omstiller" bagpå

Beskriv bagsiden af kabinettet, så kan vi hurtigt svare på om det er AT
eller ATX.

Fra : Birgitte Weel

Dato : 22-08-03 13:50

beskriv bagsiden, hmm... der er en lille afbryderknap, under den er der en
volt-omstiller 115v/230v og under den er selve strømstikket. Ved siden af
sidder blæseren og nedenunder kommer div porte samt netkort.

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-03 15:27

Birgitte Weel wrote:
> beskriv bagsiden, hmm... der er en lille afbryderknap, under den er der en
> volt-omstiller 115v/230v og under den er selve strømstikket. Ved siden af
> sidder blæseren og nedenunder kommer div porte samt netkort.

Ja, og det var _de porte_ jeg spurgte efter, ikke strømforsyningen, da
den ikke giver mange hints til hvad det er.
Sidder parallelporten lodret eller vandret?

Fra : Birgitte Weel

Dato : 23-08-03 07:12

lodret

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-03 08:29

Birgitte Weel wrote:
> lodret

Så er det med 99% sikkerhed ATX.
- med mindre det er et Desktop-kabinet.

Ser det ca. sådan her ud bagfra?

http://www.orpheuscomputing.com/images4/silver-atx-rear.jpg
(ovenstående er et alm. ATX-kabinet)

Fra : Birgitte Weel

Dato : 25-08-03 08:49

hej jens,
ka ikke komme ind på sitet med billedet. Men mit problem er faktisk løst...
tak for al hjælp