Barton temperatur ??
Fra : Jan larsen

Dato : 20-08-03 19:15

Hej.

Hvor varm bliver en Barton, jeg kender en der lige har samlet et ECS L7VTA
og en Barton 2500+ og den bliver iflg. bios 65 grader varm i "tomgang"

Venlig Hilsen
Jan Larsen

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 20-08-03 20:01

> Hej.

Hej

> Hvor varm bliver en Barton, jeg kender en der lige har samlet et ECS L7VTA
> og en Barton 2500+ og den bliver iflg. bios 65 grader varm i "tomgang"

Det kommer jo an på så meget. Min egen Barton, som endda er clocket op på
2.1 GHz bliver ikke over 49 grader lige meget hvor meget jeg presser den.
Idle ligger den typisk og svinger mellem 42-43 grader. Jeg har en Alpha Pal
8045T køleprofil med en 80 mm Papst 19 db blæser monteret. Derudover har
jeg 1 92 mm blæser @ 7 volt til at hive varm luft ud over min PSU, 1 80 mm
blæser @ 7 volt ligeledes til at hive varm luft ud og 1 80 mm blæser @ 7
volt til at trække "kølig" luft ind i kabinettet. Mit kabinet er af typen
Chieftec Dragon Tower.

JEG synes hans CPU er _for_ varm men er den stabil og bare den ikke kommer
op på de 85-90 grader, ja så er der vel ikke noget at bekymre sig om.

Det KAN også være at hans BIOS viser forkert temp. Har han prøvet at mærke
på selve køleren?

> Venlig Hilsen
> Jan Larsen

Mvh.

Kenneth

Fra : Allan / Kolding

Dato : 20-08-03 21:05

Jeg byggede en pc med det samme bundkort ( ECS )
og en Baton 2500 for en ven.

Den blev også varm og brændte da også cpuén af til sidst.
( Efter 3 dage ).
Prøvede ellers alt.
Sendte Bundkort og cpu ind til forhandleren, og kom tilbage
med ny cpu.
Den blev lige så varm !!
Min kammerat turde ikke blive ved, så han kørte op til forhandleren.
Her fik han at ved at de havde store problemmer med ESC kort.
Så han fik et Asrock bundkort istedet, og nu lå den på 40 grader.

En lille sød historie !

MVH Allan / Kolding

KLIP

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-08-03 22:06

"Jan larsen" <jala@post2.tele.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Hvor varm bliver en Barton, jeg kender en der lige har samlet et ECS
L7VTA
> og en Barton 2500+ og den bliver iflg. bios 65 grader varm i "tomgang"

Mærk på køleelementet om det er så varmt at du på ingen måde kan holde
fingeren på det. Hvis det er det, så er blæseren på køleren for svag til
at fjerne varmen fra køleelementet.

Hvis derimod at køleelementet kun er lunt så er der flere muligheder:

1) Din cpu har dårlig kontakt til køleelementet. Der er en forhøjning på
soklen som skal passe med forsænkningen på køleren. Hvis de rører
hinanden, sidder køleelementet ikke plant på cpuen og cpuen bliver kun
kølet i den ene side.

2) Køleelementet er lavet af ren aluminium som ikke spreder varmen nær
så godt som f.eks. kobber (eller sølv). Dit køleelement bliver derfor
meget varmt i midten men formår ikke at sprede varmen ordentlig ud.
Blæseren sørger for at den yderste del afkølelementet er kølet godt nok
af, men midten af elementet har den svært ved at gøre noget ved.

3) Bundkortet viser for høj temperatur og alt (pånær sensoren) er
iorden. Her skal man være opmærksom på at der findes en sensor i cpuen
som nogle bundkort kan aflæse og så findes der den sensor som sidder i
soklen. Cpu sensoren bliver som regel betydelig varmere end sokkel
sensoren men det er cpu sensoren der sætter grænsen for hvad der er
sikkert. 85 grader må den sensor ikke overskride på noget tidspunkt. Den
må helst heller ikke kommer i nærheden da det enten brænder cpuen af
eller forringer levetiden. Cpu sensoren følger den aktuelle temperatur
hurtigt hvor sokkel sensoren kan være flere minutter forsinket (og som
regel altid vil vise en temperatur 10-20 grader lavere).

Jeg har selv en Barton som med en hæderlig køler bliver 52 grader i
"tomgang" (idle). Dette er cpu sensoren. Sokkel sensoren er 47 grader.
Køleren er en SLK800A med an Pabst 80mm Variofan på. Køleelementet
(SLK800A) har godt potentiale, men kræver en kraftig blæser for at følge
med. Jeg valgte den støjfri version og derfor er mine temperaturer
højere end hvad mange med SLK800A formår at præstere. Brugte tidligere
en Silverado ved 10V hvor tomgangstemperaturen lå på 58 grader.

mvh Bernhard

Fra : Søren Andersen

Dato : 20-08-03 23:02

Hmm har selv en barton 2500+ som er under 50 grader i tomgang (cpu intern
temp.).
Ved 2,17 ghz (svarer til xp3000+) er den ca. 58 grader i tomgang.

Jeg bruger standard box køleren, og har derudover kun 2 80mm kølere i mit
chieftech dragon. Den ene puster (henover varm harddisk) og den anden suger
ud igen i bagenden :)

I mit gamle kabinet uden ekstra kølere var min xp1600+ ca. 60 grader målt på
sokkel føleren, så start med at lave udluftning i kabinettet. Tror det vil
hjælpe.

Fra : Søren Andersen

Dato : 20-08-03 23:14

Sorry jeg skrev forkerte tal. Min barton 2500+ @ 2,17 ghz er 52 grader ved
tomgang. Max load ~61 grader.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 21-08-03 14:21

36 drader her ved normal og ved 2083 mhz (oc)ca 40-42 geader med en silent
viking køler model 1 -- så har du noget at sammenligne med

Kim

Fra : Jan larsen

Dato : 21-08-03 18:57

Yak for alle oplysningerne det vil jeg give videre

Jan Larsen