Barton XP 2500+ eller ej ?
Fra : Skirk

Dato : 19-08-03 16:29

Hej

Jeg har for nyelig smalet to edendiske computere som har fået dette i:

Soltek 75FRN2-L Nforce2 bundkort
AMD Barton XP 2500+
2* 256 Samsung DDR-Ram PC3200 (400Mhz)

Varene er bestilt hos to forskellige forhandlere nemlig SHG og PC-Focus. Det
mærkelige er så at jeg lod mærke til at den Barton fra SHG var brun og med
en aflang core hvor imod den fra PC-Focus var grøn og med en kvardratisk
core. Er der ikke noget med at en Barton er 0,13 micron og har en aflang
core ?
Så PC-Focus har sendt mig en Palamino 0,18 micron som kun køre 266FSB eller
er jeg helt galt på den ?

Der var også den foreskel at den computer med en aflang core kørte 200 Mhz
på ramne og den anden med en kvardratisk core kun kørte med 166Mhz på
ramne.

Har i nogle idér ?

P.S.

Hvad er formlerne nu så man kan regne ud at pc'en køre med den rigte FSP og
Mhz på ramne ?

MVH

Skirk

Fra : Jens Petersen

Dato : 19-08-03 17:32

On Tue, 19 Aug 2003 17:29:22 +0200, "Skirk" <eg@ef.com> wrote:

> [...]
>en aflang core hvor imod den fra PC-Focus var grøn og med en kvardratisk
>core. Er der ikke noget med at en Barton er 0,13 micron og har en aflang

En Barton-kerne er aflang, hvis du har fået andet er du blevet snydt.
Farven betyder ikke noget.

--
Jens

By all means, let's not confuse ourselves with facts.

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-08-03 17:50

"Skirk" <eg@ef.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> core ?
> Så PC-Focus har sendt mig en Palamino 0,18 micron som kun køre 266FSB

De har ikke nødvendigvis sendt en Palomino, de kan også have sendt en
Thoroughbred.
Uanset hvad er det forkert og det er ikke en Barton.
Thoroughbred er for det meste også 0,13 micron.
Barton har en aflang kerne pga. den ekstra cache.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-03 22:17

Skirk wrote:

> [...]
>
> Der var også den foreskel at den computer med en aflang core kørte 200 Mhz
> på ramne og den anden med en kvardratisk core kun kørte med 166Mhz på

De burde begge køre 166 på RAM'en, da det er bedst at køre den synkront
med FSB.
Skil den pc med den kvadratisk core ad, og se hvad der står på det sorte
mærke i kanten af processoren, eller hvad der står på selve coren.
Hvis du ikke vil til at skille den ad igen, kan du bruge WCPUID eller
lign. til at se hvad det er for en.
512 KiB L2 cache = Barton
256 KiB L2 cache = ikke Barton

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-08-03 03:06

Skirk <eg@ef.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:3f424295$0$13161$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> P.S.
>
> Hvad er formlerne nu så man kan regne ud at pc'en køre med den rigte FSP og

Her ser du alle tre Athlon XP CPU'er
Den øverste er Barton, næste er Thoroughbred og den sidste er Palomino

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030210/index.html
http://www6.tomshardware.com/cpu/20020610/index.html
http://www6.tomshardware.com/cpu/20020313/index.html

Hvis kernen ser ud som på en af de to ikke Barton kerner, er du blevet snydt.
Forskellen ligger i mængden af L2 Cache. og clockfrekvens.
T-bred yder mindre end Barton ved samme clockfrekvens, men Barton er højere rated pr clockfrekvens.
En Thoroughbred XP2400+ kører for eksempel 2000 MHz ved FSB 266, medens en Barton XP2500+ kun kører 1833 MHz men ved FSB 333.

Forholdet mellem clockfrekvens og FSB er flg: Multiplyer gange FSB er lig clockfrekvens.

Med et nyt N'force2 board er en CPU's FSB ret ligegyldig, da du kan stille multiplyeren.
En Barton XP2500+ clocker normalt ret godt, og det skulle være muligt, at køre eksempelvis 11 X 200 MHz FSB og en hastighed på 2200 MHz.
Hvis du ikke vil overclocke, kan du med fordel køre 9,5 X 200 MHz =1850 MHz
Default er 11 X 166 MHz = 1826 MHz

Hvis du ikke har ændret på multiplyeren på dit SHG-system overclocker du CPU'en med ca.375 MHz. Det gør den normalt helt fint.

Hvis den anden ikke er en Barton burde BIOS på Boardet genkende den som en XP2600+ (sandsynligvis), da Tbreds kommer med ratingen xp2400+, XP2600+, XP2800+ og XP3000+
Der er ikke lavet en XP2500+ Tbred.
Hvilken clockfrekvens siger bios, at CPU'en kører med under post ved FSB 333 MHz
(166 MHz)?
Noget tyder på, at du har fået en Tbred istedet for en Barton. Sandsynligvis en XP2600+.
den vil ikke kunne køre med FSB 200 uden at Multiplyer sænkes, da clockfrekvensen bliver højere, end kernen kan klare.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Skirk

Dato : 20-08-03 16:14

Ok men den siger at det er en AMD XP2500+ på begge

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-03 18:42

Skirk wrote:
> Ok men den siger at det er en AMD XP2500+ på begge

Dvs. Bios viser XP2500+ på begge?

Fra : Skirk

Dato : 20-08-03 18:46

Ja det gør den

og på den ene står der 166 mhz og den anden 200mhz

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-03 19:12

>Ja det gør den
>
>og på den ene står der 166 mhz og den anden 200mhz
>"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net> skrev i en meddelelse

Prøv om denne kan hjælpe dig, det er wcpuid
http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=662

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Skirk

Dato : 20-08-03 16:15

Det ligner den sidste bare at den var grøn hmm ?