temperatur spørgsmål
Fra : Ivan Vogelius

Dato : 17-08-03 23:18

Efter at have kørt glad med min gamle computer i 2 år har jeg kigget lidt i
Sisoft sandra og Bios. Det viser sig at temperaturen på cpu er 79 grader ved
normal windows brug. Jeg åbnede kabinettet og tjekkede at cpu-køleren kører.

Jeg gætter på, at det må være gutterne der oprindeligt har bygget maskinen,
der har monteret køling eller lignende dårligt eller hvad?

Da det er en bedaget duron 750 MHz er jeg ikke så øm overfor om skidtet
skulle dø - jeg overvejer alligevel at opgradere (det var derfor jeg ville
se lidt på detaljerne i mit setup). Jeg er imidlertid lidt nervøs for hvad
der kan ske, dvs. hvis cpu'en ryger tager den så bundkort eller andet med
sig i faldet? Og da jeg tit lader den stå og suge fra nettet mens jeg ikke
er hjemme ville jeg også være ked af hvis der gik ild i skidtet. Er der
nogle af jer der kan belyse dette?

Som sagt har maskinen kørt i to år uden problemer, og den har også stået med
nummeriske udregninger i dagevis (med 100% load), så jeg regner egentligt
med den kan holde til det. Men ville lige høre eksperternes mening.
Computeren er iøvrigt købt i en af de sædvanlige discount-computerbutikker
for 2 år siden og jeg har udelukkende puttet PCI kort i siden, dvs jeg har
ikke selv pillet ved bundkortet.

'Udskrift' af sandras data er klippet ind nedenfor

Mvh Ivan

Ps. mht opgradering overvejer jeg:
a) opgrader processor i dette board til 1.2 GHz (discount-løsning)
b) køb nyt bundkort etc. Budget ca 2500Kr plus hvad jeg kan få for at putte
dette bundkort/processor i en maskine med en ældre HDD og lign. og sælge det
(gæt:800-1000kr.)

hvis I har kommentarer til dette hører jeg det også gerne

Sandra siger:

System
Manufacturer : ECS
Model : K7S5A
Version : 1.0
Serial Number : 00000000
ID : 00000000-00000000-00000000-00000000

System Chassis
Manufacturer : Uknown Chassis Manufacture
Type : Desktop
Can be locked : No
Version : Version 1.00
Serial Number : 123456890
Asset Tag : 0123ABC

Mainboard
Manufacturer : ECS
MP Support : No
Model : K7S5A
Version : 1.0
Serial Number : 00000000
System BIOS : 62-0816-001437-00101111-040201-SiS735

Memory Controller
Error Detection Method : ECC
Error Correction Capability : 1-bit
Supported/Current Memory Interleave : 1-way / 1-way
Number of Memory Slots : 4
Maximum Installable Memory : 512MB
Maximum Module Size : 128MB
Supported STD/FPM/(B)EDO Speeds : 70ns, 60ns
Supported Memory Types : STD, FPM, EDO, Parity, ECC, SIMM
Supported Memory Voltages : +3.3V

Physical/BIOS Memory Banks
ROW-0 (RASL-2 RASL-10) : 256MB DIMM SDRAM double-bank
ROW-1 (RASL-0 RASL-11) : 256MB DIMM SDRAM single-bank
ROW-2 : Empty
ROW-3 : Empty

Chipset 1
Model : Silicon Integrated Systems (SiS) SiS735 CPU to PCI Bridge
Bus(es) : ISA AGP PCI USB i2c/SMBus
Front Side Bus Speed : 2x 100MHz (200MHz data rate)
Maximum FSB Speed / Max Memory Speed : 2x 133MHz / 1x 133MHz
Width : 64-bit
IO Queue Depth : 7 request(s)

Logical/Chipset 1 Memory Banks
Bank 0 : 256MB SDRAM 3-3-3CL
Bank 1 : 256MB SDRAM 3-3-3CL
Speed : 1x 100MHz (100MHz data rate)
Multiplier : 1/1x
Width : 64-bit
Refresh Rate : 15.60µs
Power Save Mode : No
Fixed Hole Present : No

Environment Monitor 1
Model : ITE IT8705/12 ISA
Mainboard Specific Support : No

Temperature Sensor(s)
Board Temperature : 34.0°C / 93.2°F
CPU Temperature : 76.0°C / 168.8°F
Power / Aux Temperature : 27.0°C / 80.6°F

Voltage Sensor(s)
CPU Voltage : 1.60V
Aux Voltage : 2.48V
+3.3V Voltage : 3.23V
+5V Voltage : 5.00V
+12V Voltage : 12.11V
Standby Voltage : 4.97V
Battery Voltage : 3.06V

AGP Bus(es) on Hub 1
Version : 2.00
Speed : 4x
Fast-Writes Enabled : No
Side Band Enabled : No
Side Band Support : Yes
Aperture Size : 64MB

PCI Bus(es) on Hub 1
Version : 2.10
Number of Bridges : 1
PCI Bus 0 : PCI (33MHz)
Multiplier : 1/3x

LPC Hub Controller 1
Model : Silicon Integrated Systems (SiS) SiS PCI to ISA Bridge (LPC Bridge)
ACPI Power Management Enabled : Yes
Random Number Generator Enabled : No
Speed : 7MHz

USB Controller 1
Model : Elitegroup Computer Sys SiS5597/8 Universal Serial Bus Controller
Version : 1.00
OHCI Interface : Yes
Channels : 3
Legacy Emulation Enabled : No

USB Controller 2
[...]

System SMBus Controller 1
Model : SiS 5595 Internal SMBus
Slave Device Enabled : No

Expansion Slot(s)
PCI1 (1h) : PCI 32-bit +3.3V Shared PME Full-Length Available (Silicon
Integrated Systems (SiS) 5591/2 Virtual PCI to PCI Bridge)
PCI2 (2h) : PCI 32-bit +3.3V Shared PME Full-Length Used (Silicon Integrated
Systems (SiS) SiS PCI to ISA Bridge (LPC Bridge))
PCI3 (3h) : PCI 32-bit +3.3V Shared PME Full-Length Used (Elitegroup
Computer Sys SiS900 10/100 Ethernet Adapter)
PCI4 (4h) : PCI 32-bit +3.3V Shared PME Full-Length Available
PCI5 (5h) : PCI 32-bit +3.3V Shared PME Full-Length Available

Port Connector
USB - Def : SSA SCSI - Mini Centronics / DB-25 pin male

Performance Tips
Warning 2533 : Disabled host controllers are present. Check BIOS settings.
Notice 224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Tip 2511 : Some memory slots are free so the memory can be easily upgraded.
Tip 2 : Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more
information about the tip.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-03 07:03

Ivan Vogelius wrote:
> [...]
> normal windows brug. Jeg åbnede kabinettet og tjekkede at cpu-køleren kører.

Det kan nemt være Sandra der måler temperaturen forkert.
Jeg tror desuden den processor ville være stået af for længe siden, hvis
den virkelig var så varm.

Hvilken temperatur viser Bios'en?

Fra : Jan Jensen

Dato : 18-08-03 10:31

jeg har lige kopieret noget inde fra www.edbpriser om processor til dit
bundkort "AMD Athlon Thunderbird / XP 2100+/ Duron 600MHz~1.2GHz+"
dvs du kan sætte en amd xp2100 i en Athlon Thoroughbred XP 2100+ (1733MHz)
Box koster 615 kr.....

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 18-08-03 23:37

Tak for det. Jeg troede der kun kunne komme en 1.2 GHz duron i.
Så nu tror jeg planen er: køb athlon xp 2100 og opgrader RAM til 1 Gb
(virker vildt, men jeg benytter photoshop til billedbehandling og det kan
godt lide hukommelse - med swap er jeg tit over 900 Mb)

will save me a bundle...

Fra : Jan Jensen

Dato : 18-08-03 23:37

velbekommet, men tjek lige bundkortets producent, for det kan jo være det
kan gå endnu højere op

Fra : Ivan

Dato : 19-08-03 12:18

Jeg har fundet manualen på producentens hjemmeside. Det passer vist med
2100+. Så sådan en skaffer jeg mig til den 1.

Det overrasker mig iøvrigt at der er så meget udvidelsesmulighed på
bundkortet i betragtning af maskinen var billigste model i en af de lokale
bikse for 2 år siden.. Synd de gik fallit

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 18-08-03 23:39

Bios siger det samme efter at være tændt.. Jeg prøver at tjekke hvad den
siger efter at have været slukket længe - hvis det er over stuetemperatur er
det måske sensoren der måler forkert.
Mvh Ivan

Fra : Jan Jensen

Dato : 18-08-03 23:46

jeg mener nu med størrelsen af processor