Scanner og printer
Fra : John

Dato : 15-08-03 19:40

Hej

Jeg er på udkig efter en ny scanner og printer.

Jeg har overvejet at købe en multifunktionsmaskine, men er blevet i tvivl om
det ikke er bedre at købe en seperat scanner og printer.

Jeg er på udkig efter en god scanner (til både billeder/grafik og tekst) i
prisklassen omkring 2.000 kroner.

Det samme gælder sådan set for printeren. Den skal nok mest bruges til
billeder/grafik, men også til tekst. Pris omkring 2.000 kroner.
- er den billig i drift er det kun et plus

Forslag til en god multifunktionsmaskine til omkring 4.000 kroner modtages
også gerne...

Mvh

John

Fra : John

Dato : 15-08-03 19:58

"John" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ikke er bedre at købe en seperat scanner og printer.
>
> Jeg er på udkig efter en god scanner (til både billeder/grafik og tekst) i

PS: Jeg har en Agfa Snapscan 1236S stående - er den værd at gemme på, eller
vil en ny 2.000 kroner scanner give bedre resultater?

Mvh

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-03 20:28

"John" <ingen@ingen.dk> wrote:

>PS: Jeg har en Agfa Snapscan 1236S stående - er den værd at gemme på, eller
>vil en ny 2.000 kroner scanner give bedre resultater?

Svært at svare på når du ikke fortæller hva' du vil bruge den til

Er det til indscanning af grafik til internetsider, powerpoint
præsentationer og lignende, er den sikkert alt rigeligt.

Men er det indscanning af alle de gamle billeder i familiealbummet der
skal bevares for eftertiden, sku' du måske købe en bedre ?!

<mlr>

Fra : John

Dato : 15-08-03 21:05

> [...]
>
> Men er det indscanning af alle de gamle billeder i familiealbummet der
> skal bevares for eftertiden, sku' du måske købe en bedre ?!

Tja... men vil en ny 2.000 kroner scanner være bedre. Ud fra det jeg har
læst mig til er (var) 1236'eren en hæderlig scanner.

Det er et stort skrummel at have stående, men hvis en ny 2.000 kroners
scanner ikke giver et bedre resultat (indscanning af fotos for eksempel),
kan jeg lige så godt spare pengene og leve med "bamsen"

Mvh

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-03 21:25

"John" <ingen@ingen.dk> wrote:

>Tja... men vil en ny 2.000 kroner scanner være bedre. Ud fra det jeg har
>læst mig til er (var) 1236'eren en hæderlig scanner.

Du kan sagtens få bedre scannere end 1236'eren hvis du vil betale -
Spørgsmålet er mere om den er 'god nok' - Det er kun dig selv der kan
afgøre det

Til mit behov ville den være alt rigeligt, jeg ville hellere bruge
pengene på printeren....

<mlr>

Fra : Kristian Andersen

Dato : 15-08-03 23:40

> [...]
> scanner ikke giver et bedre resultat (indscanning af fotos for eksempel),
> kan jeg lige så godt spare pengene og leve med "bamsen"

Almindelige foto´s har en opløsning på ca. 200 - 300 DPI afhængig af
kvaliteten, og selvom du vil indscanne med en lidt højere opløsning for at
undgå kvalitetstab, så er f.eks. 600 DPI optisk opløsning alt rigeligt.

Skal du derimod indscanne film negativer og dias er sagen en anden, til det
skal du op på ca. 2400 DPI optisk opløsning hvis du skal undgå tab af
billeddata.

Men igen - er det til skærm visning er det ca. 100-120 DPI (højere opløsning
giver større billede på skærmen), og er det til udprintning afhænger det af
din printers opløsning.

Så hvis du forestiller dig at du får et meget bedre resultat ved at købe en
ny scanner med meget høj opløsning - f.eks. 2400 DPI optisk, så kan det godt
være at du ikke kan udnytte denne opløsning til noget. Hus også på at
indscanning i meget høj opløsning resulterer i meget store filer (flere
hundrede megabytes).

--
Kristian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-03 20:20

"John" <ingen@ingen.dk> wrote:

> [...]
>billeder/grafik, men også til tekst. Pris omkring 2.000 kroner.
>- er den billig i drift er det kun et plus

Multifunktionsmaskiner er ikke lige min smag - jeg kan godt se de
fylder mindre, men det er altså problematisk at finde een enhed der
bare er god til alt... Og går en af delene i stykker har man virkelig
et problem.

Inkjet printere er gode - til grafik. Ikke helt så gode til tekst. Og
så er de ekstremt dyre i drift. Jeg savner stadigt min gode gamle
HP-4L laserprinter der kørte i 5 år på een tonerpatron til 600,-.
Afløseren, en deskjet 990cxi bruger omtrent li'så mange blækpatroner
til 300,- stykket, som jeg drikker øl

Kort og kort...

Køb delene hver for sig..

Køb en laser printer til tekst og en inkjet printer til grafik - Du
skal ikke skrive mange tekstsider før det ka' betale sig.

<mlr>

Fra : Kristian Andersen

Dato : 15-08-03 23:53

> [...]
>
> Køb en laser printer til tekst og en inkjet printer til grafik - Du
> skal ikke skrive mange tekstsider før det ka' betale sig.

Fuldstændig enig.

Er det et pladsproblem, sååe - hvor ofte skal scanneren bruges ? Den kunne
måske stilles væk når den ikke bruges.
Til løsningen med to printere (og evt. også en scanner der går på parallel
porten), så er det måske smartest hvis mindst den ene printer kan tilsluttes
en USB port.

--
Kristian

Fra : Hindkaer

Dato : 16-08-03 16:45

Jeg er selv stor fortaler for at have en laserprinter til tekst, men må
indrømme at hvis jeg skulle ud at købe printer i dag, ville jeg kigge på en
Canon i550.

Man ender på omkring 20 øre for en sort/hvid side - og det må da siges at
være tæt på laserprinterens udskriftpris.

Derudover kan Canon-printeren jo bruges til foto og grafik - endda kant til
kant.

Canon printeren er i øvrigt lige testet i "Tænk & Test" med gode resultater.

/hindkaer