Sun maskine gider ikke starte (ingen bille~
Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 14-08-03 21:00

Jeg har fået noget der minder om resterne af en Sun Ultra 10

Når jeg sætter en skærm og tænder computeren kommer der ingen billede på.
Jeg kender absolut ingenting til Sun computere, men er det et eller andet
jeg har overset?
Fx en jumper der deactivere onboard graffikort?

Jeppe Ladefoged
degofedal@NOSPAMunderflow.dk
http://www.underflow.dk

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 14-08-03 22:18

Jeppe Ladefoged wrote:

> [...]
> Jeg kender absolut ingenting til Sun computere, men er det et eller andet

Er det også en Sun skærm?

Mener de kræver en fiexed frequency monitor, men at man vist kan købe
konvertere et eller andet sted. Prøv en google, skulle være til at finde
hvis det er det.

mvh

Bruno

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 15-08-03 06:22

> Er det også en Sun skærm?

Nej, det er en Daewoo-fundet-på-genbrugstationen skærm

> Mener de kræver en fiexed frequency monitor, men at man vist kan købe
> konvertere et eller andet sted. Prøv en google, skulle være til at finde
> hvis det er det.

Hmm ok, jeg har ellers prøvet at sætte et gammelt Matrox PCI kort i, men det
hjalp heller ikke noget.
Jeg har hverken en skærm eller et tastatur til den, men kan sådan en ikke
starte op uden?

Fra : GRISEN

Dato : 15-08-03 07:01

On Fri, 15 Aug 2003 07:22:15 +0200, "Jeppe Ladefoged" <degofedal@NOSPAMunderflow.dk> wrote:

>Nej, det er en Daewoo-fundet-på-genbrugstationen skærm

Hvis bare den kan tage nogle fornuftige frekvenser, så burde det ikke være et problem.
En 14" der kun kører 640x480 og 800x600 duer ikke.

>Hmm ok, jeg har ellers prøvet at sætte et gammelt Matrox PCI kort i, men det hjalp heller ikke noget.

Duer ikke. SUN bruger PCI bus ligesom din standard pc'er, men de er ikke kompatible.

>Jeg har hverken en skærm eller et tastatur til den, men kan sådan en ikke starte op uden?

Hvis der ikke er et SUN keyboard i din SUN maskine, så mener den, at du vil bruge den som server, og dermed er der ikke brug for grafik.
Derfor bliver al input/output redirrigeret til Serial A porten.
Den kan du connecte til med et standard terminal program og et null-modem kabel) 9600/8N1.

*
Jan

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 15-08-03 23:24

> Hvis bare den kan tage nogle fornuftige frekvenser, så burde det ikke være
et problem.
> En 14" der kun kører 640x480 og 800x600 duer ikke.
Ok, jeg har lige prøvet med min 19" kæmpeskærm, den viser da et billede.

> Duer ikke. SUN bruger PCI bus ligesom din standard pc'er, men de er ikke
kompatible.
Ok

> [...]
> Derfor bliver al input/output redirrigeret til Serial A porten.
> Den kan du connecte til med et standard terminal program og et null-modem
Hmm ok, så kan jeg vidst ikke bruge den til noget fornuftigt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-08-03 10:51

In dk.edb.hardware, Jeppe Ladefoged <degofedal@NOSPAMunderflow.dk>
says...
> Hmm ok, så kan jeg vidst ikke bruge den til noget fornuftigt

Jo, lad den køre server, feks. application-server.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : GRISEN

Dato : 17-08-03 19:26

On Sat, 16 Aug 2003 00:23:36 +0200, "Jeppe Ladefoged" <degofedal@NOSPAMunderflow.dk> wrote:

>Hmm ok, så kan jeg vidst ikke bruge den til noget fornuftigt

Hvis du hverken har SUN grafikkort eller SUN tastatur, så kan du kun bruge den som server.
....men en ftp/web/mail/dns/whatever server kan man vel altid bruge.

Du kan evt. smide Linux (jeg ved ikke hvor svært det er) på den, så findes der jo et hav af server applikationer.

*
Jan