Blæser styring i computer
Fra : Harald Kroning

Dato : 05-04-01 21:35

Hej

Hvordan laver man så man kan regulere en CPU blæser i en PC trinløs fra 6V
til 12V? Forklaring må gerne skæres ud i pap

Mvh
HK

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-04-01 22:25

Harald Kroning skrev...

http://www.caseetc.com/cgi-bin/caseetc/rheostat.html

--
kent
www.oldhoj.dk

Fra : Harald Kroning

Dato : 05-04-01 23:43

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> Harald Kroning skrev...

> http://www.caseetc.com/cgi-bin/caseetc/rheostat.html

En fin forklaring, men hvordan undgår jeg at komme under 6V?

Mvh
HK

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-04-01 00:00

Harald Kroning skrev...

>En fin forklaring, men hvordan undgår jeg at komme under 6V?

Jeg bliver dig svar skyldig. Hvorfor er det vigtigt?

--
kent
www.oldhoj.dk

Fra : Harald Kroning

Dato : 06-04-01 00:04

> Harald Kroning skrev...

> Jeg bliver dig svar skyldig. Hvorfor er det vigtigt?

Fordi hvis blæseren kun får 5V eller derunder så starter den ikke.

Mvh
HK

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-04-01 00:42

Harald Kroning skrev...

>Fordi hvis blæseren kun får 5V eller derunder så starter den ikke.

Afhængig af hvor sikker en løsning du ønsker, så kan knapperne på
rheostaterne enten mærkes, eller der kan laves en decideret blokering.

Der kan sikkert også laves en eller anden skidesmart elektronisk løsning,
men det er ikke lige mit område.

--
kent
www.oldhoj.dk

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 06-04-01 16:43

"Harald Kroning" <kroning@jyde.dk> wrote in message
> "Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> En fin forklaring, men hvordan undgår jeg at komme under 6V?

Ved at sætte en effekt modstand i serie med rheostatèn, den ende af
modstanden der ikke er forbundet med rheostaten skal til stel.

Effekt modtandens størrelse skal have samme værdi som rheostaten.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen