TNSNAMES virker kun ved forkert password ?~
Fra : John

Dato : 21-08-03 15:34

Hej derude

Burde min tnsnames.ora ikke være ok, når man for svar tilbage at password
eller brugerid er invalid.... og TNSPING virker ?

Jeg oplever mystiske ting, når jeg forsøger at koble på vores server via min
ny XP og toad..

Uden tnsnames.ora
ORA-12154: TNS:service-navn kunne ikke tolkes

Så indsætte jeg tnsnames.ora i .....network\admin mapper .

FORKERT password. -->
The following error has occurred:
ORA-01017: invalid username/password; logon denied

Nu det mystiske ....
Rigtig password->brummer i 5 sekunder og siger ->
ORA-12154: TNS:service-navn kunne ikke tolkes

TNSPING virker ikke hvis jeg fjerner min tnsnames.ora

hm...

Fra : Michael Hjorth

Dato : 21-08-03 21:03

On Thu, 21 Aug 2003 16:34:15 +0200, John wrote:

> [...]
> TNS:service-navn kunne ikke tolkes
>
> TNSPING virker ikke hvis jeg fjerner min tnsnames.ora

Arbejder tnsping og TOAD i samme oracle home? Hvis de ikke gør skal
tns_admin nøglen pege på den tnsnames.ora du har udfyldt korrekt.
Prøv at tjekke det til at starte med. Tjek derefter at du ikke har en
ekstra tnsnames.ora liggende og flyde i dit default katalog, det kan
nemlig få TOAD til at opføre sig underligt.

mvh
Michael.

Fra : John

Dato : 22-08-03 11:20

> Arbejder tnsping og TOAD i samme oracle home?
Jeg kan kun finde en tnsnames.ora . Der er ikke andre i PATH eller andre
henvisninger i registeredatabasen.

Hvis de ikke gør skal
> tns_admin nøglen pege på den tnsnames.ora du har udfyldt korrekt.
tns_admin nægle ?? hvad er det.

> Prøv at tjekke det til at starte med. Tjek derefter at du ikke har en
> ekstra tnsnames.ora liggende og flyde i dit default katalog, det kan
> nemlig få TOAD til at opføre sig underligt.
Jeg kan ikke finde andre.

Jeg har prøvet med sqlplusw fra bin mappen. Den lave det samme nummer som
toad.
Hvis passwordet er rigtigt melder den ora 12154 service name kunne ikke
tolkes.
Hvis passswordet er forkert siger den "ORA01017 Invalid username or
password.

hm..

Fra : Rene Pedersen

Dato : 22-08-03 20:45

On Fri, Aug 22, 2003 at 12:20:23PM +0200, John wrote:

> [...]
> tolkes.
> Hvis passswordet er forkert siger den "ORA01017 Invalid username or

Har du husket at sætte ORACLE_HOME og ORACLE_SID environmentvariablerne?

ORACLE_HOME sættes til top-level installdir f.eks: C:\oracle\ora92 og
ORACLE_SID til den sid du prøver at connecte til.

// Rene

--
"Out of 13.000 feet of free fall, always remember that the last inch hurts the most"

Fra : john

Dato : 23-08-03 08:35

> Har du husket at sætte ORACLE_HOME og ORACLE_SID environmentvariablerne?
>
> ORACLE_HOME sættes til top-level installdir f.eks: C:\oracle\ora92 og
> ORACLE_SID til den sid du prøver at connecte til.

Det ved jeg ikke Tjekker på mandag
Det er week-end

Men det burde være iorden ?
Jeg kan nemmelig uden problemer koble op på en anden database på en anden
server (W2K/Oracle.)
Bare ikke på den database der ligger på AIX serveren.
"Hvilket jeg godt kunne inden XP :-|

Jeg har ingen databaser på min XP, kun noget klient software.
Iøvrigt kører vi 8.1.7 lidt endnu.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 25-08-03 06:14

On Fri, 22 Aug 2003 12:20:23 +0200, John wrote:

> tns_admin nægle ?? hvad er det.

Det er en nøgle i registreringsdatabasen som skal sættes hvis man har
flere oracle homes på sin maskine, og ønsker at bruge en fælles
tnsnames.ora fil.

Toad login-boksen giver dig mulighed for at se detaljer på
fejlmeddelelsen, der kan du se hvilken tnsnames-fil den bruger til at
tilslutte med.

Michael.

Fra : John

Dato : 25-08-03 08:58

> Toad login-boksen giver dig mulighed for at se detaljer på
> fejlmeddelelsen, der kan du se hvilken tnsnames-fil den bruger til at
> tilslutte med.
>
> Michael.
Tak

Building Oracle HOMES List
HOME Name DEFAULT_HOME added to list.
Found multiple homes, searching each HOMEx for valid PATH
searching in SOFTWARE\ORACLE\HOME0
Oracle_Home found in SOFTWARE\ORACLE\HOME0 IS in system path!
oci.dll found

Det stå ikke direkte hvilken tnsnames den bruger, svjks.
hm... SOFTWARE\ORACLE\HOME0 finde slet ikke.
Burde der ikke være en mappe på mit c: drev der hedder software.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 25-08-03 15:37

"John" <nomail@nomail.ignore> wrote in message news:<3f49c16e$0$21590$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> hm... SOFTWARE\ORACLE\HOME0 finde slet ikke.
> Burde der ikke være en mappe på mit c: drev der hedder software.

Nej. Det er registreringsnøgler der er tale om her. Du kan se dem i
regedit. Når du folder HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFWARE\ORACLE ud kan du se
hvilke oracle homes du har installeret, og i hvert HOME kan du se af
nøglen ORACLE_HOME hvilket katalog på harddisken det hører sammen med.
Det kan i øvrigt sagtens være et netværksdrev der peges på. Hvis du
har installeret flere gange på samme maskine kan der nemt gå kludder i
antallet af oracle homes. Det kan også være at du har et andet program
liggende som er afhængig af at have noget oracle client software
liggende. Det behøver kun være et par småting til at konfigurere net8,
og så har du balladen med forskellige tnsnames.ora filer.

Michael.

Fra : John

Dato : 26-08-03 08:56

> [...]
> hvilke oracle homes du har installeret, og i hvert HOME kan du se af
> nøglen ORACLE_HOME hvilket katalog på harddisken det hører sammen med.

Der er to ens
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFWARE\ORACLE\HOME0
ORACLE_HOME = "c:\Programmer\Oracle"

Fra : Michael Hjorth

Dato : 26-08-03 13:47

"John" <nomail@nomail.ignore> wrote in message news:<3f4b129c$0$21658$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Der er to ens
> HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFWARE\ORACLE\HOME0
> ORACLE_HOME = "c:\Programmer\Oracle"
>
> HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFWARE\ORACLE
> ORACLE_HOME = "c:\Programmer\Oracle"

OK, det ser fint ud, det betyder at din tnsnames.ora bør ligge i
c:\programmer\oracle\net80\admin. Hvis den ikke gør det så læg den der
eller opret en nøgle der hedder tns_admin som indeholder den korrekte
sti.

Michael.

Fra : John

Dato : 26-08-03 15:08

> [...]
> c:\programmer\oracle\net80\admin. Hvis den ikke gør det så læg den der
> eller opret en nøgle der hedder tns_admin som indeholder den korrekte

Det er der den har ligget hele tiden.

Hvis jeg fjerner den får jeg konsekvent fejlen af tnsnames ikke kan tolkes.

Hvis jeg lader tnsnames ligge, så kan systemet pludselig afvise invalide
password. Men hvis passwordet er valid, så hopper den tilbage til "TNS name
kan ikke tolkes."

Måske er der en sammenhæng til ODBC drivere. Jeg har lige installeret et
andet program, og derved fået nogle odbc drivere der har navnesammenfald med
tns navnene. Det jeg tror er et tns navn og så måske i virkeligheden et odbc
navn .

Der er vist ingen tvivl om at det er noget rod

Fra : John

Dato : 27-08-03 09:00

Nu virker det og jeg fatter intet. Jeg brugte forkert password for
"system".

Det forkert password medføre -> ORA-12154: TNS:service-navn kunne ikke
tolkes

Password="noget tilfældigt" -> ORA-01017: invalid username/password; logon
denied

Et Invalid password kan altså nogle gange resultere i ORA12154

? tja.... Måske skal man ikke tænke for meget over det.