Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Banker og RKI
Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 21-08-03 13:27

Davs i gruppen,
Jeg går og leder lidt efter en bank som vil tage imod mig, selvom jeg er stå
registreret i RKI, findes der ikke en bank som er til at snakke med. Det jeg
leder efter er sgu ikke muligheden for at stifte ny gæld, nærmest tvært
imod, jeg savner en bank som vil være med til at jeg opretter en
budgetkonto, den behøves ikke kunne gå i minus, skal nok sørge for at
pengene er der til at betale regningerne.

Men altså .. kender i en bank der er til at snakke med, og hvad har i af
erfaringer med de forskellige banker ?

Mvh

Bo Bach Jensen
Fortiden gældsplaget rki kunde :(

Fra : Jan Holm

Dato : 21-08-03 13:46

Det jeg
> [...]
> budgetkonto, den behøves ikke kunne gå i minus, skal nok sørge for at
> pengene er der til at betale regningerne.

Har selv været registreret i RKI, men havde ikke noget problem med at
oprette lønkonto og budgetkonto i Danske Bank - Så måske den ville være et
besøg værd ?

Mvh

JH

Fra : D.u.n.k.

Dato : 21-08-03 16:22

Så længe du kun ønsker 'positive' forhold til din bank vil de fleste åbne
konto - også selv om du er i RKI. Faktisk skal de åbne lønkonto.
Du kan dog ikke regne med automatisk at få lån, dankort, checks eller andre
midler, hvormed du kan overtrække kontoen.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 28-08-03 14:51

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> skrev i en meddelelse
> Du kan dog ikke regne med automatisk at få lån, dankort, checks eller
andre
> midler, hvormed du kan overtrække kontoen.

.... og dermed PBS-aftaler, hvorfor budgetkontoen typisk ryger sig en tur.

Fra : D.u.n.k.

Dato : 28-08-03 16:51

"diablo de la velocidad" <find.mig@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:3f4e08da$0$7798$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> "D.u.n.k." <slet091255@iname.com> skrev i en meddelelse
> andre
>
> ... og dermed PBS-aftaler, hvorfor budgetkontoen typisk ryger sig en tur.

En PBS aftale betyder ikke at du kan overtrække kontoen. Reglen er, at
kontoen skal have dækning for beløbet på det tidspunkt beløbet trækkes. Er
det ikke tilfældet skal betalingen afvises - og du har undgået et overtræk.
Muligvis har du i stedet et problem med din kreditor, men det er jo en helt
anden snak.

(Jeg ved godt at mange banker ikke kan finde ud af at stoppe PBStræk fra
lavniveau konto, men det er jo ikke dit problem.)

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Knud Berggreen

Dato : 28-08-03 19:09

On Thu, 28 Aug 2003 17:51:04 +0200, "D.u.n.k."
<slet091255@iname.com> wrote:

>(Jeg ved godt at mange banker ikke kan finde ud af at stoppe PBStræk fra
>lavniveau konto, men det er jo ikke dit problem.)

Det er fordi:
1: Mange betalingstilladelser bliver oprettet af kreditor
2: Afvisning af banken på grund af manglende dækning kan kun
ske hvis betalingen er på 1000 kr. eller mere.

/Knud

Fra : D.u.n.k.

Dato : 28-08-03 21:09

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er fordi:
> 1: Mange betalingstilladelser bliver oprettet af kreditor

Det er ikke korrekt. Der kan ikke laves en PBS aftale uden at betaler har
indgået den. Hvorvidt kreditor, banken eller debitor klarer det praktiske er
underordnet.

> 2: Afvisning af banken på grund af manglende dækning kan kun
> ske hvis betalingen er på 1000 kr. eller mere.

Det er heller ikke rigtigt, men der er nogen banker som opererer med en
bagatel grænse og derfor ikke aktivt gider stoppe et træk på mindre beløb -
og det er 1000 kr nogen steder - 3000 kr andre steder.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 28-08-03 22:30

> [...]
beløb -
> og det er 1000 kr nogen steder - 3000 kr andre steder.

Du taler om noget du åbenbart ikke har helt forstand på, min kære D.U.N.K!

Følgende er snippet fra PBS - debitorregler:

--- SNIP ---

§11 Tilbageførsel

.... tilbageføre en betaling til Deres konto, hvis:

2.1. Der ikke er dækning på Deres konto på betalingsdagen, og betalingen
overstiger kr. 1.000,-,

--- END SNIP ---

Fra : Knud Berggreen

Dato : 28-08-03 23:13

On Thu, 28 Aug 2003 22:09:04 +0200, "D.u.n.k."
<slet091255@iname.com> wrote:

> [...]
>indgået den. Hvorvidt kreditor, banken eller debitor klarer det praktiske er

Det er ikke det jeg siger.
Mange betalingstilladelser oprettes efter aftale mellem
debitor og kreditor uden at banken bliver involveret. Jeg
har selv siddet og slettet samme betalingstilladelser måned
efter måned og de blev oprettet lige så hurtigt igen.

>Det er heller ikke rigtigt, men der er nogen banker som opererer med en
>bagatel grænse og derfor ikke aktivt gider stoppe et træk på mindre beløb -
>og det er 1000 kr nogen steder - 3000 kr andre steder.

Du aner tydeligt nok ikke en dyt om hvad du taler om.

/Knud

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 28-08-03 20:10

> [...]
overtræk.
> Muligvis har du i stedet et problem med din kreditor, men det er jo en

1. Nu er det ikke mig som har problemet. Jeg kender til problemerne fordi
jeg har arbejdet som privatrådgiver i en bank.

2. Banken kan ikke afvise/tilbageføre alt - eksempelvis kan A-kassekontigent
ikke tilbageføres. Desuden finder banken jo først ud af problemerne når
kontoen allerede er i overtræk.

Så jo, PBS er absolut et redskab som kræver en kreditvurdering - og derfor
kan mange som er reg. i RKI ikke lave budgetkonto med PBS-aftaler...

Sidst gider banker nu engang (og ganske forståeligt, syntes jeg) ikke at
bruge tid/ressourcer på kunder, som allerede har bevist, at de tidligere har
udvist manglende vilje/evne til at overholde deres forpligtelser. Derfor ser
mange banker stort på, at de er forpligtet til at oprette en konto og giver
blankt afslag til RKI-"medlemmer", hvilket jeg også har gjort som
privatrådgiver.

Fra : Jan

Dato : 28-08-03 21:04

> 2. Banken kan ikke afvise/tilbageføre alt - eksempelvis kan
A-kassekontigent
> ikke tilbageføres. Desuden finder banken jo først ud af problemerne når
> kontoen allerede er i overtræk.

Kan du ikke prøve at forklare det til min bank.

Både at de ikke kan tilbageføre pengene, samt at det kun gælder for beløb
over 1000 Kr.

Det er jeg nemlig tit ude for, selvom jeg har haft ringet, at der er dækning
2 dage senere.

Jeg vil gerne skifte til en normal og kundevenlig bank, men her kommer så
RKI-registreringen ind. Dog glæder jeg mig til at være færdig med at betale
min gæld, for så får min rådgiver "fingeren". For som han siger " Det er de
små forskelle der tæller"

Jan Rysz

Fra : Sandman

Dato : 28-08-03 21:37

wrote:

>"diablo de la velocidad" <find.mig@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
>meddelelse news:3f4e08da$0$7798$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

>En PBS aftale betyder ikke at du kan overtrække kontoen.

Jo, du kan

>Reglen er, at
>kontoen skal have dækning for beløbet på det tidspunkt beløbet trækkes.

Det er korrekt

>Er det ikke tilfældet skal betalingen afvises - og du har undgået et overtræk.

Nej, banken kan vælge at afvise betalingen, men dog kun hvis beløbet
er over kr. 1.000.

> [...]
>
>(Jeg ved godt at mange banker ikke kan finde ud af at stoppe PBStræk fra
>lavniveau konto, men det er jo ikke dit problem.)

Måske grunden til at bankerne ikke "kan finde ud af det" er at
reglerne skal overholdes - og derfor vil RKI-registrerede normalt få
meget svært ved at få en budgetkonto, eller i det hele taget at få
regninger tilmeldt PBS.

/Leif

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 31-08-03 17:12

"Sandman" <dksandman@hotmail.dk> wrote in message

> [...]
> reglerne skal overholdes - og derfor vil RKI-registrerede normalt få
> meget svært ved at få en budgetkonto, eller i det hele taget at få

Hvad jeg ikke forstår ved det hele er, nu har jeg været kund ei samme bank i
ca 8 - 10 år (kan ikke huske det nøjagtige tal, men det er ihvertfald
deromkring), og de har ALDRIG hafr problemer med mig, jeg har altid betalt
pengen tilbage hvis jeg havde et lille overtræk (100 - 500 kr) i en måned,
så hvorfor ikke lade mig oprette en Budgetkonto/PBS aftale og evt hjælpe mig
med at få styr på min økonomi. Hvor er den individuelle
behandling/gennemgang af kundernes hendad ? ... hvor er servicen henad ,..
jeg betaler fandme også for den, også selvom jeg er regget i RKI ... så vil
jeg sgu også behandles som et menneske og ikke bare som et konto nummer :(

Mvh

Bo Jensen

---