Hvad skal man gøre...
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 21-08-03 09:59

Nu skal jeg snart ud og fiske med min søn på tolv år. I den forbindelse vil
jeg naturligvis gerne fremstå som en erfaren og dygtig lystfisker. Både for
min egen værdigheds skyld, men i lige så høj grad for at de evt. fiske vi
fanger ikke skal lide støøre overlast end højst nødvendigt. Derfor.... hvad
gør man når man fanger en fisk (i en P&T sø) ?

Jeg tænker på følgende:
Slår jeg fisken i hovedet med en kæp så snart den er på land?
Skal den renses med det samme, eller venter man med det til man kommer
hjem?
Hvordan opbevarer man de døde fisk indtil man kommer hjem?
Hvad bør jeg have med af værktøj (udover stang og kroge)?

Som i sikkert kan forstå, så har jeg sat mig for at vi skal fange noget. Man
er vel håbefuld. Men jeg har også sat mig for at jeg vil til at gøre
lystfiskeri til en blivende hobby.

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-03 10:44

"Kasper Katzmann" <kasper@FJERNESkatzmann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan opbevarer man de døde fisk indtil man kommer hjem?
> Hvad bør jeg have med af værktøj (udover stang og kroge)?

Nogle P&T-søer har et køleskab stående, hvor man kan opbevare sin fangst.
Hvis det er tilfældet der hvor i skal hen, kan i vel lige så godt rense
fiskene med det samme.

Ellers er det bedste nok at købe en slags net/ruse, som kan lukkes, således
at i kan opbevare fiskene levende i vandet, indtil i skal hjem. Jeg ved ikke
lige, hvad et sådant net hedder i fagsprog, men det er jeg sikker på, at de
kan fortælle dig i den lokale lystfiskerforretning. Ellers er der sikkert
een fra gruppen her der ved det?

God fornøjelse.
Jan Ozimek

Fra : michael

Dato : 21-08-03 11:39

Det hedder et keepnet-sack etc.. nogle er runde med ringe i.. andre er
sådanset bare en kartoffelsæk(de gule) Men det burde nu ik være nødvendigt
den slags er ikke helt billige hvis man ska ha noget der er godt.. Hvis det
er varmt den pågældende dag så medbring en gammel køletaske( evt en
thermopose. Kan købes i bilka for ca 30 kr) med et par køleelementer eller
evt bare et par saftflasker eller lignende med frossen vand i.. Placer de
rensede fisk deri straks efter... Syns ikke om ideen med at have dem gående
i et lille net ... Afliv dem hurtigt med evt en sten en pind slår ikke
særligt hårdt og der skal flere forsøg til..
Held og lykke...
Men tag dig lidt i agt mange p&t levere muddersmagende fisk.. Så vælg et med
dybt vand helst med sten-grusbund og ikke mudder..

Fra : Lars

Dato : 21-08-03 20:09

"michael" <maestro@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
med
> dybt vand helst med sten-grusbund og ikke mudder..

Det er nu en alge der giver fisken muddersmag, det er ikke afgørende om der
er dybt eller ej

Mht. aflivning, så køb en priest (en lille kølle) som du bruger til at
aflive fisken med, så hurtigt som muligt efter den er kommet på land

MVH Lars

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-08-03 08:06

Jeg har fisket i vel snart 30 år og har aldrig ejet en priest (gokkejern).
Jeg bruger en kniv til struben, en sten som gokkejern, eller ved aborrer mm
at brække nakken bagover.

Jeg har et opbevaringsnet/keepnet, men brugte det kun til medefiskeri da jeg
dyrkede det. Men jeg har heller ikke fisket i pt i over 20 år. Det lyder som
en god ide til pt.

Opbevaring og rensning afhænger af temperaturen. En kølig efterårs- eller
vinterdag er en plastikpose udemærket til selv urenset fisk, men en varm
sommerdag er det aldeles uegnet. Her er en stofpose, klæder bedre. Evt våde
for at køle ned. Men det ideelle er selvfølgelig at opbevare dem levende.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : René Kirstein

Dato : 31-08-03 19:38

Ang.: opbevaring.

Jeg plejer at have et par TÆTTE plasticposer med mig. Og skulle fiskeguderne
så være med og jeg fanger noget, så fylder jeg vand(fra søen) i en af
poserne og plasker fisken der i. Det er en god ide at have et sted hvor
posen kan hænge i hanken, for hvis man ligger posen på jorden, sker det let
at posen tipper over, og så er man lige vidt.

Mvh.

René Kirstein