Spiler udstyr...
Fra : Dieter Hahn

Dato : 21-08-03 06:53

Hej Folkens....

Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad der skal bruges af udstyr
for at få spiler sat på vores Maxi 95 ?

Senest på vej ind i Flensborg fjord på vej hjem med 3 s/m vind fra øst,
finder man ud af at det ikke går uden! ;.-)

Selve spileren (symetrisk), spilerstage og spilerfald fulgte med ved køb,
men der mangler vel en del, (op og nedhal skøde og skødeblock , ja hvad ved
jeg ? )
og hvor er det lige det skal monteres ( skitse) ?

På forhånd tak !

Dieter Hahn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-08-03 21:48

Forudsat du er medlem af Dansk Maxi Klub, kan du komme til Maxi træf i
week-end'en og lure det af på de andre 95'ere...

Bjarke

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 24-08-03 21:22

Jeg kan stærkt anbefale "Illustreret Sejl- og rigtrim" fra John Mast. Den
forklarer alt er 100% gennem-illustreret.

Selv bruger jeg i min 77'er et ophal og to barberhal. Med barberhalene er
det ikke nødvendigt også at habe nedhal. På 95'eren er spileren ganske vist
lidt større, men jeg vil tro at du kan bruge samme setup.

Barberhal føres gennem blokke i dækket i hver side ca. midtvejs mellem mast
og stævn. Igennem disse blokke løber en line med en blok igennem. Igennem
blokken i linen løber skøderne.

Du kan nu flytte skødepunktet ved at hhv. slække eller totte disse (barber)
hal.

Ophalet er i min båd ført i masten og kommer ud lige over babystaget.

Skøderne går til blokke helt agter ved klamperne og derfra til spil i borde.

Det skulle så være det hele. Men som Bjarke skriver kan I jo besigtige en af
de andre 95'ere - men jeg skulle mene at riggen på 77'eren og 95'eren er ens
nok til at I også kan se systemet her.

Mvh.
_/)_ SejlerMikkel _/)_