læreres alkoholpolitik på klasseture?
Fra : Peter T.

Dato : 20-08-03 20:42

Min kæreste har en datter på 14 år, som skal på kanotur med sin privatskole
i næste uge. Og forældrene har først fået officielt besked i denne uge med
et stort forældremøde iaften for de berørte tre klasser. Vi begge har så
vores helt egen mening om dette korte varsel...
Men på baggrund af en gammel situation fra en skitur med klassen sidste
vinter, hvor læreren gik sin aftenrunde mellem hytterne i pattestiv
tilstand, spurgte min kæreste så til en alkoholpolitik for lærere på
klasseture på aftenens forældremøde. Hun blev afspist med et utroligt
flabet svar fra tre af lærerne om, at de havde tænkt sig, at tage noget vin
og whiskey med og ellers kom det overhovedet ikke hende ved. Harmen lyser
ud af os begge ligenu...

Så jeg vil gerne høre om, der der findes officiel alkoholpolitik for lærere
på klasseture?

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-08-03 21:31

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Så jeg vil gerne høre om, der der findes officiel alkoholpolitik for
lærere
> på klasseture?

Ikke for privatskoler, der sætter deres egne normer. Det er én af ulemperne
ved privatskoler - men man kan selvfølgelig bare tage sit barn ud, hvis man
ikke kan lide lugten i bageriet.

Der findes såvidt jeg ved ikke en helt generel politik på området, men på
min (folke)skole gælder følgende:

Man drikker ikke i tjenesten!
Heraf følger, at den/de lærere, der er på arbejde (har tilsyn med børnene),
ikke rører alkohol.
De øvrige lærere har ingen opgaver i forhold til eleverne og er at betragte
som privatpersoner.
Dog gælder det selvfølgelig, at man opfører sig rimeligt anstændigt, da man
selv i sin fritid er rollemodel.

I praksis gælder denne opdeling især om aftenen/natten, hvor tilsynet ofte
bestrides af ganske få, så resten af lærergruppen kan hvile ud.

venlig hilsen Niels Aage Schmidt

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-08-03 22:24

Peter T. wrote:
> [...]
> at tage noget vin og whiskey med og ellers kom det overhovedet ikke
> hende ved. Harmen lyser ud af os begge ligenu...

Det tror jeg jeg ville tage op med dels skoleledelsen og dels bestyrelsen.
Både det flabede svar og dels det faktuelle om alkoholpolitik, og den "gamle
episode" men her ville jeg være lidt forsigtig - sådanne historier har det
med at udvikle sig.

/carsten

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-03 06:52

Carsten Holck <cholck@malling.com> wrote:

> [...]
> episode" men her ville jeg være lidt forsigtig - sådanne historier har det

Man skal også altid være forsigtig med at tage skolebørns udsagn fuldt
ud for gode varer. »Pattestiv tilstand« kan godt i realiteternes verden
have været noget mindre flatterende.
--
Per Erik Rønne

Fra : NLNielsen

Dato : 21-08-03 09:45

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) wrote in message news:<1g016g6.e8ggp01jd0zamN%>
> Man skal også altid være forsigtig med at tage skolebørns udsagn fuldt
> ud for gode varer. »Pattestiv tilstand« kan godt i realiteternes verden
> have været noget mindre flatterende.

Nu var ordene 'pattestiv tilstand' altså ikke barnets egne ord..
Og jeg er barnets mor og kæresten, der kun lige er kommet med her..

Og så kan man jo mene hvad man vil om børns opfattelser af ting og
asger, men 7 elevers ens opfattelse af to lærere, der har besvær med
balance og at tale rent, mens de fniser uhæmmet og er meget støjende,
giver altså ikke ligefrem indtrykket af at være helt appelsinfrie..

Under alle omstændigheder er skolens nye leder endelig gået i dialog
med mig, så der kommer svar inden lejrskolens påbegyndelse..

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-03 11:00

NLNielsen <nalyni1@hotmail.com> wrote:

> [...]
> balance og at tale rent, mens de fniser uhæmmet og er meget støjende,
> giver altså ikke ligefrem indtrykket af at være helt appelsinfrie..

Ja, jeg var der jo ikke, og kender hverken skole eller lærere.

Naturligvis skal lærerne ikke være påvirkede når de har med børnene at
gøre. Noget andet ville være hvad de gør når de har fri, og altså
hverken er på skolen [til andet end lærerfest] eller på lejrskole.

Personligt har jeg dog lagt væk på ikke at komme på de lokale i forhold
til den skole jeg sidste år var vikar på [er i dag på gymnasieskole] ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas

Dato : 26-08-03 09:27

> Personligt har jeg dog lagt væk på ikke at komme på de lokale i forhold
> til den skole jeg sidste år var vikar på [er i dag på gymnasieskole] ...

En gymnasielærer ville sætte nogle flere kommaer i sin tekst, så det
blev til noget forståeligt dansk!

VH

Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-03 19:02

Thomas <th63@ofir.dk> wrote:

> En gymnasielærer ville sætte nogle flere kommaer i sin tekst, så det
> blev til noget forståeligt dansk!

Jeg bruger pausekommatering, har altid brugt det og vil vedblive at
bruge det.

Ikke noget med grammatisk kommatering til mig. Og det uanset om det er
den traditionellle eller den nye form.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-08-03 19:45

Per Rønne wrote:

> Jeg bruger pausekommatering, har altid brugt det og vil vedblive at
> bruge det.
>
> Ikke noget med grammatisk kommatering til mig. Og det uanset om det er
> den traditionellle eller den nye form.

Pausekommatering er også noget jeg benytter mig af i vid udstrækning - det
nye komma ligner det til en forveksling - jeg har da tænkt mig at lære det
mere grundigt -når jeg får tid! (Det er endnu ikke et krav i folkeskolen
at man skal lære eleverne det).

--
ahw

Fra : Fontex

Dato : 26-08-03 19:47

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Jeg bruger pausekommatering, har altid brugt det og vil vedblive at
> bruge det.

I det tilfælde så må vi da ikke håbe, at den [gymnasieskole] du arbejder på
nu er i offentligt regi. Det ville jo gøre dig kriminel!

M.v.h. Uffe

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-08-03 19:52

Fontex wrote:

> I det tilfælde så må vi da ikke håbe, at den [gymnasieskole] du
> arbejder på nu er i offentligt regi. Det ville jo gøre dig kriminel!

Hvad i alverden er dog det for noget sludder? Man er da ikke kriminel fordi
man vælger at benytte pausekommatering. Hvilken jordhule er du dog kravlet
op fra med den slags påstande?

--
ahw

Fra : Fontex

Dato : 26-08-03 21:10

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message

> Hvad i alverden er dog det for noget sludder? Man er da ikke kriminel
fordi
> man vælger at benytte pausekommatering. Hvilken jordhule er du dog kravlet
> op fra med den slags påstande?

Hejsa Arne.

Jeg håber du har været istand til at se provokationen såvel som ironien i
min lille kommentar. Hvis dette ikke er tilfældet, så må du undskylde!
Nå jo... Den jordhule jeg er kravlet op af hedder dansk lovgivning, hvor i
der står at offentligt ansatte SKAL benytte sig af korrekt dansk som det
bliver dikteret af dansk sprognævn. Dermed er pausekommatering
diskvalificeret.

M.v.h Uffe

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-03 07:38

Fontex <Fontex@aub.dk> wrote:

> Dermed er pausekommatering diskvalificeret.

Mig bekendt bruger langt flere stadig pausekommatering end den nye
syntaktiske kommatetering.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-08-03 19:52

Fontex wrote:

> [...]
> lovgivning, hvor i der står at offentligt ansatte SKAL benytte sig af
> korrekt dansk som det bliver dikteret af dansk sprognævn. Dermed er

Hvis jeg som privatmand benytter mig af pausekommatering, skriver ae, i
stedet for æ, oe i stedet for ø og aa i stedet for å, så kan ingen djævel
bestemme at jeg skal gøre noget andet.
Jeg skriver, hvad jeg finder mest praktisk i mit daglige virke som skribent
i diverse nyhedsgrupper. Hvis du kan få medhold hos nogen domstol i at det
er kriminelt, så ser jeg gerne frem til , hvilken straf jeg i så fald vil
få.
--
ahw

Fra : Fontex

Dato : 27-08-03 21:14

> Hvis jeg som privatmand benytter mig af pausekommatering, skriver ae, i
> stedet for æ, oe i stedet for ø og aa i stedet for å, så kan ingen djævel
> bestemme at jeg skal gøre noget andet.

Jamen Arne dog! Jeg har da heller aldrig sagt andet. Jeg påpeger jo faktisk
i starten af tråden, at det kun er et problem med pausekommatering, HVIS man
underviser i en skole i offentligt regi.

> [...]
> er kriminelt, så ser jeg gerne frem til , hvilken straf jeg i så fald vil

Som sagt var det med det satiriske blik i øjet jeg skrev kommentaren, men
det forholder sig nu engang sådan, at der er lovhjemmel til at straffe
offentligt ansatte med bøde, hvis de ikke benytter korrekt dansk i deres
daglige virke som offentligt ansatte (hvad de end måtte være ansat som).
Herudover er der bl.a. også notatpligt.
Jeg vil ikke påstå at der nogensinde vil falde en dom på dette grundlag,
ligesom jeg på stående fod heller ikke kan huske de aktuelle paragraffer.
Jeg påpeger blot, at de eksisterer.
Bortset fra det lovmæssige, mener jeg personligt det er under alt kritik,
hvis en lærer i en dansk skole ikke benytter korrekt dansk i sin
undervisning, herunder korrekt kommatering i sin skriftlige kommunikation
med eleverne.

Uffe Duvaa

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-08-03 22:23

Fontex wrote:

> [...]
> straffe offentligt ansatte med bøde, hvis de ikke benytter korrekt
> dansk i deres daglige virke som offentligt ansatte (hvad de end

Jamen, det vil jeg da gerne se lovhjelmet til - og især vil det være
interessant at se retspraksis på området. Jeg vil næsten vædde en halv gris
på at du får det yderst vanskeligt at finde en sag, der blot tilnærmelsesvis
kan sammenlignes med din påstand.

Herudover er der bl.a. også notatpligt.

notatpligt? Til hvad? Nu er du da rigtig ude at svømme. Hvad er det for en
besynderlig notatpligt du påberåber dig?

> Jeg vil ikke påstå at der nogensinde vil falde en dom på dette
> grundlag, ligesom jeg på stående fod heller ikke kan huske de
> aktuelle paragraffer.

Altså rent gætværk?

Jeg påpeger blot, at de eksisterer.

Det kan enhver jo komme og sige.

> [...]
> kritik, hvis en lærer i en dansk skole ikke benytter korrekt dansk i
> sin undervisning, herunder korrekt kommatering i sin skriftlige

Det må du jo så mene - der er jo ytringsfrihed her i landet.
--
ahw

Fra : Fontex

Dato : 28-08-03 11:45

> [...]
gris
> på at du får det yderst vanskeligt at finde en sag, der blot

Lad være med at skrive kommentarer før du har læst hele indlægget

> Herudover er der bl.a. også notatpligt.
>
> notatpligt? Til hvad? Nu er du da rigtig ude at svømme. Hvad er det for en
> besynderlig notatpligt du påberåber dig?

> Altså rent gætværk?

Nej

> Jeg påpeger blot, at de eksisterer.
>
> Det kan enhver jo komme og sige.

Ja og hvis du ikke har hørt om det, kunne det være du skulle undersøge dine
ansættelsesforhold (forudsat der er en offentlig skole der har ansat dig)

> Det må du jo så mene - der er jo ytringsfrihed her i landet.

Jeg er overbevist om at censor vil dele denne opfattelse når eksamenstiden
oprander.

> ahw

Uffe Duvaa
"Enten vil man forstå eller også vil man fordreje!"
De fleste vil nok være istand til at benytte en retorik der gør at en
iøvrigt sund debat får en brat ende.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-08-03 16:50

Fontex wrote:

> Lad være med at skrive kommentarer før du har læst hele indlægget

Jeg har læst indlægget, og kommenterer det.

Og igen må jeg - åbenbart forgæves -gentage mit spørgsmål:

> [...]
>
> Ja og hvis du ikke har hørt om det, kunne det være du skulle
> undersøge dine ansættelsesforhold (forudsat der er en offentlig skole

Der står intet i mine ansættelsesforhold om dette -og det fremgår heller
ikke af andre læreres ansættelsesforhold. Desuden er det ikke principielt
den offentlige skole, der ansætter nogen, men kommunerne. Skolerne indkalder
til samtaler, men lærerne bliver ansat i kommunerne, hvis de ikke er ledere.

> Jeg er overbevist om at censor vil dele denne opfattelse når
> eksamenstiden oprander.

En censor er blot en anden lærer fra en anden skole.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-03 07:37

Fontex <Fontex@aub.dk> wrote:

> I det tilfælde så må vi da ikke håbe, at den [gymnasieskole] du arbejder på
> nu er i offentligt regi. Det ville jo gøre dig kriminel!

Mine fag er datalogi og engelsk. Og i engelsk bruger man /kun/
pausekommatering.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas

Dato : 27-08-03 08:55

> Jeg bruger pausekommatering, har altid brugt det og vil vedblive at
> bruge det.

Jeg har altid opfattet pausekommatering, som noget man har opfundet
til de folk, der er for dumme og for dovne, til at lære at skrive
ordentligt dansk.

Desuden er dit synspunkt desværre kun alt for typisk for det
akademiske system, hvor middelmådige begavelser åbenbart altid er dem,
der klarer sig bedst.

VH

Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-03 09:37

Thomas <th63@ofir.dk> wrote:

> Jeg har altid opfattet pausekommatering, som noget man har opfundet
> til de folk, der er for dumme og for dovne, til at lære at skrive
> ordentligt dansk.

Ejendommeligt, så, at man på engelsk kun kender til pausekommatering.

Det fremgår så ellers af denne tråd at der her findes hele to personer
der foretrækker pausekommatering. Cand.pæd. Arne Wilstrup og
cand.scient. Per Rønne .
--
Per Erik Rønne

Fra : Fontex

Dato : 27-08-03 10:13

> [...]
>
> Det fremgår så ellers af denne tråd at der her findes hele to personer
> der foretrækker pausekommatering. Cand.pæd. Arne Wilstrup og

Jeg prøver ikke at bestride det faktum at der stadig er en stor del af den
danske befolkning der stadig benytter sig af pausekommatering, men det gør
det jo ikke grammatisk korrekt! Rammerne for det danske sprog bliver nu
engang fastsat af det danske sprognævn, og de har altså bestemt at det kun
er korrekt at benytte det grammatiske komma eller det nye komma (som i bund
og grund bare er en simpel udgave af det grammatiske).
I de fleste danskeres dagligdag er det selvfølgelig komplet lige gyldigt,
hvilke komma regler der benyttes, men det er vel kun rigmeligt at en lærer
sætter korrekt komma!? Ikke mindst, hvis denne lærer har en kandidat grad.

Uffe Duvaa

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-03 10:50

Fontex <Fontex@aub.dk> wrote:

> [...]
> sætter korrekt komma!? Ikke mindst, hvis denne lærer har en kandidat grad.

Jeg er ikke dansklærer, og på engelsk [mit bifag] sætter man altså /kun/
pausekomma.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-08-03 19:50

Fontex wrote:

> [...]
> komplet lige gyldigt, hvilke komma regler der benyttes, men det er
> vel kun rigmeligt at en lærer sætter korrekt komma!? Ikke mindst,

Måske skulle du lige klappe hesten en smule: sprognævnet dikterer ikke noget
som helst, men anbefaler enhedskomma, men accepterer også grammatisk komma.
Det er formelt korrekt at "pausekommaet" ikke eksisterer længere som
mulighed i korrekt dansk sprogbrug, men det kan man være temmelig ligeglad
med i sit privatliv. I mint privatliv foretrækker jeg altså pausekommatering
som imho siger mere end både enhedskommaet og grammatikalsk komma - det har
intet at gøre med at være kriminel eller blot ikke at kunne sætte korrekt
komma, men har alene at gøre med hvad der er behageligst når man skriver
mange indlæg.

Derimod er det korrekt, at man som offentlig forvaltningsmyndighed har pligt
til at skrive korrekt dansk, når man henvender sig til offentligheden eller
underviser, men endnu er man ikke forpligtet til som lærer i sit daglige
private virke at skrive enten grammatikalsk komma eller enhedskomma.

Noget andet er når man underviser og retter elevernes arbejder - så skal man
være temmlig sikker på at det, man gør, er korrekt. Og det kan jeg, hvis jeg
synes at det er vigtigt. Men jeg har også i henhold til loven "metodefrihed"
og bestemmer altså selv hvornår jeg finder det rimeligt at introducere
eleverne for kommareglerne.

Hvis man for alvor mener at fordi man er lærer så skal man i alle tilfælde
skriver præcis som loven foreskriver, selvom man skriver i privat regi, så
er der altså noget man har misforstået, og hvis man tror at undladelse af
dette betyder at man ikke kan skrive korrekt, så er man ret så fjollet.

Hvordan jeg forholder mig til mine indlæg i diverse nyhedsgrupper og hvordan
jeg skriver, staver eller formulerer mig, når det skal gå stærkt, skal jeg
ikke stilles til regnskab for af andre folk herinde. Det bliver altså min
egen sag om jeg vil sætte det ene, det andet eller slet intet komma. Jeg
finder pausekommatering anvendeligt til mit formål her, og det vil jeg
formentlig fortsætte med i lang tid endnu.

--
ahw

Fra : Fontex

Dato : 27-08-03 21:23

> [...]

> finder pausekommatering anvendeligt til mit formål her, og det vil jeg
> formentlig fortsætte med i lang tid endnu.

Jeg mener ikke at jeg har kommet med udfald mod din kommatering eller sprog
på nogen måde, hvis jeg har, har det været utilsigtet. Som svar til resten
af indlægget, vil jeg henvise til min kommentar til dit foregående indlæg i
denne tråd.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-08-03 08:02

Peter T. wrote:
> [...]
> det overhovedet ikke hende ved. Harmen lyser ud af os begge ligenu...
>
> Så jeg vil gerne høre om, der der findes officiel alkoholpolitik for

I folkeskolen ved jeg præcis at nogle kommuner forlanger en alkoholpolitik
på området. På vores skole er det bandlyst at drikke i arbejdstiden, uanset
om det drejer sig om et glas vin eller en øl (her tænker jeg naturligvis kun
på alkoholiske drikke).

På privatskoler er der flere ulemper: de sætter selv deres egne normer,
lærerne er ikke altid læreruddannede og har derfor ikke nødvendigvis den
forståelse for pædagogik og psykologi m.v. i forhold til de børn de har med
at gøre: det kan jo godt være at nogle af dem mener, akkurat som
alkoholikere, at det kan de sagtens selv styre, hvorefter de i en brandert
sætter sig bag rattet i en bil.

Den anden side er at børn ikke altid er troværdige "vidner" - et barn kan
mene at blot læreren har taget et glas rødvin (som jo lugter), så er læreren
fuld.

Er man imidlertid utilfreds med privatskolen, så kan man da bare tage barnet
ud og sætte det i en anden skole- evt. folkeskole. Her er der som regel mere
styr på den slags. I øvrigt har jeg altid ment at det er en uskik at folk
skal betale for at deres barn får en undervisning, men jeg finder det dog i
orden at der findes privatskoler her i landet.

Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.

Fra : NLNielsen

Dato : 21-08-03 09:51

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message news:<3f446dce$0$48892$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
> skal betale for at deres barn får en undervisning, men jeg finder det dog i
> orden at der findes privatskoler her i landet.

Ja, så kom jeg også ind her, barnets mor og kæresten.

Og nu valgte jeg jo en privatskole, da den folkeskole, hun ellers
ville høre til, er præget af bandeproblemer mm.

Heldigvis fik jeg idag endelig kontakt med skolens nye leder, og der
kommer en udmelding på denne specifikke lejrtur, hvor
alkoholpolitikken bliver penslet lidt bedre ud, da han stort set sagde
alt det, jeg ville have sagt. Altså enighed ang. alkohol og lærere på
krævende klasseture..

En god dialog er altså alfa og omega, når bekymringer skal
elimineres..

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-08-03 17:02

NLNielsen wrote:
> [...]
>
> Og nu valgte jeg jo en privatskole, da den folkeskole, hun ellers
> ville høre til, er præget af bandeproblemer mm.

Ja, det kan jeg naturligvis have en bestemt mening om, men jeg kender jo
ikke den lokale skole og vil derfor afholde mig fra at kommentere dette. Det
væsentligste er dog, at I har fundet en løsning på det, og jeg er 100
procent enig med dig: det hører ingen steder hjemme at en lærer er fuld på
sit arbejde med børnene. Måske kan forklaringen være den, at den pågældende
havde fri den dag og at han så alligevel (eller hun?) blev på lejrskolen
medens der blev drukket en "fyraftensbajer" - at tage et glas rødvin eller
en øl, kan jeg måske mene er i orden, men ikke mere - og direkte fuldskab i
samvær med ungerne finder jeg ikke er i orden.

> [...]
> krævende klasseture..
>
> En god dialog er altså alfa og omega, når bekymringer skal

Det er korrekt - det skader dog ikke at være på forkant med udviklingen.
Derfor var det fint at spørge her i gruppen til de erfaringer vi har med
emnet. Så er man måske en smule bedre "klædt på" når man skal møde lederen
med sine bekymringer.

Forhåbentlig er den pågældende også i stand til at vise "hårene på brystet",
hvis det bliver nødvendigt.

--
ahw

Fra : Peter T.

Dato : 28-08-03 02:24

Peter T. wrote:

> Så jeg vil gerne høre om, der der findes officiel alkoholpolitik for
> lærere på klasseture?

Jeg kan fortælle, at min kæreste fik en samtale med skolelederen, som selv
havde fået samme fur af pågældende lærer. Og nu, hvor turen er godt i
gang, er alle skoleture blevet alkoholfri ifølge den i fredags indførte
alkoholpolitik på skolen.