karkelakker, udryddelse
Fra : Jakob Harming

Dato : 20-08-03 18:04

Hej NG

Vi er 17 mennesker der bor på et kollegiekøkken. Vi har et problem med
karkelakker, så jeg tænkte om der var nogen her der kender en god måde
til at udrydde dem på med?

Karkelakkerne overlever jo det meste, derfor jeg spørger her.

Mvh. Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-08-03 18:58

Jakob Harming skrev:

> Vi er 17 mennesker der bor på et kollegiekøkken. Vi har et problem
> med karkelakker, så jeg tænkte om der var nogen her der kender en
> god måde til at udrydde dem på med?

Vi havde masser af kakkerlakker i køkkenet i Zambia, og de kan ganske
rigtigt være svære at få bugt med. De fleste kakkerlakker dernede var
følsomme overfor pyrethrum-baseret insektgifte, men det er alligevel
ikke en rar tanke at sprøjte med [al for megen] gift i et køkken, så
vi brugte ofte en anden metode:

Kakkerlakker kan godt lide at gemme sig på mørke steder hvor de skal
mase sig ind (og det er i parentes bemærket utroligt hvor flade de
kan blive). Hvis man placerer to af de store æggebakker (af dem der
kan være 30 æg i) oven på hinanden i køkkenet om aftenen - på gulvet
eller køkkenbordet, eller hvor der nu er stor trafik - så vil der
være rigtig mange af kakkerlakkerne der kravler derind i når lyset
bryder frem igen. Nu bærer man så æggebakkerne hen et sted hvor man
har et stor fri gulvflade, og så bevæbner man hver af børnene med
en klip-klap. På et givet signal skiller man æggebakkerne fra
hinanden og lader kakkerlakkerne dratte ned på gulvet, hvor børnene
så går til angreb på dem med klip-klapperne. Det er en meget
effektiv metode. Wack-a-roach!

Kakkerlakker kan godt lide krydret mad. Hvis man sidder og spiser
fx chili con carne til aften i et hus med kakkerlakker, kan man
observere hvordan kakkerlakkerne kravler frem mod én fra alle
hjørner og sprækker. Hvis man ikke synes at æggebakker er nok i
sig selv, kan man evt. placere en lille portion (fx ½ tsk) krydret
mad i midten mellem de to æggebakker - det øger fangstudbyttet.

Udover det, så gælder det selvfølgelig om at holde sine omgivelser
rene. Der må ikke ligge mel, brødkrummer og madrester på gulve og
borde i køkkenet (eller andre rum).

Se i øvrigt <http://xrl.us/qaa>¹, som osse har et par tip til
udryddelse af kakkerlakker.

// Klaus

¹) <http://www.hvepseeksperten.dk/skadedyrsguide/seek/kakkerlakker.shtml>

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-08-03 21:08

Klaus Alexander Seistrup skrev:
> På et givet signal skiller man æggebakkerne fra
> hinanden og lader kakkerlakkerne dratte ned på gulvet, hvor børnene
> så går til angreb på dem med klip-klapperne. Det er en meget
> effektiv metode. Wack-a-roach!

Jeg har ladet mig fortælle (af én som har arbejdet på en dansk hotel), at
man aldrig må mase en kakkerlak, idet æggene vil udklækkes. Man skal tage
dem med et stykke vådt toiletpapir (køkkenrulle kan sikkert også bruges), og
drukne dem i toilettet.

-------
Tomas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-08-03 21:52

Tomas Christiansen skrev:

> [...]
> udklækkes. Man skal tage dem med et stykke vådt toiletpapir
> (køkkenrulle kan sikkert også bruges), og drukne dem i toilettet.

Det lyder meget besnærende, men metoden dur ikke hvis man har
hundreder, for ikke at sige tusinder, af kakkerlakker i sit hjem.

Hvis man splatter kakkerlakkerne med klip-klapper, som jeg beskrev,
så vil æggene osse splattes, og hvis ikke, så bli'r de tørret med
op når man vasker gulv bagefter (vi brugte et bonet linoleumsgulv
til at splatte kakkerlakkerne på).

// Klaus

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-08-03 22:56

Tomas Christiansen wrote:

> [...]
> udklækkes. Man skal tage dem med et stykke vådt toiletpapir
> (køkkenrulle kan sikkert også bruges), og drukne dem i toilettet.

Det er komplet ligemeget

I løbet af sommeren kørte et program på P3 et tema med vandrehistorier og de
undersøgte som om der var hold i sagerne, eller om det var det pure
opspind.. Der var også tale om at der kom masser kakkerlakker til hvis man
dræbte en kakkerlak, men dette blev afvist af en eller anden insekt ekspert
som de havde ringet op.. Den eneste grund til at der skulle komme flere
kakkerlakker frem, er fordi de kan lugte mad..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 21-08-03 03:17

Da jeg boede i min sygeplejerske-forlovedes pertentlig rene lejlighed i
Tokyo, var der på gulvet fine små fælder som de kæmpestore kakelakker gik i.
Kun sjældent sås en af de store - og totalt ufarlige - krabater løbe over
gulvet og jeg ramte den med et nøgleknippe.

Jo flere madrester, jo flere insekter - og i Nord-Europa især klanner-biller
og smukke frømøl

Chancen for at man maser æg ud, som er modne, er lille.
Er de modne lægges de straks. Mases en han eller en hun med umodne æg, er
der ingen grund til at hente køkkenrulle.

Spray med pyretrum-gift var dejligt legetøj til indendørs massakrer mod af
Zambias mange insekter - og det er blomsterstøv som aldrig kan skade et
menneske. I Lusaka så jeg ikke kakelakker, hverken da jeg boede i villa
eller i lejlighed. Det er 1300 m over havet. I Kabul heller ikke - mon store
insekter skal have mere ilt-%. ?

"Jeg vil have klovnen med hjem" siges i EB-reklamefilm, og samme "Den er
sød" attitude havde min afrikanske tjeners børn til disse kæledyr - why not?
Nul smittefare. Nul stik. Nul bid. Edderkopper er de også nuttede. "Går du
til kvinden, da glem ej pisken" - især hvis hun er hysterisk med at at dræbe
naturen indendørs analoger til (sommer)fugle og egern.

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 20-08-03 21:50

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Udover det, så gælder det selvfølgelig om at holde sine omgivelser
> rene. Der må ikke ligge mel, brødkrummer og madrester på gulve og
> borde i køkkenet (eller andre rum).

Dette tip er så ikke ret relevant når spørgsmålet drejer sig om et
kollegiekøkken...

Mvh. Bjarke

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-08-03 21:54

Bjarke Dahl Ebert skrev:

> Dette tip er så ikke ret relevant når spørgsmålet drejer sig om et
> kollegiekøkken...

Man ligger som man reder.

// Klaus

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 21-08-03 07:56

Jakob Harming <jakob_harming@tdcadsl.dk> writes:

> Vi er 17 mennesker der bor på et kollegiekøkken. Vi har et problem
> med karkelakker, så jeg tænkte om der var nogen her der kender en
> god måde til at udrydde dem på med?

Hvis du ringer til statens skadedyrslaborslaboratorium sender de en
broschure. Du kan også kigge på Google

http://www.hvepseeksperten.dk/skadedyrsguide/seek/kakerlak.shtml#kakerlak

Der er en del gode sprøjtemidler, som er meget effektive, hvis man
bruger dem rigtigt og omhyggeligt. Man kan både sprøjte gift ud på et
område, hvor kakerlakkerne færdes ofte, og som de derved kommer i
kontakt med, når de er i bevægelse, eller man kan sprøjte direkte på
dem. En anden bekæmpelsesmetode er lokkedåser, som man placerer hvor
kakerlakkerne færdes mest samtidig med, at man sørger for, at der ikke
er andre fødevarer i nærheden.

Kildeangivelse: Artikler om skadedyr er baseret på materiale fra:
Statens Læs om information om skadedyr hos Statens
Skadedyrlaboratorium Skadedyr Laboratorium

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Rømer

Dato : 21-08-03 08:38

Bæltespærre med insektlak på gulvet.
Arranger et par dage med nogle få ugers mellemrum, hvor alle beboere skal
hjælpe - med at gøre grundigt rent! - det gælder også egne køkkenskabe,
emhætte!, udluftningskanaler mm.
Er det en etageejendom - universitetsparken i Århus fx. - hvor køkkener på
forskellige etager ligger over/under hinanden med fælles aftrækskanal vil
det være en god ide at dette også gøres på de andre etager. Desuden ville en
spray med insektgift tømt i en skakt nok have en vis effekt uden at skade
resten af køkkenet.
Og uanset, at kollegiekøkkener sjældent kan holdes helt rene, så er det
bedre hygiejne, der skal til.
Og husk også, at selv kakkerlakker skal have noget at leve af...vask op, tør
alle overflader over/rene med en r e n karklud.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 21-08-03 08:59

Jakob Harming wrote:

> [...]
>til at udrydde dem på med?
>
>Karkelakkerne overlever jo det meste, derfor jeg spørger her.

US Patent 5,859,057

beskriver at "linoleic acid", syredelen fra linolie skulle få
kakerlakker til at flygte. Det vil så selvfølgelig genere nabokøkkenet,
hvis et sådant er tilstede, de får jo nok svært ved at bevise noget...

Mvh
Jeppe

Fra : Jakob Harming

Dato : 21-08-03 14:28

>beskriver at "linoleic acid", syredelen fra linolie skulle få
>kakerlakker til at flygte.

lyder interessant. Linolie er jo ikke noget giftigt stads

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-08-03 01:07

Jakob Harming wrote:

> [...]
> til at udrydde dem på med?
>
> Karkelakkerne overlever jo det meste, derfor jeg spørger her.

Tusser

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-03 06:52

Peter Ole Kvint skrev:

>Tusser

Havde du tænkt dig at de skulle holde skruptudser i køkkenet?

--
Bertel

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-08-03 07:47

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Havde du tænkt dig at de skulle holde skruptudser i køkkenet?

Nej, han omtaler honoraret til dén, der beskriver en effektiv
'Kakerlak-Endlösung! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Pongo

Dato : 23-08-03 01:40

Jakob Harming wrote:
> Vi er 17 mennesker der bor på et kollegiekøkken. Vi har et problem med
> karkelakker, så jeg tænkte om der var nogen her der kender en god måde
> til at udrydde dem på med?

Er i sikre på at der er tale om kakkerlakker ?
Jeg har bemærket at mange bruger betegnelsen kakkelakker om alle små
mørke væsener der kravler rundt i hjørnerne. Der kunne f.eks godt være
tale om Klannere eller Melbiller eller sådan noget, men i har vel fået
kigget tilstrækkeligt på dem så i er sikre i jeres bestemmelse.
/Klaus

Fra : N/A

Dato : 23-08-03 15:50

Fra : Bo Warming

Dato : 23-08-03 15:50

"Pongo" <Pongos.email@ddress> wrote in message

> [...]
> kunne f.eks godt være tale om Klaner, men i har vel fået kigget
> tilstrækkeligt på dem så i er sikre i jeres bestemmelse.

Mon overhovedet de rigtige kakelakker kan leve i så koldt et land som DK?

Dem jeg har set i tropiske og subtropiske lande har alle været kæmpestore -
og af mange typer. Og jeg har aldrig hørt om små. Og hvis de store fandtes
nord for Alperne, havde de sensationssøgende journalister vist dem og
ækledes ved dem ofte.

De rigtige er vist en meget gammel insektslægt,og i familie med fårekyllingr
(og dermed græshopper) (langt ude)

Der er ikke tale om at danske klannere og andre biller er beslægtet, og kan
kaldes mini-kakelakker.

Da jeg i 1976 flyttede ind i en Nørrebro lejlighed med lokum i gården, sad
der et gammelt opslag om at man kan få kommunens væggelus og
husbukke-ekspert ud at se på sagen.
Jeg ringede og en venlig gammel mand gav mig en spray og sagde at der ikke
længere var husbukke, væggelus eller noget andet, og før 1950 havde man
lavet latterlige gasninger der aldrig virkede, i bedste kz-stil.

Kun at undgå gammel mad virker. Men fra rengøring og til at man er helt fri,
kan der gå mange måneder, fordi æg ligger godt gemt.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-08-03 19:12

> Mon overhovedet de rigtige kakelakker kan leve i så koldt et land som DK?

Jeg fandt en levende karkelak på mit loft for et år siden, den var 5 cm lang
og 1,5 cm bred. Jeg slog den op i leksikon, og det var en orientalsk
kakerlak(præcis vilken art er uvist). Der stod også at de forekommer i
danmark, dog sjældent og kun som skadedyr i hus. Derimod findes der 3 små
danske arter der liver i det fri.

kilde: gyldendals leksikon fra 1992

Philip

Fra : Bo Warming

Dato : 23-08-03 23:50

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kakerlak(præcis vilken art er uvist). Der stod også at de forekommer i
> danmark, dog sjældent og kun som skadedyr i hus. Derimod findes der 3 små

Altså et indvandrerinsekt
Men næppe med risiko for at overtage 1% af køkken-nichen fra den
Morten-Korck-danske klanner-bille.

Tyrker-duen er vel også så importeret som tudser og ikke-pungdyr i
Australien.
Byræven er et menneskeskabt fænomen.
Kun den indvandrede kloak-rotte er stor-succes og selv-importeret.
Vaskebjørnen har vist kun bidt sig fast i små nicher i Tyskland.

Mon de 3 typer ægte kakelakker er i stigning her?
Mon sær ny levevis hos os industri-mennesker skaber grobund for andre
fauna-ændringer, a la fugleedderkopper i banan-last som finder ud af at
trope-varme er helt unødvendig for dem, krokodiller i kloakker eller andre
vandrehistorier.?
Hvis kollegiekøkkenets invasionister er 4.generationsindvandrere, mon så
ikke de er nemme at udrydde - de kender ikke bistandsloven, sådan som andre
skadedyr?
Subject-lines stavemåde med "r" er vel enese stavefejl i insekt-navnet,
ikke?

Fra : Jane

Dato : 24-08-03 00:23

Bo Warming skrev i <news:92S1b.8305$eo1.330@fe12.atl2.webusenet.com>:

> Subject-lines stavemåde med "r" er vel enese stavefejl i
> insekt-navnet, ikke?

Apropos stavefejl...

Jane

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-08-03 13:02

Bo Warming wrote:

> Subject-lines stavemåde med "r" er vel enese stavefejl i insekt-navnet,
> ikke?

Der skal være et r i anden stavelse: Kakerlakker.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Rømer

Dato : 24-08-03 14:13

> Jeg ringede og en venlig gammel mand gav mig en spray og sagde at der ikke
> længere var husbukke, væggelus eller noget andet, og før 1950 havde man
> lavet latterlige gasninger der aldrig virkede, i bedste kz-stil.

På stort set samme tid (altså sidst i 70'erne) læste jeg i Århus, og et
bofællesskab i nærheden blev evakueret og hele hytten gasset for utøj - det
er ganske vist - jeg læste med et par af dem.

Fra : Bo Warming

Dato : 24-08-03 18:01

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message

> [...]
det
> er ganske vist - jeg læste med et par af dem.

Jyske provinsbyer er nok længe om at indsuge up to date viden.

Det væsentlige er at hvis der er mad for insekterne, så kommer de igen efter
gasningen.

Naziernes brug af Zyklon-B var nok også infektiv, og selvom de i bedste
mening gassede fangetøj og fangemadrasser - og på krigsskibene matrosernes
tøj og madrasser - med HCN, så kom lus og dermed tyfus igen, hvis
immunforsvaret var i bund hos menneskene.

Troen på at man kunne stoppe smittevejene ved krematorier, så der ikke
sivede gift ned i brøndvandet fra inficerede begravede lig, var også
overoptimistisk.

Norge og Sverige havde længe tyfusproblemer og importerede Zyklon.B længe
efter krigen, men der er også kultur der spiller ind - i første verdenskrig
var der kun lus og tyfusplage ved Øst- men ikke Vest-fronten

Livegenskabets Tyskland øst for Elben har altid været tilbagestående
sammenlignet med Rhinland og Bayern og Østersø-byer - og i Polen var luse og
sygdomsproblemerne allerværst.