En god bog om trimning (på begynder-niveau~
Fra : ThomasT

Dato : 20-08-03 16:37

Kan I anbefale en god bog der på et rimeligt lavt niveau fortæller hvad der
sker når man f.eks. flytter "vognen" på løjgangen og hvad alle de
forskellige hal gør?

Jeg har på et tidspunkt fået anbefalet en bog af Elvström, men jeg kunne
forestille at den er på et rimeligt højt niveau, eller hvad? Hvad hedder den
i øvrigt?

Thomas Thomsen
Fredericia, Maxi 77

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 20-08-03 18:35

"ThomasT" <FJERN-DETTEthth@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Kan I anbefale en god bog der på et rimeligt lavt niveau fortæller hvad
der
> sker når man f.eks. flytter "vognen" på løjgangen og hvad alle de
> forskellige hal gør?

Jeg vil uden tøven anbefale "Sejl- og rigtrim" udgivet af John Mast. Den kan
bl.a. købes hos Claus V. i København men sikkert også mange andre steder. Se
også www.johnmast.dk/trim.htm . Her kan du læse et par eksempler fra bogen
på engelsk, men den fås også på dansk.

Der er masser af viden at hente her! (også for en begynder)

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-03 02:36

> Jeg har på et tidspunkt fået anbefalet en bog af Elvström, men jeg kunne
> forestille at den er på et rimeligt højt niveau, eller hvad? Hvad hedder den
> i øvrigt?

Det er en fin bog, den skal du finde. Jeg kan ikke huske, hvad den hedder.
Måske hedder den Mast og sejltrim, eller også hedder den Trim sejl og mast.
Eller noget helt andet

Men det er en god bog, og den *er* egnet for begyndere.

Claus

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-08-03 10:20

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-08-03 15:48

> [...]
>
> Jeg har på et tidspunkt fået anbefalet en bog af Elvström, men jeg kunne
> forestille at den er på et rimeligt højt niveau, eller hvad? Hvad hedder

Jeg kan anbefale Bent Aarre's "Trim din båd".

Den forklarer tingene på en god og enkel måde.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 21-08-03 17:45

Jeg ved godt at du spørger om en bog.....men hvor svært kan det være. Alt
afhængigt af båden er der vel mellem 10 - 100 muligheder for at trimme på
selve båden. Disse muligheder skal så kombineres med vind, strøm, bølger mv.
Endelig kan du kombinere med mastens gundtrim....skal den står mere eller
mindre agterover.... hvor stramme skal vanter og undervanter stå mv. mv.
Derefter skal man så huske at hvert stel sejl og kombinationer af sejl skal
trimmes forskelligt.
Da jeg ikke har læst matematik på universitetet eller DTU kan jeg ikke regne
antallet af kombinationer ud....men hvor svært kan det være i praksis.
Nå spøg til side. Man kan læse sig til meget og det er bestemt ikke spild af
tid.....men en kombination mellem teori og praksis er nu en gang det
optimale. Bog den så du har et overblik over mulighederne.....og derefter
spøger du "bare" en af dem der har fart i båden - eksempelvis en af de mange
Ylva-skippere som i har i FCA - om de ikke over et par øl på havet vil vise
dig hvordan man kan trimme og hive optimal fart ud af Maxien. Enhver skipper
vil blive en smule stolt af en sådan opfordring og vil naturligvis hjælpe en
"havnekammerat.
Du bør huske på at indlæringsevnen og det at gennemføre en effektiv
undervisning normalt er omvendt proportionalt med antallet af indtagne øl.

God Vind
Alvin

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 21-08-03 20:12

Lad os lige for sjov tage et forenklet regnestykke.
8 vindretninger
4 vindstyrker
8 bølgeretninger
3 bølgehøjder
Strømmen ser vi lige bort fra et øjeblik
3 indstillinger på vanter
3 på underventer
3 på bagstag (hedder det sådan?)
Der er sikkert andre ting, men det dropper vi lige
3 forskellige forsejl
2 indstillinger på storsejl (med og uden reb)
3 stramningsgrader på forskøder
2 positioner for skødepunkt
3 positioner for storskøde
3 stramningsgrader for storskøde
Vi er enige om at det er stærkt forenklet. Der er jo mange flere
indstillinger end nævnt, og fx. er spiler og den slags overhovedet ikke
talt med.

8x4x8x3x3x3x3x2x3x2x3x3 = 2.239.488 muligheder.

Så frem for bare at prøve sig frem, kunne det være rart at få et hint om
hvilke kombinationer der giver mening.

Bortset fra det er det måske ikke alle begyndere som overhovedet kender
alle trimmuligheder, fx. at skødepunktet kan flyttes. Kan man i øvrigt
ikke stramme noget så meget, at det går i stykker?

Så er det vel stadig en fordel at lege lidt og prøve lidt.

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 22-08-03 09:14

"Alvin A. Bang" <alvinbang@bigfoot.com> wrote in message
> Jeg ved godt at du spørger om en bog.....men hvor svært kan det være. Alt
> afhængigt af båden er der vel mellem 10 - 100 muligheder for at trimme på

Det med bogen er nu ikke så tosset. En bog kan give en ide om nogle ad de
ting man vil prøve at opnå, og lidt om hvordan man prøver det.

Så kan man være bedre forberedt til turen med den mere erfarne og måske få
mere ud af det.

På samme måde som man får mere ud af undervisning hvis man har forberedt sig

mvh

Martin

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 24-08-03 19:51

Martin Sorensen[2840] wrote:
> [...]
> mere ud af det.
>
> På samme måde som man får mere ud af undervisning hvis man har forberedt sig

Nemlig

Fra : Jens Mogensen

Dato : 21-08-03 21:15

Skal man bruge 'Nettet' er der jo også :

http://www.wb-sails.fi/news/95_11_Tellingtales/Tellingtales.html

http://www.wb-sails.fi/news/SailTrimSim/TrimSimFrames.htm

http://www.sailingusa.info/points_of_sail.htm

http://www.nationalgeographic.com/volvooceanrace/interactives/sailing/index.
html

mvh
Jens-M

> [...]
>
> Jeg har på et tidspunkt fået anbefalet en bog af Elvström, men jeg kunne
> forestille at den er på et rimeligt højt niveau, eller hvad? Hvad hedder

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : Jens Juul

Dato : 21-08-03 23:08

>Kan I anbefale en god bog der på et rimeligt lavt niveau fortæller hvad
>der
>sker når man f.eks. flytter "vognen" på løjgangen og hvad alle de
>forskellige hal gør?
Jeps - "Illustret sejl og rig trim" den kan du sagtens blive klog af og
på. Kan bestilles her http://www.dedekam.com/sejltrim.html

Mvh Jens

Fra : Peter

Dato : 24-08-03 22:53

Bogen fra John Mast er blot Ivar Dedekamps bog med et andet omslag.
Det er en rigtig god bog, der er godt nok mange detaljer, men også nogle
oversigtssider, hvor man lige får de "rigtige indstillinger".
Findes der ikke noget på Maxi-siderne?
Eventuelt de svenske-!

Ellers er der "uendeligt meget" på nettet.

Hilsen / Peter

Fra : Klaus Petersen

Dato : 25-08-03 09:07

Jeg kan kun give folk ret, når de anbefaler Sejl og Rigtrim. Fortræffelig
bog.
Men du skal også skaffe en trimvejledning. Det findes til stort set alle
klassebåde og kan i flere tilfælde findes på nettet. Prøv f.eks. North Salis
hejmmeside.
Her får du ikke alene at vide, hvad du skal gøre når vinden øger eller
løjer, men vigtigst af alt får du et GRUNDTRIM. Det er ud fra dette
grundtrim alt andet sker.

Hilsen Klaus

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 28-08-03 21:30

Når det nu er Maxi 77 (har selv en af slagsen) du sejler, så kig også lige
www.maximalt.dk.

Under "Teknik og vedligehold" ligger bl.a. link til forskellige artikler, og
i Bådnyts brugtbådstest fra 1999 er der en udemærket mini-trimguide, så du
får startet rigtigt.

Ellers har også jeg selv brugt "Illustreret Sejl- og Rigtrim" til at få styr
på min egen 77'er, samt hentet lidt hjælp fra de andre 77-skippere i
havnen - dem er der jo masser af

Mvh.
_/)_ SejlerMikkel _/)_

Fra : Henrik Nørgaard

Dato : 22-10-03 23:00

Jeg har engang hu.. øhh lånt Fred Imhoff og Lex Pranger: "Højde og Fart" på
biblioteket (Sejl og Motors Forlag) Det er en ældre bog, fra -84 men kommer
fint rundt om trimmulighederne på joller og mindre kølbåde. Kan måske
fortsat fås på visse biblioteker.

mvh
Henrik

ThomasT <FJERN-DETTEthth@teliamail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f439594$0$6826$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 24-10-03 07:59

"Henrik Nørgaard" <hn@dadlnet.dk> wrote in message
> [...]

kommer
> fint rundt om trimmulighederne på joller og mindre kølbåde. Kan måske

Den kan jeg godt huske, den var god.

Så den på hovedbiblioteket i Holte sidste weekend. Hvis dit lokale bibliotek
ikke har den kan den bestilles hjem.

/Martin

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-10-03 09:13

Martin Sorensen[2840] wrote:
> "Henrik Nørgaard" <hn@dadlnet.dk> wrote in message

> Den kan jeg godt huske, den var god.
>
> Så den på hovedbiblioteket i Holte sidste weekend. Hvis dit lokale
> bibliotek ikke har den kan den bestilles hjem.
Du kan checke på www.bibliotek.dk - "højde og fart" giver 7 svar så der er
noget at gå igang med

--
/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-10-03 09:18

Carsten Holck wrote:
> Du kan checke på www.bibliotek.dk - "højde og fart" giver 7 svar så
> der er noget at gå igang med

Højde og fart : trim af joller og kølbåde
oversættelse: Jeppe Rasmussen
1984. 143 sider, illustreret i farver
Forlag: Sejl og motor
Opstilling i folkebiblioteker: 79.8
Oversat fra engelsk
ISBN: 87-88156-40-0
ISBN: 87-88156-42-7

der er 121 biblioteker der er registreret som havende den ...

--
/carsten