Hvorfor skal det være så svært?? - V
Fra : ArJo

Dato : 20-08-03 16:23

Hej

Er ved at skulle samle mig et system, men hænger nu ved valg af bundkort.
Hælder mest til kort med 865/875 chipset selvom de koster noget mere end
kort med 845PE.
Har læst reviews og test i hobetal, men jeg synes det er en jungle at
finde rundt i :
Nogle kort dumpes pga layout problemer,nogle har bios problemer (MSI??)
andre pga larmende blæsere, andre igen grove fejlvisninger på
temperaturmålinger (Asus??).

Jeg stiller ikke OC krav, da jeg ikke kender til det overhovedet, men vil
ha et system som er:

- Klippestabilt
- Viser målinger så som temperatur og omdr på blæsere m.m rimelig
korrekt.
- Onboard lyd(som virker...uden knas) og lan. Sata ikke vigtigt.

Ram, CPU størrelse og grafikkort er ikke fastlagt endnu, men ved ram har
jeg overvejet at starte med en stang 512MB PC3200 og på et senere
tidspunkt en mere og køre dual.

Håber ikke jeg starter en bundkorts-religions-krig, men jeg synes jeg
lærer mere her i NG af "menigmands" erfaringer end at læse alle disse
reviews på Anandtech eller Tom's

Lige nu er mine favoritter DFI's LanParty 875 Pro eller Abit's IC7-G.

Hjælp.............!!!!!

mvh
ArJo

Fra : Allan / Kolding

Dato : 20-08-03 21:15

Asus P4P800 Deluxe !
Hvor svær kan det være !

Tag muligvis 2 x 256 mb PC3200 ram.
( hvis det er for dyrt )
En 2,4/ fsb 800 kan clokes til 3,1 ghz på 10 sek.
i dette bundkort.
Det er nemt at få PAT slået til, og så har du faktisk
et 875 cipset bord.
Ingen larmende blæser på chipen.

Læs længere nede " Chipset 865 og 875.

MVH Allan / Kolding

KLIP

Fra : Bo Nielsen

Dato : 21-08-03 07:45

Jeg er blevet overbevist; Asus P4P800 Deluxe

Bo

Fra : ArJo

Dato : 21-08-03 13:37

'Bo Nielsen' havde følgende at sige :

> Jeg er blevet overbevist; Asus P4P800 Deluxe
>
> Bo

Jeg er stadigvæk lidt skeptisk, især når man ser shops som PRC's og
ITButikkens rma fejl % over nævnte brædt. Ligger lidt højt synes jeg. Kan
lige forestille mig skrækscenariet, hvor man har alt nyt hardware indkøbt
og klar til samling for så at finde ud af, at bundbrædtet er defekt og
man så skal vente på en ombytning.............darn
Men det kan selvfølgelig også ske ved andre mærke og Asus P4P800 Deluxe
har da også mange coole features jeg godt ville stifte nærmere
bekendtskab med.

Allan nævnte noget om PAT og hvordan man undlocker det. Nogle der har
links til dette og er PAT det eneste der skiller 875 og 865 ad??

mvh
ArJo

Fra : JK

Dato : 21-08-03 14:22

On Thu, 21 Aug 2003 14:37:05 +0200, ArJo <not@to.know> wrote:

> [...]
>
>Allan nævnte noget om PAT og hvordan man undlocker det. Nogle der har
>links til dette og er PAT det eneste der skiller 875 og 865 ad??

Man slår PAT til på P4P800 på denne måde:

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/asus-p4p800_8.html

Man sætter i bios Memory Accelleration Mode til Enabled

Så er Turbo mode med PAT.

Ja, asus har en høj rma procent. Men bundkortene er også ret billige i
forhold til, hvad de kan. Det tekniske niveau er højt, men jeg blev
lidt lidt træt af asus. A7V, fordi:

- de kommer med bios-opdateringer meget tit, men de kan sagtens
indeholde fatale hovsa'er. Så husk det: flash aldrig en ny asus bios,
før der er gået en uge uden at der har været skandale-historier i
diverse nyhedsgrupper og forums.

Jeg sværger efterhånden mere til abit, men også aopen. Sidstnævnte er
ofte kanon-billig, og er no-nonsense kort med en ukompliceret bios.
Msi ligesådan.

hilsen

John

Fra : Nic

Dato : 21-08-03 14:49

>Hælder mest til kort med 865/875 chipset selvom de koster noget mere end
>kort med 845PE.

Øhm de få hundrede kroner er sateme det forkerte sted at spare!

Du får dual DDR400 - det er guld værd...

865 eller 875 er et must.

Jeg har selv Intels 875 (det der ikke kan overclockes, da jeg ikke gider det mere efter små 10 år ;)

KLASSE siger jeg bare!

Fra : "FalconMan©

Dato : 23-08-03 00:30

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 865 eller 875 er et must.
>
> Jeg har selv Intels 875 (det der ikke kan overclockes, da jeg ikke gider

Øøøøhhhhh - siden hvornår har man ikke kunnet overclocke sit 875 chipset,
hva'-hva'-hva' ?????? (((O))((.)))

Mit det kører da mega klippestabilt. Men okay - jeg kunne jo heller ikke
bare "nøjes" med et ASUS men måtte op i graderne og have et mere prof bræt,
så derfor faldt mit valg naturligvis på ABIT!!! *G*

Igennem en hel del år har jeg "prøvet" ASUS og helt ærligt, er kommet dertil
at - ASUS ikke er noget særligt godt kort som man umiddelbart går rundt og
tror. Jow - bevares, hvis man kan "nøjes" med "standard" hastighederne på
sån' en "dims" dér og ikke skal/vil "pille" for meget for at komme i
"overhalingsbanen". Men det skulle "ArJo" jo heller ikke og så er et ASUS jo
"godt nok" til han's "behov" selvom prisen er noget nær den samme... .-)

Skal man derimod oc'e sit kære bræt (- hvilket man jo helt klart og
naturligvis skal i disse højteknologiske tider), så er der jo ikke ret meget
andet tilbage end ABIT. ABIT er jo bl.a. verdens kendt for at lave verden's
mest klippestabile oc bræt's. Derfor: ABIT !!!

John

Fra : MN

Dato : 23-08-03 08:09

"FalconMan© <·[2635-DK]·>" <FalconDK@hotmail.com> wrote in message

> "Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> det mere efter små 10 år ;)

> Øøøøhhhhh - siden hvornår har man ikke kunnet overclocke sit 875 chipset,
> hva'-hva'-hva' ?????? (((O))((.)))

KLIP

Fordi han har valgt et klippe stabilt bundkort, Intel.

Mogens

Fra : "FalconMan©

Dato : 23-08-03 09:29

"MN" <FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> end

> KLIP
>
> Fordi han har valgt et klippe stabilt bundkort, Intel.

*LOOL* Nhååå, ja så ka' jeg meget bedre forstå sammenhænget - det er dér
"fejlen" ligger, okay, så er jeg med... *LOOL*

John

Fra : Nic

Dato : 23-08-03 10:36

> Øøøøhhhhh - siden hvornår har man ikke kunnet overclocke sit 875 chipset,
> hva'-hva'-hva' ?????? (((O))((.)))
Siden man købte intels bundkort...

> Mit det kører da mega klippestabilt. Men okay - jeg kunne jo heller ikke
> bare "nøjes" med et ASUS men måtte op i graderne og have et mere prof bræt,
> så derfor faldt mit valg naturligvis på ABIT!!! *G*
Netop.

Fra : "FalconMan©

Dato : 23-08-03 10:41

> Siden man købte intels bundkort...

> Netop.

Okay, så havde jeg vist lige "kommet til" at misforstå dig lidt...

ASUS - eeehmmm..... Tjaaa...

ABIT Rules !!!!

John

Fra : ArJo

Dato : 23-08-03 17:10

'FalconMan© <·[2635-DK]·>' havde følgende at sige :

> [...]
> chipset,

> bræt,
> >

> Okay, så havde jeg vist lige "kommet til" at misforstå dig lidt...

Jeg har valgt at sætte mine penge i et Abit kort........IC7-G
Tak for alle input

mvh
ArJo

Fra : "FalconMan©

Dato : 24-08-03 00:23

"ArJo" <not@to.know> skrev i en meddelelse
> [...]

> ABIT Rules !!!!
>
> John

Jeg har valgt at sætte mine penge i et Abit kort........IC7-G

Hejsa...

Må jeg have lov til - som den allerførste, at ønske dig rigtig tillykke med
dit perfekte valg? Du vil ikke fortryde dit valg, det lover jeg dig!!! .-))

Så - Velkommen i "Klubben".

Mvh.

John

Fra : ArJo

Dato : 24-08-03 15:56

> [...]

> dit perfekte valg? Du vil ikke fortryde dit valg, det lover jeg dig!!! .-))

Hej FalconMan©

Nu har jeg ikke gjort det helt store i "samle computere", mest
udskiftning af enkelte hardwaredele og Bios har altid været noget jeg har
undgået at pille alt for meget i.
Er der en bestemt version bios jeg skal upgrade til og hvor kan jeg læse
om de mest hensigtsmæssige instillinger til netop dette kort???
Venter på, at alle mine bestillinger kommer i hus i, så jeg har en uges
tid til at studere det hele lidt nærmere.

Jeg kører pt 98SE, men er vel nød til at investere i XP for at for fuldt
udnytte af kortet, så som HT og Dual Ram!?!?

pft og mvh
ArJo

Fra : "FalconMan©

Dato : 24-08-03 19:10

> [...]

med
> dit perfekte valg? Du vil ikke fortryde dit valg, det lover jeg dig!!!
..-))

> [...]

Jeg kører pt 98SE, men er vel nød til at investere i XP for at for fuldt
udnytte af kortet, så som HT og Dual Ram!?!?

Hej ArJo.

Hvis du er vant til at kører med W98, så ville jeg da helt klart anbefale
dig at installere Windows 2000!!

Den seneste BIOS version fra ABIT er: 7,16 - og den kan hentes via ABIT's
website hvor der osse er et par andre nyttige opdateringer.

Der står i manualen hvilke indstillinger man kan ændre på men mest af alt -
hvis man skal til at OC'e sit bræt, så er f.eks.
"dk.edb.hardware.overclocking" - et rigtigt godt sted at hente råd, tips og
øvrige inmformationer om overclocking. Ellers kan man osse søge i
"alt.comp.mainboards.abit" (engelsk).

Den kommer jo i en "standard" opsætning og derfra må man så prøve sig frem
indtil man opnår de bedste resultater. Men ellers må du jo lige skrive lidt
mere om hvilken cpu, ram osv. du skal have i maskinen. )

Mvh.

John

Fra : ArJo

Dato : 25-08-03 06:55

> [...]

> indtil man opnår de bedste resultater. Men ellers må du jo lige skrive lidt
> mere om hvilken cpu, ram osv. du skal have i maskinen. )

Hej igen FalconMan©

Tror jeg køber XP når jeg har lidt på kistebunden igen.

Har aldrig prøvet at overclocke, så det må vente lidt til jeg har læst
mere om det, men har tilføjet den danske nyhedsgruppe om emnet til med
nyhedslæser. Den engelske gruppe har jeg desværre ikke, men måske den
findes på SunSite?!?!

Vedr. hardware så skal der en 2.6/800 samt 2 x 256MB PC3200 ram i
(foreløbig). Skal nok også ha et nyt grafikkort, da jeg ikke tror mit
nuværende(GF3ti200) dutter i Abit'en. Køber nok et "billigt" GF4ti4800se
eller GFX5600up til at starte med, da 9800Pro er lige dyre nok for mit
vedkommende.

mvh
ArJo

Fra : ArJo

Dato : 25-08-03 07:13

'ArJo' havde følgende at sige :

De ram jeg har bestilt er Kingston Hyper X

mvh
ArJo

Fra : ArJo

Dato : 25-08-03 07:39

'ArJo' havde følgende at sige :

> 'ArJo' havde følgende at sige :
>
> De ram jeg har bestilt er Kingston Hyper X
>
> mvh
> ArJo

Vil jeg egentlig få probs med at smide PC3500 ram i eller hvor højt kan
jeg gå på på det bundkort uden det giver stabi problemer???

mvh
ArJo

Fra : "FalconMan©

Dato : 25-08-03 08:33

"ArJo" <not@to.know> skrev i en meddelelse
'ArJo' havde følgende at sige :

> [...]
>

> Vil jeg egentlig få probs med at smide PC3500 ram i eller hvor højt kan
> jeg gå på på det bundkort uden det giver stabi problemer???

Hej igen.

Ja, du kan sagtens - uden problemer smide de Kingston HyperX PC3500 eller
for den sags skyld, PC3700 RAM i uden at det får nogen videre betydning for
hverken stabilitet el. yddelsen, men igen vil jeg så helt klart anbefale dig
IKKE at gå længere ned end PC3500 da det ligesom er "herfra" at det blir'
"sjovt" at overclocke. Jeg kører selv med 4 x 256 Kingston HyperX RAM
PC3500, og burde vel nok have haft nogle PC3700 i stedet for, mener jeg nu.
Det er jo ikke sikkert at du vil OC'e dit bundbræt lige med det samme, men
når du skal har du jo så "udstyret" til at få et rimeligt resultat ud af
"projektet", det får du ikke med PC3200!!! Jeg ved godt at man kan læse om
hvad ABIT "mener" er korrekt at smide i, men ikke noget om - hvad man kan
smide i. De vil jo ikke "være med" til at anbefale folk ligefrem at OC'e sit
bræt, øøøhhh - vel?? Og det på trods af at ABIT selv har sat sig som
hovedmål at få nogle af verdens bedste OC brætter på markedet - hvilket man
så må sige er et mål i sig selv som de allerede nu, har opnået med rigtigt
gode resultater efter et par trænge år i "mørket" overhallet af ASUS som
"troede" de kunne lave gode OC bræt's, men - ork nej, ark og ve, nu er ABIT
på toppen igen-igen endog med et helt funklende nyt bræt fulgt lige i
kølvandet på det ellers så gode IC7-G Max II. Det allernyeste skud på
stammen er - IC7-G Max III - lavet til en Intel CPU på max. 3.2 GHz!.
Prisen?? Tjaaa - ca. 2 KG.!!! *S*

Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor meget du vil lægge i dit nye grafikkort
men kun sige at jeg også var på udkig efter et både godt og samtidigt
forholdsvis billigt grafikkort. Jeg valgte så et ASUS V9520/TD m/ 128MB
DDR-RAM hvilket har nogle gode yddelser i forhold til prisen - mener jeg.
Jeg mener at prisen ligger på en lille "tusse" +/- 100 - 200 kr.

Ja, måske gruppen så findes i "sunsite". Den er god da folk fra HELE verden
skriver på engelsk med og om deres erfaringer og ikke som her - kun på
dansk. Nu er Danmark jo heller ikke større end at vi nok kunne proppes ned i
en lille kagedåse, såååå... *GGG*

Mvh.

John

Fra : ArJo

Dato : 25-08-03 18:26

Nu blev det "kun" til PC3200 Ram, da ordren var/er bestilt, afsendt og
afviklet.
Da jeg pt ikke har overclockingstrang, så håber jeg de rækker til mit
behov, evt udvidet med 2 x 256Mb mere på et senere tidspunkt.

Jeg stiler nok efter et ti4200/ti4800 her i starten, da de pt. er til
rimelige penge og burde kunne afvikle de spil jeg spiller (Fifa+Nba 2003,
Tiger Woods 2003) med godt resultat. 9800Pro/FX5900 ønskes, men ikke til
den nuværende pris.

Jeg har kørt med en K7@600/384Mb Ram/TNT2-Ultra (GF3ti200 det sidste år)
de sidste knap 3? år og det har faktisk været ok for mig indtil nu, men
nu kniber det gevaldigt med de sidste nye spil.

Abit nyhedsgruppen har jeg nu fundet og den er nu subscribed.

Jeg takker for din hjælp so far FalconMan© (og alle andre) og håber jeg
må vende tilbage med spørgsmål hvis det kræves

mvh
ArJo

Fra : "FalconMan©

Dato : 26-08-03 07:17

[...]

Hej igen ArJo.

Selvfølgelig, det er jo det "vi" er her for... .-D

- og rigtig god fornøjelse med det nye udstyr.

Mvh.

John