Dato konvertering
Fra : Jimmy

Dato : 20-08-03 13:42

Hey

Lad os nu sige at Now() returnerer : 20-08-2003 14:22:55

Convert(datetime, '" & now() & "', 105)

Dette kan man skrive i sin SQL, men i databasen er det sjovt nok 20-08-2003
14:23:00 der bliver gemt. Den runder altså af af en eller anden årsag.
Hvordan kan jeg forhindre den i at runde af. Jeg vil meget gerne have
sekunderne med.

--

Jimmy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-08-03 13:50

Jimmy skrev:

> Lad os nu sige at Now() returnerer : 20-08-2003 14:22:55
>
> Convert(datetime, '" & now() & "', 105)

Hvorfor ikke bare benytte GETDATE() ?

(Du skriver ikke hvilken database det drejer sig om, men jeg gætter
på MSSQL ud fra din anvendelse af Convert)

> Dette kan man skrive i sin SQL, men i databasen er det sjovt
> nok 20-08-2003 14:23:00 der bliver gemt. Den runder altså af
> af en eller anden årsag.

Din datatype skulle vel aldrig være SmallDateTime? Den kan nemlig
ikke gemme sekunder. Normal DateTime kan også rumme sekunder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Greenwich nedrig gang: Ny Delhi (GMT +5.5), Badutspring By (GMT

Fra : Jimmy

Dato : 20-08-03 14:53

> Hvorfor ikke bare benytte GETDATE() ?

Hm... Ja, godt spørgsmål ;)

> (Du skriver ikke hvilken database det drejer sig om, men jeg gætter
> på MSSQL ud fra din anvendelse af Convert)

MSSQL :)

> Din datatype skulle vel aldrig være SmallDateTime? Den kan nemlig
> ikke gemme sekunder. Normal DateTime kan også rumme sekunder.

Thats it!!! Jeg har nu ændret det til datetime, og nu kan jeg også gemme
sekunderne.

Tak! :)

Jimmy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-08-03 15:03

Jimmy skrev:

> Hm... Ja, godt spørgsmål ;)

Det er ikke for at drille, men du ramte én af mine kæpheste med dit
spørgsmål. Problemer med datoformater er uhyre almindelige (det er
du sikkert klar over) - og der er ingen grund til at gøre det
sværere end højst nødvendigt for sig selv.

Now() er en glimrende asp-funktion til at finde det aktuelle
tidspunkt, men såvel Access som MSSQL har funktioner der gør præcis
det samme. Fordelen ved at benytte databasens egen funktion i
stedet for en asp-funktion er at man helt slipper for at bekymre
sig om datoformater.

Fra : Jimmy

Dato : 20-08-03 15:33

> [...]
> det samme. Fordelen ved at benytte databasens egen funktion i
> stedet for en asp-funktion er at man helt slipper for at bekymre

Hm... Ok, og efter som jeg sidder med et datoproblem, bruger Now() hvor jeg
kunne bruge Getdate() og ikke har noget godt argument for det ene frem for
det andet, så kan jeg godt se fornuften i at du spørger mig.

Den havde jeg ikke lige luret, men fra nu af vil jeg da begynde at bruge
GETDATE() i stedet!

Det er altså også noget besværligt noget med alle de datoformater (altså når
man ikke lige kan bruge getdate). :)

Tak!

Jimmy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-08-03 15:51

Jimmy skrev:

> Hm... Ok, og efter som jeg sidder med et datoproblem, bruger
> Now() hvor jeg kunne bruge Getdate() og ikke har noget godt
> argument for det ene frem for det andet, så kan jeg godt se
> fornuften i at du spørger mig.

Det vil - så vidt jeg kan se - være meget sjældent at
tidsforskellen på at benytte Now()/asp i forhold til
GETDATE()/mssql vil have betydning. Én undtagelse er hvis man
bruger siden som en slags timer - altså gemmer et starttidspunkt,
udfører noget andet og først herefter gemmer tidspunktet i
databasen.

En anden, mere usandsynlig mulighed er at uret på SQL-serveren går
forkert (mens asp-serverens ur er korrekt).