Blev hyrdet i dag, korrekt respons efterly~
Fra : mathilde

Dato : 20-08-03 10:30

Jeg blev hyrdet af en tervueren, da jeg kørte på min cykel.
Måske det var en hentydning til at jeg skulle tag og få shavet
benene...siden jeg kunne minde om noget der skulle hyrdes:)))
Nej, hun var en ganske køn hund, som havde holdt øje med mig et stykke,
mens hun trænede med sin ejer, men pludselig blev fristelsen for stor.
Hvad er den korrekte respons?
Jeg stoppede op, og startede med at ignorere hende, men det blev
alligevel for svært, for så tog hun jo kontakt og ville gerne lige snuse
og hilse.
-Men skulle jeg bare ha´ ignoreret hende totalt?
Altså selvfølgelig først stoppe op, så ejeren kan nå at få kaldt hende
til sig.
Hun er en frisk tæve på knap 1 år.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : mathilde

Dato : 21-08-03 21:42

Er der virkelig ingen af jer som har hyrdehunde, og som har en mening
eller idé om hvordan I gerne ville have at cyklister håndterede det hvis
jeres hund løb efter cyklerne?
Det vil jo være nemmere for hund og ejer, hvis jeg reagerer korrekt.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann K

Dato : 21-08-03 22:50

Hej Mathilde.
Jo - jeg har da en hyrdehund!
En skrupskør sheltie, der er af den mening at verdens allerbedste legetøj er
joggere *suk* Tidligere var det cykler, men efter at jeg fik pillet dén ide
ud af hendes hoved, slog hun sig altså på joggerne i stedet!

Jeg ville være dybt taknemmelig overfor den jogger/cyklist, som bare ville
stoppe op!!! som ikke ville tage kontakt, men i stedet forholde sig
fuldstændigt neutralt!!! Og som ville have den tålmodighed, der skulle til,
for at vente på at jeg fik kaldt min ophidsede hund til mig!!!
Fidusen er at hunden på denne måde ikke vil få nogen form for respons
(kontakt/sjov leg) uden at ejeren har fuld kontrol over den...
Når jeg så havde/har fået koblet kræet, så ville jeg meget gerne at
cyklisten/joggeren forsøgte at tage rigtig kontakt (efter mine
anvisninger)...
For nu ville jeg stå i en helt anden situation - nemlig at min hund (som
sædvanlig) bliver opfordret til at hilse på en fremmed...

En enkelt gang har jeg været ude for en jogger, som vidste lige præcist,
hvad han skulle gøre... da min hund kom stæsende (vildt gøende) stoppede han
omgående - og begyndte så at gå mod min hund, mens han gjorde sig enoooormt
stooor og med dyb, truende stemme sagde NEJ - min sheltie tog omgående
flugten hen bag mine ben ... Det er nu over 2 år siden - og sjovt nok
kunne Dise _aldrig_ nogen sinde igen finde på at hyrde lige nøjagtig denne
jogger!
Desværre kan du nok ikke bruge denne metode på en cykel *sss*

Mvh Ann

Fra : mathilde

Dato : 22-08-03 08:35

"Ann K" skrev d. 21-08-03 22:50 dette indlæg :
> [...]
denne
> jogger!
> Desværre kan du nok ikke bruge denne metode på en cykel *sss*

Nej, det kan godt blive lidt svært at gøre på en cykel:)))
Men så vil jeg i stedet stoppe op og vente uden at tage kontakt.

Tak
Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 22-08-03 06:56

On Thu, 21 Aug 2003 20:41:33 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrote:

>Er der virkelig ingen af jer som har hyrdehunde, og som har en mening
>eller idé om hvordan I gerne ville have at cyklister håndterede det hvis
>jeres hund løb efter cyklerne?

Hej Mathilde

Da Holly (schæfer) var hvalp og unghund havde hun det også med at
rende efter cyklister og joggere og gø. At det har noget med at hun er
hyrdehund at gøre har jeg ikke tænkt over, jeg troede nærmest at det
havde noget at gøre med byttedrift og forsvarsdrift
Under alle omstændigheder er der ikke meget andet at gøre end at
stoppe op og vente på at ejeren får hunden under kontrol, hvilket
kunne være svært nok (puha, det er ikke nogen sjov situation).
Man kan jo også cykle videre, på et tidspunkt opgiver hunden - Holly
fjerner sig ikke så langt fra sin ejer, hvordan det er med andre skal
jeg ikke sige.

Mvh
Søren

Fra : mathilde

Dato : 22-08-03 16:28

"Søren Lausten-Hansen" skrev d. 22-08-03 06:56 dette indlæg :

> [...]
> Man kan jo også cykle videre, på et tidspunkt opgiver hunden - Holly
> fjerner sig ikke så langt fra sin ejer, hvordan det er med andre skal

Men hvad lærer hunden så mest af, at man stopper op og er neutral eller
man cykler videre?
Den skal helst ikke opfatte min "hjælp" som at den havde succes med at
hyrde mig, for så er det jo spildt.
Jeg møder hende hver morgen.
Jeg kunne også sagtens trække min cykel forbi dem, men det lærer hunden
ikke rigtig noget af.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann K

Dato : 22-08-03 17:29

Hej Mathilde.
>Men hvad lærer hunden så mest af, at man stopper op og er neutral eller
man cykler videre?

<> Kan selvfølgelig kun svare for mig selv og min hund... men hvis du valgte
at køre videre ville du kun opnå én ting... At have en vildt gøende (og
måske endda snappende) sheltie i hælene!!! Og tro mig - hun vil løbe _meget_
langt, for at se, om hun dog ikke alligevel kan få dig til, at gøre som hun
vil!
Situationen _kan_ med andre ord blive direkte farlig for dig (og min hund) -
du har en stor risiko for at blive væltet ved at komme til at køre ind i
hunden!
Jeg _har_ prøvet dette her med en enkelt frivillig cyklist (god ven!)...
netop for at se om min sheltie ville lade være med at hyrde, hvis cyklisten
bare fortsatte... absolut ingen succes!!! Det endte med at min ven var nødt
til at stoppe og selv koble min hund.... på det tidspunkt var de vel ca 100
meter væk fra mig - og Dise havde bestemt ikke til hensigt at opgive sin
ihærdige hyrden af den der genstridige cykel! Jo længere væk de to kom fra
mig - jo mere intensivt hyrdede Dise (og dét betyder snappen!!!). Hun blev
virkelig ophidset og mere og mere frustreret over at hun ikke kunne få
cyklen til at gøre sim hun ville
Så mit råd er stadig at du skal stoppe og undlade kontakten!
Måske kunne du aftale at du er den unge hunds træningsobjekt... så har
ejeren nemlig en mulighed for at få hunden lært _ikke_ at jage cykler

Mvh Ann

Fra : mathilde

Dato : 22-08-03 18:21

"Ann K" skrev d. 22-08-03 17:29 dette indlæg :
> [...]
> Måske kunne du aftale at du er den unge hunds træningsobjekt... så har
> ejeren nemlig en mulighed for at få hunden lært _ikke_ at jage cykler

Jamen det har I da begge ret i, jeg kunne da tilbyde min hjælp til
træning. Jeg er bestemt ikke bange for hende, jeg har set hende siden
hun var 8 uger og noget så dejlig. Det er hun jo stadig bare en del
større:)))
Min yngste hund og jeg gik faktisk på hvalpemotivationshold sammen med
hende og hendes "mor".
Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke selv fik ideen om at være "figurant".
Men nu vil jeg da spørge hende på mandag om hun vil have min hjælp. Så
kan jeg jo vende tilbage med hvordan det går, hvis I er nysgerrige for
at høre om jeg er nødttil at tage ridestøvler på for ikke at blive alt
for hullet...

Mathilde.

p.s. hvor finder jeg info om hvordan jeg sætter smilyfaces ind?

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 22-08-03 23:38

> [...]
>træning. Jeg er bestemt ikke bange for hende, jeg har set hende siden
>hun var 8 uger og noget så dejlig. Det er hun jo stadig bare en del
Ja, det må være en rigtig lille skønhedsprinsesse - tervueren er
godt nok en smuk hund.
> [...]
>kan jeg jo vende tilbage med hvordan det går, hvis I er nysgerrige for
>at høre om jeg er nødttil at tage ridestøvler på for ikke at blive alt
Da Holly var lille måtte min kone gå med gummistøvler, for hun bed sig
fast i hendes haser når de skulle over en fodgængerovergang - det var
et syn for guder

Ja, vi vil da gerne have afslutningen med og høre erfaringer i
håndtering af hyrdehunde.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 22-08-03 17:33

>Men hvad lærer hunden så mest af, at man stopper op og er neutral eller
>man cykler videre?
>Den skal helst ikke opfatte min "hjælp" som at den havde succes med at
>hyrde mig, for så er det jo spildt.

Som sagt jeg ved ikke hvad der er succes for hunden - at den får
stoppet personen (hyrdehunden har succes) eller får jaget fjenden på
flugt (forsvarsdrift succes).

Umiddelbart vil jeg mene at man skal stoppe op så ejeren kan nå frem
og komme med den irettesættelse/træning i situationen han ønsker.

Det er en situation der er vanskelig for en (hyrde-)hundeejer, så når
du går så positivt ind i det vil jeg da foreslå at du spørger ejeren
hvad han ønsker og måske tilbyder at indgå i en lille træningssession
omkring problemet. Noget sådan ville jeg have været taknemmelig for
dengang Holly havde de unoder, men de fleste bliver jo skræmte og man
har travlt med at undskylde og fortælle at det kun er en hvalp (ja
ja, jeg ved godt at man skal have den i snor når man ikke har kontrol
over hunden, men det troede man jo lige at man havde eller også
ventede man ikke at der skulle dukke en løber/cykel op lige der)

Mvh
Søren