Andelsforening med kabel-tv, hvilke muligh~
Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-03 07:51

Jeg skal til at undersøge muligheder og priser for at få vores
andelsforenings antenneanlæg omdannet til at det også kan tage internet
og telefoni.

Det eksisterende anlæg ejes af foreningen, mens en central [forældet]
enhed ejes af TDC. Da ejendommen er gammel [fra 1954] går jeg ud fra at
også telefonnettet tilhører ejendommen.

Det der ønskes er altså:

En ombygning af kabeltv-anlægget, så det også kan klare internetadgang,
så det kan klare flere fjernsynskanaler, og så den enkelte husstand har
mulighed for at vælge en billigere pakke med kanaler.

Jeg har intet imod om der opsattes RJ-45 stik i hver enkelt lejlighed.

Fra den centrale indgang burde det være muligt at fordele
telefontrafikken over den eksisterende kobber. Det burde være billigere
at gøre det centralt end at hver enkelt beboer skal foretage ombygning.

Men foreløbig er jeg kun interesseret i at få nogle firmanavne at vide,
så jeg selv kan undersøge sagen.

Det er vigtigt at det er /foreningen/ der kommer til at eje anlægget, så
vi altid kan smide udbyderen ud. Vi regner derfor med kontrakter på 2-4
år. Webspeed fra TDC har altså ingen interesse.

--
Per Erik Rønne

Fra : Anders S....

Dato : 20-08-03 07:56

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi altid kan smide udbyderen ud. Vi regner derfor med kontrakter på 2-4
> år. Webspeed fra TDC har altså ingen interesse.

wwe.Danskkabeltv.dk

MVH
Anders

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-03 11:01

Anders S.... <ankr@ducks-corner-fjerndette.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> www.Danskkabeltv.dk

TDCs kabel-tv. Jeg har snakket med én der; der skulle investeres cirka
2.000 per lejlighed. Nyt kabelsystem [vi kører i dag med sløjfe] med en
ledning til hver lejlighed, som til gengæld ville få en boks med tre
udgange, til radio, tv og internet.

Med 54 lejligheder ville det give 108.000 kroner.
--
Per Erik Rønne

Fra : PleX

Dato : 20-08-03 11:04

Hej

> wwe.Danskkabeltv.dk

www.dk-tv.dk

/Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-03 12:47

PleX <hom@adslhome.dk> wrote:

> www.dk-tv.dk

Den eksisterer tilsyneladende ikke?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens

Dato : 21-08-03 00:37

> Den eksisterer tilsyneladende ikke?

http://www.dk-tv.dk virker fint herfra.....

Vi har tidligere benyttet Dansk Kabel TV i vores antenneforening, og jeg
kan kun anbefale dem til ombygning af kabel-TV nettet med returvej. Det har
de styr på. Deres Internet er desværre for dyrt, foreningen kan typisk gøre
det >meget< billigere selv.

Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-03 05:01

Jens <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

> http://www.dk-tv.dk virker fint herfra.....

Ja, nu virker den. Kan have været kortvarigt nede.
--
Per Erik Rønne

Fra : Svend Erik

Dato : 20-08-03 10:17

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message
> Jeg skal til at undersøge muligheder og priser for at få vores
> andelsforenings antenneanlæg omdannet til at det også kan tage internet
> og telefoni.

(snip)

Hej Per;

Jeg vil mene at Købke & Grundsøe kan være behjælpelige med dette.

http://www.kg-as.dk

Jeg har stiftet bekendtskab med dem i forhold til etablering af hovedstation
til TV/antenne m.v.

Vh

Svend

Fra : CiberAmigo

Dato : 20-08-03 12:36

Hej Per

Her er nogle firmanavne på nogle forskellige totalleverandøre:
www.delcom.dk
www.fascom.dk
www.telelet.dk
Det er de tre største, men hvor mange boliger skal der kables til.
eller er der til de små ejendomme:
www.phonenet.dk
www.abtelenet.dk

Du kan også bruge elinstallatører som:
www.rlconnect.dk
www.apjel.dk

Prøv evt. at gå ind på www.bryggenet.dk du skal gå ind under
foreningen/bydelsnet. der er et godt link til boligforeningernes
Landsforening hvor du kan få noget vedledningsmateriale, og der er et forum
hvor du kan stille spørgsmål.

MVH CiberAmigo

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-03 13:01

CiberAmigo <jan@troejgaard.dk> wrote:

> Det er de tre største, men hvor mange boliger skal der kables til.
> eller er der til de små ejendomme:

Andelsforeningen har 54 lejligheder, hvortil kommer forretninger.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 20-08-03 16:13

On Wed, 20 Aug 2003 08:51:29 +0200, Per Rønne wrote:

Der er kommet en række henvisninger til de store installatører der nu også
har ydelses-divisioner, altså tele og inet.

Mit råd skal dog fortsat være, at du indhenter adskillige tilbud med den
forudsætning at du kan vælge DELE af deres samlede løsning ud.

Sådan har vi gjort - taget det bedste og billigste for hver del. Det kræver
måske lidt større overblik, men vi har sparet flere hundrede tusinde på den
måde (ca. 300 beboere).

Du kunne evt. kigge på jay.net og bolig.net - det er nogen vi selv benytter
her.

Mvh,
/Kasper

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-03 17:29

Kasper Carøe Olsen <kasper@_fjern_denne_doek.dk> wrote:

> Mit råd skal dog fortsat være, at du indhenter adskillige tilbud med den
> forudsætning at du kan vælge DELE af deres samlede løsning ud.

Jeg har lige snakket med to bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden. Vi
er enige om at vi /selv/ skal eje hardwaren, og at boksene i de enkelte
lejligheder indeholder udgang til radio, tv, internet og telefoni, også
selv om det på nuværende tidspunkt måske ikke kan betale sig at tage
telefoni med. Der er 48 lejligheder + nogle erhvervslejligheder + en del
forretninger.

Udgangen til internet - kan man få den som et almindeligt RJ45-hunstik,
eller skal man bruge et specielt kabelmodem?

Og vi er ikke klare over om vi selv ejer kobberet i telefonnettet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 22-08-03 09:14

On Wed, 20 Aug 2003 18:29:03 +0200, Per Rønne wrote:

> Udgangen til internet - kan man få den som et almindeligt RJ45-hunstik,
> eller skal man bruge et specielt kabelmodem?
>
> Og vi er ikke klare over om vi selv ejer kobberet i telefonnettet.

Skal jeg forstå det derhen, at I vil benytte det eksisterende coaxial
(antenne)-kabel til tlf/internet - eller vil I trække nyt kabel til dette?

Jeg ved ikke om det første er en reel mulighed. Men umiddelbart vil jeg da
også mene at nye kabler vil være meget bedre, mere stabilt og hurtigere?

Mvh,
/Kasper

Fra : Per Rønne

Dato : 24-08-03 15:41

Kasper Carøe Olsen <kasper@sletdenne-doek.dk> wrote:

> Skal jeg forstå det derhen, at I vil benytte det eksisterende coaxial
> (antenne)-kabel til tlf/internet - eller vil I trække nyt kabel til dette?

Der skal et helt nyt antennekabel. Men hvis telefonnettet i ejendommen
tilhører os, overvejer vi om det ikke kan betale sig at koble det på
centralt, så folk så let muligt kan få telefoni gennem internettet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lennart Nielsen

Dato : 20-08-03 16:53

Hej Per

Prøv www.kabelnettet.dk

Er hvad jeg kan se også billigst på internet. kr. 49 pr. mdr. pr. husstand.

Mvh

Lotte Nielsen

Fra : Markus Paldan

Dato : 20-08-03 20:39

"Lennart Nielsen" <lennart@fami.dk> wrote in message
> [...]

> Hej Per
>
> Prøv www.kabelnettet.dk
>
> Er hvad jeg kan se også billigst på internet. kr. 49 pr. mdr. pr.

Det kan dog køre fint, det har det ihvertfald gjort på Nørrebro
(Søjlegården),
dog kører det pt enormt ringe, og har gjort det i ca 10 dage (og der er net
nedbrud mindst 1 gang hver
3 uge.
Gentagne emails til "drift & support" giver intet svar, tlf opkald giver
nogenlunde detsamme svar, eller
man kunne ihvertfald ligeså godt lade være med at ringe...

Har de sidste 5 dage sendt tracerts/pings, i emails til kabelnettet.dk med
fejlbeskrivelse og stadigvæk
har jeg intet hørt fra dem (svar tilbage via email / tlf) og det er jo
rimelig nemt at finde fejlen.. eks ->

C:\Documents and Settings\Markus Paldan>tracert dmi.dk

Tracing route to dmi.dk [81.19.238.5]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 0xd5aaef41.dhcp.kabelnettet.dk
[213.170.239.65]

2 4 ms 3 ms 2 ms 62.84.221.225
3 159 ms 64 ms 55 ms nav2.cph.kabelnettet.dk [213.170.224.1]
4 182 ms 40 ms 40 ms 81.7.137.1
5 329 ms * 91 ms 1000M.cat6-dix.jay.net [81.19.224.18]
6 300 ms 45 ms 59 ms 81.19.238.5

Trace complete.

Og det er til en "tæt" liggende server, de sjove kommer når man tracer noget
ud af landet.. ->

C:\Documents and Settings\Markus Paldan>tracert -d pricewatch.com

Tracing route to pricewatch.com [204.57.71.5]
over a maximum of 30 hops:

1 9 ms <1 ms <1 ms 213.170.239.65
2 3 ms 61 ms 12 ms 62.84.221.225
3 56 ms 68 ms 81 ms 213.170.224.1
4 9 ms 12 ms 8 ms 212.99.233.1
5 * 99 ms 61 ms 212.99.255.1
6 81 ms 62 ms 67 ms 81.209.173.65
7 88 ms 78 ms 86 ms 81.209.173.17
8 88 ms 96 ms 82 ms 217.71.105.69
9 93 ms 454 ms 85 ms 217.71.96.89
10 191 ms 97 ms 171 ms 217.71.96.101
11 338 ms 326 ms 222 ms 81.209.156.14
12 * 153 ms 146 ms 206.223.115.36
13 177 ms 179 ms 303 ms 66.192.242.37
14 322 ms 338 ms 253 ms 168.215.53.65
15 205 ms 226 ms 205 ms 168.215.53.62
16 214 ms 224 ms 199 ms 168.215.53.114
17 180 ms 220 ms 214 ms 168.215.53.109
18 205 ms * * 168.215.55.194
19 223 ms 246 ms 205 ms 204.57.64.54
20 * * 428 ms 204.57.71.5

Trace complete.

Umiddelbart ser det jo nemt nok ud at finde synderen, det sagde
kabelnettet.dk også i Mandags
da jeg talte med dem via tlf.. "vi retter fejlen i nat.."
Det gjorde de så ikke, og intet er at se på deres "status / drift" side
selvom jeg har bedt dem om
at ajourføre den..

Så mit bud er altså ikke lige kabelnettet.dk, da deres slogan imo ikke
holder..

"Højhastighed på internettet via bredbånd"

Mvh Markus Paldan