Dagens Ekstrablad
Fra : Mic

Dato : 20-08-03 06:50

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-03 07:12

"Mic" <sletmig@jubiimail.dk> wrote in message
news:3f430bf0$0$26585$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Synd for Queenie

Hvis man kan stole på det som der står i EB er aflivning vel også vejen
frem.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ann K

Dato : 20-08-03 07:56

>Hvis man kan stole på det som der står i EB er aflivning vel også vejen
>frem.

Jamen... har I læst Lederen om "Dræberhunde"??? (link på samme side som
artiklen)
Det er da en person, der om nogen vil piske en stemning op!
Meget forstand på hvad han/hun skriver, har han/hun da i hvert fald ikke...

Mvh Ann

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-03 08:05

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote in message

> [...]
> Det er da en person, der om nogen vil piske en stemning op!
> Meget forstand på hvad han/hun skriver, har han/hun da i hvert fald

Egetligt synes jeg det er en nogenlunde fornuftig leder. Der er da helt
sikkert mange af kamphundeejerne der ikke er deres opgave voksen. Det er der
selvfølgelig også blandt Golden, Flat, pudel, chi-hua-hua, beagel etc.
ejere, men disse racer er ikke så voldsomme som kamphunderacerne.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 08:29

On Wed, 20 Aug 2003 09:05:28 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrotd:

> [...]
>selvfølgelig også blandt Golden, Flat, pudel, chi-hua-hua, beagel etc.
>ejere, men disse racer er ikke så voldsomme som kamphunderacerne.

,,,,,,,,,jammen der er da også mange ejere af rotweilere og schæfere
osv, der ikke er deres opgave voksen !og de racer kan da også være
voldsomme! skal vi så også forbyde disse racer ? syntes du at det er
nogenlunde fornuftigt ??

Ekstrabladet er en avis for tabere, der ikke har evnen eller
overskudet til at danne deres egen mening om tingene.

Eller mener du også at ejere af Sharpei, Am.Bulldog og staffordshire
er forstyrede i hovedet ? tænker vi alle at disse racer som man giver
8000kr for eller mere , bare er køb og smid væk-genstande ? tror nogen
virkelig at man tænker sådan når man har sådan en race ? tror folk
virkelig på at disse hunde skal have benhård afretning i årevis ? tror
folk virkelig på at disse racer ikke må klappes af børn ? kan de ikke
ligge yndigt i deres hundekurv ? er de virkelig dræbermaskiner ? jeg
har sku ondt af folk der sluger Ekstrabladet råt ! de ka sku ikke have
meget at rykke rundt med ! men det er jo dem de lever af, og disse
mennesker forstår det sikkert aldrig for de bliver aldrig klogere hvis
de bliver ved med at danne deres egen virklighed ud fra hvad der står
i denne avis.

syntes du virkelig at det er en nogenlunde fornuftigt leder ??

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-03 09:40

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> wrote in message
> [...]
> osv, der ikke er deres opgave voksen !og de racer kan da også være
> voldsomme! skal vi så også forbyde disse racer ? syntes du at det er

Nu kunne jeg jo ikke nævne alle racer

> Ekstrabladet er en avis for tabere, der ikke har evnen eller
> overskudet til at danne deres egen mening om tingene.

Vi er helt enig, jeg læste bare linket.

> [...]
> mennesker forstår det sikkert aldrig for de bliver aldrig klogere hvis
> de bliver ved med at danne deres egen virklighed ud fra hvad der står

Jeg mener at der er nogle ejere der er forstyrede, selvfølgelig ikke alle.
Problemet er bare at når kombinationen af forstyrret ejer, forstyrret hund
og kamphundelignende race falder sammen er det uheldigt. Angreb med
kamphundelignende racer har måske en tendens til at blive voldsommere end
med andre mere harmoniske racer.

> syntes du virkelig at det er en nogenlunde fornuftigt leder ??

Ja.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Leyna

Dato : 20-08-03 09:46

On Wed, 20 Aug 2003 09:29:07 +0200, "Punish the deed, not the breed"
<Nobody@home.com> wrote:

>Eller mener du også at ejere af Sharpei, Am.Bulldog og staffordshire
>er forstyrede i hovedet ? tænker vi alle at disse racer som man giver
>8000kr for eller mere , bare er køb og smid væk-genstande ?

I lederen står der jo netop at der er gået mode i disse hunde, og hvis
man anskaffer sig sådan en hund pga. et modefænomen, så mener jeg i
hvert fald at man er lidt forstyrret i hovedet.
Og jeg troede faktisk også engang, at når man havde købt en dyr
racehund, så var det fordi man var meget interesseret i netop denne
hund, men selvom prisen er høj, så lader det ikke altid til at være
tilfældet. I en del tilfælde er hunden blot et statussymbol, på linie
med den fine bil eller det store hus. *suk* At hunden så bliver
"kasseret" fordi den rent faktisk er et levende væsen og ikke en
pyntegenstand, er jo bare med til at holde alle fordommene i live.

> tror nogen
>virkelig at man tænker sådan når man har sådan en race ?

Ja, desværre.
> [...]
>folk virkelig på at disse racer ikke må klappes af børn ? kan de ikke
>ligge yndigt i deres hundekurv ? er de virkelig dræbermaskiner ?

Ja, ja, nej og ja. Det er jo fordommene der blomstrer i fuldt flor
her, og at forbyde kamphunde-racerne vil ikke løse noget som helst.
Det er ejerne der skulle tages fat på, for det er her det virkelige
problem ligger. De mennesker der anskaffer sig kamphunde som de
absolut ikke kan styre, de ville nok heller ikke kunne håndtere en
anden hunderace, og så ville denne hund blive lige så udskældt som
kamphunden.

>syntes du virkelig at det er en nogenlunde fornuftigt leder ??

Jeg kan ikke se at der er meget fornuft i den, da alt ansvaret lægges
på racen i stedet for at placere den dér hvor den hører hjemme -
nemlig hos en uansvarlig ejer.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 11:59

> [...]
>absolut ikke kan styre, de ville nok heller ikke kunne håndtere en
>anden hunderace, og så ville denne hund blive lige så udskældt som

,nå jeg sletter lige alt det jeg skrev fordi vi er vist enige kan jeg
se her

,,enig.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 20-08-03 08:42

>Jamen... har I læst Lederen om "Dræberhunde"??? (link på samme side som
>artiklen)
>Det er da en person, der om nogen vil piske en stemning op!
Ja, mon ikke......
>Meget forstand på hvad han/hun skriver, har han/hun da i hvert fald ikke...
Det kan da godt være, men det er der bare ikke salg i, så man skriver
det der sælger - ren business....

Mvh
Søren

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-08-03 09:39

> Det er da en person, der om nogen vil piske en stemning op!
> Meget forstand på hvad han/hun skriver, har han/hun da i hvert fald ikke...
>
> Mvh Ann

Sikkert lige så lidt forstand på sagen, som alt for mange Amstaff
ejere har på hunde.. I øjeblikket avler alle og enhver Amstaff'er og
sælger dem til alle og enhver. Øh, så vidt jeg har erfaret er Amstaff
netop ikke en hund der egner sig for alle og enhver. Uheldigvis ser
det ud til at netop Amstaff øver en magisk tiltrækning på svage ejere,
så med den udvikling vil der sikkert komme mange flere kedelige
episoder i fremtiden.

Hilsen Kim

Fra : Ann K

Dato : 20-08-03 10:09

Hej Kim.
Hakkker lige groft...
> Øh, så vidt jeg har erfaret er Amstaff
netop ikke en hund der egner sig for alle og enhver.

<> Det tror jeg bestemt heller ikke at racen er!
Men lige netop dette punkt gælder vel alle hunderacer - ikk'???
En ansvarlig hundeejer vælger vel race efter, hvad han/hun mener, der vil
passe til hans/hendes liv og frem for alt personlighed... derfor har jeg fx
ikke terriere!
Nøgleordet i sætningen er _ansvarlig_!!

>Uheldigvis ser
det ud til at netop Amstaff øver en magisk tiltrækning på svage ejere,
så med den udvikling vil der sikkert komme mange flere kedelige
episoder i fremtiden.

<> Nja - jeg ser nu ikke ejerne som "svage"... snarere som uansvarlige!
Men det er jo de samme mennesker, der tidligere købte Rotter, Dobermanns og
Schæfere... Gennem den forkvaklede opvækst og "opdragelse" disse dyr får/fik
i hænderne på den slags mennesker _kan_ der simpelthen ikke komme ordentlige
hunde ud af det! Og det har intet at gøre med hundens race....
Selv en lille hund kan komme til at fungere som potensforlænger, hvis ejeren
har behov for den slags!
Og en Rotte i de forkerte hænder er også livsfarlig

Punish har skrevet længere ned i tråden:
>Men hvorfor skal den ene race så hænges ud som dræberhund og forbydes,
og den anden ingen opmærksomhed får overhovedet fra Ekstrabladets side
?

<> For én gang skyld er jeg helt enig med Punish!
En labrador eller schæfer, der flænser et barns hoved i småstykker er sq* da
et lige så stort problem!!!
Men her taler man _ikke_ om dræberhunde og skærer alle hunde i en bestemt
race over én kam - men om at hunden nok er blevet forskrækket e-lign... og
man taler om hunden som et enkelt (evt dårligt) individ indenfor de
pågældende racer!
Der er da ingen på EB som vil forlange et forbud mod schæfere, blot fordi
der på årsbasis er et par stykker, der gnasker i børn eller andre - vel???

Faktisk finder jeg hele problematikken omkring kamphundene er blevet vendt
på hovedet... Racerne er som sådan ikke mere farlige for mennesker end andre
racer!
Mens jeg finder at det er uhyre problematisk at have racer, der _bevidst_ er
avlet på at reagere voldsomt mod deres artsfæller! og som har et lavt
triggerpunkt for kamp...
De færreste vildtlevende hunde slår deres artsfæller ihjel!

Mvh Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 12:00

>Nøgleordet i sætningen er _ansvarlig_!!

,,,,enig.

> [...]
>har behov for den slags!
>Og en Rotte i de forkerte hænder er også livsfarlig

,enig

> [...]
>der på årsbasis er et par stykker, der gnasker i børn eller andre - vel???

,,,,,,,,,nej og hvorfor mon ? det er jo den mest populære race der
findes så det ville der jo ikke være vælgere i at forbyde ! hvis man
ser på Tyskland så har de forbudt alle de engelske og amerikanske
bullracer, men ingen tyske racer selv om de bidder i flere børn ! det
er udelukkende politik.

> [...]
>triggerpunkt for kamp...
>De færreste vildtlevende hunde slår deres artsfæller ihjel!

,,,næe men vi har dem jo også som husdyr! og det må da være mindst
lige så problematisk at der findes racer som er ekstremt meget på vagt
over for mennesker og har meget let til at bide et menneske !

så det er lidt som om at det er aksepteret at der findes hunde der er
på vagt overfor fremmede mennesker og samtidig har et lavt
triggerpunkt, men at man ikke kan akseptere at der er hunde der er
meget på vagt overfor andre hunde og samtidig har et lavt triggerpunkt
? hvad er værst ? ingen af delene efter min meningså længe folk holder
deres hund i snor og passer godt på den .

Hvor jeg bor har der været en del problemer med rotweilere uden snor
der løber hen til fremmede mennesker om aftenen og knurer af dem og
viser tænder, så folk har været ved at skide i bukserne af skræk. Men
der har også været problemer med et par stykker med kamphunde uden
snor der har løbet hen og bidt andre hunde.

Jeg ved ikke hvad der er værst?, hvis folk bare ville passe ordentligt
på deres hunde så ville der jo intet problem være .

En rotweiler er ikke en hund for mig, men jeg mener da ikke at de skal
forbydes fordi et par stykker ikke har styr over dem, og samme
holdning burde andre hundeejere vel også have om kamphunde , jeg er
godt tilfreds hvis folk bare holder styr over deres hunde.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 20-08-03 12:30

>,,,næe men vi har dem jo også som husdyr! og det må da være mindst
>lige så problematisk at der findes racer som er ekstremt meget på vagt
>over for mennesker og har meget let til at bide et menneske !

Nu er hunde jo i gennem 10.000 år fremelsket bl.a. til at holde vagt,
og bruges til det den dag idag, skal det så pludselig i år 2003
udnævnes til at være problematisk?

Mvh
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 12:54

On Wed, 20 Aug 2003 11:30:02 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

>Nu er hunde jo i gennem 10.000 år fremelsket bl.a. til at holde vagt,
>og bruges til det den dag idag, skal det så pludselig i år 2003
> [...]

,,,,,,,ja det er problematisk hvis folk ikke har styr over deres
vagthund ! ligesom det er problematisk hvis nogen ikke har styr over
deres kamphund !

nu ved jeg ikke lige om der har været kamphunde i 10000 år men de har
været der i lang tid.

Det jeg mente er bare at det lidt er som om at hvad der er politisk
korekt og oppe i tiden, det er hvad folk holder med, men det er da
lige så unaturligt for en hund at være på vagt og eventuelt agresiv
over fo et mennesker som det er hvis en hund er agrasiv over for andre
hunde ! Kamphunderacerne har da lige så meget ret til at være her som
vagthundene, den ene kan være farlig over for mennesker den anden kan
være det over for hunde, men ikke hvis folk tager sig sammen og sætter
sig ind i hvad det er for en hund de har og lever op til deres ansvar
som ansvarlige hundeejere gør.

Hvis vi altså skal bruge de der "ulvebriller" der tidt bliver brugt
herinde. Hundene kan jo ikke gøre for hvad de er blevet avlet til vel
! om det så er en ekstrem vagthund eller en ekstrem kamphund så kommer
problematikken kun frem hvis de har en ejer der ikke har styr over
dem.

Jeg er sådan set ligeglad med om naboen har en Fila, rotweiler eller
Dobberman eller en Pit Bull Terrier, bare han holder den væk fra mig
hvis det er en af de 3 førstnævnte racer, og hvis det er den sidste så
er jeg tilfreds bare han holder den væk fra min hund. Der er lige stor
problematik i flere af disse racer hvis folk ikke har styr over dem.
Men hvis folk har styr over dem så kan alle sku da være ligeglade
hvilken hunderace man har valgt, kan vi ikke blive enige om det ?

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 20-08-03 13:08

> [...]
>! om det så er en ekstrem vagthund eller en ekstrem kamphund så kommer
>problematikken kun frem hvis de har en ejer der ikke har styr over

Ja. Hvis ikke hundene var blevet fremavlet til de formål, herunder
sikkert især vagthund, havde vi slet ikke haft hunde.

> [...]
>Men hvis folk har styr over dem så kan alle sku da være ligeglade
>hvilken hunderace man har valgt, kan vi ikke blive enige om det ?

Jo, just præcis. Omend det fortsat er betænkeligt at privatpersoner
anskaffer hunde for at have dem som et våben. Men det er svært at
lovgive imod så længe de ikke har brugt 'våbnet'.

Om det er forkasteligt at folk har en vagtsom hund for at passe på
deres hjem vil jeg da heller ikke umiddelbart acceptere. I øvrigt er
det sådan at de fleste hunde, og i hvert fald schæferen som jeg
kender, har en udpræget bidehæmning. Så selv om en tyv trænger ind, og
hunden laver en forfærdelig larm, vil der for en normal hund (også
schæfere og lignende) være et langt stykke til den bider.

Mvh
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 19:48

On Wed, 20 Aug 2003 12:08:05 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

> [...]
>hunden laver en forfærdelig larm, vil der for en normal hund (også
>schæfere og lignende) være et langt stykke til den bider.

,nåja man kan sige at hvis folk bryder ind i et hjem og der bor en
vagthund så er de jo ligesom selv ude om hvad der måtte overgå dem,
dem har jeg skam ikke ondt af, og folk skal da have lov til at have
ligeså mange vagthunde de har lyst til, bare de husker at holde dem i
snor når de går uden for med dem .

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-08-03 14:26

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote in message news:<bhvdph$g1$1@sunsite.dk>...
> [...]
> passe til hans/hendes liv og frem for alt personlighed... derfor har jeg fx

Dengang "Lassie" hærgede landet, skulle alle og enhver have en collie,
det resulterede ikke i de store katastrofer, selvom mange collier
efter den første begejstring for "lassie" havde lagt sig blev henvist
til at rådne op rundt omkring.

Med mit kendskab til Amstaff, som ingenlunde er komplet, vil jeg dog
påstå at så uproblematisk en modehund bliver den ikke!
Rottweilerfolket foretog en blid bremsemanøvre da de kunne begynde a
tlæse skriftn på væggen. De erkendte at ikke alle og enhver Rotte
egnede sig til at blive avlet på, ikke alle og enhver egnede sig som
ejer af en Rottweiler, og mest problematisk, ikke alle og enhver
egnede sig som opdrætter.
Den erkendelse mangler Anstaff (og andre kamphunderacer) folket, der
avles på alt så vidt jeg ved er der ikke engang krav til HD
fotografering, selvom status E forekommer forholdsvis tit. Holdningen
er at kan en hund forplante sig, så
gør den det. Der er penge i Amstaff'er for tiden.

> [...]
> har behov for den slags!
> Og en Rotte i de forkerte hænder er også livsfarlig

Der er nu altså forskel på f.eks. collie og en Amstaff. Man kan da
godt finde en lille pekingeser der tror den er en "pitbull", når det
kommer til den endelige styrkeprøve så er den det bare ikke...

For nogen år iden kunne man se alle mulige spændende hunde på
Christiania. I dag er 9 ud af 10 hunde på samme sted kamphunde. Der er
ikke kun penge i Amstaff'er, der er også penge i så meget andet og så
er det godt at have nogle baske hunde til at passe på varelageret, og
dettes indehaver.

Kamphunde forekommer desværre ret ofte i narkomiljøer, så der er en
vis segmentereing på dette område.

> En labrador eller schæfer, der flænser et barns hoved i småstykker er sq* da
> et lige så stort problem!!!

Ja! men de er i mdsætning til kamphunde ikke indstillet på at bide sig
fast til den bitre ende. kamphunde er fremavlet til kamp, oprindelig
mod andre hunde men de kan nemt gøres skarpe over for mennesker.
Personligt opfatter jeg Labradoren som en yderst agressiv hunderace,
jeg har endnu ikke oplevet en der ikke rejste børster, elller gik
spontant til angreb på mine unde, så den med Labradoren der
flænser.... køber jeg gerne!

Hilsen Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-08-03 15:37

> [...]
>det resulterede ikke i de store katastrofer, selvom mange collier
>efter den første begejstring for "lassie" havde lagt sig blev henvist

,,,,ja og var det ikke også noget ligende med dalmatinere efter
disneyfilmen ?

> [...]
>er at kan en hund forplante sig, så
>gør den det. Der er penge i Amstaff'er for tiden.

,jeg må lige sige at det ikke er alle kamphunderacer, der bare avles
løs på, min race Staffordshire Bull Terrier, har jeg aldrig set uden
stamtavle og aldrig under 8000kr jo måske en enkelt til 7000 men dem
er der da rimeligt styr på, men de er jo heller ikke modehund og
bliver det nok heller ikke, da de nok mere apelerer til lidt andre
mennesker da hunden jo ikke er så høj.

>Ja! men de er i mdsætning til kamphunde ikke indstillet på at bide sig
>fast til den bitre ende.

,,,,,,men det gør de nu altså heller ikke altid hvis den anden hund
overgiver sig så stopper de fleste, måske kamphundene fortsætter lidt
længere end en schæfer ville have gjordt men man kan ikke sige at de
bare går fuldstændig amok hver gang ! det med de 3 hunde har ret
sikkert været at de har hidset hinanden op, hvis der kun havde været
en imod en så tvivler jeg på at det havde gået så slemt.

Fra : mathilde

Dato : 21-08-03 18:02

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 21-08-03 15:37 dette indlæg :

> [...]
> er der da rimeligt styr på, men de er jo heller ikke modehund og
> bliver det nok heller ikke, da de nok mere apelerer til lidt andre

Ja staffen er en pragtfuld hund.
Desværre har hundehandlerne også opdaget det. Så hos dem kan du købe
hele kuld, som er importeret som hele kuld. Du kan selvfølgelig også
købe en enkelt.
Men det er forfærdeligt for racen. De sælges til skyhøje priser, og
kvaliteten passer ikke med prisen.

Punish, er man begyndt og HD fotografere staffen herhjemme? I USA og
Australien er det noget de har gjort længe ved jeg, netop fordi racen
faktisk har HD problemer. Ikke noget du mærker på hunden, men deres HD
grad er tit ret dårlig.

Mathilde.

> [...]
> sikkert været at de har hidset hinanden op, hvis der kun havde været
> en imod en så tvivler jeg på at det havde gået så slemt.

Lidt stof til eftertanke....
Drengen i familien med Quennie, havde drillet amstafferne gennem hækken
tit.
Amstafferne angreb lige ved den tid drengen plejede at komme hjem, var
der måske en sammenhæng...
Hunde kan selvfølgelig ikke klokken, men de har måske en fornemmelse,
også udfra deres egen daglige rytme.
Måske var Quennies ejer ikke helt så uskyldig i alt dette som hun gerne
vil fremstå?
Og så kan jeg da godt forstå at hun vil forhindre naboen i at få hunde
igen, for kan man ikke tage sig sammen til at opdrage sine børn, ja så
går det jo galt igen og igen.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-08-03 18:45

> [...]
>købe en enkelt.
>Men det er forfærdeligt for racen. De sælges til skyhøje priser, og

,,,,,,nå det vidste jeg ikke ! men jeg ved at der er nogle typer som
nydanskere "eller hvad der nu er politisk korekt at kalde dem for
tiden" , der vil betale meget for dem fordi ikke særligt mange
ansvarlige opdrættere ville sælge hunde til dem på normal vis

>Punish, er man begyndt og HD fotografere staffen herhjemme?

,,det tror jeg ikke, men jeg har heller aldrig hørt om nogen fra racen
der skulle have haft problemer med det, som du siger så ser man det
ikke på hunden .musklerne holder sammen på det hele og den høje
smertetærskel hjælper også til hvis det endelig skulle gøre lidt ondt.
Men det kan da godt være at de får problemet når de bliver gamle og
dovne og ikke får motion og ikke har så mange muskler mere , hvis det
altså kan lade sig gøre,

jeg snakkede med en der havde været til et træf hvor der kom en i bil
og åbnede døren hvor en 16år gammel Staff hoppede ud og spurtede rundt
som om den var 2 år gammel så sådan håber jeg også at det går min
hund

> [...]
>
>Mathilde.

>Lidt stof til eftertanke....
>Drengen i familien med Quennie, havde drillet amstafferne gennem hækken

,,,,,,ja det er da heller ikke smart, der er sku mange børn der ikke
bliver opdraget overhovedet, der er sikkert mindst ligeså mange
dårlige forældre som der er dårlige hundeejere.

> [...]
>Og så kan jeg da godt forstå at hun vil forhindre naboen i at få hunde
>igen, for kan man ikke tage sig sammen til at opdrage sine børn, ja så

,,,,,ja jeg kan godt forstå at man bliver sur og ked af det når ens
hund bliver ædt, og måske der lige skal gå et stykke tid inden hun kan
sige noget fornuftigt overhovedet, det er måske til at forstå, men
E.B. udnytter hendes raserri og sorg alt hvad de kan lige nu det er jo
tydeligt for enhver.

Og hvis amstaffejeren havde en avis til at skrive hendes forklaring og
version af historien ville det hele sikkert være helt anderledes. Men
det bliver spændende om E.B. så skriver en ny historie om damen når
hun har fået en ny hund , men de venter jo nok med at skrive til at
den er 1år gammel ca for der er jo ikke noget ved at tage billeder af
en sød lille hvalp, det skal jo helst se lidt voldsomt ud, eller måske
de bare bruger ders arkivbillede af den hvide pitbull bag hegnet som
de har brugt i mange år

Fra : mathilde

Dato : 21-08-03 17:53

> [...]
> er at kan en hund forplante sig, så
> gør den det. Der er penge i Amstaff'er for tiden.

Hej Kim,
Den erkendelse mangler vi bestemt ikke. Utrolig mange af os kunne ikke
drømme om at avle på hunde med D eller E og en AA på mere end 1.
Det er rigtigt at der ikke er andet krav end HD fotografering før
parring, men det kommer med tiden.
Mentaltest er også en vigtig ting, som også mange tager seriøst.
Men vi kan ikke gå og kræve tingene endnu, racen er forholdsvis ny i
Danmark, og først må vi se på hundenes tilstand, og dernæst komme med
restriktioner.
Personligt synes jeg dog at restriktionerne godt kunne komme nu, så kan
vi hente hjælp fra udlandet.

Jeg mener ikke en amstaff nemt kan gøres skarp overfor mennesker. Det er
netop deres enorme kærlighed til mennesker som er kendetegnet ved dem.
Klart du kan gøre dem skarpe, men det kræver dårlig socialisering og
daglige tæv.

Vi er mange ansvarlige og seriøse amstaff ejere i Danmark, som gør alt
hvad vi kan for at holde racen sund og rask, og kun sælge til de rigtige
mennesker.
Men vi kan ikke stille meget op overfor dem der ikke har set lyset, hvis
vi kan sige det sådan.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lg

Dato : 22-08-03 06:03

> [...]

enig:::

> [...]
> er at kan en hund forplante sig, så
> gør den det. Der er penge i Amstaff'er for tiden.

Sludder og vrøvl::

fortæl mig lige hvad det er rottweilerfolket har af lavet af opbremsninger
??, de tørre sig bare på panden, og lænder sig op af der kom en hund , som
er mere internsandt og skrive om.. ellers havde det stadig været den hund
som fik på puklen.. og blev hængt ud som dræber..

Du og andre skal ikke være itvil om "vi" i amstaff sammenhæng´´ arbejder
seriøst for vores race´.. jeg må på baggrund af "din såvidt jeg ved viden"
tilbage vise : DER er krav til HD fotografering... på avls hunde.. problemet
i den sammenhæng er, vi ønsker en race standard som svarer til virkeligheden
og vores hunde, sidste år blev der reg; omkring ca. 170 hunde i dk...
selvom det er den mest populære hund i øjeblikket.. er grundlaget til at
lave en standard der holder tyndt.. baseret på antal af hunde.... Det er
rigtigt de fleste,som er fotograferet har C-D-E.. men hvis det er
standarden... er det sådan.. ingen amstaffer har problemer med hofter.. med
disse tal.. i forhold til Shcæffer og rotter, der blot skal se på et HD
billede.. før den er gal.. Amstaffen har musklerne omkring sine knogler til
at holde på det... og hvis det er standard--- ja´så er det ´det.
det samme har været talt om metaltest... vi vil have vores egen, ikke
rottweilerens... for den passer ikke på vores hunde... og fortæl mig hvilke
andre racer.. der laver det arbejde ??? hvor mange raceklubber bruger deres
eget, frem for det som er i forvejen:: og ikke helt passer på deres
race...???

Mvh.Lars
Amstaff ejer og tidligere rottweiler..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-08-03 21:12

On Fri, 22 Aug 2003 07:03:14 +0200, "Lg" <Gardsoe@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>er mere internsandt og skrive om.. ellers havde det stadig været den hund
>som fik på puklen.. og blev hængt ud som dræber..

,ja det er jo rigtigt nok, man kan jo ikke lave nogen opbremsninger på
nogen måde ! man ser da stadig rotweilere til 2-3000 kr i den blå avis
nogle gange ! alle kan købe sådan en hund hvis de vil, aviserne har
bare flyttet deres focus over på en anden race nu .

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-08-03 09:24

> [...]
> er mere internsandt og skrive om.. ellers havde det stadig været den hund
> som fik på puklen.. og blev hængt ud som dræber..

Rotterfolket var de første der introducerede karaktertest i DK,
desuden var de dem der startede med at lade halerne vokse ud på deres
hunde. Du kan mene at de ikke har gjort nok, eller at der kunne gøres
mere. Deri har du sikkert ret, men rotterfolket har med de nævnte
tiltag dog gjort mere for deres sag end de fleste der hellere nøjes
med at gøre ingenting.

At tillempe standarden så den accepterer HD status C eller dårligere
er noget pjat der primært har til formål at blåstemple
"produktionsapparatet" så den pt. store efterspørgsel efter racen kan
imødekommes. Hunde der har HD i sværere grad har oftere smerter.
vedvarende smerter bidrager til en lavere irritationstærskel, det er
måske også det der er målet???

At musklerne kan holde leddene på plads burde egentlig også gælde for
andre racer. Ikke desto mindre har man da indført en noget klarere
målsætnig for hvor grænsen mht HD går.

hilsen Kim

Fra : Lg

Dato : 25-08-03 08:46

> [...]
> mere. Deri har du sikkert ret, men rotterfolket har med de nævnte
> tiltag dog gjort mere for deres sag end de fleste der hellere nøjes

Det har du ret i kim, og hatten af for det.. fordi det kom af interesse for
racen...de fleste har/ kopiere denne, istedet for at tilpasse en test til en
specifik race... hvilket jeg ikke finder optimalt... Men en opbremsning--
eller en glorie,, som forsvar for dårlig medie omtale..af racen, er da
forkert og sige.
amstaff vil også arbejde på at tilpasse en karaktertest.. som passer til
hunden, det burde alle klubber være interesseret i for deres race.

Det kan godt være Åge C.. startede med at lade halerne vokse ud på sine
hunde, og var det ikke ham, var det nok bare en anden,, forbudet var kommet
alligevel... ligeså mange rotte folk er splittet i det spørgsmål...halekupé´
som resten af hundeejer i danmark er.

> [...]
> imødekommes. Hunde der har HD i sværere grad har oftere smerter.
> vedvarende smerter bidrager til en lavere irritationstærskel, det er

Det har ikke noget med at tillempe standarden, for der har aldrig været
nogen.. Men i spørgsmålet HD for Amstaff,
lidt svært og sætte tal på udfra det materiale, som er tilrådighed.. hvis
man bare lod, eks.(igen) rotten´s HD Krav være standard... så behøver man
ikke tænke i spørgsmålet forbud eller ej... for så ville amstaffen ikke
overleve..
selvfølgelig er vi enige om jo tættere A jo bedre... Men det er vel det avls
arbejde går ud på:

> At musklerne kan holde leddene på plads burde egentlig også gælde for
> andre racer...
En amstaff er meget kompakt og med HD. D kan den leve en helt og aldeles
fint liv uden..nogen problemer.
en shcæffer ville med det samme være aflivet, og sikkert slet ikke kunne gå
uden smerter.

Mvh. Lars

Fra : Kurt Becher

Dato : 23-08-03 02:53

KLIP

> [...]
> jeg har endnu ikke oplevet en der ikke rejste børster, elller gik
> spontant til angreb på mine unde, så den med Labradoren der

KLIP

Lige en lille reminder til folket, der ved alt om hundesprog:

rejste børster er tegn på usikkerhed og IKKE aggression.

At den er usikker, gør ikke hunden mindre farlig, men det er ikke tegn på at
den er lige på nippet til at ryge i flæsket på dig!!! En godt socialiseret
hund med intakt sprog vil forholde sig passiv hvis du misser lidt med
øjnene, smasker og vender dig stille og roligt omkring og går væk.

Problemet kommer kun hvis hunden har fået ødelagt sit sprog. Det er vi
mennesker desværre rigtigt gode til fordi vi ikke sætter os ind i hundens
dæmpende signaler før vi anskaffer os en hvalp.

Min anbefaling er at læse nogle af de "latterlige hundepædagogik"-bøger
(noget lignende blev de vist kaldt i en anden tråd af en meget aktiv
skribent i dette forum, der med garanti ikke har læst nogle af dem). Der er
skrevet en glimrende en på letlæseligt norsk, der slet og ret hedder "De
dæmpende signaler". Den er ganske hurtigt læst og glimrende skrevet. Prøv
det!

Diskussionen om aggression kan vi tage en anden dag. Det er nemlig heller
ikke så lige til som "folket" antager!!!

MVH

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-08-03 09:26

> [...]
>
> Diskussionen om aggression kan vi tage en anden dag. Det er nemlig heller
> ikke så lige til som "folket" antager!!!

Så forstår jeg ikke hvor for jeg, og mine hunde så ofte er blevet
angrebet af især (faktisk kun) lab'ere med hele nakken rejst???

hilsen Kim

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-08-03 14:59

Måske så bange en hund, at det bedste forsvar er et angreb

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 23-08-03 09:52

On Sat, 23 Aug 2003 03:52:44 +0200, "Kurt Becher"
<kurtbecher@pedal.dk> wrote:

>Lige en lille reminder til folket, der ved alt om hundesprog:
>
>rejste børster er tegn på usikkerhed og IKKE aggression.

Bunder agression ikke normalt i usikkerhed?

Mvh
Søren

Fra : lunadc

Dato : 20-08-03 10:34

Jeg tror også det er ejerne som er problemet, spørgsmålet er hvad vil
man med en hund?
Hvorfor skal det lige være en labrador, puddel eller en Amstaff ?
Det er der jeg tror det går galt, for jeg tror at flertallet af dem, som
vil have fx en Amstaff ønsker sig denne race fordi den ser sej ud, den
er blevet moderne blandt nogle grupper, mange af disse mennesker har
ikke en anelse om hvilken hund de egentlig køber, de dukker aldrig op på
træningspladsen, deres hund ser aldrig andre hunde, de lærer ikke at
begå sig.
Jeg mener stadig at alle hunde principielt kan lære at begå sig bland
andre både hunde og mennesker.
Men det kræver altså at ejerne gør en indsats.
(lige for at forebygge kommende angreb, jeg skrev ”flertallet” ikke
alle, der er helt sikkert også ansvarsbeviste Amstaff ejere, som har
valgt racen fordi de kender den og er glade for den)

Jeg ville ønske at man kunne forbyde visse hundeejere..

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 11:59

On 20 Aug 2003 01:38:36 -0700, nemoris@yahoo.com (Kim Christensen)
wrotd:

> [...]
>netop ikke en hund der egner sig for alle og enhver. Uheldigvis ser
>det ud til at netop Amstaff øver en magisk tiltrækning på svage ejere,

,,,ligesom dobberman og rotweilere og tildels schæfere, gjorde i
80erne, men det er jo ikke hundenes skyld at en dårlig ejer køber dem
vel.

>så med den udvikling vil der sikkert komme mange flere kedelige
>episoder i fremtiden.

,ja det er sikkert uundgåeligt, men så skal ejerne også straffes, ikke
hele racen, den er ikke skyld i at der er uansvarlige hundeejere.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 08:07

On Wed, 20 Aug 2003 08:12:22 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrotd:

>"Mic" <sletmig@jubiimail.dk> wrote in message

>Hvis man kan stole på det som der står i EB er aflivning vel også vejen
>frem.

,,,,Jammen det er jo præcis hvad man IKKE kan ! hvis man lagde mærke
til forskellen i det skrevne fra jydske vestkysten og Ekstrabladet så
var der meget stor forskel, Ekstrabladet har en holdning til at de
skal forbydes ! og det spiller de på hele tiden , læs deres leder ! så
vil i se at de kalder dem for dræbermaskiner der ikke må klappes af
børn osv ? Så man kan IKKE stole på E.B. !!! det er jo direkte løgn
det halve af det, de skriver at de gik direkte til angreb på hende, og
i den anden avis stod der at hun kom hjem og tog et jernrør og
begyndte at slå dem hvorefter de bed !

E.B. er fyldt med deres egne forudindtagede holdninger, fordomme og
løgne ! der er ligeså meget at lære i E.B. som i Anders and-bladene,
lidt det sammen koncept, "spændende" billeder og let læselige
overskrifter, man ikke behøver at tænke så meget over, lad os bare
forbyde Staffordshire, Sharpei og Am.Bulldog det er jo dræbermaskiner
der ikke stopper før struben er revet over? helt ærligt ? er det
13årige der sidder derinde og skriver avisen.

Tænk over at DKK og den Danske Dyrlægeforening er imod forbud af nye
racer ! de har da trods alt en del mere forstand på hunde end dem på
ekstrabladet som kun ønsker læsere for enhver pris ! Heldigvis har vi
en justitsminister der lytter til dem der har forstand på hunde. Det
ville jo være frygteligt hvis hun lyttede til E.B. som de fleste
veltænkende mennesker ved at er en avis for den laveste fællesnævner.

Man kan bare håbe at alle hundeejere ville boycutte Ekstrabladet og
aldrig købe det, for avisen tror jo at det er en suces at skrive den
slags hvis folk køber avisen, og nu har de jo udvidet til at
Am.Bulldog og Sharpei også skal forbydes, sidst jeg så deres liste
over hvad der skulle forbydes var det andre racer, gad vide hvornår de
er tilfredse ? skal alle mastiffer/molosser fjernes fra jordens
overflade ? hvilke racer står så for skud næste gang ?

Hvad med Schæferen der bed den 4årige i ansigtet ? så barnet sikkert
får traumer hele livet og ar i ansigtet ? det er da det værste der er
sket i mange år omkring hundebid ! men det er der ingen læsere i
åbenbart? og jeg kan godt forstå at schæferejere ikke komenterer den
sag når den kommer ind i NG for det er nemmere bare at glemme det, og
håbe at der ikke kommer en debat om schæfere igen, schæferejerne er
bare glade for at det ikke er deres race der bliver kørt hetz imod, og
det kan jeg også godt forstå, men alle burde boycutte Ekstrabladet

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-03 08:16

Jeg har nu kastet mig over http://www.jydskevestkysten.dk/ for at se.

> [...]
> ville jo være frygteligt hvis hun lyttede til E.B. som de fleste
> veltænkende mennesker ved at er en avis for den laveste fællesnævner.

Jeg synes heller ikke man skal forbyde specifikke racer, men farlige hunde
generelt.

> [...]
> bare glade for at det ikke er deres race der bliver kørt hetz imod, og
> det kan jeg også godt forstå, men alle burde boycutte Ekstrabladet

Jeg kunne heller aldrig finde på at betale penge for det.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Leyna

Dato : 20-08-03 09:46

On Wed, 20 Aug 2003 09:15:36 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Jeg synes heller ikke man skal forbyde specifikke racer, men farlige hunde
>generelt.

Jamen er alle hunde ikkepotientielt farlige?
Personligt synes jeg at man skulle forbyde "farlige" ejere!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-03 09:55

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

> Jamen er alle hunde ikkepotientielt farlige?

Nej (det korte svar)
Nogle måske mere end andre (det lange svar)

> Personligt synes jeg at man skulle forbyde "farlige" ejere!

Lidt sværre, problemet med det vil så være at kunne kontrolere det.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 12:00

On Wed, 20 Aug 2003 10:55:13 +0200, "Christian B. Andresen"
> [...]

>Nogle måske mere end andre (det lange svar)

>Lidt sværre, problemet med det vil så være at kunne kontrolere det.

,det er det den nye hundelov skal prøve på ! de kan nu forbyde visse
personer at have hund og overhovedet at beskæftige sig med hunde. Og
det er da fornuftigt, så gælder det bare for dem om at få fat i disse
mennesker og dømme dem.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 20-08-03 08:42

> [...]
>sket i mange år omkring hundebid ! men det er der ingen læsere i
>åbenbart? og jeg kan godt forstå at schæferejere ikke komenterer den

Hej Punish,

Jeg har fakisk skrevet det allerede, bare i en anden tråd, men så
kommer det lige igen:

Man skal ikke læse langt i hvilken som helst hundebog for at finde
advarsler mod at lade hunde og børn være sammen med mindre de kender
hinanden godt. Det er altså almindeligt anerkendt at når man lader små
børn og hunde være sammen kan det gå galt. Nogen har her overtrådt
elementære regler og det gik så også galt.

Mvh
Søren (schæferejer)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 09:42

On Wed, 20 Aug 2003 07:42:12 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

> [...]
>børn og hunde være sammen kan det gå galt. Nogen har her overtrådt
>elementære regler og det gik så også galt.

,,,,,Ja det er da rigtigt nok, ligesom man heller ikke skal læse langt
i en hundebog for at finde ud af at man ikke bare lader en kamphund
møde en anden hund uden at holde opsyn med det, så det er også nogle
elementære regler der blev overtrådt i dette tilfælde.

Man kan sige at i schæferens tilfælde er det ejeren der har fejlet, og
i amstaffernes tilfælde er det også ejeren der har fejlet. Så i begge
tilfælde er det ejerne der ikke har tænkt sig om, det kan vi vel blive
enige om ikke ?

Men hvorfor skal den ene race så hænges ud som dræberhund og forbydes,
og den anden ingen opmærksomhed får overhovedet fra Ekstrabladets side
?
for i begge tilfælde er det jo ejeren der ikke har levet op til sit
ansvar. Stort set vil jeg bare sige at det jo er ejeren der har
ansvaret for sin hund uanset om det er en Schæfer eller en
Staffordshire, og at de begge er gode hunderacer hvis de får en
ansvarlig og god hundeejer.

Der findes ingen farlige hunde, kun farlige hundeejere.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 20-08-03 10:18

> [...]
>i amstaffernes tilfælde er det også ejeren der har fejlet. Så i begge
>tilfælde er det ejerne der ikke har tænkt sig om, det kan vi vel blive
Jo, det kan vi sagtens.

>Men hvorfor skal den ene race så hænges ud som dræberhund og forbydes,
>og den anden ingen opmærksomhed får overhovedet fra Ekstrabladets side
>?
For at puste til en stemning som er der i forvejen og give sit
publikum det de vil have. Mern hvorfor er den der i forvejen? Måske
fordi det ofter er en speciel type mænd man ser sammen med amstaffer
og lignende hunde - bare et gæt...........

I øvrigt husker jeg svagt at der omkr. 1984 var en debat omkring
schæfere, men det var før jeg selv blev hundeejer, så jeg husker ikke
rigtig hvad debatten mundede ud i. Måske andre kan huske det?

> [...]
>ansvarlig og god hundeejer.
>
>Der findes ingen farlige hunde, kun farlige hundeejere.
Selvfølgelig er der enkelthunde som er farligere end andre. Men hvis
ejeren tager tilsvarende forholdsregler, udgør de ingen trussel for
omgivelserne.

Desuden er der mennesker med notorisk angst for hunde. Og der findes
også mennesker med notorisk angst for schæfere, det man ikke undgå at
bemærke på bare en enkelt tur med en schæferhund i Københavns gader.
Jeg kunne tro du oplever det samme med amstaffen. Det kan aflivning af
nok så mange hunde ikke reparere på.

Mvh
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 12:00

On Wed, 20 Aug 2003 09:17:36 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

> [...]
>fordi det ofter er en speciel type mænd man ser sammen med amstaffer
>og lignende hunde - bare et gæt...........

,,,,,,,ja det er nok rigtigt nok desværre, og når man så ser
perkerbanderne i tv, eller i et center, stå og råbe med deres amstaff
i snor så hjælper det heller ikke meget på deres rygte, men lad os
håbe at politiet snart får dømt dem alle til ikke at må eje hund.

> [...]
>bemærke på bare en enkelt tur med en schæferhund i Københavns gader.
>Jeg kunne tro du oplever det samme med amstaffen. Det kan aflivning af

,,bortset fra at min hund er en Engelst Staffordshire "lidt mindre" så
oplever jeg det tidt, har enda engang oplevet en enkelt dame der
cyklede forbi mig da jeg gik med min gamle hund, hun fik tudefjæs på
bare af at se på hunden og da jeg så smilte til hende måtte hun kigge
væk "fnis" jeg ved slet ikke hvad jeg skal tænke om sådan noget ! og
man kan frygte at en af disse hysteriske hundeangste personer arbejder
på ekstrabladet!?

Fra : Eva Schmidt

Dato : 20-08-03 15:06

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> skrev i en meddelelse >

> [...]
> ansvarlig og god hundeejer.
>
> Der findes ingen farlige hunde, kun farlige hundeejere.

Jeg kan da kun være enig i disse betragtninger!

Men hvor er opdrætterne henne i denne debat?
Hvis man er en seriøs opdrætter, vil man så ikke sørge for, at man ikke sælger en hvalp til personer, der ikke aner en dyt om hunde?
Man må for pokker da kunne undersøge, om folk er kompetente til at have netop denne race - som kan være farlig i de forkerte hænder.
Jeg ved godt, at alle hunde i princippet kan være farlige, hvis de opdrages forkert, men nogle racer er nok nemmere at få en "farlig" hund ud af!
Jeg synes, at det er synd for hundene, der havner hos dybt uansvarlige ejere - men som sagt, så mener jeg altså,
at opdrætterne også har et ansvar!
Men desværre er det jo nok her, som alle andre steder, der findes brodne kar alle vegne!
Måske skulle man også bestå en "prøve", for at blive opdrætter??

mvh Eva

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 19:55

On Wed, 20 Aug 2003 16:06:19 +0200, "Eva Schmidt"
<safeni@privat.tdcadsl.dk> wrotd:

> [...]
>Måske skulle man også bestå en "prøve", for at blive opdrætter??

,,,ja avlerne burde være meget mere ansvarlige end de er, men
problemet er jo også at hvis en taber begynder at avle en vis type
hund hvordan skulle man så kunne forvente at han ville rådgive de
kommende hvalpekøbere ? og især når de er ligeglade med stamtavler så
er der jo ingen styr over det længere.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 20-08-03 20:14

> [...]

> hund hvordan skulle man så kunne forvente at han ville rådgive de
> kommende hvalpekøbere ? og især når de er ligeglade med stamtavler så

Jeg tror desværre, at det også kan være et problem, når en race eller type hund pludselig bliver vældig populær!
Så avles der stort set på alt - også på hunde, der aldrig burde være gået i avl!
Og af avlere, der aldrig burde beskæftige sig med hunde - og slet ikke avle på dem!
Dette er ikke ment som et angreb på de omtalte "dræberhunde" (hvilket jeg i øvrigt synes er et fuldstændig tåbeligt udtryk) men på de opdrættere/ejere, der ikke er sig deres ansvar bevidst.
I sidste ende er det jo desværre hundene, der betaler prisen.
Ofte med deres liv, som i den nyligt omtalte sag fra Esbjerg!

mvh Eva

Fra : Per, Odense

Dato : 20-08-03 11:51

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Hvis man kan stole på det som der står i EB ....."klip"

Det kan man sjældent

Per

Fra : mathilde

Dato : 20-08-03 08:24

"Mic" skrev d. 20-08-03 06:50 dette indlæg :

> Synd for Queenie

Ja, det er uden tvivl utrolig synd for Quennie. Og det er uden tvivl
utrolig synd for hendes ejer.

Men der er langt fra overfaldet på hund og ejer og så til at forbyde
alle racer som ikke kan luftes i pinkfarvet rullesnor i parken.
-Hvilken hund har for iøvrigt behov for det?
Det er synd at man får en så dårligt informeret person til at skrive en
leder for ens avis. Ingen hunde skal holdes nede med benhård afretning,
med mindre man netop ønsker at få hunde som folk har grund til at
frygte.
Hundene skal uanset race, mødes på det niveau de er på, og gennem kærlig
opdragelse får man hunde som lystrer hver gang, fordi det er forbundet
med noget positivt.
Ikke noget flower power agtigt, men forståelse for hunden.

sakset fra EB:
<<men når de bliver sure, stikker de ikke blot halen mellem benene og
gemmer sig bag døren. De går til angreb og stopper ikke, før struben er
revet over.<<

Jeg har aldrig mødt en _sur_ hund som reagerede med at stikke halen
mellem benene og gemme sig bag døren.
Endnu engang hvis det er holdningen til dyr, så kan det da kun gå galt!

Jeg håber aldrig at Ekstra Bladets folk køber en hund af større
størrelse for med den minimale viden og forståelse for hundes signaler
og opdragelse, er det dømt til at gå galt.

Ellers dejligt at se at den nye hundelov er taget i brug, så hundene
testes af en fagkyndig person.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 20-08-03 11:02

Man burde skulle tage "køreekort" til hunde. Og det gælder alle med hund
store og små. Problemet med de store hunde er bare at hvis ejeren ikke kan
styre dem kan det hurtigere gå galt. Min lille hund er jævnligt blevet
tromlet meget hårdt ned af store hunde fordi ejeren ikke havde en skid styr
på dem. Misforstå mig ikke ligeså mange med små hunde kan heller ikke altid
styre deres hunde men de kan jo bare ikke gøre så stor skade som tilfældet
her med Queenie.
Uanset om ejeren havde taget et jern rør eller ej er for mig ligegyldigt for
hun ville forsvare sig selv og de store hunde var brudt ind til hende og
bidt hendes hund ihjel...var det mig ville jeg bare ønske man havde en
pistol i nærheden og så skyde de ondskabsfulde bæster... lige gyldigt hvad
race..... Man skal bare ha styr på sådan en hund.

Vibeke

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-08-03 12:00

On Wed, 20 Aug 2003 12:02:22 +0200, "Jacob Nordestgaard"
<jnordestgaard@tdcadsl.dk> wrotd:

> [...]
>pistol i nærheden og så skyde de ondskabsfulde bæster... lige gyldigt hvad
>race..... Man skal bare ha styr på sådan en hund.

,,,,,,jeg havde nu gjort noget helt andet, for som jeg også skrev i et
andet indlæg så hjælper vold ikke på sådan en hund, det hidser dem
bare endnu mere op med rissiko for at man selv bliver bidt osv. Disse
racer vil meget sjældent bide mennesker hvis man tænker sig lidt om og
ikke er voldelig, hun kunne sagtens have slæbt dem væk en efter en og
låst dem inde eller ligende, men jeg indrømmer at man nok ikke tænker
så klart i sådan en situation, men vold gør det bare endnu være. Også
selv om man skulle have en pistol, for hvis du ikke dræber hunden med
det første skud så går den da helt amok

Fra : Mic

Dato : 21-08-03 11:07

"Mic" <sletmig@jubiimail.dk> wrote in message

> Synd for Queenie

Så, nu kører den sq igen

Michael

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 21-08-03 11:57

>Så, nu kører den sq igen
>
>http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=215584
>

>Michael

<citat>
Ejeren af terrierne, Gro Bente Bjørneset, afviste i flere dage
kategorisk at lade hundene aflive. I henhold til den nye hundelov, som
trådte i kraft 1. juli i år, forlangte hun, at dyrene blev undersøgt
af en hunde-psykolog.

I går havde Gro Bente Bjørneset en samtale med Dansk Kennel Klub, som
hun er medlem af. Efter denne samtale meddelte hun pludselig politiet
i Esbjerg, at hundene omgående ville blive aflivet.

- Det er jo en forfærdelig situation, og det er godt, at sagen er
endt, som den er. Ejeren havde ikke holdt sine hunde på en forsvarlig
måde, fordi hegnet i hundegården var for lavt, siger direktør Vibeke
Knudsen fra Dansk Kennel Klub.
<citat slut>

- et mærkeligt argument for at aflive hundene. Beslutningen om
aflivning kan vist kun betegnes som "politisk motiveret". Er DKK
virkelig medvirkende til noget sådant?

Mvh
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-08-03 12:51

On Thu, 21 Aug 2003 10:56:30 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

> [...]
>
>- et mærkeligt argument for at aflive hundene. Beslutningen om
>aflivning kan vist kun betegnes som "politisk motiveret". Er DKK

,,,,,,,Men ok, hvad ville du selv gøre hvis Ekstrabladet kørte hetz
imod dig personligt, og satte billeder af dine hunde i avisen ? måske
hun har indset at E.B. ikke helmer før hun er helt knækket, det har de
jo gjort med mange andre, i mange andre sager før i tiden. Og så længe
folk bliver ved med at købe lorteavisen så fortsætter det jo.

Men hold kæft hvor er hun dum at høre på hende Marianne Pedersen.
hun siger selv at det er ejerende af hundene man skal have fat på ! og
at hvis de bliver forbudt vil folk aligevel kunne få fat i dem ! og at
hun lader sine føelser løbe af med hende ! og at et forbud bare vil
resultere i at folk begynder at eksperimentere med nye farlige racer.
Men iligevel vil hun have racen forbudt i dag ??

Hun modsiger sig selv i alt hvad hun siger ! men det lægger
Ekstrabladslæserne jo nok ikke mærke til.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 21-08-03 14:27

> [...]
>jo gjort med mange andre, i mange andre sager før i tiden. Og så længe
>folk bliver ved med at købe lorteavisen så fortsætter det jo.

Jeg forstod at hun besluttede aflivning efter at have talt med DKK's
repræsentant. Alstå må det være DKK som har overtalt hende til det. At
DKK bøjer sig for Ekstrabladets hetz er under al kritik.

Mvh
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-08-03 15:37

On Thu, 21 Aug 2003 13:27:28 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

> [...]
>repræsentant. Alstå må det være DKK som har overtalt hende til det. At
>DKK bøjer sig for Ekstrabladets hetz er under al kritik.

,,ja det har du ret i hvis det altså hænger sådan sammen ! for DKKhar
nu altid været ret fornuftige og været imod forbud af hunderacer, gad
vide om de ikke kommer med en udtaelse plejer de ikke det ?

Fra : lunadc

Dato : 21-08-03 16:31

Læs lige artiklen i Jydske også
http://www.jv.dk/article.asp?id=G86944LT.1&u1=esbjerg&u2=Varde&u3=&u4=

Jeg bed i øvrigt mærke i at Amstaff ejeren ikke havde forsikring på den
ene hund.
Det er da under al kritik eller hvad?.
Jeg syntes faktisk at nogle af jer glemmer at se sagen fra begge sider,
Marianne Pedersen har mistet en hund på en meget grim måde, jeg har
svært ved at se hvorfor man skal have ondt af Amstaff ejeren og ikke af
Marianne Pedersen.
Husk nu at det er EB i læser i, det er jo ikke sikkert at de gengiver
Marianne Pedersen's ord korrekt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 21-08-03 17:07

On Thu, 21 Aug 2003 15:30:35 GMT, "lunadc" <lunadc.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>http://www.jv.dk/article.asp?id=G86944LT.1&u1=esbjerg&u2=Varde&u3=&u4=
>
>Jeg bed i øvrigt mærke i at Amstaff ejeren ikke havde forsikring på den
Ja, det er klart. Jeg har ingen anelse om hvor stor andel af de hunde
der render rundt der ikke har forsikring.
>Jeg syntes faktisk at nogle af jer glemmer at se sagen fra begge sider,
Fra min side har jeg argumenteret mod at hundene skulle aflives, det
er en sag som ligger mig på sinde. Hvad er det omkring dette at jeg
skal se fra den anden side?
>Marianne Pedersen har mistet en hund på en meget grim måde, jeg har
>svært ved at se hvorfor man skal have ondt af Amstaff ejeren og ikke af
>Marianne Pedersen.
Det skal man da også. Det kommer bare ikke sagen om aflivning ved. Der
er tusindvis af mennesker her i Danmark man kunne have ondt af i dette
øjeblik og hvert eneste øjeblik fremover, så kunne man jo få nok at
gøre, hvis man skulle tage sig af alle man kunne have ondt af.

Fra : mathilde

Dato : 21-08-03 18:09

"lunadc" skrev d. 21-08-03 16:31 dette indlæg :
> [...]
> http://www.jv.dk/article.asp?id=G86944LT.1&u1=esbjerg&u2=Varde&u3=&u4=
>
> Jeg bed i øvrigt mærke i at Amstaff ejeren ikke havde forsikring på

Ja det er det bestemt. Det er jo ikke for ingenting at den er
lovpligtig.

> [...]
af
> Marianne Pedersen.
> Husk nu at det er EB i læser i, det er jo ikke sikkert at de gengiver

Jeg har hele tiden haft ondt af Marianne Pedersen, og sagt fra starten
af at hundene burde aflives.

Men min mand kom med et tankevækkende indslag, jeg har skrevet det i et
andet indlæg i samme tråd.
-måske var Marianne Pedersen ikke helt uskyldig i denne sag.
Derfor er det stadig utrolig synd for Quennie, men så har jeg ikke
længere den store sympati for hendes ejer, hvis det der kommer frem nu
vitterlig er sandt, for så er det på sin vis selvforskyldt. Ingen
slipper godt fra at drille hunde i længden.
Ejeren af amstafferne var ikke sit ansvar bevidst, da hun ikke hegnede
haven godt nok ind.
Men ejeren af Quennie var ikke sit ansvar bevidst da hun ikke var
opmærksom på at hendes søn drillede hundene gennem hækken. Og var hun
opmærksom på sønnen, men undlod at stoppe ham, ja så er situationen sgu
grotesk!

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Zemma Westh

Dato : 23-08-03 07:49

Nu har jeg lige læst alle de links igennem, som der henvises til i denne
tråd, og jeg må sige, at jeg generelt er enige med de indlæg, som er kommet.

Hundekørekortet bliver bragt op igen, og jeg er som sådan ikke imod.
Tværtimod. Jeg har bare uhyggelig svært ved at se, hvordan det skulle lade
sig gøre at administrere i praksis.
Hvem/hvordan skulle kravene for erhvervelse af et sådan kørekort ligge hos?
Opdrætterne? Men hvis der netop stadig er så mange brodne kar i den branche,
som ødelægger det for de ansvarlige avlere, så ville det jo bare ende med
hundekørekortet ligesom tilstandsrapporterne på huse, som jo i mange
tilfælde viste sig at være snyd og humbug, og så er man vel lige vidt?

Jeg er bange for, at debatten omkring kamphunde vil være svær at få gjort
saglig og nuanceret så længe det stadig virker som om, at nogle anskaffer
disse hunde udelukkende med det formål at enten kunne bruge den som
potensforlænger eller som skræmmemiddel. Disse hundeejere som sjældent tager
deres ansvar alvorligt, vil desværre nok være med at forpeste luften for
alle jer andre ansvarlige ejere af kamphunderacer... Sørgeligt men sandt...

Jeg kan heller ikke selv sige mig helt fri for at være lidt nervøs, for der
hvor jeg bor er der to hundeejere med tre amerikanske bulldogs i mellem sig,
som på ingen måde hverken har trænet eller opdraget sine hunde. Unge fyre,
som har købt deres hunde billigt hos en uansvarlig opdrætter. To amerikanske
bulldogs i én lejlighed på fyrre kvm, som sjældent bliver luftet, har
selvsagt en masse krudt som de skal have brændt af, når de så kommer ud. De
to pågældende hunde bliver luftet uden snor samme sted, som vi andre
socialisere vores hunde, da det er tilladt, at de går løs her. Så når den
unge mand kommer med sine hunde, så er det bare om at få kaldt ind, indtil
de har passeret, og så foregår der en masse "gåen imellem" fra menneskernes
side, indtil de amerikanske bulldogs igen er helt væk. Ejeren griner bare...
Han er så desværre bonkammerater med en fra vores ejendom, så da vi så, at
der nu var flyttet en ny amerikansk bulldog ind, som heller ikke modtog
nogen form for opdragelse eller anden socialisering end med de to andre
bidske amerikanske bulldogs, så skyndte vi os ned med Sisse (da de begge to
var hvalpe. Der er 3 ugers forskel på dem), så snart vi så hunden nede i
gården. Det har så heldigvis haft det resultat, at Sisse og Tiger er
kanonvenner, og vi har kunne fortælle ejeren lidt om, hvad det egentlig er
for en hund, han har anskaffet sig og blandt andet lånt ham nogle bøger...
Om han læser dem skal jeg selvfølgelig være usagt, for det aner jeg jo ikke.
Vi fik vi ham overtalt til at begynde til træning med hunden, men desværre
stoppede han efter to gange, da han ikke mener, at Tiger har brug for at
lære noget. "Så længe han ikke løber væk, når han går fri"...

Nu er jeg ikke fuldblodsschæfer ejer (Sisse har jo lige en fjerdedel flatter
;0)), men jeg vil da give Punish og andre fuldstændigt ret i, at det er mit
fulde ansvar at sørge for, at min hund ikke kommer til at bide sagesløse
mennesker og dyr, hvis den er løs. Har jeg ikke fuld kontrol over den, eller
holder mig så tæt på, at jeg kan gribe ind a.s.a.p, så må Sisse gå i snor.

Netop på baggrund af denne erkendelse, er det nu kun min mand, som lufter
Sisse, da jeg har fået konstateret bækkenløsning, så jeg er desværre ikke så
mobil...

Men på samme måde som jeg desværre har måtte tage ansvar og opgive at gå med
Sisse, vil det også være mit ansvar at lære mit kommende barn, hvordan man
omgåes hunde. Men indtil barnet er så gammelt, at det kan modtage dennne
indlæring, vil det igen være mit ansvar at sørge for, at mit barn ikke
uforvarende kommer til at overskride hundegrænser. Både for Sisse men også
for fremmede hunde, for det er jo ikke sikkert, at alle andre hunde vil
finde sig i det samme, som Sisse evt. vil være med til.

At DKK har bøjet sig for EB er vel ikke helt fair at sige... Har hunden ikke
været til en evaluering og test hos en adfærdsekspert? Sådan opfatter jeg
det nemlig, når jeg læser DKKs egen pressemeddelelse på deres hjemmeside.

Men jeg mener bestemt heller ikke, at EBs lødighed er noget at råbe hurra
for, og i denne debat forplumrer de i hvertfald tingene mere, end de
nuancerer...

Med venlig hilsen,
Zemma Westh

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 23-08-03 08:52

On Sat, 23 Aug 2003 08:48:31 +0200, "Zemma Westh"
<zemma-no-sp@m-jazzedonjava.com> wrote:

> [...]
>det nemlig, når jeg læser DKKs egen pressemeddelelse på deres hjemmeside.

Citat fra DKK's hjemmeside:

<citat start>
Beslutningen blev taget, efter at ejerne havde rådført sig med Dansk
Kennel Klub, som anbefalede aflivningen.
<klip>
Ejeren af hundene, Gro-Bente Bjørneset, ønskede ikke at esbjergenserne
fremover skulle gå i frygt for hendes hunde og derfor har hun fået
også de to tæve-hunde aflivet, selv om hun er usikker på, hvor aktivt
de havde deltaget i overfaldet.
<citat slut>

Der er ikke meget i dette som antyder at en ekspert har fundet noget
unormalt ved hundene.
Derfor mener at mine udtalelser omkring DKK er helt fair.

Mvh
Søren

Fra : Zemma Westh

Dato : 23-08-03 13:32

Men man må vel gå ud fra, at DKK ikke ville råde hundeejeren til et så
drastisk skridt med mindre, at der var belæg for det?

Jeg spørger bare... For jeg kender nemlig ikke rigtig noget til DKK...

Med venlig hilsen,
Zemma

ps. Jeg mener da i øvrigt også at, hvis en adfærdsekspert sagde/siger det
samme om schæferen fra Farum, så må den desværre også aflives.