Debian og skærm vil ikke tænde
Fra : Preben

Dato : 19-08-03 23:57

Hej alle

Jeg har store problemer.

Når jeg bruger min debian maskine og lader den stå et øjeblik slukker
skærmen, men jeg kan ikke få den til at tænde igen. Lige meget hvor
meget jeg rører (altså trykker space, enter, piletaster o.lign.) ved
tastaturet sker der intet! Skærmen er slukket. Jeg er nødsaget til at
genstarte for at få et skærmbillede igen og det er rimeligt irriterende.

Jeg har selv kompileret en kerne - kan det måske være jeg mangler at slå
noget til eller ?

Jeg har samme problem på en anden computer, hvor det er onboard
SiS-grafikkort, hvor jeg bruger SiS-framebuffer. Der kan jeg dog få
skærmen til at tænde igen, ved at trykke enter et par gange.

På denne computer er der simpelthen intet at gøre. Jeg bruger en Matrox
framebuffer!

Mvh / Preben Holm

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 20-08-03 02:35

Preben wrote:

> [...]
> genstarte for at få et skærmbillede igen og det er rimeligt irriterende.
>
> Jeg har selv kompileret en kerne - kan det måske være jeg mangler at slå

Du har måske slået APM til og har en mystisk BIOS.

Prøv først at oversætte en kerne uden Power MAnagement (APM og ACPI)

Hvis det virker og du har brug for APM så check underoptions til APM

Fx.
CONFIG_APM_ALLOW_INTS:
Normally we disable external interrupts while we are making calls to
the APM BIOS as a measure to lessen the effects of a badly behaving
BIOS implementation. The BIOS should reenable interrupts if it
needs to. Unfortunately, some BIOSes do not -- especially those in
many of the newer IBM Thinkpads. If you experience hangs when you
suspend, try setting this to Y. Otherwise, say N.

Eller:

CONFIG_APM_CPU_IDLE:

Enable calls to APM CPU Idle/CPU Busy inside the kernel's idle loop.
On some machines, this can activate improved power savings, such as
a slowed CPU clock rate, when the machine is idle. These idle calls
are made after the idle loop has run for some length of time (e.g.,
333 mS). On some machines, this will cause a hang at boot time or
whenever the CPU becomes idle. (On machines with more than one CPU,
this option does nothing.)

Fra : Preben

Dato : 20-08-03 06:17

> Du har måske slået APM til og har en mystisk BIOS.
>
> Prøv først at oversætte en kerne uden Power MAnagement (APM og ACPI)

Jeg har kun ACPI som "unloadede" moduler! Så er det vel heller ikke
aktiveret?

Jeg har et ASUS A7V133 bundkort med en award bios, som der nok er masser
af ude i den vide verden.
BEMÆRK: Jeg kender intet til problemerne fra den computer (indtil igår)
havde gentoo 1.2 installeret!

Den anden computer, hvor der er lidt mindre problemer er ACPI aktiveret.

Mvh / Preben

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-08-03 06:57

In article <3f43044d$0$13203$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Preben wrote:

> Jeg har et ASUS A7V133 bundkort med en award bios, som der nok er masser
> af ude i den vide verden.

Jeg havde på et tidspunkt en maskine med et ASUS A7V133 som
tabte forbindelsen til keyboard og mus efter et stykke tid.
Viste sig at være et "kendt" problem.

_Jeg_ løste det ved at stoppe USB enheder på. Om
det er det der er galt med din maskine er selvfølgelig
ikke sikkert.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Preben

Dato : 20-08-03 08:23

> [...]
> Viste sig at være et "kendt" problem.
>
> _Jeg_ løste det ved at stoppe USB enheder på. Om
> det er det der er galt med din maskine er selvfølgelig

Ok, jeg havde indtil igår INGEN problemer indtil jeg reinstallerede
systemet med debian igår.

Kan det ikke tænkes der er fejl i debian når det er på to MEGET
forskelligt konfigurerede computere!

Mvh / Preben

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-08-03 08:47

In article <3f4321d2$0$13177$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Preben wrote:

> Ok, jeg havde indtil igår INGEN problemer indtil jeg reinstallerede
> systemet med debian igår.

Ahh, så er det jo nok ikke det.

> Kan det ikke tænkes der er fejl i debian når det er på to MEGET
> forskelligt konfigurerede computere!

Jo det kan sagtens tænkes. Det bare enormt svært at pinpointe hvad
problemet er.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Preben

Dato : 20-08-03 11:03

> Jo det kan sagtens tænkes. Det bare enormt svært at pinpointe hvad
> problemet er.

Nop, det må være min kernel der er noget i vejen med - har ingen
problemer med default-kernel!

Hmm..
Pis...

Jeg bruger en Matrox Frame Buffer - kan det være den der driller MEGET?
Problemet er jo IKKE det HELT samme som på computeren med SiS
Framebuffer. Måske jeg skulle prøve!

Mvh / Preben

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-08-03 10:59

Preben <64bit@mailme.dk> writes:

> Jeg har kun ACPI som "unloadede" moduler! Så er det vel heller ikke
> aktiveret?
>
> Jeg har et ASUS A7V133 bundkort med en award bios, som der nok er
> masser af ude i den vide verden.

Jeg har et A7V133-C, som jeg kører ACPI på (har prøvet de fleste
2.4-kerner på den) og kørte tidligere APM; også uden problemer.

> BEMÆRK: Jeg kender intet til problemerne fra den computer (indtil
> igår) havde gentoo 1.2 installeret!

Hvordan var dens kerne konfigureret?

Du skriver, du bruger Matrox-framebuffer. Er du sikker på, det er
korrekt (jeg spekulerer lidt over, om det var dig, der engang snakkede
om et onboard SIS-grafikkort - så er matrox-framebufferen vel ikke den
rigtige).

Er du sikker på, du vælger en opløsning til framebufferen, som din
skærm kan klare?

/Rasmus

Programming is a race between programmers, who try and make more and
more idiot-proof software, and universe, which produces more and more
remarkable idiots.
Until now, universe leads the race.
- R. Cooka

Fra : Preben

Dato : 20-08-03 11:07

> Hvordan var dens kerne konfigureret?

Hmm ja - det er jo et godt spørgsmål - konfigurationen er overskrevet og
det er nu et år siden jeg konfigurerede den og jeg kan ikke huske det
hvis jeg skal være helt ærlig!

> [...]
> korrekt (jeg spekulerer lidt over, om det var dig, der engang snakkede
> om et onboard SIS-grafikkort - så er matrox-framebufferen vel ikke den

Hehe.. Ja, jeg har kun 5 computere stående her på stedet og hvad er der
- 20 km^2 *gg* - Man er vel ikke herinde for ingenting *gg*

> Er du sikker på, du vælger en opløsning til framebufferen, som din
> skærm kan klare?

Det er en Samsung SyncMaster 172T og den skulle da kunne klare 640x480 i
16bit farver. Så vidt jeg ved kan jeg uden problemer køre med 1280x1024
med 60Hz (vist også 75) og 24bit farvedybde!!! Hmm.. så jeg tror ikke
problemet ligger der!

Og som jeg lige har noteret er problemet IKKE i default kernel 2.4.18
:(! Så jeg skal hen og lede i kernen efter problemer...

Mvh / Preben

Fra : Preben

Dato : 20-08-03 12:57

> Og som jeg lige har noteret er problemet IKKE i default kernel 2.4.18
> :(! Så jeg skal hen og lede i kernen efter problemer...

Har lige prøvet at rekompilere med en VESA frame buffer - den virker!!
Hmm... hvad!!

Det vil så sige at jeg ikke kan bruge Matrox Frame bufferen eller hvad?

Fejl i driveren?

Mvh / Preben

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-08-03 00:58

> Har lige prøvet at rekompilere med en VESA frame buffer - den virker!!
> Hmm... hvad!!
>
> Det vil så sige at jeg ikke kan bruge Matrox Frame bufferen eller hvad?
>
> Fejl i driveren?

Du har velsagtens et matrox-kort i maskinen (undskyld)? Er chipsettet
på kortet understøttet af framebuffer-driveren? Satte du
indstillingerne til noget, kort og skærm kunne klare?

/Rasmus

When is it time to reinstall an operation system?
- When booted, the computer prints "Starting Windows..."

Fra : Preben

Dato : 21-08-03 06:15

> Du har velsagtens et matrox-kort i maskinen (undskyld)? Er chipsettet
> på kortet understøttet af framebuffer-driveren? Satte du
> indstillingerne til noget, kort og skærm kunne klare?

Jeg har et Matrox Millennium G550 kort i maskinen og det ER understøttet
af kernel frame bufferen.

Ja, jeg har snakket med Petr Vandrovec pr. mail og han har været en stor
hjælp.. Men jeg har desværre store problemer (både når jeg vælger
1280x1024 og 640x480) for når skærmen går i "powersaving mode" vil den
ikke rigtig tænde igen.
Jeg har dog fundet et trick - skift til grafisk og skift tilbage til
konsollen igen.

Petr anbefaler dog at jeg disabler den funktion som får skærmen til at
gå i "powersaving", hvilket jeg egentlig også gerne ville, da det
irriterer mig at den går i power saving så hurtigt (sikkert også noget
man kan indstille). Men hvor er disse default indstillinger lokaliseret
i debian?

Jeg kan jo tilføje et script (hvordan skal jeg nok også finde ud af) når
den starter op med "setterm -powersave off" - så skulle den ikke gå i
power saving mode, men jeg tror ikke det er meningen det skal gøres sådan.
Hvordan ændrer jeg sådanne indstillinger.

Mvh / Preben