Artikler i database - hvordan linkes til a~
Fra : Jesper F

Dato : 19-08-03 14:35

Hej alle,

Jeg roder lidt med hvordan jeg mest hesigtsmæssigt gemmer artikler i en
database.
Jeg ender nok med felter som:
Overskrift
Emne
Brødtekst
osv..

men nu til spørgsmålet.
Hvordan går jeg hvis jeg vil linke fra en dynamisk genereret artikel til en
anden?
For så villle jeg jo skulle linke til f.eks. visartikel.asp?id=4, men det
går jo ikke at hard-code den slags.

På denne side: http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4528 er
der et link midt i teksten til et andet dokument i databasen. Men hvordan
laves den slags dynamisk? Går det ikke galt hvis den artikel, der linkes til
skifter ID?

tak for hjælpen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-03 14:49

Jesper F skrev:

> Jeg roder lidt med hvordan jeg mest hesigtsmæssigt gemmer
> artikler i en database.

Her er en række spørgsmål der måske kan hjælpe:

Hvor stort er omfanget? Er der flere forfattere? Flere kategorier?
Er der ofte henvisninger fra en artikel til en anden? Hvor vigtig
er kronologien i systemet (altså er en nyere artikel pr. definition
vigtigere end end ældre?)

> Jeg ender nok med felter som:
> Overskrift
> Emne
> Brødtekst
> osv..

Overvej også felter som

Forfatter (evt. forfatterID, med link til forfattertabel)
Oprettet,
Redigeret,
Status

> men nu til spørgsmålet.
> Hvordan går jeg hvis jeg vil linke fra en dynamisk genereret
> artikel til en anden?

Der er mange måder. Hvis det skal kunne gøres i løbende tekst (som
eksemplet fra PC World), kan du lave en standardmåde at skrive link
på - fx [link:id=348]her er teksten[/link] - og så erstatte med
html-koder når siden vises.

Du kan også bare lave en tabel der samler links mellem artikler. Så
kan de ikke placeres inde i en tekst, men fx i en boks ved siden af
teksten eller neden under teksten - fx som på TV2:
<http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=208294>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 20-08-03 07:52

"Jesper F" <jesperfjoelner@REMOVEhotmail.com> wrote in message
> [...]
> anden?
> For så villle jeg jo skulle linke til f.eks. visartikel.asp?id=4, men det

Kender du Wikipedia, eller Wiki mere generelt?

Det er bl.a. en syntaks til linkning internt i en atikeldatabase. Det er
nemt at skrive i denne syntaks (når man lige har lært den), men du skal
oversætte din tekst når den skal vises som html.

Se f.eks: http://www.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:How_to_edit_a_page

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Jesper F

Dato : 22-08-03 12:41

Tak skal I have begge to, det har givet mig nogle idéer at arbejde med.