1024/256 men ikke 512/512
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 19-08-03 13:34

Hej!

Forsøgte for et par dage siden at ændre min hastighed på min
ADSLforbindelse hos TDC fra 1024/256 til 512/512 men fik besked om at det
ikke kunne lade sig gøre pga. for stor dæmpning på min telefonlinie.

Øhh, fair nok :)

Men hvordan hænger det sammen med at jeg ikke kan få 512 i upload når jeg
har 1024 i download? Er dæmpningen ikke den samme uanset hvilken vej
trafikken skal?

Morten Brynjolf

Fra : Claus O

Dato : 19-08-03 13:41

"Morten Brynjolf" <spamcatcher@brynjolf.net> wrote

> Men hvordan hænger det sammen med at jeg ikke kan få 512 i upload når jeg
> har 1024 i download? Er dæmpningen ikke den samme uanset hvilken vej
> trafikken skal?

Indtil profferne kommer på banen vil jeg tro det
hænger sammen med du ikke kan sende med samme
styrke mod centralen, som centralen kan mod dig og
du derfor ikke kan komme op imod grænsen på de
600-700 opload for adsl.

Men det jeg ville med indlægget var at fortælle der er forskel
på om du har isdn eller pstn. Så hvis du har isdn da
spørg igen om du har få det med analog linie (koster
godt nok 500 i konvertering).

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 19-08-03 13:45

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in

> Men det jeg ville med indlægget var at fortælle der er forskel
> på om du har isdn eller pstn. Så hvis du har isdn da
> spørg igen om du har få det med analog linie (koster
> godt nok 500 i konvertering).

Jeg har godt nok ISDN, men benytter mig ikke af de muligheder der er i det,
så det kunne da godt være at man skulle overveje at droppe det.

Tak for informationen.

Morten Brynjolf

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 19-08-03 14:20

> Men det jeg ville med indlægget var at fortælle der er forskel
> på om du har isdn eller pstn. Så hvis du har isdn da
> spørg igen om du har få det med analog linie (koster
> godt nok 500 i konvertering).

Og det blev så til en konvertering til 450,- kr.
TDC oplyste at det kunne lade sig gøre at få 512/512 med PSTN.
Så håber jeg bare at det holder :)

Morten Brynjolf

Fra : karsten

Dato : 19-08-03 22:16

On Tue, 19 Aug 2003 14:40:51 +0200, Claus O wrote:

> [...]
> hænger sammen med du ikke kan sende med samme
> styrke mod centralen, som centralen kan mod dig og
> du derfor ikke kan komme op imod grænsen på de

Jeg er ikke prof. men jeg ved da lidt om dsl. Grunden til at man ikke kan
uploade, lige så hurtigt som man kan downloade, på adsl ligger næsten i
navnet. Assymetric Digital Subscriber Line.

Svjv. er linjen typisk delt op noget ala: 25-200khz til upstream,
200-1000khz til downstream. Hvilket skulle give en teoretisk(du kan
trække omtrent en 1/3 fra til støj) hastighed på noget der ligner 1.5/12
Mbit.

Men som sagt, jeg er ikke prof, så det kan være forkert.

/Karsten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-08-03 14:21

"Morten Brynjolf" <spamcatcher@brynjolf.net> wrote in message
> [...]
>
> Men hvordan hænger det sammen med at jeg ikke kan få 512 i upload når jeg
> har 1024 i download? Er dæmpningen ikke den samme uanset hvilken vej

SOm jeg har forstået det, er det Upload der bestemmes hvad der kan køres på
linien... Download er ikke så følsom.. Der kan du sikkert køre 8Mbit men kun
256Kbit Up

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-08-03 18:52

"Morten Brynjolf" <spamcatcher@brynjolf.net> skrev i en meddelelse
> Men hvordan hænger det sammen med at jeg ikke kan få 512 i upload når
jeg
> har 1024 i download? Er dæmpningen ikke den samme uanset hvilken vej
> trafikken skal?

Morten er ikke langt fra med sin forklaring om at du ikke kan sende så
stærkt mod centralen som den kan sende mod dig.
Hvis du sendte lige så kraftigt som centralen, så ville dit signal
forstyrre andres signaler, primært folk der er længere ude i "kæden",
når det "koblede" sig på hovedkablet.
Ved centralen starter alle derimod fra samme sted og problemet er
mindre.

Du kan tænke på at 512 up er 2/3 (ca.) af max upload, hvorimod 1024 down
er 1/8 (ca.) af max download
..
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk