omregning kubikfod til kubikmeter og omven~
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-08-03 09:48

Hej NG.

Nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gange med/dividere med, for at
regne det ene om til det andet?

Peter

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 19-08-03 09:58

Peter K. Nielsen <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> wrote:

> Hej NG.
>
> Nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gange med/dividere med, for at
> regne det ene om til det andet?

Brug google:

http://www.google.com/search?q=1+cubic+foot+in+cubic+meters&ie=UTF-8&oe=
UTF-8

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-08-03 10:21

Magnus Marius Rohde skrev:

> Brug google:
>
> http://www.google.com/search?q=1+cubic+foot+in+cubic+meters&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Eller Google Calculator:

   <http://www.google.dk/intl/da/help/features.html#calculator>

// Klaus

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-08-03 10:28

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> writes:

> Eller Google Calculator:

Ehhh, ovenstående bruger netop Google Calculator.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-08-03 11:14

Peter Makholm skrev:

> Ehhh, ovenstående bruger netop Google Calculator.

Av, der kan man bare se.

// Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-08-03 11:27

Peter Makholm wrote:

> Ehhh, ovenstående bruger netop Google Calculator.

Apropos denne nye facilitet:

Hvis man søger på mile/gallon
http://www.google.com/search?q=mile%2Fgallon
får man omregnet den amerikanske enhed til kilometer pr. liter.

Men hvis man søger på mile per imperial gallon
http://www.google.com/search?q=mile+per+imperial+gallon
får man omregnet den britiske enhed til en *lækker* SI-enhed for reci-
prokt brændstofforbrug.

Hvis man er et skarn der ikke værdsætter denne reducerede enhed, ligger
løsningen i at skrive noget a la:
http://www.google.com/search?q=mile+per+imperial+gallon+in+km%2Fliter

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 20-08-03 00:55

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Apropos denne nye facilitet:
>
> Hvis man søger på mile/gallon
> http://www.google.com/search?q=mile%2Fgallon
> får man omregnet den amerikanske enhed til kilometer pr. liter.

Og hvis man vil vide hvad 1 US gallon flybrændstof vejer i pund (den
specifikke vægtfylde er .71):
1gal*.71kg/liter in pound
(1 gal) * .71 (kg / liter) = 5.92523719 pound

Jeg har ellers fået 6 pund at vide. Der kan man bare se...

> Men hvis man søger på mile per imperial gallon
> http://www.google.com/search?q=mile+per+imperial+gallon
> får man omregnet den britiske enhed til en *lækker* SI-enhed for reci-
> prokt brændstofforbrug.

Fantastisk! Jeg skulle liiiige have den der m^-2 ind og vende.. Men
selvfølgelig!

> Hvis man er et skarn der ikke værdsætter denne reducerede enhed, ligger

Prøv at gå ind til bilforhandleren og spørg hvor mange
Mega-reciprokkvadratmeter bilen kører.
(1 km) / (1 l) = 1 000 000 m^-2

Et lille eksempel: 10km/L = 10 000 000 m^-2.
Det reciprokke er 10^-7 m^2.
Hvad er dette for et areal? Det er 0,1 mm^2. Jamen, det er jo tværsnittet af
den benzinledning som man skal drøne igennem for at få benzin nok til
kørslen!

Mvh. Bjarke

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 20-08-03 18:02

> Apropos denne nye facilitet:
[...]

Den kan også bruges til at omregne fra fahrenheit til celsius, fx:

"111 f" -> 111 degrees Fahrenheit = 43.8888889 degrees Celsius

Men den anden vej:

"43 c" -> 43 * the speed of light = 12 891 075 694 m / s

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 20-08-03 18:04

Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo) wrote:

> "43 c" -> 43 * the speed of light = 12 891 075 694 m / s

"43 c in f" -> 43 degrees Celsius = 109.4 degrees Fahrenheit

Virker meget bedre.

Fra : Mathness

Dato : 19-08-03 10:49

On Tue, 19 Aug 2003 10:47:43 +0200, Peter K. Nielsen wrote:

> Nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gange med/dividere med, for at
> regne det ene om til det andet?

1 fod = 30,48 cm = 0,3048 m
1 kubik fod = (1 fod)^3 = (0,3048 m)^3 ~= 0,0283 m^3

Dvs at du for at konverter fra kubik fod til meter ganger med 0.0283
(afrundet tal), og dividere med tilsvarende når det er den anden vej.

--
Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Only a Sofa-Wrestler would dare attack The Mighty FurNiTaur.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-08-03 10:54

"Peter K. Nielsen" wrote:

> Nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gange med/dividere med, for at
> regne det ene om til det andet?

Svaret afhænger jo af hvilken slags kubikfod der tænkes på. Det svar
der kommer fra Google Calculator svarer til en engelsk/amerikansk kubik-
fod.

Hvis det eksempelvis er en dansk kubikfod, er svaret anderledes. Ifølge
en tabel jeg har, er en dansk fod (1,88312 m)/6 = 0,31385333 m. Derfor
bliver en dansk kubikfod på

1 fod³ = (0,31385333 m)³ = 0,03091578 m³

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jan Nielsen

Dato : 19-08-03 11:45

On Tue, 19 Aug 2003 10:47:43 +0200, "Peter K. Nielsen"
<peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> wrote:

>Nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gange med/dividere med, for at
>regne det ene om til det andet?

Download dette lille freeware program:

http://www.joshmadison.com/software/convert/

"Convert is an easy to use unit conversion program that will convert the most
popular units of distance, temperature, volume, time, speed, mass, power,
density, pressure, energy and many others, including the ability to create
custom conversions!"

--
- JN -