Skjul koderne fra brugere? (asp)
Fra : Emil Larsen

Dato : 19-08-03 08:25

Hej derude...

Nogen der kan hjælpe mig med et lille problem?!?

Jeg har en hjemmeside (www.emilarsen.com) hvor folk tydeligt kan
se alle mine kilder, ved at trykke på funktionen "vis kilder".
Dette ville jeg gerne have lavet om, eftersom det er muligt at
skjule sine koder for brugerne, via asp.
Men det vil den ikke med den nuværende opstilling! (se koderne på
siden, hvis i har brug for et lille overblik over problemet)

Håber der er nogen som kan hjælpe mig!
På forhånd mange tak.. :)

Venlig hilsen Emil

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus O

Dato : 19-08-03 08:35

"Emil Larsen" <emilarsen@emilarsen.com> wrote

> Nogen der kan hjælpe mig med et lille problem?!?

Det er jo html der kommer ud i sidste ende, så det høre faktisk ikke
hjemme her, men i html gruppen.

> Jeg har en hjemmeside (www.emilarsen.com) hvor folk tydeligt kan
> se alle mine kilder, ved at trykke på funktionen "vis kilder".

Med den "rigtige" browser kan du aldrig skjule koden helt.
Selvom du pakker det ind i frames, vil der altid være en mulighed
for at læse den rå html.

> Dette ville jeg gerne have lavet om, eftersom det er muligt at
> skjule sine koder for brugerne, via asp.

Via asp skriver du. Asp (serverside) bliver ALTID til html i sidste ende.

> Men det vil den ikke med den nuværende opstilling! (se koderne på
> siden, hvis i har brug for et lille overblik over problemet)

Du har fjernet muligheden for at højre klikke og da IE nu også giver
mulighed andre steder, ligesom NE tidl. har gjort, må du sikkert nøjes med dette.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-08-03 09:31

Emil Larsen wrote:

> [...]
> Dette ville jeg gerne have lavet om, eftersom det er muligt at
> skjule sine koder for brugerne, via asp.

Hvorfor vil du det?

> Men det vil den ikke med den nuværende opstilling! (se koderne på
> siden, hvis i har brug for et lille overblik over problemet)
>
> Håber der er nogen som kan hjælpe mig!

Det er der ikke. Det er ikke muligt at skjule dine kode for brugerne med
andre maader end at kode den i ren flash eller lignende. Det vil ALTID
vaere muligt at se dine html-kode i de browsere der besoeger din side.
Jeg bruger pt. Mozilla, og her var det blot at hoejreklikke og vaelg
"View page source".

I oevrigt er der en hovedregel der siger, at folk der proever at skjule
deres HTMl-kode sjaeldent reelt har noget at skjule - dvs noget der ikke
er set foer.

Se paa det paa denne maade:

Hvis du disabler hoejreklik og lignende, saa vil du skjule koden for de
brugere, der ikke ved hvordan man omgaar det - men goer det virkeligt
noget at "amatoerer" kigger i din kode og lader sig inspirere? Jeg ville
personligt opfatte det som en cadeau, hvis der var nogen, der kunne
bruge noget at den kode jeg i tidens loeb har lavet til evt at forbedre
deres eget design.

De "onde", derimod (som jeg antager du gerne vil beskytte din kode imod)
vil ALTID kunne se den - uanset hvad du goer, saa dine forsoeg paa
beskyttelse vil vaere spildt paa disse mennesker ... og dermed falder
argumentet om at ville beskytte siderne til jorden da det reelt ikke har
nogen effekt.

I oevrigt er disabling af hoejreklik imo en uskik, da det kan bruges til
meget mere end at se kildekode med - herunder til at nagivere browseren.
Hvis du disabler hoejreklik fjerner du en vigtig del af min browsers
funktionalitet, og personligt ville jeg lynhurtigt finde et andet sted
at bruge min tid.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Claus O

Dato : 19-08-03 09:57

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote

> I oevrigt er disabling af hoejreklik imo en uskik,

Ligesaa maa dette vaere hvis man ellers har et
tastatur med ae, eo, aa?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-08-03 10:01

Claus O wrote:
> "Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote

> Ligesaa maa dette vaere hvis man ellers har et
> tastatur med ae, eo, aa?

Ja, men det har jeg desvaerre ikke lige nu. Jeg bruger det fineste,
fineste tastatur fra SUN, der via en tynd klient er koblet til en
mainframe (gaar jeg ud fra). Der er masser af sjove knapper paa, men
ingen til de danske bogstaver.

Jeg haaber at I kan baere over med mig.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-03 10:58

Jesper Stocholm skrev:

> [...]
> koblet til en mainframe (gaar jeg ud fra). Der er masser af
> sjove knapper paa, men ingen til de danske bogstaver.

Har du en compose-knap? På DIKU (der også har Sun-terminaler) kan
man så vidt jeg husker benytte compose+e/o/a til at lave æ/ø/å. Det
er dog muligt at det skal konfigureres centralt.

> Jeg haaber at I kan baere over med mig.

Det gaar nok. Saa laenge vi ikke skal afgoere om du foretraekker
sukker fra sukkerroer eller sukkerroer, er problemerne til at
overkomme.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-03 19:38

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> ... Saa laenge vi ikke skal afgoere om du foretraekker
> sukker fra sukkerroer eller sukkerroer, er problemerne til at
> overkomme.

LOL - er noteret

- Peter

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-08-03 09:56

Emil Larsen wrote:
> [...]
> Men det vil den ikke med den nuværende opstilling! (se koderne på
> siden, hvis i har brug for et lille overblik over problemet)

Du kan altid hente Microsoft Script Decoder.
Den vil kryptere alle dine filer, men din server vil stadig læser dem uden
problemer

\Peter

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-08-03 10:02

Peter Jensen wrote:

> Du kan altid hente Microsoft Script Decoder.
> Den vil kryptere alle dine filer, men din server vil stadig læser dem uden
> problemer

Udover at det ingen effekt vil have paa den HTML-kode der sendes til
browseren, saa giver script encoderen ingen sikkerhed overhovedet. Der
findes fine vaerktoejer til at dekode disse data, saa der er ingen
sikkerhed i det - kun (med megen god vilje) sloering af data.

Fra : Emil Larsen

Dato : 20-08-03 08:49

Jeg kan se det ikke er faldet i god jord, det at skjule sine koder...!

MEN okay... jeg burde måske have forklaret mig nærmere om hvorfor jeg ville det
: det er nu mere fordi min hjemmeside er ufattelig simple (ikke det at jeg
ville have nogen folk ikke måtte se det) men at det ville virke bedre hvis folk
ikke kunne se det, og derfor hurtigt gennemskue den relativt simple opbygning
af min side. (jeg er jo ikke ligefrem nogen haj) Havde bare det indtryk at min
side ville virke bare lidt mere prof den vej rundt ? Men måske har jeg
misforstået noget i det lange løb

Nåh men tak for lektionerne herinde SO FAR!

Det er nok ikke sidste gang jeg spørger folk til råds, det virker jo til at
være en god idé! :)

Hold humøret oppe derude...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-08-03 09:46

Emil Larsen skrev:

> Jeg kan se det ikke er faldet i god jord, det at skjule sine
> koder...!

Ønsket om at ville skjule sine koder kan være reelt nok, men
problemet er at det ikke kan gøres ordentligt. Når mange spørger om
man så ikke alligevel på en eller anden måde kan gøre noget (og det
gør de), får nogle af os måske trang til at understrege at det ikke
virker.

> MEN okay... jeg burde måske have forklaret mig nærmere om
> hvorfor jeg ville det
> : det er nu mere fordi min hjemmeside er ufattelig simple

Der er ikke noget galt med en simpel hjemmeside - snarere
tværtimod.

> (ikke det at jeg ville have nogen folk ikke måtte se det) men
> at det ville virke bedre hvis folk ikke kunne se det,

Flertallet af dine besøgende vil formentlig aldrig overveje at
kigge på dine koder - de ser alene på resultatet. De folk der gerne
vil kigge på koderne vil næsten alle være i stand til at gøre det,
uanset hvor meget du gør for at forhindre det.

> og derfor hurtigt gennemskue den relativt simple opbygning af min
> side.

Hvorfor må opbygningen af en side ikke være simpel? Tag et kig på
forsiden at Google (www.google.com) - det er meget, meget simpelt,
men siden er bestemt ikke mindre populær af den grund (snarere
tværtimod).

> (jeg er
> jo ikke ligefrem nogen haj) Havde bare det indtryk at min side
> ville virke bare lidt mere prof den vej rundt ? Men måske har
> jeg misforstået noget i det lange løb

Den effekt du vil få ved at forsøge at skjule din kildekode er stik
modsat dit ønske. Den slags er møgirriterende (typisk fordi
højrekliksmenuen bliver ødelagt), men nemt at komme uden om hvis
man vil. Derfor er det ikke lige ordet "professionel" man hæfter på
sådan en side.

> Det er nok ikke sidste gang jeg spørger folk til råds, det
> virker jo til at være en god idé! :)

Så afgjort. Du skal være velkommen en anden gang.
--
Jens Gyldenkærne Clausen