USB Harddisk?
Fra : oldenburg

Dato : 19-08-03 00:22

Hej NG

Jeg har en RH 8 filserver/SAMBA kørende på et lokalnetværk. Her vil jeg
gerne have taget en automatisk backup til en extern USB harddisk på et
givent tidspunkt i løbet ad formiddagen. Meningen er så at harddisken kan
tages med om natten og derved udgøres en sikkerhed imod tyveri/brand. Kan
dette lade sig gøre rent teknisk, og hvordan gøres dette? Jeg formoder at
drevet skal mountes, men lige præcis hvordan installeres det externe drev
over USB...? Jeg har undersøgt på www.redhat.com hvilke externe HD der er
understøttet i RH, og kunne ikke umiddelbart finde frem til nogle - er dette
et problem?
Det jeg har brug for hjælp til er altså, først hvordan den externe USB HD
installeres under RH, og derefter et simpelt script som kan tage backup
automatisk (cron...?) og give en fejlmeddelelse/log, hvis den externe HD
ikke er sat på maskinen ved backuptidspunktet. Er der nogle som kan hjælpe
mig med dette?

Venlig hilsen Oldenburg

Mail gerne til: u_oldenburg@hotmail.com

Fra : Morten

Dato : 19-08-03 16:04

> [...]
> ikke er sat på maskinen ved backuptidspunktet. Er der nogle som kan hjælpe

Du sætter den bare i og mounter den på /dev/sd* Jeg har eksempelvis ikke nogen
SCSI diske, og jeg mounter derfor min med: mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/foo

Prøv "dmesg|grep sd" og se om ikke du får nogle hints om hvilket device
du skal mounte

Morten

Fra : oldenburg

Dato : 19-08-03 23:50

Okay, det vil jeg lige prøve. Mange tak.
Hilsen Ulrik