Mindesten ved Brosbølgård
Fra : Lars Christensen

Dato : 18-08-03 20:40

Ved hovedvej A11 ved Brosbølgård, Egvad Sogn, Ringkøbing Amt skal der efter
sigende stå en mindesten over brødrene Jens og Thomas Sørensens bedrifter i
forbindelse med beplantningen i området i sidste halvdel af 1800-tallet.
Er der nogen i gruppen der kender til denne sten og kan angive nøjagtig
placering?
Evt. nogen der ligger inde med et (digitalt) billede?
På forhånd tak
Lars

Fra : Krabsen

Dato : 18-08-03 22:15

På 4 cm kortet er vist en mindesten lige syd for gården. På sydsiden af den
vej, der går mod ves ud for 36 km stenen på A11. Ca. 260 m fra T-krydset.

Koordinat 68144 89560

mvh

Krabsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-08-03 07:13

Mon, 18 Aug 2003 23:15:25 +0200, skrev Krabsen:

>På 4 cm kortet er vist en mindesten lige syd for gården. På sydsiden af den
>vej, der går mod ves ud for 36 km stenen på A11. Ca. 260 m fra T-krydset.
>
>Koordinat 68144 89560

Hvilket koordinatsystem er det?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Krabsen

Dato : 19-08-03 07:37

"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket koordinatsystem er det?

Naturligvis det eneste autoriserede i Danmark UTM zone 32

Men jeg var ikke opmærksom på, at betegnelsen '36 km stenen på A11' ikke er
entydig:
Syd for Tarm er kilometerangivelser med udgangspunkt i Ringkøbing, mens de
nord for Tarm har udgangspunkt i Holstebro. Det betyder, at der på A11 med
ca 22 km's afstand er to 36 km sten..

mvh
Krabsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-08-03 08:34

Tue, 19 Aug 2003 08:37:01 +0200, skrev Krabsen:

>"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

>Naturligvis det eneste autoriserede i Danmark UTM zone 32

Vi er vel på vej ud i OT-sumpen, men alligevel.... slægtsforskere har
vel også brug for at kunne finde en lokalitet på et kort ud fra en
given kortreference, så jeg fortsætter ufortrødent

Jeg har VisIT 2.4 og under "Indstillinger" har jeg følgende
muligheder:

UTM ED50 (zonekoordinater) og jeg angiver zone 32
UTM ED50 (kortreferencer)
UTM WGS84 (zonekoordinater) og jeg angiver zone 32
UTM WGS84 (kortreferencer)
System 34 Jylland
System 34 Sjælland
System 45 Bornholm
Geografisk

Ingen af indstillingerne giver tilnærmelsesvist det koordinat du
opgiver. Eksempelvist giver den første 6189556N 468139E

Jeg går ud fra at vi taler om 55°50'57.3N 08°29'28.1E?

Fra : Krabsen

Dato : 19-08-03 10:38

> [...]
>
> Ingen af indstillingerne giver tilnærmelsesvist det koordinat du
> opgiver. Eksempelvist giver den første 6189556N 468139E

Jeg bruger VisIt 4.0, men det bør ikke ændre koordinaterne

Vi er nu meget tæt alligevel - Du har bare glemt den gamle militære
tommelfingerregel for angivelse af koordinater: 'Hen ad gaden og op til
pigen'.
Så hvis du bytter om på det, som KMS har anført, får du

468139E 6189556N

og hvis du så reducerer cifrene, så der bruges to cifre til
kvadrat-angivelse, får du mit bud:

Hvilket betyder: Inden for kvadratet 68 / 89 går du 144 meter ind og 560
meter op.

De ligger ca. 5 meter fra dine, så vi er da tæt på at være enige

> Jeg går ud fra at vi taler om 55°50'57.3N 08°29'28.1E?

Det har jeg ikke checket - så kan vi hurtigt komme ind i en diskussion om
afvigelsen mellem 'kugle-projektionens' grader/minutter og
'flade'-projektionens Koordinatsystem.

mvh

Krabsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-08-03 11:34

Tue, 19 Aug 2003 11:37:54 +0200, skrev Krabsen:

> [...]
>
>468139E 6189556N
>
>og hvis du så reducerer cifrene, så der bruges to cifre til

Tamam, men forklar mig lige her på falderebet logikken i at smide et
forskelligt antal ciffre væk. Ved E fjerner du "4" og ved N fjerner du
"61". Hvordan hænger det sammen?

Fra : Krabsen

Dato : 19-08-03 11:44

> Tamam, men forklar mig lige her på falderebet logikken i at smide et
> forskelligt antal ciffre væk. Ved E fjerner du "4" og ved N fjerner du
> "61". Hvordan hænger det sammen?

Simpelthen for at få samme antal cifre lodret og vandret. Når man har det
fysiske kort, er kvadraterne angivet med to 'betydende' cifre. Svært at
illustrere uden font-mulighed, men prøv at se i kanten af et 4 cm kort:

Lodrette kvadrater er angivet med lille 4 og stort 68
Vandrette kvadrater er angivet med lille 61 og stort 89.

Så kvadratet, som jeg kaldte 68 / 89 hedder rettelig 468 / 6189. Men når man
i regn og rusk skal melde en position til SKC via en gammel, støjfyldt
dampradio er det lettest, at E og N -tallene har samme rytmiske opbygning.

Det ville også komplicere tilværelsen, hvis vores telefonnumre var skiftevis
7- og 8-cifrede.

Men _nu_ er vi vist ude på et sidespor, og det er jo ikke jernbanegruppen..

mvh

Krabsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-08-03 12:11

> [...]

>meter op.
>
>De ligger ca. 5 meter fra dine, så vi er da tæt på at være enige

Hmmm, man skal åbenbart gøre lidt selv også

Lidt søgning på nettet godtgør, at UTM WGS84 er nyere end UTM ED50 og
at der kan være op til 220 meters forskel. Jeg fandt denne norske
side: http://www.fugleatlas.no/Hjelpeteksterkoordinatsystemer.htm

Hvis jeg anvender WGS84 bliver den korrekte koordinat 68063 89355 - en
forskel i fugleflugt på 132 meter iflg. Pythagoras. Det er vel
egentlig lidt problematisk, hvis man skal ud at finde en mindesten i
landskabet, er det ikke?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-08-03 12:20

Se dog også http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/10245.all.html

Fra : Krabsen

Dato : 19-08-03 14:25

> [...]
> forskel i fugleflugt på 132 meter iflg. Pythagoras. Det er vel
> egentlig lidt problematisk, hvis man skal ud at finde en mindesten i

Tja, nu er der jo temmeligt fladt derude, så mon ikke man kan se den.
Selvfølgelig skal man passe på ikke at komme for langt mod vest, så man
efterfølger kong Hans og falder i Tarm Kær..

Hvis man har en GPS, kan den formentlig indstilles til at bruge de
forskellige UTM-standarder..

mvh
Krabsen

p.s. der ikke vidste, at der er lavet en ny UTM-standard. Meget vel - men er
den taget i brug på nogle af de kort, som KMS ikke længere sælger?

Fra : Lars Christensen

Dato : 19-08-03 19:40

Se - nu er det sådan, at jeg er gammel spejder, så jeg takker så mange gange
for svarene! Kan jeg evt. ringe til en af jer D'herrer Krabsen og Kurt
Hansen fra min mobilos, såfremt jeg farer vild derude i sumpen???
Mange hilsner Lars

Fra : Krabsen

Dato : 19-08-03 22:07

Gør du bare det - det sker der ikke spor ved

Ja, vi er nogle, der nemt graver os ned i detaljer, når kortene kommer på
bordet!

...Til gengæld husker jeg på en vandretur i Irland, at en tysk bil kører op
på siden af os og spørger, om vi kan udpeget på kortet, hvor de er. Det var
let nok - kortet var et skoleatlas med hele Europa på een side. Så er
UTM-zone lidt ligegyldigt..

go tur..

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-08-03 22:16

"Lars Christensen" <lars@greenstreet.dk> skrev Tue, 19 Aug 2003 20:39:44
+0200

>Se - nu er det sådan, at jeg er gammel spejder, så jeg takker så mange gange
>for svarene! Kan jeg evt. ringe til en af jer D'herrer Krabsen og Kurt
>Hansen fra min mobilos, såfremt jeg farer vild derude i sumpen???

Det er såmænd nemt nok. Du skal bare finde den største gård mellem Tarm
og Varde, så er du der.

Se evt.: http://80.62.84.41/test/

De to brødre er iøvrigt også begge nænt på stenen fra Egvad sogn i
Kongenshus Mindepark.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-08-03 21:31

> [...]
> placering?
> Evt. nogen der ligger inde med et (digitalt) billede?

Nej - men jeg skal gerne tage et næste gang jeg passerer.
Det gør jeg sikkert indenfor den næste måned.
Send lige en besked om evt. opløsning - så skal jeg
gerne sende et billede som vedhætet fil.

Per A. Hansen

Fra : Lars Christensen

Dato : 25-08-03 22:23

Hej Per og alle I andre
Vedr. billede: Per, - send meget gerne et billede i så høj opløsning du
gider sende det!
I øvrigt har jeg kigget på den sten Krabsen nævner - og det er ikke den sten
jeg leder efter. Stenen er nævnt i artiklen "Plantningssagen i Nr. Horne
Herred" af Christen Bonde i Hardsyssel Årbog 1997. Heri Står beskrevet, at
stenen står øst for hovedvej A11 ved Brosbølgård.
Hilsen Lars

Fra : Krabsen

Dato : 25-08-03 22:41

> [...]
> Herred" af Christen Bonde i Hardsyssel Årbog 1997. Heri Står beskrevet, at
> stenen står øst for hovedvej A11 ved Brosbølgård.

Jeg har ikke været der og kommer ikke lige forbi - kiggede bare på et 4 cm
kort

Der er ikke tale om, at stenen kan være flyttet - evt. ved en vejomlægning.
At bogen er fra 1997 taler selvfølgelig lidt imod det.
Og hvis indskriften på den stående sten er noget helt andet afgør det jo
sagen.

Har du overvejet at banke på på Brosbølgaard og spørge? De kan vel huske,
hvis der inden for de seneste 5 år er forsvundet en mindesten.

mvh

Krabsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-08-03 23:14

Mon, 25 Aug 2003 23:41:24 +0200, skrev Krabsen:

>Jeg har ikke været der og kommer ikke lige forbi - kiggede bare på et 4 cm
>kort

Noget helt andet er (undskyld at jeg stadig blander mig i denne tråd)
hvad kortsignaturen egentlig er for en mindesten. Jeg har kigget lidt
i mit Topografisk Atlas fra Geodætisk Institut (2. udg. 1986) og her
er slet ikke vist den cirkel med en prik i, som du mener betyder
mindesten. I signaturforklaringen skulle signaturen for "Mindesmærke,
historisk, oldtids-" være et kryds.

Hvor finder jeg er komplet signaturforklaring til geodætiske kort?

Fra : Krabsen

Dato : 26-08-03 06:47

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> historisk, oldtids-" være et kryds.
>
> Hvor finder jeg er komplet signaturforklaring til geodætiske kort?

På kortet

På det 'topografiske' kort - hvilket vil sige 1cm eller 1:100.000 - er et
'liggende' x ganske rigtigt fællessignaturen for mindesmærke, oldtidsminde,
monument el.lign.

Men på 4cm - 1:25.000 - er signaturen lidt mere specifik:

- 'liggende' x betyder ruin
- cirkel med prik betyder mindesmærke
- 'fladt liggende x' betyder stengrav (jættestue m.v.)
+ et par stykker til

mvh
Krabsen

Fra : Hans Engmark