Rute-planlægning
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 18-08-03 19:59

Hej alle, sidder og roder lidt med rute-planlægning på min PDA, og
undrer mig lidt.

Når jeg vælger "Shortest route" på en lang strækning, tager det et godt
stykke tid for den af finde ruten. Vælger jeg derimod "Quickest route"
tager det signifikant kortere tid. Så er det at jeg undres: Skulle man
ikke mene at "Quickest route" er mindst lige så svær at beregne?

Hvis man vælger "Shortest route" skal den jo kigge på længderne af
grenene mellem noderne. Ved "Quickest route" er "længderne" vel bare
tider i stedet?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-08-03 20:40

Scripsit Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com>

> [...]
> tager det signifikant kortere tid. Så er det at jeg undres: Skulle man
> ikke mene at "Quickest route" er mindst lige så svær at beregne?

Umiddelbart ville jeg gaette paa at det maa vaere fordi der er mange
flere maerkvaerdige smaaveje man kan naa frem til paa 200 km fra et
givet punkt end man kan naa paa 2 timer.

Det kan ogsaa vaere at den underliggende database er optimeret til at
finde den hurtigste vej (saa der er specielle heuristikker der
forhindrer at den soeger for langt i en forkert retning).

--
Henning Makholm "Nu kommer han. Kan du ikke høre knallerten?"

Fra : slet 1R1CL

Dato : 19-08-03 07:06

Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> skrev:
> [...]
>skal den jo kigge på længderne af
>grenene mellem noderne. Ved
>"Quickest route" er "længderne" vel bare

- er fugle flugtslinie den hurtigste?
--
Adam.
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 19-08-03 07:21

slet 1R1CL wrote:
> - er fugle flugtslinie den hurtigste?

Nej???

Med venlig hilsen Preben

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-08-03 20:01

Scripsit Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com>

> Nej???

For den går jo ind over pløjemarker og op og ned over hustage. Det er
meget hurtigere at følge vejen (som kun i ekstremt simple tilfælde
falder sammen med fugleflugtslinjen).

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 19-08-03 13:04

On 18 Aug 2003 21:40:11 +0200
Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> [...]
> flere maerkvaerdige smaaveje man kan naa frem til paa 200 km fra et
> givet punkt end man kan naa paa 2 timer.

Ja, og hvergang man skal fortage et sving vil man skulle lave en nedbremsning til
stilstand eller næsten stilstand, hvilket tidmæssigt er umådeligt kostbart.
Følgelig kan der i algoritmen inbygges en erfaringsmæssig grænse for hvor mange sving
man det kan betale sig at beregne på.

Et anden ting det kunne være interessandt at beregne var den mest bezinøkonomiske
rute. Det er nemlig heller ikke nødvendigvis den korteste.

--
Poul-Erik Andreasen