Prednisolon !!
Fra : Lasse

Dato : 18-08-03 13:14

Hej NG.

Jeg har fået konstateret Cronhs, betændelse i mave/tarm, dog ikke særlig
meget, og medicinen (TOL Prednisolon) hjalp fra dag et.

Men man skal jo trappe ned, og det er jeg begyndt på. Jeg får 50mg om dagen
og skal trappe 5mg ned hver uge. Dvs jeg skal tage det to en halv måned
endnu!

Hvad kan man gøre for at undgå bivirkningerne? Jeg ved godt det ikke er
sikkert at man får dem, og det mest er over længere perioder. Men alligevel,
kan man gøre noget ekstra, så man undgår bivirkninger?

Med venlig hilsen
Lasse

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-08-03 13:27

Lasse wrote:

> Jeg har fået konstateret Cronhs, betændelse i mave/tarm, dog ikke særlig
> meget, og medicinen (TOL Prednisolon) hjalp fra dag et.

Velkommen i klubben. Måske vi efterhånden skal overveje om ikke gruppen
skal omdøbes til dk.helbred.tarmbetændelse - vi er efterhånden nogle
stykker, der holder til her.

> Hvad kan man gøre for at undgå bivirkningerne?

Jeg har desværre ikke den ringeste ide, forhåbentligt andre kan hjælpe
her. Du kan evt. også følge med i tråden "Medicin og synkeproblemer" i
news:dk.videnskab.sundhed, der netop handler om problemer med medicin i
forbindelse med tarmbetændelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-08-03 15:06

Kim Ludvigsen wrote:

> Velkommen i klubben. Måske vi efterhånden skal overveje om ikke
> gruppen skal omdøbes til dk.helbred.tarmbetændelse - vi er
> efterhånden nogle stykker, der holder til her.

ahhh hvor mange er vi egentlig når det kommer til stykket??
dig, mig, nicolai og mulles mor, og nu lasse;) ??
ja ok*G* det er egentlig også en pæn slat*G*

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-08-03 23:58

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev

> ahhh hvor mange er vi egentlig når det kommer til stykket??
> dig, mig, nicolai og mulles mor, og nu lasse;) ??
> ja ok*G* det er egentlig også en pæn slat*G*

Er ret glad for at føle mig udenfor er dog stadig Prednisolonvrag.

Mvh.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-08-03 00:08

Uffe Ravn wrote:

> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev

> Er ret glad for at føle mig udenfor er dog stadig Prednisolonvrag.

Egentligt skal vi have dig ind i varmen, og så skal vi smide Sabina ud -
hun er jo rask nu, det skarn!

Var det ikke dig - eller var det Nicolai - der havde et eller andet
nørdet udtryk til beskrivelse af betændelsestilstande i tarmen?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-08-03 00:29

Kim Ludvigsen wrote:

> Egentligt skal vi have dig ind i varmen, og så skal vi smide Sabina
> ud - hun er jo rask nu, det skarn!

i denne henseende har jeg ikke noget problem med at være et skarn ;)
men rask.... tja, det er vel så meget sagt*G* jeg er kirurgisk helbredt*G*
men vil jo for altid leve med eftervirkningerne fra min sygdom ;)

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-08-03 10:01

On Tue, 19 Aug 2003 01:29:13 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

>i denne henseende har jeg ikke noget problem med at være et skarn ;)
>men rask.... tja, det er vel så meget sagt*G* jeg er kirurgisk helbredt*G*
>men vil jo for altid leve med eftervirkningerne fra min sygdom ;)

Det minder mig om...

Efter min seneste opearion, så mente de 2 overlæger der havde opreret
mig at "nu var jeg rask", fordi de havde jo fjernet alt det syge tarm.

Medicinerne mente dog jeg skulle forsætte med Imurel, da det jo ikke
er bevist at det er virkningsløst. Og jeg alligevel ikke har nogen
bivirkninger af det.

Men jeg er endnu mere afhængig af Questran efter den seneste
operation, desværre!

Er der andre her der tager Questran?

Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kan reducere udslippet af
galdesyre i mit tatmsystem. Det er næsten den eneste gene jeg har af
sygdommen i det daglige.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-08-03 12:33

Nicolai Lang wrote:

> Det minder mig om...
>
> Efter min seneste opearion, så mente de 2 overlæger der havde opreret
> mig at "nu var jeg rask", fordi de havde jo fjernet alt det syge tarm.

undskyld jeg siger det men blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa........
som tarmpatient ved man jo bedre ;)
selvom man fjerner det syge stykke tarm, er der jo altid risiko for nye
udbrud, følgesygdomme og andre ubehageligheder..... især som chrons
patient.....

> Medicinerne mente dog jeg skulle forsætte med Imurel, da det jo ikke
> er bevist at det er virkningsløst. Og jeg alligevel ikke har nogen
> bivirkninger af det.

heldige dig ;) (altså med hensyn til bivirkningerne, jeg var ikke så heldig
på imurel)
det er jo igen den der med at som chrons patient er der altid risiko for
tilbagefald, og hvordan en læge så kan sige at man er rask ved jeg ikke.....
selvom jeg er det man kalder "kirurgisk helbredt" så har jeg ikke på et
eneste tidspunkt hørt min læge (ham der har opereret på mig de sidste to
gange) omtale mig som rask...... heller ikke selvom de eneste planmæssige
besøg jeg har fremover er kontrolundersøgelser for at udelukke polypper og
lignende i pouchen.....

> Men jeg er endnu mere afhængig af Questran efter den seneste
> operation, desværre!
>
> Er der andre her der tager Questran?

ok*G* dumt spørgsmål.. men hvad er det???

> Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kan reducere udslippet af
> galdesyre i mit tatmsystem. Det er næsten den eneste gene jeg har af
> sygdommen i det daglige.

desværre kan jeg ikke hjælpe dig der..... hvordan påvirker det dig??

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-08-03 18:55

On Wed, 20 Aug 2003 13:32:39 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

>undskyld jeg siger det men blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa........
>som tarmpatient ved man jo bedre ;)

Ja, jeg regnede ikke med jeg behøvede at understrege (overfor dig) at
jeg heller ikke tror på den slags.

>selvom jeg er det man kalder "kirurgisk helbredt" så har jeg ikke på et
>eneste tidspunkt hørt min læge (ham der har opereret på mig de sidste to
>gange) omtale mig som rask......

De flete kirurger tænker jo rent mekanisk, og da de havde fjernet alle
forhindringer var der jo fuldt gennemløb - sagt som en anden
blikkenslager <G>.

>besøg jeg har fremover er kontrolundersøgelser for at udelukke polypper og

Min fistel fra tyktarm til blæren var (heldigvis) ikke Crohn, men en
udposning. Til gengæld dæmrede noget for mig et par uger før
operationen - den fistel har jeg haft siden 1988. 4-5 år før min
første operation.

[Questran]
>ok*G* dumt spørgsmål.. men hvad er det???

http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/questran.htm

Det er Colestyramin - "Syrebindende anionbytter, hæmmer bl.a.
galdesyre-reabsorption." - bruges til behandling af forhøjet
kolesterol ved at absorbere galdesyre, hvilket får leveren til at
producere mere galdesyre, hvorved det bruges kolesterol fra blodet.

Samme virkning udnyttes hos mig fordi den del af tyndtarmen de har
fjernet normalt ville absorbere galdesyre.

>desværre kan jeg ikke hjælpe dig der..... hvordan påvirker det dig??

For meget galdesyre i tarmen giver diareer - 3-4 syreholdige om dagen
- glem alt om en rød ende efter diaree, dette her ætser huden af så
ligemeget hvor grundigt man vasker så er man øm.

Årsagen er at galdesyren irriterer tarmfunktionen og trækker væske med
ud.

Hvis jeg slet ikke tager Questran i nogle dage (som sidst i
forbindelse med operationen), så har jeg 2-3 syreafføringer pr. time!
AV! (Der ligger en historie om et opgør med en
weekend-stuegangs-læge-kvaksalver-! her).

Jeg kan holde det væk med Questran, desværre så er Questran noget
pulver der opslemmes (kan ikke opløses!) i koldt vand og skal drikkes.
En ting er at det smager / føles grimt, men det har jeg vænnet mig
til. Dermimod så er det meget besværligt at tage "på farten", og
ydermere så er en af bivirkniger luft i tarmsystemet.

Nuvel, det med luften kan også skyldes Crohn'en og det faktum at jeg
mangler 70 cm tyndtarm - men i perioder (som 1-2 gange regel daglig)
prutter jeg ufatteligt meget. Og da det ydermere er af en kaliber som
kan rydde en hel karé og sende civilforsvaret ind i fuld ABC-dragt så
kan man godt glemme alt om at "lette trykket diskret".

Finally - der findes et andet præparat - Colestid - som har samme
virkning. I USA kan man få det i pilleform, men desværre har de ingen
planer om at markedsføre det i den form i Europa. ÆV ÆV ÆV.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-08-03 05:44

Nicolai Lang wrote:

> [...]

> De flete kirurger tænker jo rent mekanisk, og da de havde fjernet alle
> forhindringer var der jo fuldt gennemløb - sagt som en anden

ja desværre, men der er jo altid konsekvenser af sådanne indgreb, og det er
jo konsekvenser vi må leve med resten af livet....

> [...]
> udposning. Til gengæld dæmrede noget for mig et par uger før
> operationen - den fistel har jeg haft siden 1988. 4-5 år før min

hvornår fik du egentlig din diagnose???
og hvordan kunne du konstatere at det var en udposning og ikke en fistel??

> [Questran]

takker for godt svar ;) så lærte jeg også det*G*

> For meget galdesyre i tarmen giver diareer - 3-4 syreholdige om dagen
> - glem alt om en rød ende efter diaree, dette her ætser huden af så
> ligemeget hvor grundigt man vasker så er man øm.

avs avs avs... men genkendeligt (jeg havde samme problem da jeg havde stomi,
og lige umiddelbart efter min operation.....
jeg ved ikke om det kan hjælpe men jeg brugte en kanon
barriere(silicone)creme fra coloplast (sådan en orange tupe) som er genial
til sådanne hudløse områder.... jeg bruger samme creme nu når min diarre
tager overhånd ( der er jo den lille finte at jeg nu har kronisk diarre, men
efterhånden har jeg kun problemer meget meget sjældent, og kunhvis jeg har s
pist noget uvant)...

> [...]
> AV! (Der ligger en historie om et opgør med en
> weekend-stuegangs-læge-kvaksalver-! her).

*mumleknurrebrokke* ;)

> [...]
> til. Dermimod så er det meget besværligt at tage "på farten", og
> ydermere så er en af bivirkniger luft i tarmsystemet.

ydrk ikke ligefrem appetitligt ;)

> [...]
> kan rydde en hel karé og sende civilforsvaret ind i fuld ABC-dragt så
> kan man godt glemme alt om at "lette trykket diskret".

hehe*G* den kan jeg også genkende.... at lette trykket uden for toilettet er
mig totalt umuligt, af den simple årsag at jeg ganske enkelt ville "skide i
bukserne".....
tro det eller lad være... man vænner sig til det...... (ihvertfald som
kvinde*G*)...

> Finally - der findes et andet præparat - Colestid - som har samme
> virkning. I USA kan man få det i pilleform, men desværre har de ingen
> planer om at markedsføre det i den form i Europa. ÆV ÆV ÆV.

nej det er jo bare typisk..... jeg var i min stomitid også på jagt efter
HUSK i kikseform, som også fås i usa, men ikke herhjemme...... ufatteligt
irriterende at vide at der derude findes en kiks med en behagelig smag, i
stedet for den ybehagelige klistrede masse HUSK er opblødet i vædske......
:(

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-08-03 00:55

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Var det ikke dig - eller var det Nicolai - der havde et eller andet
> nørdet udtryk til beskrivelse af betændelsestilstande i tarmen?

Mener du inflamation = betændelseslignende tilstand, en autoimmun tilstand,
en bindevævslidelse?

Mvh.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-08-03 01:45

Uffe Ravn wrote:

> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Mener du inflamation = betændelseslignende tilstand, en autoimmun tilstand,
> en bindevævslidelse?

Det var vist noget med autoimmun. Jeg kan huske, at jeg måtte slå det
op.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-08-03 00:12

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Det var vist noget med autoimmun. Jeg kan huske, at jeg måtte slå det
> op.

Ja, men vel nok mest fordi jeg ikke kunne stave rigtigt, det er svært at
google på stavefejl

Jeg skylder dig forresten en forklaring på "de nye biomedicinske
inflamatinsdæmpende midler"
og får vel på et tidspunkt brygget noget sammen, men da emnet stadig er lidt
nyt, har jeg desværre læst for få artikler om emnet endnu. Links på emnet
modtages med kyshånd.

Mvh.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-08-03 00:28

Uffe Ravn wrote:

> Er ret glad for at føle mig udenfor er dog stadig Prednisolonvrag.

argh... det beklager jeg*G* det er nok fordi det er så længe siden jeg har
set et indlæg fra dig :(((

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-08-03 00:49

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev

> argh... det beklager jeg*G* det er nok fordi det er så længe siden jeg har
> set et indlæg fra dig :(((

Måske fordi jeg helst undgår indlæg-gelser, selv om det ikke helt lykkes ;-P

Mvh.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-08-03 00:51

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev

> argh... det beklager jeg*G* det er nok fordi det er så længe siden jeg har
> set et indlæg fra dig :(((

Jeg sidder tilgengæld, stadig og funderer over, om du har fået målt dit
blodtryk, om du er kommet af med dine svimmelhedsanfald, og om du fandt en
forklaring på myggestikkene.

Mvh.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-08-03 06:11

Uffe Ravn wrote:
> [...]
>
> Jeg sidder tilgengæld, stadig og funderer over, om du har fået målt
> dit blodtryk, om du er kommet af med dine svimmelhedsanfald, og om du

*G*
blodtrykket er fint*G* mine svimmelhedsanfald har jeg stadig, min læge kan
ikke finde en forklaring på dem, og mine myggestik viste sig at være en form
for allergisk reaktion, der vitterligt udløste knuderosen pga
infektionen......... og jeg fik noget prednisoloncreme til at modvirke det
med ;)

Fra : smilet

Dato : 18-08-03 13:44

jeg tror ikke du får bivirkninger ved så kort brug jeg har tit selv fået dem
i forbindelse med min astma og der er dosisen tit meget højere end det du
får det eneste du vil få af bivirkninger er at dine blodkar de små af dem
vil kunne ses lidt mere og det ser rødsprængt ud men det fortager sig ret
hurtigt efter kuren og er ikke noget du vil komme til at mærke noget til

Fra : hasselbalch

Dato : 18-08-03 14:14

"Lasse" skrev d. 18-08-03 13:14 dette indlæg :
> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Lasse
>
> det er alt for hurtig nedtrapning, 6mdr er passende hvis du skal undgå
følger af nedtrapningen

hasselbalch

http://www.kandu.dk/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-08-03 15:05

Lasse wrote:
> Hej NG.

hej Lasse....

> Jeg har fået konstateret Cronhs, betændelse i mave/tarm, dog ikke
> særlig meget, og medicinen (TOL Prednisolon) hjalp fra dag et.

surt med diagnosen, men godt at medicinen virker....

> Men man skal jo trappe ned, og det er jeg begyndt på. Jeg får 50mg om
> dagen og skal trappe 5mg ned hver uge. Dvs jeg skal tage det to en
> halv måned endnu!

sådan trappede jeg også ned..... og var derefter symptomfri i 3 mdr
derudover.... dog mener jeg mit nye udbrud skyldes stress, da jeg stod og
skulle til svendeprøve (skriftlig og praktisk) og min søn brækkede lårbenet
i den periode og samtidig døjede jeg med depression....

> Hvad kan man gøre for at undgå bivirkningerne? Jeg ved godt det ikke
> er sikkert at man får dem, og det mest er over længere perioder. Men
> alligevel, kan man gøre noget ekstra, så man undgår bivirkninger?

jeg havde voldsomme bivirkninger i form af kraftigt forhøjet blodtryk
(170/110), meget vand i kroppen, ligesom jeg også fik måneansigt og
tøndeformet krop....
alt dette skete inden for de første 3 uger af min behandling, og i den
periode tog jeg 10 kg på....

jeg fik både blodtrykssænkende medicin samt vanddrivende piller for at
modvirke problemerne, og de afhjalp dem et langt stykke hen ad vejen, dog
døjede jeg med problemerne også i lang tid efter.... først da der var gået
et år efter min behandling kunne jeg sige jeg var bivirkningsfri, til trods
for at selve min behandling kun varede 2½ md ( jeg trappede ned på denne
måde i samråd med lægen : 50 - 45 - 30 - 25 - 20 - 15 - 10 - 5 - 0 mg )

du kan ikke gøre noget personligt for at modvirke bivirkningerne, kommer de
så kommer de..... det bedste du kan gøre er at være opmærksom på
forandringerne i kroppen og få tjekket det hele hvis du føler noget er
galt......

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-08-03 09:52

On Mon, 18 Aug 2003 14:13:49 +0200, "Lasse" <lnp@mail.tele.dk> wrote:

Hej Lasse,

>Hvad kan man gøre for at undgå bivirkningerne? Jeg ved godt det ikke er
>sikkert at man får dem, og det mest er over længere perioder. Men alligevel,
>kan man gøre noget ekstra, så man undgår bivirkninger?

Jeg tror ikke der er så meget at gøre, men hvis du ikke har fået
bivirkninger endnu, så får du nok ikke de slemme (hovedpine,
søvnløshed, rastløshed) - dem fik jeg kun da jeg blev sat på en
startdosis på 75mg.

Du vil dog måske opleve opsvulvmet ansigt og bumser, men det er langt
fra sikkert - og det hele forsvinder hurtigt med en mindre dosis.

Imens kan du så glæde dig over at prednisolon er et mirakelmiddel, jeg
har selv oplevet dets kraftife virkninger på både Crohns og Astma. Og
så må du jo iøvrigt ikke bare pludselig holde op med at tage det, men
det ved du forhåbentligt. Der skal nedtrappes, så kroppen selv får
startet produktionen af binyrebarkhormonet op.

Iøvrigt kan du læse min historie på http://crohn.hjorth.com/, selvom
jeg lige mangler at få den opdateret med hvad der er sket i år (det er
bl.a. operation på tynd- og tyktarm samt blæren.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com